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  • 11
    ISSN: 1432-0428
    Keywords: Maturity-onset diabetes ; controlled comparative study ; diet ; tolbutamide ; buformin ; free fatty acids ; ketone bodies ; triglycérides ; cholesterol
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Résumé 100 diabétiques d'âge mûr ont été gardés pendant 13 semaines sous contrôle clinique rigoureux, et on a étudié une série de paramètres sous l'influence d'un traitement avec le tolbutamide et la buformine. Mis à part l'effet du contrôle uniquement diététique, on peut admettre les propriétés pharmacodynamiques suivantes: — 1. La buformine, à la dose de 3 × 100 mg, provoque une augmentation significative des FFA et des corps cétoniques, une chute du cholestérol, sans action précise sur les triglycérides. — 2. Le tolbutamide, à la dose de 1 à 2 g, provoque une chute légère, non-significative des FFA et des corps cétoniques sans action précise sur le cholestérol et les triglycérides. — Ces résultats sont pour la plupart en accord avec les données de la littérature. Il faut noter l'influence exercée par les biguanides sur le métabolisme des acides gras et des corps cétoniques, fait non encore décrit jusqu'à maintenant; ceci peut s'expliquer avant tout par l'abaissement du taux d'insuline.
    Abstract: Zusammenfassung 100 Altersdiabetiker wurden über 13 Wochen in strenger klinischer Kontrolle gehalten und dabei eine Reihe von Parametern unter Einfluß einer Behandlung mit Tolbutamid und Buformin untersucht. Über den Effekt einer rein diätetischen Kontrolle hinaus ließen sich folgende pharmakodynamische Eigenschaften wahrscheinlich machen: — 1. Buformin bewirkt in einer Dosierung von 3 × 100 mg einen signifikanten Anstieg der FFS und Ketonkörper, einen Abfall des Cholesterins ohne deutliche Wirkung auf die Triglycéride. — 2. Tolbutamid bewirkt in einer Dosierung von 1 bis 2 g einen leichten, nicht signifikanten Abfall der FFS und der Ketonkörper ohne deutliche Wirkung auf das Cholesterin und die Triglycéride. — Diese Ergebnisse stehen zum großen Teil in Einklang mit den Daten der Literatur. Bemerkenswert erscheint der bisher noch nicht beschriebene Einfluß der Biguanide auf den Fettsäure- und Ketonkörperstoffwechsel, der wohl am ehesten durch die Senkung des Insulmspiegels erklärt werden kann.
    Notes: Summary 100 maturity-onset diabetics were kept under strict clinical supervision for 13 weeks, and the influence of a treatment with buformin or tolbutamide on several parameters was investigated. Beyond the effect of dietetic control as such, the following pharmaco-dynamic properties could be shown: — 1. buformin in a dosage of 3 × 100 mg/day leads to a significant increase of FFA and ketone bodies and to a decrease of cholesterol without an unequivocal effect on triglycerides; — 2. tolbutamide in a dosage of 1–2 g/day induces a slight, not significant decrease of FFA and ketone bodies without an unequivocal effect on cholesterol and triglycerides. — These results agree to a large extent with data in the literature. A remarkable and hitherto undescribed influence of biguanides on fat and ketone body metabolism was observed, which is best explained by the lowering of insulin levels.
