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  • 1
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Amsterdam : Elsevier
    Cell Biology International Reports 14 (1990), S. 140 
    ISSN: 0309-1651
    Quelle: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Thema: Biologie
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 2
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Oxford, UK : Blackwell Science Ltd
    Histopathology 43 (2003), S. 0 
    ISSN: 1365-2559
    Quelle: Blackwell Publishing Journal Backfiles 1879-2005
    Thema: Medizin
    Notizen: Aims:  To investigate the prognostic significance of chromosomal alterations in colorectal cancer patients. Histopathological tumour classification is still considered to be the gold standard for the characterization of solid tumours. However, it is well known that such established parameters do not satisfactorily predict the clinical outcome in individual cases. Markers that reliably predict survival are needed. These markers should guide the clinical treatment of neoplastic disease.Methods and results:  Chromosomal imbalances in 61 colorectal carcinoma specimens in 37 patients determined by comparative genomic hybridization were correlated with patient survival using custom-made computer software which enabled the assessment of individual chromosomal loci. Kaplan–Meier analysis revealed that over-representations of 2p14-15, 6q23-6q24, 15q22-15q23, 22q11.2 and deletions of 1p36.1-36.2, 4q31.3, 4q35, 8q12-q21, 8p11.2 and 9p22 were significantly associated with shorter disease-specific survival, whereas over-expression of 20q13.3 and deletion of 18q11.2 were significantly associated with longer disease-specific survival in this collection of colorectal cancers. Multivariate Cox proportional hazards regression models consistently identified gains of 2p14-15, 15q22-23, 22q11.2 and losses of 1p36.1-36.2 and 4q35 as independent markers of shorter patient survival carrying greater significance than the classical clinicopathological parameters of nodal status and tumour grade.Conclusions:  These five markers allow a molecular categorization of patients into high and low clinical risk groups. Thus, the genomic data have refined the histopathological classification highlighting the necessity for a supplementary genetically based stratification of colorectal cancer.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 3
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    World journal of surgery 11 (1987), S. 689-698 
    ISSN: 1432-2323
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Résumé Les problèmes les plus sérieux qui se manifestent après gastrectomie totale et rétablissement de la continuité gastro-intestinale par une simple oesophago-jéjunostomie peuvent être attribuées à l'absence d'un réservoir, au lieu et place de l'estomac, et à l'oesophagite par reflux alcalin. Ils peuvent être évités à l'aide de la constitution d'une poche jouant le rôle de réservoir, à l'insertion basse du canal biliaire et au plissement du jéjunum. Les explorations post-opératoires qui ont été pratiquées plus d'un an après l'intervention ont permis aux auteurs de constater que les résultats subjectifs et objectifs étaient presque identiques à ceux des sujets porteurs de leur estomac. La seule constatation divergente a été représentée par l'élévation de l'excrétion des graisses.
    Kurzfassung: Resumen El problema más serio que se presenta después de una gastrectomía total con reconstrucción de la continuidad gastrointestinal mediante una simple esofagoyeyunostomía puede ser achacado a la ausencia de un reservorio primario y a la esofagitis por reflujo alcalino. Estas dificultades pueden ser subsanadas por medio de la construcción de una bolsa como sustituto gástrico, una inserción baja de la desembocadura biliar, y la plicación yeyunal para prevenir el reflujo. El seguimiento personal de los patientes operados (por más de un año después del procedimiento de sustitución gástrica) ha revelado hallazgos, tanto subjetivos como objetivos, que son casi idénticos con los registrados en individuos con estómago intacto. El hallazgo más protuberante es una elevada excreción de grasa.
