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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    s.l. ; Stafa-Zurich, Switzerland
    Key engineering materials Vol. 192-195 (Sept. 2000), p. 897-900 
    ISSN: 1013-9826
    Source: Scientific.Net: Materials Science & Technology / Trans Tech Publications Archiv 1984-2008
    Topics: Mechanical Engineering, Materials Science, Production Engineering, Mining and Metallurgy, Traffic Engineering, Precision Mechanics
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    s.l. ; Stafa-Zurich, Switzerland
    Key engineering materials Vol. 192-195 (Sept. 2000), p. 873-876 
    ISSN: 1013-9826
    Source: Scientific.Net: Materials Science & Technology / Trans Tech Publications Archiv 1984-2008
    Topics: Mechanical Engineering, Materials Science, Production Engineering, Mining and Metallurgy, Traffic Engineering, Precision Mechanics
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1433-0385
    Keywords: Keywords: TNM classification of 1997 – Ductal adenocarcinoma of the pancreas – Prognostic factors. ; Schlüsselwörter: UICC-Neuklassifikation 1997 – Duktales Adenocarcinom des Pankreas – Prognosefaktoren.
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung. Einleitung: Grundlage für den Vergleich von Behandlungsresultaten ist die Anwendung einer international einheitlichen Klassifikation. 1997 wurde die etablierte TNM-Klassifikation der UICC erneuert. Methoden: Von 1983–1997 wurden an unserer Klinik 159 Patienten mit einem duktalen Pankreascarcinom reseziert. Die Daten dieser Patienten wurden standardisiert prospektiv nach einem Protokoll erfaßt. Die Fälle wurden entsprechend der UICC-Klassifikation von 1997 neu klassifiziert und mit der Klassifikation von 1992 verglichen. Ergebnisse: In der UICC-Klassifikation 1997 wurde für das duktale Pankreascarcinom die pT-Kategorie (neu pT4) und die pN-Kategorie (neu pN1 a/b) sowie die Stadieneinteilung neu definiert. Entsprechend der klinischen Realität finden sich jetzt geringere Fallzahlen in den prognostisch günstigeren Kategorien (pT1/2; n = 5) und im Stadium I (n = 4). Das Stadium II (1992) mit geringer Fallzahl (n = 5) und mangelnder Prognoserelevanz wurde durch ein Stadium II mit ausgewogener Fallzahl (n = 51) und angemessener Prognose ersetzt, das sich zum Stadium III (n = 74) abgrenzt. Schlußfolgerung: Somit führt die Neuklassifikation zu homogenerer Stadienverteilung und erlaubt eine mit anderen gastrointestinalen Tumoren vergleichbare individuelle Prognoseabschätzung.
    Notes: Abstract. Introduction: To compare treatment results an international established classification is necessary. In 1997 the TNM classification of 1992 was modified. Methods: Between 1983 and 1997, 159 patients with a ductal carcinoma of the pancreas underwent resection. All data of the resected specimens were documented in standardized manner prospectively in a protocol that offered ready transfer of the collected data to a new classification. The TNM categories and stage groupings were transferred to the new UICC classification of 1997 and analyzed in comparison to the classification of 1992. Results: The inclusion of a pT4 category equivalent to the other GI tumors made a new stage grouping necessary. Also division into pN1 a and pN1 b was established. According to the clinical experience only few tumors in early stages (pT1/2 and stage I) were observed in the new classification. There was a significant improval in the patient's distribution to the new stage grouping because of the homogeneous groups. In comparison to the 1992 classification the new stage II shows a relevant prognostic value and a significant difference to stage III. Conclusion: We conclude that the new UICC classification relates to prognosis better than the old classification.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Unfallchirurg 103 (2000), S. 898-902 
    ISSN: 1433-044X
    Keywords: Schlüsselwörter Chondroblastom ; Knochentumor ; Patella ; Fraktur ; Keywords Chondroblastoma ; Bone tumor ; Patella ; Fracture
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Chondroblastoma is a rare benign bone tumor of cartilaginous origin. The typical localization of a chondroblastoma is the epiphysis of long tubular bones – the patella is a very unusual site with an estimated occurrence of 2%. We report a case of a 16-year-old patient with a chondroblastoma of the patella associated with a pathologic fracture. Partial resection of the patella was performed. This is the sixth case in the literature that associates patellar chondroblastoma with fracture.
