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  • 1
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Virchows Archiv 314 (1947), S. 277-286 
    ISSN: 1432-2307
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 2
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Journal of molecular medicine 36 (1958), S. 516-521 
    ISSN: 1432-1440
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 3
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Journal of molecular medicine 59 (1981), S. 425-429 
    ISSN: 1432-1440
    Schlagwort(e): Haemoperfusion ; Adsorption ; Septicaemia ; Blood culture ; Antibiotic sensitivity ; Hämoperfusion ; Adsorption ; Sepsis ; Blutkultur ; Antibiogramm
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Zusammenfassung Bei 25 Patienten mit der klinischen Diagnose einer Sepsis wurde eine neue Methode des Erregernachweises mit dem sonst üblichen Blutkulturverfahren (punktuelle Blutentnahme in Blutkulturflaschen mit vorgefertigtem, flüssigem Nährmedium) verglichen. Die diagnostische Hämoperfusion mit beschichteter Aktivkohle erbrachte häufiger (16:9) einen Erregernachweis als die konventionelle Technik. Außerdem war bei positiven Blutkulturen die Keimidentifizierung und das Antibiogramm früher verfügbar. Bei sachgemäßer Anwendung bringt dieses diagnostische Verfahren für den Patienten keine Gefährdung mit sich.
    Notizen: Summary The new method of diagnostic haemoperfusion was compared with the conventional blood culture technique in 25 patients with suspected septicaemia. The chance of obtaining a positive result proved to be clearly greater than that by conventional techniques (16:9). Furthermore, in the case of a positive result with the haemoperfusion technique both the bacterial identification and antibiotic sensitivities were available earlier than was previously possible. The procedure of diagnostic haemoperfusion is safe and carries a minimal risk of complications for the patient.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 4
    ISSN: 1432-1440
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 5
    ISSN: 1432-1440
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary Ammonium chloride induced urinary acidification is known to produce an increased excretion of magnesium and calcium. On the other hand the effect of urinary alcalization on these ions is not established, as yet. Increases of Mg-excretion obtained after NaHCO3 application in some experiments, could be explained by Na-loading, which enhances Mg-excretion. To investigate a possible specific effect of urinary alcalization trometamol (tris-buffer), amiloride, acetazolamide and parathormone have been studied under clearance conditions. All drugs resulted in an increase of urinary pH and Na-excretion, whereas Mg-excretion decreased. This effect was independant of potassium excretion, which increased after trometamol, acetazolamide and parathormone and decreased after amiloride. Changes of Ca-clearance were variable. Following acetazolamide application, there was a mean increase of 18%, whereas parathormone and amiloride resulted in an decrease of 6 or 28% respectively. Trometamol did not exert any effect on calcium excretion. The decrease in Mg-excretion after urinary alcalization might be due to an increased tubular reabsorption and/or depression of as yet hypothetical secretion. Assuming that the delayed Mg-excretion is present after chronic drug application, the potassium sparing amiloride should be able to reduce Mg-loss, induced by diuretic or corticosteroid therapy.
    Notizen: Zusammenfassung Eine Harnacidifizierung durch Ammoniumchlorid führt nach Wiley u. Mitarb. (1933) zu beschleunigter Magnesium- und Calciumexkretion. Über den Einfluß einer Harnalkalisierung bestehen keine gesicherten Vorstellungen. Zu diesem Problem wurde der Einfluß von Trometamol (20 g), Amilorid-HCl (20 mg), Acetazolamid (500 mg) und Parathormon (100 E) auf Glomerulumfiltrat, Harn-pH, sowie Clearance mono- und bivalenter Kationen geprüft. Alle Pharmaka führten mit Anstieg von Harn-pH und Natriurese zu einer verzögerten Magnesiumexkretion. Sie war sowohl bei erhöhter Kalium-Clearance (Trometamol, Acetazolamid, und Parathormon) als auch bei verminderter Kalium-Clearance (Amilorid-HCl) ausgeprägt. Eine Diureseabhängigkeit bestand nicht. Die Calcium-Clearance zeigte nicht signifikante Änderungen. Auf das Glomerulumfiltrat hatte Parathormon keinen Einfluß; nach den anderen Pharmaka traten insignifikante Abnahmen auf. Als Ursache der verzögerten Magnesium-Exkretion nach Harnalkalisierung kommt sowohl eine gesteigerte Magnesium-Reabsorption als auch eine Unterdrückung der hypothetischen Sekretion in Betracht. der hypothetischen Sekretion in Betracht.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 6
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Journal of molecular medicine 49 (1971), S. 251-255 
    ISSN: 1432-1440
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Zusammenfassung Unter Standard-Clearance-Bedingungen weisen Patienten mit Glomerulonephritis gehäuft eine erhöhte Magnesium-Ausscheidung auf. Diese erfährt bei komplizierendem Hochdruck eine weitere Steigerung. Pyelonephritispatienten zeigen vornehmlich bei hypertoner Verlaufsform eine Hypermagnesiurie, die nicht mit entsprechendem Anstieg der Natriumexkretion verbunden ist. Im Stadium der terminalen Niereninsuffizienz (GFR 〈 20 ml/min) ist die CMg bei Pyelonephritis signifikant, bei Glomerulonephritis hingegen nur insignifikant reduziert. Die fraktionelle Magnesiumexkretion ist bei Niereninsuffizienz beträchtlich gesteigert. Bei Patienten mit Glomerulonephritis besteht in Einzelfällen eine Nettosekretion. Als Ursache der prävalenten Magnesiumausscheidung bei Glomerulonephritis müssen neben einem sekundären Hyperaldosteronismus weitere krankheitsspezifische Faktoren diskutiert werden.