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  • 12
    ISSN: 1432-0428
    Keywords: Follow-up studies ; glucose-tolerance tests ; subclinical diabetes ; remission of diabetes ; genetics
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Of 743 first degree relatives of diabetics in whom oral glucose tolerance tests had been performed in 1967 488 were re-tested in 1972. Among the original “normals” (n = 353) 17.6% had developed a “subclinical” and 1.3% an “overt diabetes” within 5 years. The original “subclinical diabetics” (n = 118) showed a remission to “normal” in 35.6% and a progression to “overt diabetes” in 13.6%. 3 out of the 17 formerly “overt diabetics” were found to be “normal” after 5 years and 3 were “subclinical diabetics”. Thus the performance of an oral glucose tolerance test is of limited prognostic value in the individual case. In both studies a higher prevalence of abnormal test results occurred in the older age groups and in overweight subjects. Remission or deterioration did not depend, however, on age or on weight changes. The frequency of abnormal tests was higher in males than in females, but the tendency towards the development of diabetes was more pronounced in females, in accordance with a previous observation of a higher age dependance of glucose tolerance in females.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 13
    ISSN: 1432-1203
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Biology , Medicine
    Notes: Summary A female patient with the following symptoms has been observed: complete absence of subcutaneous fat on the arms and legs, well developed adipose tissue on the trunk and face, severe hyperlipidemia, eruptive xanthomas, insulin resistant diabetes mellitus with lack of ketoacidosis, hepatomegaly and elevated basal metabolic rate. The patient thus exhibited all characteristics of lipatrophic diabetes (Lawrence type of diabetes). The mother and a sister of the patient were found to have the same peculiar appearence and a slight hyperlipidemia but no diabetes mellitus. The combination of this type of partial lipodystrophy with severe hyperlipidemia, insulin resistant diabetes mellitus without ketoacidosis and elevated basal metabolic rate was further observed in 2 unrelated patients without known familial occurrence. Thus partial lipodystrophy of the extremities is another, previously undescribed, syndrome associated with the Lawrence type of diabetes mellitus. In the 1 family the syndrome of lipodystrophy and hyperlipidemia is dominantly inherited. Besides the autosomal recessively inherited syndrome of congenital generalized lipodystrophy there is a heterogenous group of dominantly inherited syndromes with various types of lipodystrophy.
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  • 14
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 46 (1968), S. 541-547 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The rate of hydrolysis of l-leucylglycin, l-leucyl-β-naphthylamide and l-leucyl-p-nitroanilide in serum of patients suffering from diseases of the liver and hepatobiliary tree was investigated. In diseases with obstructive jaundice l-leucyl-β-naphthyl-amide and l-leucin-p-nitroanilide are hydrolysed at an increased rate, while the hydrolysis of l-leucylglycin is unchanged. In diseases with damage to the liver parenchyma the rate of hydrolysis of l-leucylglycin is always greatly increased with no or little effect on the hydrolysis of l-leucyl-β-naphthylamide and l-leucyl-p-nitroanilide. The activity of the l-leucylglycin hydrolysing enzyme paralleles that of glutamic-oxalacetic transaminase in leasions of the liver parenchyma of humans and rats.
    Notes: Zusammenfassung Es wird über das Verhalten der Spaltbarkeit von L-leucylglycin, L-leucyl-β-naphthyl-amid und L-leucyl-p-nitroanilid im Serum von Patienten mit Leber- und Gallenwegserkrankungen berichtet. Bei Erkrankungen mit Cholestase werden L-leucyl-β-naphthalamid und L-leucyl-p-nitroanilid vermehrt gespalten; die Spaltung von L-leucylglycin nimmt dagegen nicht zu. Bei Leberparenchymerkrankungen wird L-leucylglycin regelmäßig sehr stark gespalten, während bei L-leucyl-β-naphthylamid und L-leucyl-p-nitroanilid keine oder nur eine geringe Zunahme der Spaltung eintritt. Das L-leucylglycin spaltende Enzym zeigt bei Leberparenchymschäden beim Menschen, sowie im Tierversuch ein paralleles Verhalten mit der GOT. Es wird die Vermutung geäußert, daß das L-leucylglycin spaltende Enzym leberspezifisch ist.
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  • 15
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 43 (1965), S. 393-397 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary 1. The rate of cholesterol formation in the liver of rats with experimental nephrosis was studied by incorporation of14C-acetate and14C-mevalonate in the whole animal. Plasma levels of labelled cholesterol were also measured. 2. 10 to 12 days after administration of aminonucleoside hepatic cholesterol synthesis from14C-acetate is clearly enhanced: the specific activity of liver cholesterol is 2–4 times increased as compared with control animals. 3. On the 13. to 15. day with increasing plasma cholesterol an inhibition of cholesterol synthesis is observed by the specific and total activities decreasing below the control values. 4. On administration of14C-mevalonate the specific activity of cholesterol increases only 20 to 50%, an inhibition of cholesterol formation in the later stages of nephrosis cannot be shown. 5. These results are compared with data of other authors and discussed with regard to the present knowledge of regulation of cholesterol biosynthesis.