    Notizen: Abstract The most serious of the problems that arise after total gastrectomy and reconstruction of a continuous gastrointestinal tract by means of a simple esophagojejunostomy can be ascribed to the lack of primary reservoir formation and to alkaline reflux esophagitis. These difficulties can be overcome by means of pouch formation, low insertion of the bile duct, and jejunal plication. Personal follow-up examinations in patients (over 1 year after gastric substitution have yielded both subjective and objective findings that are almost identical with those recorded in a subject with intact stomach. The one striking finding to emerge remains an elevated fat excretion.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 4
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    World journal of surgery 11 (1987), S. 504-510 
    ISSN: 1432-2323
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Résumé Contrastant de plus en plus avec le traitement standardisé des cancers primitifs gastro-intestinaux, la thérapeutique des récidives loco-régionales n'est pas uniforme. Dans la majorité des cas le traitement des récidives ne peut être assuré par la seule chirurgie. Il est nécessaire d'avoir recours à des méthodes complémentaires. La récidive des cancers colo-rectaux dépend de facteurs propres au processus tumoral qui contre-carrent l'action de la chirurgie. Chez près de 50% des malades qui présentent une récidive locale, il est constaté une généralisation de la tumeur lors du diagnostic. Plus de 75% des malades accusant des troubles, ce fait vient discréditer les examens post-opératoires. Le pourcentage des malades opérés pour récidive locale a légèrement augmenté au cours des 25 dernières années. Il atteint 26.4% dans la série des auteurs. Le temps médian de survie est de 19 mois chez des malades qui subissent une intervention dite radicale, de 13 mois lorsque l'intervention n'est pas radicale, de 6–8 mois quand l'intervention est palliative. L'état des ganglions, allant de paire avec la tumeur primitive, représente un facteur décisif: 27% des malades N0 peuvent subir une nouvelle résection, celle-ci n'étant possible que dans 13% des cas pour les malades N1. Dans le cas du cancer gastrique les chances de guérison des récidives loco-régionales sont minimes du fait que l'exérèse des ganglions lymphatiques lors de l'intervention initiale se solde souvent par une carcinose péritonéale généralisée. Seules les récidives au niveau du moignon gastrique peuvent subir une résection secondaire susceptible d'être radicale. Le taux des malades opérés pour une récidive de cancer gastrique est inférieur à 10%. En outre, comme l'intervention exploratrice est grevée d'une lourdre mortalité, les cancers inopérables devraient être dépistés grâce aux nouvelles méthodes d'investigations. En raison de ces résultats décourageants, il semble indispensable d'avoir recours à des essais contrôlés de modalités thérapeutiques complémentaires: chimiothérapie et radiothérapie pré-, per-, et post-opératoires, ces moyens adjuvants étant susceptibles de réduire le taux des récidives.
    Kurzfassung: Resumen En contraste con las formas cada vez más estandarizadas de tratamiento de los cánceres gastrointestinales primarios, la estrategia terapéutica frente a las recurrencias locorregionales requiere enfoques altamente individualizados. En la mayoría de los pacientes no es posible la curación, y si ésta se logra es sólo mediante la combinación de cirugía y otras modalidades terapéuticas adyuvantes. En las recurrencias del cáncer colorrectal diversos factores relativos a la biología tumoral limitan los alcances quirúrgicos. Alrededor del 50% de los pacientes presentan extensión tumoral generalizada en el momento en que se hace el diagnóstico de una recurrencia local, y más del 75% presentan síntomas contra sólo 25% en quienes un seguimiento meticuloso permite la detección de la recurrencia locorregional en el estado asintomático. El porcentaje de pacientes operados para curación ha aumentado apenas ligeramente en el curso de los últimos 25 años; en nuestra serie la tasa es de 26.4%. Estos pacientes son los que más se benefician y exhiben una supervivencia media de 19 meses, comparada con 13 meses para aquellos sometidos a procedimientos no radicales, y 6–8 meses para los sometidos a intervenciones paliativas. El estado de los ganglios del tumor primario es un factor decisivo: 27% de los pacientes en estado N0 pudieron ser resecados en contraste con sólo 13% del estado N1. En el cáncer gástrico la posibilidad de curación en recurrencias locorregionales es mínima porque la remoción de los ganglios de drenaje linfático con la operación primaria da lugar a carcinomatosis peritoneal generalizada en casi todos los casos. Solamente en el caso de recurrencia en el muñón gástrico una resección secundaria puede ser de carácter radical. La tasa de resección en pacientes con recurrencia de cáncer gástrico es de menos de 10%. Teniendo en cuenta que aún una laparotomía resulta en elevada mortalidad operatoria, las situaciones inoperables deben ser identificadas preoperatoriamente mediante procedimientos de imagenología. Puesto que no existen enfoques promisorios en el manejo de las recurrencias, deben estudiarse los ensayos clínicos con terapias adyuvantes, tales como quimio y radioterapia, intra y postoperatoria, con ocasión de la resección del tumor primario con el propósito de rebajar la tasa de recurrencias.