    Notes: Zusammenfassung Das Chondroblastom ist ein seltener gutartiger, chondrogener Knochentumor. Die typische Lokalisation ist die Epiphyse im Bereich der langen Röhrenknochen. Der Befall der Patella ist ein seltenes Ereignis und wird mit einer Häufigkeit von 2% angegeben. Wir berichten über einen Fall eines 16-jährigen Patienten mit einem Chondroblastom der Patella, bei dem es zu einer Spontanfraktur gekommen ist. Therapeutisch wurde eine Teilresektion der Patella durchgeführt. In der Literatur ist dies der sechste beschriebene Fall eines Chondroblastoms der Patella mit Eintreten einer spontanen (pathologischen) Fraktur.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Onkologe 6 (2000), S. 709-722 
    ISSN: 1433-0415
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Maligne Knochentumoren machen nur etwa 1% der bösartigen Geschwülste beim Menschen aus. Die Sicherung der Diagnose bei malignen Knochentumoren kann in der Regel nicht durch die histologische Untersuchung allein, sondern nur in enger interdisziplinärer Kooperation zwischen Radiologen und Pathologen erfolgen. Aufgrund dieser Seltenheit maligner Knochentumoren ist es nicht realistisch zu erwarten, dass jeder Radiologe und jeder Pathologe umfangreiche diagnostische Erfahrungen auf diesem Spezialgebiet erwerben kann. Patienten mit malignen Knochentumoren sollten deshalb möglichst in spezialisierten Einrichtungen versorgt werden, in denen entsprechende diagnostische und therapeutische Voraussetzungen gegeben sind (Tabelle 1).
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    ISSN: 1432-2307
    Keywords: Adenocarcinoma Gastroesophageal junction Loss of heterozygosity Microsatellite instability
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract. Adenocarcinoma of the gastroesophageal junction is rapidly rising in incidence. It has been proposed that these tumors be classified as three different types: distal esophageal (AEG I), cardia (AEG II), and subcardia (AEG III). Using comparative genomic hybridization (CGH) analysis, one recent study reported that the 14q chromosomal arm showed a significantly higher rate of deletion in esophageal than in cardia adenocarcinoma. Using a microsatellite analysis technique, we analyzed this area and regions in the vicinity of the APC, DCC, and p53 genes. Tumor and normal tissues were microdissected from 54 cases (27 AEG I and 27 AEG III). DNA was extracted and then amplified using seven fluorescent-labeled microsatellite markers, one pair each on 5q, 18q, and 17p and four on 14q. The results were analyzed for loss of heterozygosity (LOH) and microsatellite instability (MSI). LOH varied from 20% to 30% at each locus except for the 17p locus, where it was slightly above 50% in both groups. No significant differences in LOH or MSI were found between the esophageal and gastric tumors, including the 14q chromosomal arm. These results fail to confirm the finding that abnormalities on the 14q chromosomal arm distinguish between distal esophageal and proximal gastric tumors.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    ISSN: 1432-2048
    Keywords: Key words: Cytosolic nitrate – Cytosolic NADH – Nitrate reductase – Nitrate reduction in vivo – 14-3-3- phosphonitrate reductase – Protein phosphorylation
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Biology
    Notes: Abstract. Nitrate reductase (NR) activity in spinach leaf extracts prepared in the presence of a protein phosphatase inhibitor (50 μM cantharidine) was measured in the presence of Mg2+ (NRact) or EDTA (NRmax), under substrate saturation. These in-vitro activities were compared with nitrate reduction rates in leaves from nitrate-sufficient plants. Spinach leaves containing up to 60 μmol nitrate per g fresh weight were illuminated in air with their petiole in water. Their nitrate content decreased with time, permitting an estimation of nitrate reduction in situ. The initial rates (1–2 h) of nitrate consumption were usually lower than NRact, and with longer illumination time (4 h) the discrepancy grew even larger. When leaves were fed through their petiole with 30 mM nitrate, initial in-situ reduction rates calculated from nitrate uptake and consumption were still lower than NRact. However, nitrate feeding through the petiole maintained the in situ-nitrate reduction rate for a longer time. Initial rates of nitrate reduction in situ only matched NRact when leaves were illuminated in 5% CO2. In CO2-free air or in the dark, both NRact and in-situ nitrate reduction decreased, but NRact still exceeded in-situ reduction. More extremely, under anoxia or after feeding 5-amino-4-imidazole carboxyamide ribonucleoside in the dark, NR was activated to the high light level; yet in spite of that, nitrate reduction in the leaf remained very low. It was examined whether the standard assay for NRact would overestimate the in-situ rates due to a dissociation of the inactive phospho-NR-14-3-3 complex after extraction and dilution, but no evidence for that was found. In-situ NR obviously operates below substrate saturation, except in the light at high ambient CO2. It is suggested that in the short term (2 h), nitrate reduction in situ is mainly limited by cytosolic NADH, and cytosolic nitrate becomes limiting only after the vacuolar nitrate pool has been partially emptied.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Pathologe 21 (2000), S. 449-455 
