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  • 1
    Electronic Resource
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    Springer
    Der Nervenarzt 68 (1997), S. 914-916 
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Tourette-Syndrom ; Tics ; Immunologie ; Immunoglobulin ; Streptokokken ; Key words Immunology ; Immunoglobulin ; Streptococcus ; Tic ; Tourette-syndrome
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary It has known for a long time that Sydenham’s chorea and tics, as seen in Gilles de la Tourette’s syndrome (GTS), are phenomenologically very similar. Tics may occur as symptoms of acute Sydenham’s chorea or persist over years as residual symptoms. Investigations of children suffering from GTS, including obsessive-compusilve symptoms, have provided signs of a poststreptococcal autoimmune process but also shown that treatment based on immunological interventions has been effective. We treated a 14-year-old boy showing all diagnostic criteria of GTS, familial susceptibility, and an increase in the antibody titer of streptococcal antigens with 7S immunoglobulins i.v. over 5 days. Response to this therapy was good regarding motor tics, vocal tics, and behavioral symptoms such as disturbed impulse control which still persisted after 9 months. These findings and the successful therapy underline reports of the literature and point to a pathogenetic mechanism of an immunologically triggered disturbance of the striatal dopaminergic system, at least in a subgroup of GTS.
    Notes: Zusammenfassung Es ist seit langem bekannt, daß Chorea Sydenham und Tics, wie sie im Rahmen eines Gilles-de-la-Tourette-Syndroms (GTS) auftreten, phänomenologische Ähnlichkeiten haben. Tics können sowohl als Symptome einer Chorea Sydenham auftreten als auch als Residualsymptomatik über Jahre persistieren. Untersuchungen aus den letzten Jahren zeigen, daß bei Kindern mit GTS nicht nur häufig Zeichen einer Poststreptokokkenerkrankung betehen, sondern die Symptomatik sich auch nach entsprechenden Therapien deutlich besserte. Wir behandelten einen 14jährigen Jungen, der alle diagnostischen Kriterien für ein GTS sowie eine genetische Belastung aufwies und eine deutliche Erhöhung des Antikörpertiters gegen Streptokokkenantigene zeigte, über 5 Tage mit 7S-Immunoglobulinen i.v. Hierunter zeigte sich auch im Langzeitverlauf eine deutliche Besserung der vorher ausgeprägten motorischen Tics und Vokaltics sowie von Verhaltensauffälligkeiten wie gestörter Impulskontrolle. Diese Befunde und die erfolgreiche Therapie unterstützen entsprechende Vorberichte und weisen, zumindest bei einigen Einzelfällen mit GTS, auf den pathogenetischen Mechanismus einer immunologisch getriggerten Störung des striatalen Dopaminsystems hin.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 2
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    Springer
    Der Nervenarzt 68 (1997), S. 38-47 
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Gyrasehemmer ; Fluorquinolone ; UAW ; Risikoanalyse ; Key words Gyrase inhibitors ; Fluorquinolones ; Adverse drug reactions ; Risk analysis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Psychopathological and neurological adverse drug reactions (ADR) have been repeatedly reported during treatment with gyrase inhibitors (fluorquinolones). Results of earlier studies indicated a high risk for ADR especially in the elderly with high dosage medication, psychiatric history and renal dysfunction. The pathophysiological mechanisms involved in the development of adverse CNS effects are not completely understood. GABA-ergic and monoaminergic mechanisms might play a major part. In a retrospective study conducted by the authors 4189 reports of consultant psychiatric examinations were analyzed. In 29 patients the suspicion of psychopathological ADR during treatment with ofloxacin or ciprofloxacin was documented. Psychopathological findings included delirious states, paranoid, depressive and manic syndromes, agitation, sleep disturbances, sopor and stupor. In elderly patients delirious and paranoid syndromes were predominant, whereas affective disturbances occurred more often in younger patients. In most cases multiple morbidity, liver or kidney diseases, simultaneous treatment with other antibiotics and immunosuppressants, former psychiatric disorders or psychosocial stress factors were present. The results of the study, methodological problems, aspects of risk analysis and implications for medical treatment are discussed.
