Library

You have 0 saved results.
Mark results and click the "Add To Watchlist" link in order to add them to this list.
feed icon rss

Your email was sent successfully. Check your inbox.

An error occurred while sending the email. Please try again.

Proceed reservation?

Export
  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 325 (1969), S. 941-945 
    ISSN: 1435-2451
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammen/swung Seit Eröffnung der Wiener Intensivbehandlungsstationen (51/2 Jahre Intensivbehandlungsstation der I. Chir. Univ. Klinik Wien, 11/4 Jahre Intensivbehandlungsabteilung der postoperativen Station der II. Chir. Univ. Klinik Wien) sank die Tetanusletalität von vorher (1945–1963) 44,5 auf 35,5%. In den letzten 20 Monaten sank die Letalität auf 12,5% ab. Die Verbesserung der Behandlungsergebnisse wird in ihren Ursachen analysiert. Folgende Faktoren kommen in Frage: 1. Konzentration aller Tetanuspatienten in den Intensivbehandlungsstationen. 2. Größere Erfahrung in der Langzeit-Beatmung. (Die Letalität bei LangzeitBeatmung fiel von 570/0 in den letzten 20 Monaten auf 15% ab.) 3. Änderung der Therapie hinsichtlich Sedierung und Relaxierung (Kombination von Barbituraten per os und Diazepam i.v.; sparsame Verwendung der „lytischen Mischung„; geringere Relaxantiendosen). 4. Anwendung von homologem Hyperimmunglobulin (ein wesentlicher Einfluß wird nach eigenen klinisch-experimentellen Untersuchungen verneint). 5. Verbesserung der parenteralen Ernährung. Durch Hyperalimentation geringere Sekundärkomplikationen. Abschließend wird vorgeschlagen, Tetanusstatistiken grundsätzlich nach international anerkannten Schweregraden aufzuschlüsseln, um eine echte Vergleichbarkeit der Ergebnisse zu gewährleisten.
    Notes: Summary Since the opening of the Vienna Intensive Therapy Centre (51/2 years Intensive Therapy Centre of the I University Clinic Vienna, 1 year and 3 months Intensive Therapy Unit of the postoperative department of the II Surgical University Clinic Vienna), the previous mortality from tetanus (1954–1963) of 44.5% sank to 35.5%. In the last 20 months, mortality has fallen to 12.5%. This improvement in the results of treatment is causally analysed. The following factors may be involved: 1. The concentration of all tetanus patients in the intensive therapy centre. 2. More experience in long-term assisted respiration (Mortality in assisted respiration has fallen in the last 20 months from 57 to 15%). 3. Changes in therapy with regard to sedation and relaxation (combination of barbiturates orally and diazepam i.v.; meagre employment of the “lytic varieties”; smaller doses of relaxant). 4. The employment of homologous hyper-immunoglobulin (our own clinical limand experimental studies contradict any substantial influence). 5. An improvement in parenteral feeding and less secondary complications because of hyper-alimentation. In conclusion, it is suggested, that tetanus statistics be coded thoroughly according to internationally recognised degrees of severity, so that a genuine comparison of results can be made.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of neural transmission 64 (1985), S. 285-293 
    ISSN: 1435-1463
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary The calcium channel blockers verapamil, methoxyverapamil, diltiazem, and nisoldipine have been tested for interactions with the nondepolarizing muscle relaxant pancuronium bromide by using the indirectly stimulatedin vitro preparation of the rat hemidiaphragm. Dose response curves of each calcium channel blocker, pancuronium bromide, and combinations of both were determined. Each of the four calcium channel blocking drugs showed agonistic interaction in potentiating pancuronium induced neuromuscular blockade.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 32 (1954), S. 97-103 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Zusammenfassung Hexamethoniumchlorid in Dosen, die eine Senkung des peripheren Mitteldrucks auf durchschnittlich 60 mm Hg bewirken, führt auch zu einer Senkung des Drucks in den Pulmonalgefäßen und des venösen Füllungsdrucks. Das HMV wird bei diesen massiven Senkungen verkleinert. Der Gefäßwiderstand im großen und kleinen Kreislauf wird im Durchschnitt geringer, während der Widerstand der pulmonalen Arteriolen im Durchschnitt gleichbleibt. Die Arbeit beider Ventrikel wird beträchtlich herabgesetzt. Die arteriovenöse Sauerstoffdifferenz wird durch die Verminderung der venösen Sauerstoffsättigung vergrößert. Diese Kreislaufveränderungen werden hinsichtlich ihrer theoretischen und praktischen Bedeutung diskutiert und einige Fragen im Zusammenhang mit der Hexamethoniumtherapie der Hypertensionen beider Kreisläufe und der kardialen Dekompensation erörtert.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 4
    ISSN: 1432-1238
    Keywords: Plasma substitutes ; Blood volume replacement ; Dextrane-Ringer's-Lactate Mixture
