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  • 11
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Embolisation ; Guglielmi detachable coils (GDC) ; Interventionelle Radiologie ; Intrazerebrale Aneurysmen ; Key words Aneurysm ; intracerebral ; Embolization ; therapeutic ; Guglielmi detachable coils (GDC) ; Radiology ; interventional
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Following embolization with Guglielmi detachable coils the histomorphological findings and tissue reactions of two cerebral artery aneurysms were examined. Methods: In order to study GDCs in situ a giant wide-necked aneurysm of the basilar artery (autopsy case; 14 days after embolization) and a resected aneurysm of the middle cerebral artery (resection; 6.5 months after embolization) were embedded in acrylate, cut in thin sections glued on acrylic slides, then grounded to about 10 µm thickness and finally stained with toluidine blue. Results: With the above-described method GDCs became amenable to histopathologic studies. The coils were more densely packed within the dome than the central lumen. In the resected aneurysm this feature was particularly prominent in that the GDCs were embedded in scarred connective tissue. Few giant cells of the foreign body type were found intimately associated with the GDCs.
    Notes: Zusammenfassung Bei zwei Hirnbasisarterienaneurysmen wurden histomorphologische Veränderungen und Gewebereaktionen nach GDC-Embolisation untersucht. Methodik: Um GDCs in situ darstellen zu können, wurden ein großes sackförmiges Aneurysma der A. basilaris (Sektionsfall; 14 Tage nach Embolisation) und ein kleines Aneurysma der A. cerebri media (Resektat; 6,5 Monate nach Embolisation) in Kunstharz eingebettet, mit einer Präzisionssäge in dünne Scheiben zersägt, auf Acrylobjektträger aufgeklebt, dann auf eine Dicke von 10 µm heruntergeschliffen und anschließend mit Toluidin-Blau gefärbt. Ergebnisse: Mit der beschriebenen Methode sind GDCs in situ darstellbar. Im Aneurysmadom lagen die Spiralen dichter als in der zentralen Lichtung. In dem resezierten Aneurysma war dies besonders ausgeprägt; hier lagen die GD-Spiralen in narbiges Bindegewebe eingebettet. Unmittelbar an den GDCs waren einzelne mehrkernige Fremdkörperriesenzellen nachweisbar.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 12
    Electronic Resource
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    Springer
    Der Radiologe 36 (1996), S. 884-889 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Dysembryoplastischer Tumor (DNT) ; Temporallappentumor ; Epilepsie ; Key words Dysembryoplastic neuroepithelial tumor (DNT) ; Temporal lobe tumor ; Epilepsia
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Dysembryoplastic neuroepithelial tumors (DNT) were first described as a new tumor entity by Daumas-Duport et al. in 1988 and were introduced into the revised WHO classification of brain tumors in 1993. The purpose of this study was to work out neuroradiological CT and MRT patterns of DNT. Five patients, aged 11–61 years (three female, two male) underwent complete presurgical neuroradiological exploration (5 CT, 4 MRT investigations, 2 angiography) because of brain tumor. Four cases complained of seizures and one of occipital-located headache. Total microsurgical excision was achieved in two cases. Two further lesions were resected subtotally after stereotactic biopsy diagnosis. In one case, stereotactic biopsy alone was carried out. All DNTs were localized cortically: two frontobasal medial in the gyrus rectus, two temporobasal in the gyrus occipitotemporalis lateralis and one infratentorial in the lobus caudalis cerebelli. They were sharply demarcated from the surrounding brain tissue. Cortical localization was better visualized by MRT, especially on coronal and sagittal images. CT scans showed a hypodense lesion, MRT a high-signal intensity in T2, low signal in T1 and in proton-weighted images a hyperintense rim with a slightly hyperintense small cyst. The multinodular tumor architecture was best seen in MRT. Two DNTs presented partial contrast enhancement, while three DNTs did not take up contrast. In two lesions there were focal calcifications. The infratentorial DNT was associated with a bony defect of the tabula interna into which the tumor expanded. Two angiographies showed no pathological tumor neovascularization. A hypodense, sharply demarcated lesion with a multinodular pattern in MRT with cortical location and without space-occupying signs is, in combination with the clinical symptom of epileptic seizures, highly suggestive of DNT. As our results demonstrate, DNT can also occur in the infratentorial space.
