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  • 2000-2004  (3)
  • 1970-1974  (1)
  • 1955-1959
  • 1940-1944
  • 1920-1924
  • 1870-1879
  • MRI  (2)
  • Acid secretion  (1)
  • Alzheimer’s disease  (1)
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  • 2000-2004  (3)
  • 1970-1974  (1)
  • 1955-1959
  • 1940-1944
  • 1920-1924
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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 40 (2000), S. 469-472 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Nutritialgefäßkanäle ; Os lunatum ; Lunatummalazie ; Ganglion ; Ulnaimpaktionssyndrom ; Key words Nutrient vessel canals ; Lunate bone ; MRI ; Kienböcks disease ; Ulna impaction syndrome ; Carpal ganglia
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Purpose: To find and describe potential MRI criteria of nutrient vessel canals of carpal bones. Methods and Material: 16 wrists of 13 patients with pain and radiographic depiction of cystic changes within the lunate were examined. The MRI protocol included coronal and sagittal T1- and T2-weighted SE sequences (4 mm slices, 120 FOV, 256×256 matrix) as well as coronal STIR images. Final diagnosis was confirmed by surgery (n=5) and follow up. 10 cadaveric ossa lunata were studied to describe size, number, location and shape of nutrient vessel canals. Results: Ganglion cysts (n=6) showed characteristic signs. In ulnar impaction syndrome (n=1) small cystic lesions in the lunate were surrounded by a sclerotic rim and located near the proximal ulnar surface. In Kienböck’s disease (n=3) cystic components were irregular and surrounded by bone marrow edema. Nutrient vessel canals (n=7) imaged as 1 to 3 small cystic lesions within the palmar or dorsal subchondral region. Conclusion: MRI can aid in differential diagnosis of cystic carpal lesions. Nutrient vessel canals may not be mistaken for pathologic cystic lesions. Carpal ganglion cysts show distinct diagnostic pattern.
    Notes: Zusammenfassung Fragestellung: Sind karpale Nutritialgefäßkanäle auf MRI Bildern sichtbar und welche differentialdiagnostischen Kriterien lassen sich finden. Material und Methode: In 16 Fällen lagen bei 13 Patienten röntgenologisch wenige mm bis 2 cm große zystische Läsionen im Os lunatum vor. Das MRT-Protokoll umfaßte koronare und sagittale T1- und T2-gewichtete SE-Sequenzen mit 4 mm Schichtdicke, 120 mm Meßfeld und 2562 Matrix sowie koronare STIR-Sequenzen. Die Diagnosesicherung erfolgte durch Operation in 5 Fällen sowie Verlaufskontrollen. 10 mazerierte Ossa lunata wurden auf Form, Lokalisation, Anzahl und Größe der Nutritialgefäßkanäle untersucht. Ergebnisse: Ganglien (n=6) wiesen typische Zeichen auf. Im Falle eines Ulnaimpaktionssyndroms bei Ulna-Nullvariante wurden mehrere kleine zystische Läsionen im Os lunatum gefunden, umgeben von einem Sklerosesaum. Bei 3 Fällen einer frühen Lunatummalazie waren unregelmäßige zystische Komponenten von einem diffusen Ödem umgeben. In 7 Fällen mit sehr kleinen zystischen Defekten waren diese subchondral, palmar und dorsal gelegen und entsprachen aufgrund des klinischen Verlaufs und der Lokalisation Nutritialgefäßkanälen. Schlußfolgerung: Nutritialgefäßkanäle dürfen nicht mit pathologischen zystischen Prozessen des Os lunatums verwechselt werden. Mittels MRT können zystische Läsionen im und am Os lunatum weiter spezifiziert werden. Handgelenksganglien weisen typische MR-Zeichen auf.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 50 (1972), S. 744-750 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Acid secretion ; Parietal cells ; Chronic-atrophic gastritis ; Duodenal ulcer ; Säuresekretion ; Parietalzellen ; chronischatrophische Gastritis ; Ulcus duodeni
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei männlichen Kontrollpersonen, Patienten mit Ulcus duodeni und mit chronisch-atrophischer Gastritis wurde aus Biopsiematerial der Korpusschleimhaut die Parietalzellzahl pro Areal Schleimhautoberfläche mit Hilfe einer histochemischen Reaktion und die maximale Säuresekretion mit Hilfe des Pentagastrininfusionstestes bestimmt. Bei den Patienten mit Ulcus duodeni fand sich eine signifikante Zunahme und bei den Patienten mit chronisch-atrophischer Gastritis eine signifikante Abnahme der bestimmten Parameter. Zwischen der Parietalzelldichte in Biopsiematerial und maximaler Säuresekretion bestand eine deutliche lineare Korrelation, die sich allerdings auch als polynominale Regression 2. Grades ausdrücken ließ.