    Notes: Zusammenfassung Psychische und neurologische unerwünschte Arzneimittelwirkungen (UAW) wurden unter Behandlung mit Gyrasehemmern (Fluorquinolone) wiederholt beschrieben. Ergebnisse früherer Untersuchungen erbrachten Hinweise dafür, daß v. a. bei alten Menschen, bei hoher Dosierung, bei psychiatrischer Vorgeschichte und bei Nierenfunktionsstörungen mit einem hohen Risiko für solche UAW zu rechnen ist. Die pathophysiologischen Mechanismen, die bei der Entstehung von unerwünschten ZNS-Effekten mitwirken, sind noch unzureichend geklärt. Eine wichtige Rolle könnten GABAerge und monoaminerge Mechanismen spielen. In einer eigenen retrospektiven Studie wurden konsiliarpsychiatrische Befunde von 4189 Patienten ausgewertet. Bei 29 Patienten wurde der Verdacht auf das Vorliegen einer psychischen unerwünschten Arzneimittelwirkung (UAW) unter Behandlung mit Ofloxacin oder Ciprofloxacin dokumentiert. Neben deliranten Syndromen wurden paranoide Syndrome, depressive und manische Bilder, Unruhezustände, Schlafstörungen sowie je ein soporöses und ein stuporöses Syndrom ermittelt. Bei älteren Patienten überwogen delirante und paranoide Syndrome, während bei jüngeren Patienten häufiger affektive Störungen auftraten. Meist lagen Multimorbidität, Leber- oder Nierenerkrankungen, gleichzeitige Behandlung mit anderen Antibiotika und Immunsuppressiva, psychiatrische Vorerkrankungen oder psychosoziale Belastungsfaktoren vor. Die Ergebnisse der Untersuchung, methodische Probleme, Aspekte der Risikoanalyse und Konsequenzen für die ärztliche Behandlungspraxis werden diskutiert.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Magnetresonanztomographie ; Demenz ; Demenz vom Alzheimer-Typ ; MR-Volumetrie ; Signalveränderungen ; Key words Magnetic resonance imaging ; Dementia ; Alzheimer’s disease ; MR-volumetry ; Signalhyperintensity
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary One of the most widely used neuroimaging procedures in Psychiatry and Neurology is magnetic resonance imaging (MRI). MRI has gained the position of a standard investigation in the differential diagnosis of dementia syndromes. In the clinical diagnosis of Alzheimer’s disease (AD) MRI helps to improve the diagnostical accuracy. Recently new MRI-based techniques for performing volumetric measurement of cortical and subcortical structures have been developed. First reports indicate that MRI-based volumetric measurements can be accurate in differentiating AD patients from cognitively normal elderly individuals. These new techniques may be useful adjunct in assessing the clinical diagnosis of AD. Results could also yield insight in the fundamental pathology of the degenerative disease. It is the objective of this chapter to summarize and comment on the significance of MRI in the diagnosis and research of AD. Future directions are outlined, including the use of microscopic MRI, the differentiation of white matter signal hyperintensities and the combined evaluation of stuctural MRI and functional imaging techniques.
    Notes: Zusammenfassung Die Magnetresonanztomographie (MRT) des Gehirns kommt als strukturelles bildgebendes Verfahren in der Psychiatrie und Neurologie zur breiten Anwendung. Bei der Demenz vom Alzheimer-Typ (AD) trägt die MRT zur Verbesserung der klinischen Diagnosestellung im Rahmen der Mehrebenendiagnostik [1] und zur differentialdiagnostischen Abgrenzung anderer mit einem dementiellen Syndrom einhergehender Erkrankungen bei. Neu entwickelte Verfahren der MRT-gestützten Volumetrie kortikaler und subkortikaler Strukturen erwiesen sich als nützlich in der Differenzierung zwischen kognitiv gesunden älteren Probanden und AD-Patienten. Darüber hinaus versprechen sie neue Einsichten in den zeitlichen und strukturellen Verlauf der zerebralen Degeneration. Zusätzlich kann die systematische quantitative Erfassung von Signalveränderungen bei AD-Patienten zur Verbesserung der diagnostischen Genauigkeit beitragen. Es ist die Absicht dieser Arbeit, den Beitrag der MRT zur Diagnostik der AD und zum Verständnis ihrer Pathogenese darzustellen, aber auch die Grenzen dieser Methodik aufzuzeigen. Dabei werden die Veränderungen des gesunden Alterungsprozesses miteinbezogen, die mit Hilfe der MRT-Bildgebung faßbar sind. Zukünftige Perspektiven liegen insbesondere in der Weiterentwicklung der mikroskopischen MRT, der genauen Differenzierung und Klassifikation von Signalveränderungen der weißen Substanz und im kombinierten Einsatz der MRT mit funktionellen bildgebenden Methoden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Transkranielle Magnetstimulation ; Elektrokrampftherapie ; Depression ; Therapie ; Key words Transcranial magnetic stimulation ; Electro convulsive therapy ; Depression ; Treatment
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Transcranial magnetic stimulation (TMS) has been used since a decade to investigate the central motor system in the neurological routine diagnostic. From this experience TMS has prooved to be a save and well tolerated procedure. In the past few years several studies investigated TMS to electrically stimulate deeper brain regions to find antidepressive effects in analogy to electro convulsive therapy (ECT). This could be of great advantage as TMS is well tolerated and does not require general anesthesia. There have been some case reports and also some controlled clinical studies on TMS as a therapeutic tool. The results of these studies have been promising. Many questions regarding technical and clinical aspects remain to be answered. In the future however TMS could be a valuable addition in the treatment of depression.