    Notizen: Abstract In contrast to the more standardized treatment of primary gastrointestinal cancers, the therapeutic concept in locoregional recurrences requires very individualized approaches. In most patients cure cannot be obtained and those patients who are cured are cured only by combining surgery with adjunctive treatment modalities. In recurrences of colorectal cancer, tumor biological factors limit surgical efforts. In about 50% of the patients, generalized tumor spread is present at the time of diagnosis of a local relapse. More than 75% of the patients present with symptoms thus calling into question the effect of routine follow-up examinations. The percentage of patients operated on for cure has only slightly increased during the past 25 years. In our series the rate is 26.4%. These patients benefit most, showing a median survival time of 19 months compared to 13 months in nonradical procedures and 6–8 months in palliative interventions. Nodal status of the primary tumor is very important: 27% of the patients with N0 could be re-resected compared to only 13% with N1 histological findings. In gastric cancer, the chance for cure in locoregional recurrences is minimal since the removal of the draining lymph nodes at the primary operation leads to generalized peritoneal carcinomatosis in almost all patients. Only in recurrences in the gastric stump should secondary resection be radical. Less than 10% of patients undergo resection for gastric cancer recurrence. Since even explorative laparotomy yields a high operative mortality, inoperable situations should be identified preoperatively by imaging procedures. Since encouraging approaches in the treatment of recurrences are lacking, adjuvant pre-, intra-, and postoperative chemo- and radiotherapy at the time of resection of the primary tumor should be evaluated in controlled trials.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 5
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Journal of cancer research and clinical oncology 126 (2000), S. 487-496 
    ISSN: 1432-1335
    Schlagwort(e): Key wordsBRCA1 ; BRCA2 ; Breast cancer ; Genetic predisposition
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract Genetic predisposition is responsible for 5%–10% of all breast cancer cases. Therefore, the inherited susceptibility to breast cancer has been intensively investigated during the last 10 years. In particular, the identification of the breast cancer susceptibility genes BRCA1 (breast cancer gene 1) and BRCA2 and the current genetic testing for mutations in both genes are the basis for estimating disease risks for women with a strong family history of breast cancer and will provide important information on the prevention and treatment of familial breast cancer.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 6
    ISSN: 1433-0385
    Schlagwort(e): Key words: Isolated limb perfusion ; Toxicity ; Compartmental pressure ; Rhabdomyolysis. ; Schlüsselwörter: Extremitätenperfusion ; Toxizität ; Compartmentdruck ; Rhabdomyolyse.
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Zusammenfassung. Die Schädigung der perfundierten Muskulatur und ihre systemischen Auswirkungen sollten während und nach isolierter Extremitätenperfusion mit rekombinantem humanem Tumor-Nekrose-Faktor α (TNF-α) in Kombination mit Melphalan erfaßt werden. Der Compartmentdruck in der perfundierten Extremität, die Serumspiegel von Myoglobin und Kreatinkinase sowie von Interleukin(IL)-6, IL-1, s-IL-2-Receptor, TNF-Receptor und ICAM-1 wurden bestimmt. Der Compartmentdruck steigt während der Perfusion signifikant an und fällt nach Perfusionsende fast stets rasch ab. Allerdings war bei einer Patientin eine Fascienspaltung bei kontinuierlich steigendem Druck erforderlich. Die Myoglobin(MB)-Serumwerte erhöhen sich bis zum zweihundertfachen der Norm, der Anstieg von MB geht dem der Kreatinkinase (CK) signifikant belegbar voraus. Das Risiko eines Myoglobinurie-bedingten Nierenversagens („Crush-Niere“) kann so abgeschätzt werden. Die Erhöhung der Serumspiegel von IL-1 und IL-6 geben Aufschlußüber die Aktivierung der Cytokinkaskade und der zu erwartenden hyperdynamen Kreislaufreaktion („septic shock-like syndrome“), so daß eine Gegensteuerung möglich ist. Die im Rahmen dieser klinischen Untersuchung erhobenen Daten können als Basis für das Toxizitätsmonitoring der Extremitätenperfusion auch bei Verwendung anderer Medikamente dienen.