    Notes: Zusammenfassung Die Gruppe der dysembryoplastischen neuroepithelialen Tumore (DNT) wurde erstmals von Daumas-Duport et al. 1988 beschrieben und 1993 als eigenständige Tumorentität in die revidierte Fassung der WHO der Klassifikation der Hirntumoren aufgenommen. Ziel der vorliegenden Arbeit ist, die neuroradiologischen CT- und MRT-Charakteristika von DNT aufzuarbeiten. Fünf Patienten im Alter von 11–61 Jahren (3 Frauen, 2 Männer) wurden prächirurgisch neuroradiologisch untersucht (5 CT-, 4 MRT- und 2 DSA-Studien). Klinisch litten 4 Patienten unter epileptischen Anfällen und 1 Patientin unter okzipital betonten Kopfschmerzen. In 2 Fällen wurde der Tumor mikrochirurgisch komplett und in 2 Fällen nach vorausgegangener stereotaktischer Biopsie partiell reseziert. Bei 1 Fall wurde nur eine stereotaktische Biopsie durchgeführt. Alle DNT waren kortikal lokalisiert: 2 frontobasal medial im Gyrus rectus, 2 temporobasal im Gyrus occipitotemporalis lateralis und einer infratentoriell im Lobus caudalis cerebelli. Sie ließen sich scharf vom umgebenden Hirngewebe abgrenzen und zeigten im MRT einen multinodulären Tumoraufbau. Die kortikale Lokalisation ließ sich am besten im MRT erkennen, insbesondere auf koronaren und sagittalen Schnitten. Im CT stellten sie sich als hypodense Läsion dar. Im MRT zeigten sie T2-gewichtet eine Signalerhöhung, T1-gewichtet ein erniedrigtes Signal und in der Protonenwichtung einen hyperintensen Rand mit kleinen, geringgradig hyperintensen Zysten. Zwei DNT nahmen Kontrastmittel auf, während bei 3 keine Kontrastmittelaffinität nachweisbar war. Der infratentorielle DNT lag in unmittelbarer Nachbarschaft zu einem Defekt der Tabula interna, in welchen er sich ausdehnte. Die 2 angiographisch untersuchten DNT zeigten keine Tumorneovaskularisation. Ein umschriebener, im CT hypodenser, scharf begrenzter Tumor mit einer multinodulären Struktur im MRT, kortikal lokalisiert, ohne Raumforderungszeichen, verbunden mit der klinischen Symptomatik einer Epilepsie ist stets verdächtig auf das Vorliegen eines DNT. Wie unsere Ergebnisse zeigen, können DNT auch infratentoriell auftreten.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 13
    ISSN: 1432-2102
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 14
    Electronic Resource
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    Springer
    Der Radiologe 39 (1999), S. 821-827 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: SchlüsselwörterβA4-Protein ; CAA ; Zerebrale Amyloid-Angiopathie ; Intrazerebralblutung ; Kongophile Angiopathie ; Key words Brain-pathology ; βA4-protein ; CAA ; Cerebral-Amyloid-Angiopathy ; Cerebral-Hemorrhage-etiology
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Non-traumatic so-called spontaneous intracerebral hemorrhages can occur in the supra- and infratentorial compartment. Taking into account their different etiologies, hemorrhages within the cerebral hemispheres are commonly divided into two categories, deep and lobar ones, with the first ones being frequently related to hypertensive vasculopathy. Lobar hemorrhages that are usually larger than their counterparts in the basal ganglia or thalamus, may be associated with arterio-venous malformations, leukemia or, especially in the elderly, with cerebral amyloid angiopathy (CAA) that is histopathologically characterized by deposits of βA4-protein exclusively within the walls of medium-sized and small arteries of the leptomeninges and cerebral cortex.