    Notes: Zusammenfassung Die transkranielle Magnetstimulation (TMS) ist ein Verfahren, das seit nunmehr einer Dekade in der neurologischen Diagnostik zur Untersuchung der motorischen Bahnsysteme routinemäßig eingesetzt wird. Aus dieser Zeit ist die TMS bezüglich der Sicherheit in der Anwendung am Menschen gut untersucht und hat sich als sicher und nebenwirkungsfrei erwiesen. Seit wenigen Jahren wird die Möglichkeit untersucht, mittels der TMS nichtinvasiv tiefere Hirnregionen elektrisch zu stimulieren und so, in Analogie zur Elektrokrampftherapie, eine antidepressive Wirkung zu erzielen. Dies hätte große Vorteile, da dieses Verfahren schonend und ohne Narkose angewendet werden kann. Mehrere Einzelfallanwendungen, aber auch schon mehrere klinisch kontrollierte Studien lassen z. Z. die begründete Hoffnung zu, daß dieses Verfahren zu einer Erweiterung des Spektrums antidepressiver Behandlungsverfahren führen könnte.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 5
    Electronic Resource
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    Springer
    Der Nervenarzt 68 (1997), S. 591-592 
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Mianserin ; Tranylcypromin ; Kardiale Vorschädigung ; Hypertone Blutdruckwerte ; Key words Mianserin ; Tranylcypromine ; Cardiac disease ; Hypertension
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary As compared to other tri- and tetracyclics, antidepressant therapy in patients suffering also from cardiac disease with mianserin is known to be relatively safe. Hypertensive effects of mianserin have not been described so far. We report a case of a 64 years old patient with a dilatative cardiomyopathy and left anterior hemiblock, who developed hypertension (maximum: 180/125 mmHg) during mianserin treatment. Previous treatment with tranylcypromine has been stopped two weeks before. After discontinuance of mianserin blood pressure rapidly came back to normal values. The possible noradrenergic and serotonergic mechanisms of this phenomenon are discussed in relation to pretreatment with tranylcypromine.
    Notes: Zusammenfassung Mianserin gilt in der antidepressiven Behandlung von kardial vorgeschädigten Patienten im Vergleich zu anderen tri- und tetrazyklischen Antidepressiva als eher unbedenklich. Blutdrucksteigernde Wirkungen sind nicht zu erwarten. Im dargestellten Fall wurde ein 64jähriger Patient mit vorbekannter dilatativer Kardiomyopathie und Linksschenkelblock nach Vorbehandlung mit Tranylcypromin auf Mianserin umgestellt, woraufhin sich eine medikamentös nur schwer zu beeinflussende hypertone Blutdrucksteigerung (Maximum: 180/125 mmHg) entwickelte. Nach Absetzen von Mianserin kam es zu einer raschen Blutdrucknormalisierung. Die der Blutdrucksteigerung zugrundeliegenden möglichen noradrenergen und serotonergen Wirkmechanismen werden auf dem Hintergrund der Vorbehandlung mit Tranylcypromin diskutiert.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 6
    ISSN: 1432-2072
    Keywords: Key words Amisulpride ; Atypical antipsychotic ; Schizophrenia ; Haloperidol ; Productive symptoms ; Secondary negative symptoms
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Amisulpride is a substituted benzamide with high selectivity for dopaminergic D2 and D3 receptors. This study compared 800 mg/day amisulpride and 20 mg/day haloperidol in patients with acute exacerbations of schizophrenia. This multicenter, double-blind trial involved 191 patients allocated, after a 1 to 7-day wash-out period, to amisulpride (n = 95) or haloperidol (n = 96) for 6 weeks. Improvement of mean BPRS total score was 48% for amisulpride and 38% for haloperidol (NS), whereas improvement in the Negative PANSS subscale was greater in the amisulpride group (37%) compared to haloperidol (24%) (P = 0.038). CGI scores showed a higher number of responders in the amisulpride (62%) than in the haloperidol group (44%) (P = 0.014). More extrapyramidal symptoms measured with the Simpson-Angus scale were provoked in the haloperidol group (P = 0.0009). Amisulpride is at least as effective as haloperidol in the treatment of acute exacerbations of schizophrenia, and is more effective in the treatment of negative symptoms whilst causing less parkinsonism.
    Type of Medium: Electronic Resource
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