    Notizen: Summary. Following isolated limb perfusion (ILP) with TNFα and melphalan the damage to muscle tissue and its systemic consequences in terms of myoglobinemia and myoglobinuria as well as the activation of the cytokine cascade were investigated. We measured the compartmental pressure of the limb during and after perfusion and determined the serum changes of myoglobin, creatine kinase (CK), interleukin (IL)-6, IL-1, s-IL-2-receptor, TNF-receptor, and ICAM-1 levels. The compartmental pressure rose significantly during ILP and decreased after reperfusion. Following its course, the decision whether to perform a fasciotomy or not can be more reliably made. Serum myoglobin levels exceeded 200 times normal values and the increase occurred significantly earlier than that of CK, thus enabling judgement of the risk of renal failure (crush kidney syndrome). The elevation of serum IL-1 and IL-6 values correlated with the frequency of cardiopulmonary problems (hyperdynamic shock) and facilitated countermaneuvers. Our data, although obtained from ILP with TNFα, could be used to monitor toxicity also when other drug regimens are administered.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 7
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Chirurg 69 (1998), S. 1134-1140 
    ISSN: 1433-0385
    Schlagwort(e): Key words: Teleconsultation ; Telesurgery ; Interactive telemedicine. ; Schlüsselwörter: Telekonsultation ; Telechirurgie ; interaktive Telemedizin.
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Zusammenfassung. Der standort- und zeitunabhängige Informationsaustausch, wie er durch moderne telemedizinische Dienste möglich wird, eröffnet auch der Chirurgie eine neue Dimension in Diagnostik und Therapie. Für Telekonferenzen und Telekonsile in operativen Fachgebieten ist besonders die qualitativ hochwertige intraoperative Übertragung von Live-Bewegtbildern erforderlich. Dabei dürfen die Anforderungen an die Sterilität und der Routineoperationsablauf nicht gestört werden. Die klinischen Rahmenbedingungen erfordern spezielle Systeme für eine breitbandige, stereoskopische Online-Bildübertragung sowohl hausintern als auch hausextern. Ergänzt werden müssen die Systeme durch eine adäquate Kommunikationsausrüstung der Diagnostik- und Funktionsräume einer Klinik sowie durch eine digitale, multimediale Patientenakte und durch Module, die ein kooperatives Arbeiten zulassen. Diese Implementierungen sind Voraussetzung für weitergehende telechirurgische Eingriffe unter Einbeziehung von Navigationshilfen, geführten Manipulatoren oder autonomen Robotersystemen. Die Realisierung eines solchen umfassenden telechirurgischen Konzepts (OP 2000) wird vorgestellt.
    Notizen: Summary. Interchange of information has become possible independent of the user's place or time by modern telemedical services and opens up new dimensions for diagnostic and therapeutic procedures. For teleconferences and teleconsultations in surgery, the intraoperative high-quality transmission of live images is essential without disturbing the sterility and operation routine. The clinical specifications require special systems for broadband, stereoscopic online image transmission both intra- and inter-institutionally. Moreover, a telemedical concept integrates the communication equipment suitable for the different diagnostic and functional facilities of a clinic, a digital multimedia patient record and modules for cooperative working. These implementations are a prerequisite for extensive telesurgical interventions using navigational tools, guided instruments or autonomous roboter systems. The realization of such a comprehensive telesurgical concept (OP 2000) is presented.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 8
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Chirurg 69 (1998), S. 1315-1322 
    ISSN: 1433-0385
    Schlagwort(e): Key words: Metastatic cascade ; Adhesion ; Proteolysis ; Growth factors ; Angiogenesis ; Therapy. ; Schlüsselwörter: Metastatische Kaskade ; Adhäsion ; Proteolyse ; Wachstumsfaktoren ; Angiogenese ; Therapie.