    Notes: Zusammenfassung 1. Die Cholesterinsyntheserate in der Leber aminonucleosid-nephrotischer Ratten wurde durch den Einbau von14C-Acetat bzw.14C-Mevalonat am intakten Tier bestimmt. Gleichzeitig wurde das Erscheinen von14C-markiertem Cholesterin im Plasma gemessen. 2. Zwischen dem 10. und 12. Tag nach Beginn der Aminonucleosidinjektion läßt sich eine starke Steigerung der hepatischen Cholesterinsynthese aus14C-Acetat nachweisen: Gegenüber den Kontrolltieren ist die spezifische Aktivität des Lebercholesterins um das Zwei- bis Vierfache erhöht. 3. Am 13.–15. Tag, bei ansteigendem Plasmacholesterin, tritt eine Hemmung der Cholesterinsynthese ein, kenntlich am Absinken der spezifischen Aktivität und des absoluten Einbaus unter die entsprechenden Kontrollwerte. 4. Bei Verwendung von14C-Mevalonat ist der Anstieg nur wenig auspeprägt, eine Einbauhemmung in den späteren Nephrosestadien ist ebenfalls nicht nachweisbar. 5.|Die Versuchsergebnisse werden mit den Daten anderer Autoren verglichen und im Zusammenhang mit den derzeitigen Kenntnissen über die Regulation der Cholesterinbiosynthese diskutiert.
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  • 16
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: CK Isoenzymes ; Immunological inhibition method ; Epidemiology ; CK-Isoenzyme ; Immunologische Inhibitionsmethode ; Epidemiologie
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei der Differenzierung der Aktivitäten von Creatinkinase-Isoenzymen im Serum von Patienten mit immunologischen Methoden kann das in der Literatur beschriebene Vorkommen von Creatinkinase-BB-Aktivitäten bei verschiedenen Krankheiten bzw. Operationen im allgemeinen nicht bestätigt werden. Jedoch wird bei Patienten höheren Lebensalters (57–85 Jahre mit einer Ausnahme) mit einer Frequenz von größenordnungsmäßigl:1000 Creatinkinase-BB-Aktivität gefunden. Die Aktivitäten betragen 15–234 U/l bzw. 19–94% der Gesamt-Creatinkinase-Aktivitäten. Bisher kann kein Zusammenhang mit einer bestimmten Krankheit hergestellt werden. Diese Fälle werden dadurch erkannt, daß die Bestimmung von CK-MB-Aktivitäten mit dem Immun-Inhibitionstest abnorm hohe Werte ergibt (60–202% der Gesamt-Creatinkinase-Aktivität), die zu einer Nachprüfung mit dem Immun-Präcipitationstest führen. Die bisher untersuchten Fälle werden vorgestellt und diskutiert.
    Notes: Summary By differentiation of creatine kinase isoenzyme activities in sera using immunological methods the published data about occurrence of creatine kinase BB activities in patients with different diseases or after surgical treatment, respectively, cannot be verified in general. With a frequency in the order of magnitude of 1:1000 in the serum of old patients (age 57 to 85 years with one exception), however, creatine kinase BB activities can be measured. The range of activities is 15 to 234 U/l, or 19 to 94% of total creatine kinase activities, respectively. At the present time there is no possibility to correlate this phenomenon to any specific disease. These cases are detected by abnormally high results of CK-MB activity measurements with the immunoinhibition test (range 60 to 202% of total creatine kinase activities) which lead to a repeated analysis using immunoprecipitation. The results of all CK-BB patients investigated till now are presented and discussed.