    Notes: Zusammenfassung Nicht-traumatische, sog. „spontane” Intrazerebralblutungen bzw. -hämatome können sowohl supra- als auch infratentoriell auftreten. Bei Blutungen innerhalb der Großhirnhemisphären kann die grobe Einteilung in tiefgelegene und lobäre Hämatome erste Anhaltspunkte über die Ätiologie geben: So sind erstere vielfach auf eine hypertensive Vaskulopathie zurückzuführen, während den meist ausgedehnteren Lappenhämatomen häufig eine arteriovenöse Malformation, eine Leukämie oder – insbesondere im fortgeschrittenen Lebensalter – eine zerebrale Amyloidangiopathie (CAA) zugrunde liegen kann. Histopathologisch sind für die CAA Ablagerungen des βA4-Proteins selektiv in der Wand mittelgroßer und kleiner leptomeningealer sowie intrakortikaler Arterien charakteristisch.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 15
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter ADEM ; Akute demyelinisierende Enzephalomyelitis ; Multiple Sklerose ; Pathologie ; Radiologie ; Keywords ADEM ; Acute disseminated Encephalomyelitis ; Multiple sclerosis ; Pathology ; Radiology
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Among non-neoplastic lesions of the central nervous system, demyelinating pseudotumors of the group of acute disseminated encephalomyelitis (ADEM) most frequently occasion neurosurgical intervention for purposes of definitive diagnosis and thus enter the domain of the surgical pathologist. Typically, ADEM presents with multifocal, bilateral lesions in an asymmetrical distribution. Especially monolocular manifestations may be diagnostically challenging. Due to the acuteness of clinical symptoms and the expansive, space-occupying character of the lesions a diffuse glioma, a metastatic disease, a primary cerebral Non-Hodgkin's lymphoma, brain abscess, a parasitosis or an ischemic brain tissue necrosis may be suspected. This impression is supported by uptake of contrast-medium most pronounced at the periphery of the lesion and the subcortical location. The histomorphologic feature of relative axonal preservation in areas with acute myelin breakdown and lymphocytic infiltrates make the diagnosis of an acute primary demyelinating disease probable. A diagnosis of glioma may be prompted by the florid, cytologically atypical astrogliosis especially in intraoperative request. Based on a series of 14 cases of radiologically and bioptically documented cases of ADEM typical examples will be demonstrated and discussed.
    Notes: Zusammenfassung Demyelinisierende Pseudotumoren aus dem Formenkreis akuter disseminierter Enzephalomyelitiden (ADEM-Gruppe) gehören zu den häufigsten nichtneoplastischen Läsionen, die zumal in der bildgebenden neuroradiologischen Diagnostik das Bild einer Neoplasie vortäuschen können. Typischerweise handelt es sich bei der ADEM um multifokale, bilaterale asymmetrische Läsionen. Differenzialdiagnostisch sind v. a. seltene monolokuläre Manifestationen bedeutsam, bei denen aufgrund der akuten klinischen Symptomatik sowie des expansiven raumfordernden Charakters der Läsionen klinisch-radiologisch nicht selten ein hirneigener glialer Tumor, eine Karzinommetastase oder ein primär zerebrales Non-Hodgkin-Lymphom, gelegentlich auch eine ischämische Hirngewebsnekrose oder ein Abszess vermutet wird. Diese Annahmen werden durch die subkortikale Lokalisation und die marginal betonte Anreicherung von Kontrastmittel unterstützt. Der bioptische Nachweis einer relativ frischen Markschädigung und einer lymphozytären Entzündungsreaktion bei relativer Unversehrtheit axonaler Strukturen macht die Diagnose einer akuten primären Entmarkungserkrankung wahrscheinlich. Die floride reaktive Astrogliose mit z. T. pleomorphen tumorverdächtigen Reizformen der Astroglia kann so ausgeprägt sein, dass im Rahmen der intraoperativen Schnelldiagnostik ein Gliom in Erwägung gezogen wird. Exemplarisch werden Befunde einer Serie 14 radiologisch und stereotaktisch-bioptisch dokumentierter ADEM vorgestellt und diskutiert.
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  • 16
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Hirntumor ; Rezidiv ; FDG-PET ; IMT-SPECT ; Key words Cerebral tumors ; Recurrence ; FDG-PET ; IMT-SPECT
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The evaluation of brain tumor recurrence and therapy-induced benign changes following surgery and/or irradiation is a diagnostic challenge for imaging methods based on either morphology (cCT/MRI) or function (SPECT/PET). Current literature and the present data of our own patients demonstrate the diagnostic efficiency of IMT-SPECT and FDG-PET in the detection of recurrence and in-vivo grading. Thirty-nine patients suspected of brain tumor recurrence at follow-up were studied by FDG-PET and IMT-SPECT. Thirty-four of 39 patients showed recurrences; in 12 cases even a change in the grade of malignancy was observed. All high-grade recurrences could be confirmed by either methods. IMT-SPECT showed a higher sensitivity in detecting low-grade tumors at recurrence. In contrast to IMT-SPECT, FDG-PET supports sufficient in-vivo grading. Both methods can be used to differentiate between tumor recurrence and radionecrosis. In conclusion the results of our study demonstrate the efficiency of IMT-SPECT and FDG-PET in confirming recurrences and determining the actual tumor grade.