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Zusammenfassung. Die Entstehung von Metastasen setzt eine Vielzahl von Einzelschritten voraus, die Tumorzellen bewältigen müssen, bevor sie vom Primärtumor entfernt andernorts manifest werden. Als einer der ersten Schritte wird die epitheliale Integrität durch Zelladhäsionsverlust aufgehoben. Die Proteolyse der extracellulären Matrix sowie eine gesteigerte Lokomotion der malignen Zellen führt letztendlich zur Intravasation und Dissemination. Tumorzellen müssen dann wieder an das Endothel adhärieren und im Metastasierungsorgan das Gefäßsystem verlassen. Die Etablierung dort bedarf neben proteolytischer und adhäsiver Prozesse insbesondere der Neoangiogenese, die das Metastasenwachstum initiiert und aufrechterhält. Aus diesem Grund erscheint insbesondere eine antiangiogene sowie antiproteolytische Therapie ein sinnvoller neuer Therapieansatz, das Metastasenwachstum zu unterbinden. Ob dieses Ziel durch synthetische oder endogene Substanzen erreichbar ist, wird die weitere Grundlagen- und letztendlich klinische Forschung zeigen müssen.
    Notizen: Summary. Metastasis formation is a multistep process that requires tumor cells to progress through many different stages. One of the first steps is a disturbance of the epithelial integrity through a decrease in intercellular homotypic adhesion. Proteolysis of the extracellular matrix, as well as increased locomotion, leads to intravasation and dissemination of the tumor cells. In the target organs metastasizing cells adhere to the endothelium, extravasate and form metastases. Finally, neoangiogenesis is required for the initiation as well as the growth of the metastases, providing the tumor cells with both nutritive agents and growth factors. This leads to the conclusion that anti-proteolytic and anti-angiogenic substances could provide effective therapeutic approaches for the control of metastatic growth. Whether or not this goal can be accomplished by synthetic or endogenous drugs must still be demonstrated by basic and definitive clinical research.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 9
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Chirurg 70 (1999), S. 602-604 
    ISSN: 1433-0385
    Schlagwort(e): Key words: Thoracic mass ; Actinomycosis ; Bronchoscopy. ; Schlüsselwörter: Thorakale Raumforderung ; Actinomykose ; Bronchoskopie.
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Zusammenfassung. Die thorakale Actinomykose ist eine seltene Erkrankung, die oft als Malignom verkannt wird. Wegen der hohen Letalität der unbehandelten Actinomykose muß diese Krankheit frühzeitig in die differentialdiagnostischen Überlegungen einbezogen werden. Berichtet wird über einen 58 jährigen Patienten mit 6-monatiger Anamnese, blutig-eitriger Expectoration und erheblicher Körpergewichtsreduktion, der uns unter dem Verdacht eines thorakalen Sarkoms zugewiesen wurde. Erst über einen diagnostischen Umweg konnte die Diagnose einer thorakalen Actinomykose gestellt werden. Auslösend hierfür war ein aspirierter Hähnchenknochen im Bronchialsystem. Unter antibiotischer Behandlung war die Beschwerdesymptomatik rasch regredient und führte letztlich zur Heilung des Patienten. Auch bei der differentialdiagnostischen Abklärung thorakaler Raumforderungen, die entzündliche Erkrankungen, Lymphome, thymusassoziierte und sarkomatöse Tumoren sowie Keimzelltumoren umfaßt, ist die Bronchoskopie ein wichtiger Bestandteil der Diagnostik.