    Notes: Summary Male patients with duodenal ulcer, chronicatrophic gastritis, and controls without gastrointestinal diseases were examined with respect to the relationship of their maximal acid output and parietal cell mass in gastric mucosal biopsies. Maximal acid output was measured using the pentagastrin infusion test. Parietal cells were marked histochemically in fresh frozen sections by means of their SDH-activity. The following results were obtained: 1. Maximal acid output (MAO) and parietal cell mass were significantly increased in the duodenal ulcer group, while these values were significantly decreased in the patients with chronic-atrophic gastritis. 2. Parietal cell density in biopsy material was closely related to the MAO irrespective of the group investigated. 3. This relationship was calculated as a linear one and could be further improved when expressed as a binominal regression.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of neurology 247 (2000), S. 81-87 
    ISSN: 1432-1459
    Keywords: Key words Dementia ; Vascular ¶dementia ; Alzheimer’s disease ; Risk factors, stroke ; Genetics
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract This review describes differing profiles of vascular risk factors in different types of dementia. Although vascular risk factors are related to various types of strokes, their independent effect on the occurrence of poststroke dementia appears to be small. Various risk factors have been identified for microangiopathy-related cerebral abnormalities, such as white matter changes and lacunae, which are the core lesions for the development of a vascular dementia syndrome without stroke symptoms. Most consistently, arterial hypertension and diabetes mellitus have been found to be associated with such brain abnormalities. Diastolic blood pressure seems to be of particular importance as recent investigations demonstrate that this factor is related to the course of multiple lacunar strokes and the progression of white matter disease. Epidemiological studies report that various vascular risk factors including arterial hypertension, diabetes mellitus, and atrial fibrillation may also be associated with Alzheimer’s disease. There is also evidence of a direct relationship between Alzheimer’s disease and general atherosclerosis. Further investigations are needed to determine whether these associations are due to the weakness of diagnostic criteria, or whether vascular risk factors indeed modulate the clinical expression of primary degenerative dementia. Common susceptibility genes leading to shared risk factors may be one of the reasons for a higher coincidence of Alzheimer’s disease and vascular dementia than can be expected by chance. A modulatory effect of vascular risk factors in the development of primary degenerative dementia may extend treatment options.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 40 (2000), S. 688-693 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Knochenmark ; Physiologie ; Verteilungsmuster ; MRT ; Keywords Bone marrow ; Physiology ; Distribution pattern ; MRI
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Physiology and age dependant changes of human bone marrow are described. The resulting normal distribution patterns of active and inactive bone marrow including the various contrasts on different MR-sequences are discussed.
    Notes: Zusammenfassung Die physiologischen, altersabhängigen Prozesse im Knochenmark des Menschen werden beschrieben. Die daraus resultierenden Verteilungsmuster zwischen hämatopoetisch aktivem und inaktivem Knochenmark werden dargestellt und die Bedeutung für die MR-tomographische Abbildbarkeit mittels der verschiedenen MR-Sequenzen erörtert.
    Type of Medium: Electronic Resource
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