    ISSN: 1432-1963
    Keywords: Schlüsselwörter Knochentumoren ; Klarzellchondrosarkom ; Histologie ; Differenzialdiagnose ; Keywords Bone tumors ; Clear-cell chondrosarcoma ; Histology ; Differential diagnosis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Clear-cell chondrosarcoma is a rare, low-malignant bone tumor. The lesion most commonly occurs in adults, generally in the 3rd or 4th decade. Clear-cell chondrosarcoma has a predilection for the epiphyses of long tubular bones, particularly the femoral head. Radiologically, it is a sharply defined radiolucent lesion. Histologically, it is characterized by large tumor cells with distinct boundaries and a clear cytoplasm. In addition to areas of conventional chondrosarcoma, there are partially mineralized trabecular osteoid formations. On the basis of 16 cases of clear-cell chondrosarcoma, we present the observations of the Hamburg Bone Tumor Register. The cases were examined according to age distribution, location, and radiological and pathomorphological criteria. The proximal femur was the most frequent location; rare manifestations in the rib, os ilium, and distal phalanx of the hand were also present. In 50% of the cases high-malignant osteosarcoma or conventional chondrosarcoma was considered. In addition to the epiphysis of the proximal femur, clear-cell chondrosarcoma can also involve other, rather unusual sites in the skeleton. Knowledge of the histomorphology of this tumor is therefore of crucial importance for the diagnosis.
    Notes: Zusammenfassung Das Klarzellchondrosarkom ist ein seltener niedrigmaligner Knochentumor. Betroffen sind v. a. Patienten in der 3. und 4. Lebensdekade. Bevorzugte Lokalisation sind die Epiphysen langer Röhrenknochen, insbesondere der Femurkopf. Radiologisch imponiert es meist als eine epiphysär gelegene, scharf begrenzte lytische Läsion. Histologisch charakteristisch sind die großen Tumorzellen mit deutlichen Zellgrenzen und einem hellen Zytoplasma. Daneben finden sich auch Areale mit dem histologischen Bild eines konventionellen Chondrosarkoms sowie unterschiedlich breite, z. T. mineralisierte trabekuläre Osteoidformationen. Anhand von 16 Fällen mit Klarzellchondrosarkom werden die Erfahrungen und Beobachtungen des Hamburger Knochentumor-Registers dargestellt. Die Fälle wurden nach Altersverteilung, Lokalisation sowie radiologischen und pathomorphologischen Kriterien untersucht. Das Hauptmanifestationsalter lag innerhalb der 5.–7. Lebensdekade. Das proximale Femur stellte den Hauptlokalisationsort dar. Daneben fanden sich auch eher seltene Manifestationen im Bereich der Rippe, Os ilium und Grundphalanx der Hand. In 50% der Fälle wurde auswärtig zunächst differenzialdiagnostisch ein hochmalignes Osteosarkom oder ein Chondrosarkom diskutiert. Da das Klarzellchondrosarkom außer in der Epiphyse des proximalen Femurs auch an anderen, eher ungewöhnlichen Stellen des Skeletts auftreten kann, ist die Kenntnis der Histomorphologie dieses Tumors von entscheidender Bedeutung für die Diagnosefindung.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    ISSN: 1432-1459
    Keywords: Key words Sleep attack – dopamine agonist – car driving accidents – symptomatic narcolepsy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary The group agreed on the facts · that unwanted sleep onset has been observed after non-ergot as well as ergot dopamine agonists, · that patients on these drugs need to be warned, · that patients who have experienced sleepiness already must not drive a car unless the dosage is lowered and sleepines has vanished, · that a genetic predisposition for narcoleptic cataplexy has to be ruled out, · that predictors of so-called sleep attacks need to be explored individually with the help of sleepiness scales and collectively in a carefull study, respectively.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Internist 41 (2000), S. 802-816 
    ISSN: 1432-1289
    Keywords: Schlüsselwörter Barrett-Ösophagus ; Dysplasie ; Chromoendoskopie ; Autofluoreszenz ; Mukosablation
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Zum Thema Der Barrett-Ösophagus ist gekennzeichnet durch die intestinale Metaplasie der Ösophagusschleimhaut. Dieses Epithel hat bei einem Teil der Patienten aber die Tendenz, Dysplasien und Adenokarzinome zu entwickeln. Der vorliegende Beitrag beschreibt neben den Problemen bei der Diagnostik auch das weitere Management des Barrett-Ösophagus in Abhängigkeit vom Auftreten von Dysplasien und Adenokarzinomen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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