    Notizen: Summary. Thoracic actinomycosis is a rare disease often mistaken for malignancy. Untreated actinomycosis is associated with high mortality, the disease should, thus, be considered early. We report the case of a 58-year-old male patient who was referred to us for a suspected thoracic sarcoma. He had 6-month a history of hemoptysis, and there was severe deterioration in his general health. Only in a roundabout way was the diagnosis of thoracic actinomycosis established; it was caused by an aspirated chicken bone, as found by bronchoscopy. All symptoms rapidly regressed by antibiotic therapy and definitive healing was obtained. In the diagnostic work up of thoracic masses that may represent inflammatory diseases, lymphoma, thymus-associated, sarcomatous and germ-cell tumors, bronchoscopy is of primary diagnostic importance.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 10
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Chirurg 71 (2000), S. 869-876 
    ISSN: 1433-0385
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter:Pseudomyxoma peritonei ; chirurgische Therapie ; multimodale Behandlung. ; Keywords:Pseudomyxoma peritonei ; Surgical therapy ; Multimodality treatment.
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Abstract. The rarity of Pseudomyxoma peritonei, its complex biology and the remaining inconsistencies in terminology all contribute to rendering therapeutic recommendations a difficult task. In principle, a multimodal concept combining cytoreductive surgery with peri- and postoperative intraperitoneal chemotherapy constitutes the preferable treatment. Initially, surgical peritonectomy aims to achieve the complete removal of tumor cells at the macroscopic level. Subsequently in the early postoperative phase when the absence of adhesions allows for a homogeneous intraabdominal spread of cytotoxic drugs, intraperitoneal application of 5-fluorouracil and mitomycin C represents the most solidly established treatment. Therapeutic failures are often due to insufficiently radical cytoreductive surgery or a lack of homogeneous distribution of cytotoxic drugs in the abdomen. In view of the rarity of their condition, patients with Pseudomyxoma peritonei should be treated at or in conjunction with specialized centers. Only such a “center-oriented“ approach will secure the standardization of treatment and help to clarify unsettled therapeutic questions. The development of improved therapeutic concepts will depend on concise histopathological classification. Already at present therapeutic decisions should not only be be based on the clinical aspect of a “mucinous abdomen“ but should be guided by the pathological differentiation between disseminated peritoneal adenomucinosis (DPAM), with a relatively good prognosis, and the more aggressive peritoneal mucinous carcinomatosis (PMCA).
    Notizen: Zusammenfassung. Die bisher unheitliche Terminologie des Pseudomyxoma peritonei, das seltene Auftreten und die unterschiedliche Tumorbiologie der Erkrankung machen es schwierig, eine einheitliche Therapiestrategie zu definieren. Prinzipiell sind beim Pseudomyxoma peritonei multimodale Therapiekonzepte zu favorisieren. Eine Kombination von optimaler chirugischer Cytoreduktion und postoperativer intraperitonealer Chemotherapie ist erfolgversprechend. Das chirurgische Vorgehen umfaßt die Peritonektomie mit dem Ziel makroskopischer Tumorfreiheit. In der frühen postoperativen Phase, in der eine homogene intra-abdominelle Chemotherapeuticaverteilung bei Fehlen von Adhäsionen erreicht werden kann, ist die intraperitoneale Chemotherapie mit 5-FU und Mitomycin C bisher die am weitesten etablierte Methode. Ein Behandlungsversagen ist oft auf eine unzureichende und inkonsequent radikale chirurgische Cytoreduktion sowie eine inhomogene intra-abdominelle Verteilung des Chemotherapeuticums zurückzuführen. Zur Sicherstellung einer standardisierten Therapie und zur weiteren Klärung der offenen therapeutischen Fragen ist bei der Seltenheit der Erkrankung eine zentrenorientierte Behandlung zu fordern. Die Entwicklung verbesserter Therapiekonzepte muß auf einer differenzierten histopathologischen Klassifiktion basieren. Dabei sollte zukünftig zwischen der prognostisch günstigen disseminierten peritonealen Adenomucinosis und der aggressiven peritonealen mucinösen Carcinomatosis unterschieden werden.
    Materialart: Digitale Medien
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