ISSN:
1433-0385
Keywords:
Key words: Lung cancer
;
Lymph node dissection
;
Staging
;
Therapy.
;
Schlüsselwörter: Bronchialcarcinom
;
Lymphknotendissektion
;
Staging
;
Therapie.
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Zusammenfassung. Die Lymphknotendissektion ist im Hinblick auf die Stadienzuordnung fester Bestandteil der in kurativer Absicht vorgenommenen Operation bei Bronchialcarcinom. Tumorbefall ipsilateraler mediastinaler Lymphknoten (N2) ist mit einer schlechten Prognose vergesellschaftet. Da die meisten Patienten mit N2-Situation innerhalb 3 Jahren nach Operation an Fernmetastasen versterben, muß angenommen werden, daß ein Befall mediastinaler Lymphknoten bereits Ausdruck einer Generalisation der Tumorerkrankung ist. Daher ist einerseits die Wahrscheinlichkeit eines therapeutischen Effekts einer ausgedehnten Lymphknotendissektion gering, andererseits die Evaluation und Anwendung einer zusätzlichen systemischen Therapie gerechtfertigt.
Notes:
Summary. Any operation for lung cancer that is planned as curative includes dissection of the lymph nodes in the mediastinum in order to allow correct staging of the disease. It is well known that ipsilateral lymph node metastases (N2) mean a poor prognosis. Since most patients with this finding die from metastatic tumor progression within 3 years after the operation, it can be assumed that positive findings in the mediastinal lymph nodes represent generalization of the cancer. Therefore, the probability of a therapeutic effect from more radical removal of lymph nodes in the mediastinum is rather low. On the other hand, it is justified to apply and evaluate additional systemic treatment in these tumor stages.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/s001040050431
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