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary The effects of a 1.8 % dextrane-Ringer's-lactate solution were tested on 16 critically ill patients in an Intensive Care Unit. The following variables were evaluated: Plasma expansion, circulatory effects, intravascular retention time of the colloid component and haemodilution as well as the impact of the solution on electrolyte balance, acid-base equilibrium, on diuresis, coagulation and carbohydrate metabolism. The tests showed that immediately following infusion a moderate rise in intravascular volume is registered that corresponds to about 1/2 to 1/3 of the volume administered. This effect disappeared after four hours. Negative impact on circulation, coagulation, electrolyte and acid-base balance was observed. The results are discussed in the light of experience gained with similar solutions by several other investigators. Possible improvements (e.g. higher dextrane concentration) were suggested. The use of the test solution for volume replacement (and possibly for treating shock acidosis) is generally admissible in less severe blood loss. It is recommended, however, to administer about 2–3 times the lost volume.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 5
    ISSN: 1432-1238
    Keywords: Extravascular lung water ; Fluid therapy ; Balanced electrolyte solutions ; Sepsis syndrome
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract We investigated the effect of large volume replacement with balanced electrolyte solutions on extravascular lung water (EVLW) in 16 adult surgical patients with sepsis syndrome. Patients entered the study within the 24 h period following surgical interventions for acute necrotizing pancreatitis, intra-abdominal abscesses, and/or peritonitis. Sequential measurements (n=108) were made at intervals of 6–12 h over a 48 h period. There were no significant differences between initial and final values of thermal-dye EVLW (5.0±1.1 vs. 5.7±1.1 ml/kg), plasma colloid osmotic pressure (COP, 13.3±2.5 vs. 13.2±2.9 mmHg), pulmonary artery wedge pressure (PAWP, 9.2±3.0 vs. 10.8±3.0 mmHg), and COP-PAWP gradient (4.0±3.5 vs. 2.4±3.9 mmHg). All results expressed as (mean±SD). The EVLW did not correlate with plasma COP, PAWP, or COP-PAWP gradient. We conclude that large volume replacement with balanced electrolyte solutions with the secondary decrease in plasma COP and COP-PAWP gradient do not necessarily contribute to a substantial increase in EVLW. This study fails to show any causal relationship between decrease in plasma COP or COP-PAWP gradient and oedema formation in the lung.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 6
    ISSN: 1432-1238
    Keywords: Severe cerebral trauma ; Midbrain syndrome ; Apallic syndrome ; Catecholamines ; Fat oxidation ; Thyroid hormones ; High caloric total parenteral alimentation (TPA)
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Urinary catecholamine excretion and thyroid hormone blood level were studied in 16 patients following severe cerebral trauma. Increased excretion rates of epinephrine and norepinephrine were found. There was no significant difference in the catecholamine excretion when compared with generally traumatized patients. The relationships between catecholamine excretion, increased metabolic rates, and negative nitrogen balance indicate that in patients with a midbrain syndrome there exists an additional diencephalic metabolic factor, which leads to a rise in fat oxidation and perpetuation of catabolism. Early high caloric parenteral nutrition seems to inhibit the initial increase of catecholamine excretion and thus protects the body from an unnecessary breakdown of its own reserves. If the course is classified according to neurological stages, it can be shown that patients with a traumatic apallic syndrome in poor condition have a high increase of catecholamine excretion. Secretion of thyroid hormones is not influenced significantly by cerebral trauma.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 7
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 8
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary In nine cases of severe cranial trauma (four of them showing clinical symptoms of s.c. “central hyperventilation”) pH, standard bicarbonate, pCO2, pO2 (and electrolyte concentrations) in arterial blood, erythrocytes and CSF were determined. Whereas arterial pO2 generally showed a significant decrease, pO2 in CSF did not fall below critical levels. — Since, in accordance with lowered pCO2, standard bicarbonate in CSF also fell, pH in CSF remained at a rather constant normal level. The increased gradients for pH, standard bicarbonate, and pCO2 between arterial blood and CSF are stressed and compared with similar results encountered in other hypocapnic states. Probable causes of “central” hyperventilation are shortly discussed, taking into consideration alterations in cerebral bloodflow etc. A shifting of a central regulating system is postulated. — Besides the factors mentioned certain similarities of the hyperventilatory phenomenon with the effects of chronic altitude hypoxia are outlined. The chronically increased respiratory drive might ensue from a lowered CSF-bicarbonate as well as from lactate increasing in CSF under hyperventilation. — The postulation of an extra-intracellular pH-gradient as a cause of respiratory stimulation was shown to be rather unwarrantable, when taking into account the acid-base parameters found in erythrocytes. In order to avoid severe derangements frequent estimations of blood gases and acid — base parameters in cases of cranial trauma seem of utmost importance.