    Notes: Zusammenfassung Ziel der Studie: Die Beurteilung des Hirntumorrezidivs und der davon differentialdiagnostisch abzugrenzenden posttherapeutisch bedingten benignen Veränderungen nach operativer Resektion und/oder Radiatio stellt eine Herausforderung sowohl für die morphologisch orientierten (cCT/MRT) als auch die funktionell bildgebenden Verfahren (SPECT/PET) dar. Anhand einer Literaturübersicht und der hier vorgestellten Daten des eigenen Patientenguts soll die diagnostische Effizienz von L-3-[123I]Iodo-α-methyltyrosin-SPECT (IMT-SPECT) und [18F]-Fluorodeoxyglucose-PET (FDG-PET) im Rahmen der Rezidivdiagnostik und dem In-vivo Grading primärer Hirntumoren aufgezeigt werden. Patienten: 39 Patienten im Alter zwischen 26 und 67 Jahren, bei denen im Rahmen der Nachsorge der Verdacht auf das Vorliegen eines Tumorrezidivs nach vorangegangener operativer Resektion und/oder Radiatio bestand, wurden zur weiteren Abklärung einer IMT-SPECT- und FDG-PET Diagnostik zugeführt. Bei 34/39 Patienten lag ein Rezidiv vor, in 12 Fällen ein zusätzlicher Grading-Wandel. Mit FDG-PET und IMT-SPECT konnten alle Tumoren höheren Malignitätsgrads nachgewiesen werden. Im Vergleich zu FDG zeigte IMT eine höhere Sensitivität, niedriggradige Rezidive zu bestätigen. FDG-PET ist im Gegensatz zu IMT-SPECT in der Rezidivdiagnostik hinsichtlich des nichtinvasiven Gradings Methode der Wahl. Sowohl die PET als auch die SPECT-Befunde ermöglichten zwischen einem Rezidiv und der Radionekrose zu differenzieren. Bei 2 Patienten führte die nuklearmedizinische Diagnostik zum Nachweis eines Rezidivs, in 1 weiteren Fall wurde eine Radionekrose bestätigt. Diskussion: Zusammenfassend belegen die Ergebnisse insbesondere im Fall unklarer cCT/MRT-Befunde, daß mit der IMT-SPECT in der Rezidivdiagnostik und der FDG-PET bei Verdacht auf einen Grading-Wandel entscheidende diagnostische Zusatzinformationen gewonnen werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 17
    Electronic Resource
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    Springer
    Der Radiologe 38 (1998), S. 888-897 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Alkalische Phosphatase (ALPL) ; Chromosom 1p ; Gliom- Grading ; Ki-67 ; Meningeom ; Key words Alkaline phosphatase (ALPL) ; Chromosome 1p ; Glioma ; Grading ; Ki-67 ; Meningioma
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Gliomas: As we demonstrated for supratentorial, diffuse gliomas in adults, a stratification into just two grades of malignancy, ’low’ and ’high grade’, proved reliable and prognostically relevant. The discriminating histomorphological criterion for high-grade astrocytoma (WHO glioblastoma) as well as anaplastic oligodendroglioma and anaplastic oligoastrocytoma is endothelial hyperplasia/proliferation, which is usually associated with uptake of contrast medium in computed tomography and magnetic resonance imaging. As neoangiogenesis indicates glioma progression, it is worthwhile considering these radiographic features to judge the representativeness of the tumor samples critically. Meningiomas: The revised edition of the WHO classification of brain tumors now includes the ’atypical’ meningioma (WHO ’grade’ II): Based on both its histomorphological features and prognosis, it should be placed between the common type and anaplastic meningioma. Nuclear area related Ki-67 proliferation indices, as determined by morphometry, were the prerequisite for outlining its histomorphological spectrum better. Cytogenetically, the most consistent progression-associated feature was loss of the distal part of the short arm of one chromosome 1 (1p-). Thus, a screening method using the tissue non-specific form of alkaline phosphatase (ALPL) as the respective marker enzyme was established. Diagnosing a meningioma of the intermediate type implies careful clinical and radiological patient follow-ups to detect tumor recurrences early.
