ISSN:
1439-0973
Quelle:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Thema:
Medizin
Beschreibung / Inhaltsverzeichnis:
Summary The resistance of 2,314 bacterial strains from 1968 to 1972 was investigated drawing on case histories from the Munich University Urological Clinic. Using the disc-diffusion method 12,160 sensitivity tests were conducted with these strains against gentamicin, co-trimoxazole, ampicillin, tetracycline and chloramphenicol. The material was compiled from 35,000 individual data by means of modern electronic data processing and evaluated according to variable criteria. As expected the incidence of resistance in hospital-acquired pathogens was considerably higher than that in community-acquired pathogens; however, the resistance pattern of hospital-acquired pathogens remained essentially unchanged from 1968 to 1972, whereas a significant increase of resistance in community-acquired infections was recorded. It can thus be concluded that the methods used in this clinic for combatting hospital infection and a more critical attitude towards antibacterial therapy have had positive results. An express warning is issued against unspecific antibacterial therapy which is often administered outside the clinic on the pretext of long-term therapy. In the light of the resistance situation of urinary tract pathogens, antibiotics should be used sparingly, keeping in mind the acidification of urine and the wash-out principle by means of high fluid intake.
Notizen:
Zusammenfassung Anhand der Krankenblätter der Jahre 1968 bis 1972 der Urologischen Klinik der Universität München wurde die Resistenzsituation von 2314 Bakterienstämmen untersucht. Diese Stämme wurden 12 160 Empfindlichkeitstestungen unter Verwendung des Blättchentests gegen Gentamicin, Cotrimoxazol, Ampicillin, Tetracyclin und Chloramphenicol unterzogen. Das Material von ca. 35 000 Einzeldaten wurde mit moderner elektronischer Datenverarbeitung erfaßt und nach variablen Gesichtspunkten ausgewertet. Die Resistenzlage der Hospitalkeime war erwartungsgemäß wesentlich höher als die der extern erworbenen Keime, wobei jedoch das Resistenzmuster der Hospitalkeime in den Jahren 1968 bis 1972 im wesentlichen unverändert blieb, während bei Spontaninfektionen eine signifikante Resistenzzunahme zu verzeichnen war. Daraus folgt, daß unsere Maßnahmen in der Klinik zur Hospitalismusbekämpfung und eine kritischere Einstellung zur antibakteriellen Therapie sich positiv auswirkten. Vor einer ungezielten antibakteriellen Therapie, die oft unter dem Vorwand einer Langzeittherapie außerhalb der Klinik läuft, muß nachhaltig gewarnt werden. Bei der heutigen Resistenzsituation der Keime des Urogenitaltraktes sollte man sich zur Einsparung von Antibiotika auch wieder der Urinansäuerung und des wash out-Prinzips durch reichliche Flüssigkeitszufuhr erinnern.
Materialart:
Digitale Medien
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/BF01638348
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