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  • 17
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Surgical endoscopy and other interventional techniques 1 (1987), S. 181-181 
    ISSN: 1432-2218
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 18
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Fresenius' Zeitschrift für analytische Chemie 301 (1980), S. 131-132 
    ISSN: 1618-2650
    Keywords: Best. von Östrogenen in Blutserum ; Immunoassay, Enzym ; heterogen
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Chemistry and Pharmacology
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  • 19
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 378 (1993), S. 41-48 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Surgical trauma ; Acute-phase reactione ; Cholesterol and lipoproteins ; Apolipoprotein composition
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei insgesamt 77 Patienten wurde vor und nach einem operativen Eingriff das Verhalten von Lipiden und Lipoproteinen im Serum in Korrelation zur „Acute-Phase-Reaktion” untersucht. Dabei sollten sowohl die Abhdngigkeit von der Schwere des Eingriffs als auch der zeitliche Ablauf in der postoperativen Phase erkennbar wurden. Zu diesem Zweck wurden zunächst in einer Vorphase bei 18 Patienten insgesamt 12 Kenngrößen im Serum präoperativ sowie am 1., 3., 5. und 10. postoperativen Tag gemessen. Aufgrund der hier erhaltenen Ergebnisse wurden für die Hauptphase 3 Patientenkollektive gebildet: Kollektiv 1 (n = 22) mit wenig traumatisierenden Eingriffen,Kollektiv 2(n = 20) mit groβen abdominalen Operationen und Kollektiv 3 (n = 17) mit einer Totalendoprothese der Hüfte. Die perioperativen Veränderungen von Cholesterin, Triglyzeriden, Lipoproteinklassen (α-, β- und prä-β-Lipoproteine) und Apolipoprotein Al und B waren in der Regel nach 24 h am stdrksten ausgeprägt. Danach kam es bis zum 10. postoperativen Tag zu einer weitgehenden Normalisierung der initial um 25–40% erniedrigten Kenngrößen des Lipoproteinstoffwechsels. Im Gegensatz hierzu fiel das anfänglich erhöhte C-reaktive Protein (CRP) am 10. postoperativen Tag in den Normbereich ab. Das Ausmaß der Cholesterinsenkung war im Kollektiv 1 (-16%) deutlich kleiner als im Kollektiv 2 (-38 %) und Kollektiv 3 (-35%). Dieser beträchtliche Cholesterinabfall beruhte hauptsächlich auf einem entsprechenden Rückgang der β-Lipoproteine (LDL), daneben aber auch auf einem Abfall der α-Lipoproteine (HDL). Aus diesen Ergebnissen ist zu schließen, daß es in Relation zur Größe des Eingriffs postoperativ zu einem raschen Abfall Cholesterin-haltiger Lipoproteine im Serum kommt. Dabei handelt es sich nicht um einen Effekt von Nahrungskarenz und/oder Hämodilution, wie die gleichzeitigen Messungen von Triglyzeriden, Hämatokrit und Albumin zeigen. Die verkürzten Halbwertszeiten von LDL- und HDL-Lipoproteinen sprechen eher für eine Abgabe von Lipoproteinen an das traumatisierte Gewebe zum Aufbau wasserunlöslicher Membranen und generell zur Wundheilung. Damit könnte den Cholesterin- und Phospholipid-haltigen Lipoproteinen des Blutes eine wichtige physiologische Funktion zukommen.
    Notes: Abstract The pattern of serum lipids and lipoproteins was investigated before and after surgery in 77 patients with respect to the “acute-phase reaction”. Special attention was paid to the severity of the surgical trauma and the time course of postoperative alterations. Therefore, 12 different serum parameters were measured in 18 patients just before surgery and on days 1, 3, 5 and 10. From the results of this sample, patients in the main trial were divided into three groups with different degrees of trauma: group 1 (n = 22) with low surgical trauma; group 2 (n = 20) with extensive abdominal operations; group 3 (n = 17) with total endoprosthesis of the hip. A 25–40% perioperative decrease in cholesterol, triglycerides, lipoprotein classes (α-, β and pre-β-lipoproteins) and apolipoprotein Al and B was found during the first 24 h after surgical trauma. Thereafter, the above parameters showed a tendency toward more or less complete normalization by day 10. In contrast, C-reactive protein (CRP), initially increased by a factor of 8–10, returned to the normal concentration range by postoperative day 10. The amount of cholesterol loss was low in group 1 (-16%), but considerable in group 2 (-38%) and group 3 (-35%) when compared with preoperative levels. This cholesterol loss was mainly due to a decrease in β-lipoproteins (LDL), but also in α-lipoproteins (HDL). It can be concluded from these results that a sudden decrease in cholesterol containing serum lipoproteins occurs in relation to the size of a surgical trauma. This effect cannot be explained by starvation and/or hemodilution, as shown by the simultaneous measurement of triglycerides, hematocrit and albumin. In our opinion the shortened halflives of LDL and HDL lipoproteins in the serum favor lipoprotein delivery to the traumatized tissue for the formation of water-insoluble membranes and, more generally, for the purpose of wound healing. From this viewpoint, an important physiological function could be attributed to the cholesterol- and phospholipid-containing lipoproteins of the blood.