    Notizen: Summary Clearance studies in patients withglomerulonephritis revealed a significant increase of magnesium excretion with highest values in the presence of hypertension. In patients with hypertensive pyelonephritis, magnesium clearance was elevated too, whereas only a tendency to increasing levels was observed in cases with normal blood pressure. Inthe end phase of renal failure with GFR reduction to less than 20 ml/min, magnesium clearance was significantly reduced in pyelonephritis, but to a smaller extent in glomerulonephritis. In the latter group, some patients showed a net secretion of magnesium. Besides the presence of a secondary hyperaldosteronism, additional factors specific for this disease, have to be considered as the cause of the high magnesium excretion rate in glomerulonephritis.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 7
    ISSN: 1432-1440
    Schlagwort(e): Salivary electrolytes ; Bartter's syndrome ; pseudo-Bartters syndrome ; Conn's syndrome ; Speichelelektrolyte ; Bartter-Syndrom ; Pseudo-Bartter-Syndrom ; Conn-Syndrom
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Zusammenfassung Im pilocarpinstimulierten Parotisspeichel wurde beim Bartter- (n=1), Pseudo-Bartter- (n=2) und Conn-Syndrom (n=2) die Konzentration der mono- und bivalenten Ionen als Funktion der Flußrate untersucht. Des weiteren wurde nach einem mathematischen Ansatz von Knauf und Frömter (1970) die gesamte aktive Na+-Rückresorption einer Parotis sowie die passive Leckpermeabilität des Gangsystems für Na+ berechnet. Führendes speichelchemisches Symptom desBartter- undPseudo-Bartter-Syndroms war eine Steigerung der aktiven K+-Sekretion, wobei der Normbereich um mehr als das Doppelte überschritten wurde. Die Na+-Reabsorption, die im Kontrollkollektiv mit 171±12 µ Äq/min berechnet wurde, verhielt sich unterschiedlich: leicht erniedrigt beim eehten Bartter-Syndrom, gering erhöht beim Pseudo-Bartter-Syndrom. Die flußratenbezogene Exkretion von Ca und z.T. auch Mg war bei allen Bartter-Kranken gesteigert. In ähnlicher Weise bestanden für die Anionen HCO − 3 und anorg. Phosphat deutlich erhöhte Werte. Im Unterschied zu diesen Befunden war der Elektrolyttransport beimConn-Syndrom durch eine exzessive Zunahme der Na+-Reabsorption gekennzeichnet. Trotz vermehrter Leckpermeabilität des Gangsystems wurde der Normbereich um den Faktor 2–3 überschritten. Die flußratenbezogene Konzentration von K+ und anorg. P war leicht, die des Ca stark erhöht. Erniedrigte Werte kennzeichneten die Bicarbonatsekretion — im Gegensatz zum Bartter-Syndrom. Aufgrund der qualitativen und quantitativen Differenzen in der Speichelchemie beider Krankheitsbilder ist es zweifelhaft, daß Aldosteron allein für den veränderten Elektrolyttransport beim Bartter-Syndrom verantwortlich ist.