    Notes: Zusammenfassung Es wird über Ergebnisse der Messung von Atemgasen und Bestimmung der Säure-Basenparameter (sowie der Elektrolytwerte) im Blut, im Erythrocyten sowie im Liquor bei schweren Schädeltraumen berichtet. Einige der untersuchten Patienten zeigten klinisch deutliche Symptome einer sog. „zentralen Hyperventilation“. Der arterielle Sauerstoffdruck war in der Regel beträchtlich erniedrigt, während die Liquor-pO2-Werte in allen Fällen kritische Werte nicht unterschritten. Das pH des Liquors blieb weitgehend konstant. Entsprechend einem reduzierten pCO2 des Liquors war das Standardbicarbonat des Liquors in fast allen Fällen verringert, auf die erhöhten Blut-Liquorgradienten für pH, Standardbicarbonat und pCO2 wird besonders hingewiesen und Parallelen zu den im Schrifttum mitgeteilten Werten bei Hypokapnie verschiedener Genese hergestellt. Die weitgehende Ähnlichkeit des Hyperventilationsphänomens mit dem chronischen Höhenversuch wird unterstrichen und das Zustandsbild als Verschiebung eines zentralen Regelsystems gedeutet. Auf die möglichen Ursachen der Hyperventilation wird abschließend eingegangen. Der Hypoxie kommt vorwiegend eine auslösende Rolle zu, später tritt eine dem Höhenversuch analoge Akklimatisierung an niedrige Kohlensäurespannungen ein, welche auch bei Besserung der arteriellen Sauerstoffspannung zur Chronizität neigt. Auf die mögliche Bedeutung neuraler Reize und Veränderungen der Hirndurchblutung wird kurz eingegangen. Als mögliche Ursache des chronisch erhöhten Atemantriebs werden neben den genannten Faktoren die Bedeutung des verminderten Bicarbonatgehaltes des Liquors und die Erhöhung der Milchsäurekonzentration in der Cerebrospinalflüssigkeit nach Hyperventilation diskutiert. Die Möglichkeit der Ausbildung eines erhöhten extra-intracellulären pH-Gradienten konnte an Hand der im Erythrocyten gewonnenen Meßwerte weitgehend ausgeschlossen werden. Auf die Wichtigkeit sorgfältiger laufender Überwachung wird abschließend hingewiesen, zumal die therapeutischen Möglichkeiten durchaus bescheiden sind.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 9
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Dopamine ; Cadaver kidney donor ; Circulation ; Renal function ; Renal blood flow ; Dopamin ; Kadavernierenspender ; Kreislaufverhalten ; Nierenfunktion ; Nierendurchblutung
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung An 11 Patienten an der Intensivbehandlungsstation als potentielle Nierenspender aufgenommen, wurden Kreislauf- und Nierenfunktion vor und während Dopamininfusion (175 µg/min) untersucht. Die Befunde der Kontrollperiode zeigten eine hochgradige Einschränkung der renalen Tubulusfunktion, die auf den Wegfall der zentralen Regulation hinweist. Während der Dopamininfusion zeigten die Kreislaufmessungen einen geringgradigen Anstieg von Blutdruck und Frequenz. Harnzeitvolumen und Nierendurchblutung stiegen ebenso wie die Natriumexkretion signifikant an, während die Inulin-Clearance nur eine geringe Zunahme aufwies. Die renale Funktionseinschränkung unter „Hirntod“-Bedingungen sowie der Einfluß von Dopamin auf Kreislauf und Nierenfunktion werden diskutiert. Die Ergebnisse weisen darauf hin, daß Dopamin bei der Vorbereitung des Nierenspenders für die Organentnahme einen günstigen Effekt besitzt.
    Notes: Summary Haemodynamics and renal function have been examined before and during i.v. infusion of dopamine (175 µg/min) in 11 patients admitted as potential kidney donors to an intensive care unit. The findings of the control period revealed an extreme decrease of renal tubular function which points to a cessation of central regulation. The cardiovascular system showed a slight increase of blood pressure and heart rate during dopamine. Urine flow and renal blood flow increased significantly as well as the excretion of sodium while inulin-clearance showed only a minimal rise. The functional renal impairment under conditions of brain death as well as the influence of dopamine on circulation and renal function are discussed. The results indicate that dopamine may exert a favourable effect in preparation of kidney donors for the withdrawal of the organs.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of cancer research and clinical oncology 58 (1952), S. 425-437 
    ISSN: 1432-1335
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Zusammenfassung In weiterer Verfolgung bereits früher beobachteter Unterschiede in der Fluorescenz pathologischer und gesunder Seren wurde ein spektroskopischer Ca.-Serumtest zu erarbeiten versucht. Wegen der beobachteten Vermehrung dieser Fraktion bei Ca., der leichten Darstellbarkeit sowie der distinkten Unterschiede zu anderen Eiweißfraktionen wurden die Mucoproteine zum Ausgangspunkt der Untersuchung gemacht. Die bisher erzielten Ergebnisse zeigen hinsichtlich Genauigkeit Über-einstimmung mit gebräuchlichen neueren Serumtests. Die Verfasser danken ihren Lehrkanzelvorständen Prof. Dr. L. Flamm und Prof. Dr. L. Schönbauer, die die Durchführung der Arbeit ermöglichten, und Herrn Prof. Dr. F. Regler für die Überlassung des Spektrographen. Weiter sind sie den Herren H. Ellbogen und F. Malek für wertvolle experimentelle Hilfe zu Dank verpflichtet.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
Close ⊗
This website uses cookies and the analysis tool Matomo. More information can be found here...