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  • 20
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 381 (1996), S. 38-41 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Acute pancreatitis ; HLA-DR expression on monocytes ; Prognostic factor
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die Bestimmung der Prognose bei Patienten mit akuter Pankreatitis ist ein aktuelles Problem. Durch die Einführung der Durchflußzytometrie (FACS-Analyse) in den klinischen Alltag ist eine routinemäßige immunologische Statusbestimmung möglich. Problem: Über immunologische Veränderungen im Verlauf einer akuten Pankreatitis ist wenig bekannt. Welche Rolle spielt z. B. das Monozyten-Makrophagen-System bei der akuten Pankreatitis, und haben diese Reaktionen eine klinische Relevanz. Methode: 31 Patienten mit der Diagnose akute Pankreatitis wurden erfaßt: Gruppe 1: schwere nekrotisierende Pankreatitis (letaler Ausgang n=7), Gruppe 2: schwere nekrotisierende Pankreatitis (Überlebende n=12) und Gruppe 3 milde ödematöse Pankreatitis (Überlebende n=12). An 11 aufeinanderfolgenden Tagen nach stationärer Aufnahme wurden tägliche durchflußzytometrische Immunphänotypisierungen durchgeführt. Für jeden Untersuchungstag wurden die Mittelwerte für die einzelnen Gruppen gebildet. Die Bestimmung des statistischen Unterschieds der Signifikanzen erfolgte mit dem t-Test (Bonferoni korrigiert). Ergebnisse: Die Untersuchungen konnten zeigen, daß die verminderte HLA-DR Expression auf Monozyten, als ein Ergebnis der Immunparalyse, bei Patienten der Gruppe 3 nur von kurzer Dauer ist. Der Unterschied zwischen Patienten der Gruppe 3 und den Patienten der Gruppen 1 und 2 ist signifikant ab dem 3. Tag (p〈0,001). Der Vergleich zwischen Gruppe 1 und 2 zeigt einen signifikanten Unterschied ab dem 7. Tag nach Aufnahme (p〈0,005). Während der gesamten Beobachtungsdauer von 11 Tagen verblieben alle Patienten der Gruppe 1 im Stadium der Immunparalyse (HLA-DR auf Monozyten CD14+DR+〈20% Antigendichte). Diese Patienten hatten infizierte Nekrosen. Patienten der Gruppe 2 konnten die HLA-DR-Depression überwinden. Nur 3 Patienten der Gruppe 2 (25%) hatten infizierte Nekrosen. Eine andauernde HLA-DR-Depression auf Monozyten und ein konstant hoher CRP-Spiegel sind ein sicheres Zeichen für einen letalen Ausgang bei Patienten mit schwerer Pankreatitis. Die routinemäßige FACS-Analyse zur Bestimmung der Monozytenaktivität hat eine prognostische Bedeutung.
    Notes: Abstract Determination of the prognosis in acute cases of pancreatitis, particularly in its serious and necrotizing form, still presents problems. Patients require intensive care and suffer from severe septic complications that do not correlate with pancreatic enzyme levels (amylase lipase). Method. Thirty-one patients with acute pancreatitis were examined: group 1 — necrotizing pancreatitis (lethal outcome n=7); group 2 — necrotizing pancreatitis (surviving n=12); group 3 edematous pancreatitis (surviving n=12). For 11 consecutive days after admission to a clinical ward, flow cytometric check-ups were carried out daily on all patients. The antigen-presenting system HLA-DR antigen expression on monocytes and C-reactive protein were examined. Results. When groups 1 and 2 were compared with group 3, HLA-DR values on monocytes were significantly different following the third day after admission (P〈0.01). Comparison of groups 1 and 2 were significant from the third day of observation (P〈0.001). During all 11 days of observation, patients in group 1 remained in immune paralysis (HLA-DR expression on monocytes CD 14+DR+ 20% antigen density). All of these patients had infected necroses. Patients in group 2 overcame their immune paralysis. HLA-DR depression of monocytes and a long-standing high C-reactive protein level are almost certain predictors of a fatal outcome in cases with severe pancreatitis. A routine passage cytometric check/FACS to determine the activity of monocytes (HLA-DR) is of prognostic significance.
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