    Notizen: Summary In three patients, one with Bartter's syndrome and two with pseudo-Bartter's syndrome, the excretion pattern of mono- and divalent ions of the parotid saliva was studied as a function of flow rate. The results were compared with those observed in normal adults and in two patients with Conn's syndrome. In both Bartter's and pseudo-Bartter's syndromes, salivary K+ secretion was more than two times higher if compared with the corresponding flow rates. Other symptoms of the complex alterations of electrolyte transport in Bartter's and pseudo-Bartter's syndromes were the increased salivary excretion of calcium, magnesium, bicarbonate and inorganic phosphorus. Na+ reabsorption was slightly decreased in the patient with true Bartter's syndrome, and moderately increased in pseudo-Bartter's syndrome. The typical feature in the two patients with Conn's syndrome showed to be an excessive increase of salivary sodium reabsorption. The total amount of sodium actively reabsorbed by the duct system (J*ac), exceeded the normal range by about a factor of 2–3. Simultaneously, and in contrast to Bartter's syndrome, the flow-dependent concentrations of bicarbonate were markedly and those of magnesium slightly lower. The concentrations of potassium and inorganic phosphorus were moderately elevated, whereas those of calcium were markedly increased. Quantitative as well as qualitative differences in the salivary electrolyte patterns in these diseases provide strong arguments against an exclusive role of aldosterone in the pathogenesis of the electrolyte disturbances in Bartter's and pseudo-Bartter's syndrome. Experiments on human parotid glands clearly demonstrate that alterations of transepithelial electrolyte transport in this disease are not only confined to the different segments of the renal tubulus, but seem to be a symptom of a generalized disturbance of electrolyte transport.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 8
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Journal of molecular medicine 63 (1985), S. 821-826 
    ISSN: 1432-1440
    Schlagwort(e): Septicaemia ; Leukaemia ; malignant Lymphoma ; cytostatic Therapy
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Summary Septicemia ocurred in 81 (=23.9%) of 339 patients with leukemias an malignant lymphomas during 1979–1984/VI. In leukemias the acute forms and in malignant lymphomas the high malignant forms were mostly affected. The frequency of gramnegative bacterias (46=56.8%) was higher than that of gram-positive bacterias (32=39.5%) and of fungus (3=3.7%). The frequency of septicemia in leukemias (alone) between 1966–1977 was 13.9%, between 1979–1984/VI 30%. In this comparison septicemias caused by gram-negative bacterias and fungus decreased, whereas gram-positive septicemias increased. The focus of septicemia remained unknown in 30 cases, Pneumonias and the urinary tract were the most common source, followed by the skin. All patients were under cytostatics and therefore leukopenic, most of them received corticosteroids simultaneously and were thus immunsuppressed. A combination of granulocytopenia 〈1,000 mm3 with hypogammaglobulinemia 〈10 rel.% were mostly found in acute leukemias and in chronic lymphatic leukemia. 41.5% of febrile episodes from all groupes of these diseases were of non-microbic origin (local or septic) an thus possibly symptom of activity of the underlying disease.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 9
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Journal of molecular medicine 65 (1987), S. 791-797 
    ISSN: 1432-1440
    Schlagwort(e): Hypercalcaemia ; lymphocytic leukaemia ; Non-Hodgkin-Lymphoma ; Osteoclasts activating Factor (OAF)
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Summary Three years after diagnosis of chronic lymphocytic leukaemia in a 57 year old man developed a hypercalcaemia with multiple bone fractures concomitant an increase of activity of the leukaemia. There was no hyperparathyreoidism, nor in serum, nor inside the lymphocytes. The osteopenia was caused by leukaemic infiltrations. An additional activation of osteoclasts was caused by an osteoclasts activating factor (OAF), produced by the leukaemic cells. −2 (=2.25%) of 89 Non-Hodgkin-Lymphomas except chronic lymphatic leukaemia had a moderate hypercalcaemia with concomitant activation of the underlying disease. 9 (=7.7%) of 116 chronic lymphocytic leukaemias had hypercalcaemia, 2 thereof with increased activity of the leukaemia. Hypercalcaemia is thus very rarely found in other Non-Hodgkin-Lymphomas, in chronic lymphocytic leukaemia some what more often, and only here a concomitant increase in the activity of the underlying disease could be observed in some cases.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 10
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Journal of molecular medicine 46 (1968), S. 156-157 
    ISSN: 1432-1440
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary Report of a 65 years old female patient, since two and a half years suffering from an idiopathic acquired haemolytic anaemia of the autoimmune type. The direct Commbs-test was positive and the autoantibody from theγ-type. There existed simultaneously a hypogammaglobulinaemia, and all immunglobulins were extremely diminished. Although a clinical and haematological remission could be established by corticoids, the Coombs-test remained positive and the hypogammaglobulinaemia persisted. The production of the incomplete warm-autoantibodies as well as the hypogammaglobulinaemia are regarded as a result of a disturbance of the immunglobulin-synthesis.
    Notizen: Zusammenfassung Bericht über eine jetzt 65jährige Patientin, die seit 2 1/2 Jahren wegen einer idiopathischen autoimmunhämolytischen Anämie mit positivem Coombs-Test vomγ-Typ und mit einer Hypo-γ-Globulinämie in Beobachtung steht. Alle Immunglobuline waren extrem vermindert. Trotz hämatologischer und klinischer Remission nach Corticoiden blieb der Coombs-Test positiv und die Hypo-γ-Globulinämie unverändert bestehen. Die Bildung inkompletter Wärmeautoantikörper wird ebenso wie die Hypo-γ-Globulinämie als Folge einer störung der Immunglobulin-Synthese aufgefaßt.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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