    Notes: Zusammenfassung Gliome: Wir konnten zeigen, daß für übliche supratentorielle Gliome im Erwachsenenalter ein 2stufiger Grading-Ansatz mit alleiniger Unterscheidung eines niedrigen und hohen Malignitätsgrads zu reproduzierbaren und prognostisch relevanten Informationen führt. Das entscheidende diagnostische Kriterium sowohl für High-grade-Astrozytome (WHO Glioblastome) als auch für anaplastische Oligodendrogliome und Oligoastroazytome sind Endothelhyperplasien bzw. -proliferate als Zeichen einer in Gang gekommenen Neoangiogenese. Diese ist in der Regel mit einer Kontrastmittelaufnahme in den bildgebenden Verfahren korreliert. Daher hat es sich sehr bewährt, wenn zur histopathologischen Untersuchung eines Gliomresektats bzw. -biopsats die neuroradiologischen Bilder (CCT, KST nativ und nach Kontrastmittelgabe) vorliegen oder zumindest das neuroradiologische Untersuchungsergebnis bekannt ist. Meningeome: Jene rezidivgefährdeten Meningeome, die sowohl feingeweblich als auch prognostisch eine Zwischenstellung zwischen üblichen und anaplastischen Meningeomen einnehmen, sind als sog. atypische Meningeome (WHO-Grad II) in die revidierte Fassung der WHO Klassifikation aufgenommen worden. Mit morphometrisch ermittelten kernflächenbezogenen Ki-67 Indizes konnte dieser intermediäre Typ näher eingegrenzt und histologisch besser definiert werden. Da rezidivgefährdete Meningeome als häufigste progressionsassoziierte Veränderung einen distalen Stückverlust am kurzen Arm eines Chromosoms 1 (1p-) zeigen, ließ sich eine Screening-Methode mit der gewebeunspezifischen Form der Alkalischen Phosphatase als Markerenzym etablieren. Die Diagnose eines Meningeoms vom intermediären Typ bedeutet, daß engmaschigere postoperative Verlaufskontrollen zur frühzeitigen Erfassung eines „Rezidivs” erfolgen sollten.
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  • 18
    ISSN: 1432-0584
    Keywords: Key words  Lymphoma ; Heart
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract  Primary cardiac lymphoma is an extremely rare disease and is associated with a high mortality. In most cases, lymphomatous involvement of the heart and/or pericardium occurs as a late manifestation of disseminated disease. Primary cardiac lymphoma is treatable when appropriately diagnosed. We report the case of an immunocompetent 69-year-old patient who presented with signs of dyspnea and a transmural mass infiltrating the apical section of both ventricles. Examination of the tissue obtained by transvenous biopsy revealed high-grade non-Hodgkin's lymphoma of B-cell lineage. The patient was treated successfully with CHOP chemotherapy. This case demonstrates that early diagnosis and intensive chemotherapy might contribute to a better prognosis for patients with malignant lymphoma of the heart.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 19
    ISSN: 1439-0973
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Ein AIDS-Patient mit Cytomegalievirus (CMV) Retinitis wurde mit Ganciclovir (10 mg/kg) über vier Tage, dann mit 5 mg/kg über 69 Tage behandelt. Klinisch verbesserte sich die CMV-Retinitis unter dieser Terapie. Zwei Wochen nach Therapiebeginn wurde der Patient zunehmend disorientiert und verstarb am Tag 78 nach Aufnahme. Mikroskopisch ließ sich eine nekrotisierende Enzephalitis mit charakteristischen Riesenzellen mit intranukleären Einschlußkörpern nachweisen. Die Therapie mit Ganciclovir konnte offensichtlich in dieser Dosierung die Entwicklung oder das Fortschreiten der CMV-Enzephalitis nicht verhindern.
    Notes: Summary An AIDS patient with cytomegalovirus (CMV) retinitis was treated with ganciclovir (10 mg/kg) for four days followed by 5 mg/kg for 69 days. Clinically, CMV retinitis improved during therapy. Two weeks after induction of therapy, the patient became increasingly disorientated, and died 78 days after admission. Microscopically, a necrotizing encephalitis with characteristic cytomegalic cells with intranuclear inclusion bodies was observed. We conclude that ganciclovir therapy did not prevent development or progression of CMV encephalitis in the doses used.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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