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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Archives of gynecology and obstetrics 214 (1973), S. 337-361 
    ISSN: 1432-0711
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Annals of hematology 22 (1971), S. 244-254 
    ISSN: 1432-0584
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European journal of clinical pharmacology 7 (1974), S. 227-231 
    ISSN: 1432-1041
    Keywords: Salicylate ; acetylsalicylic acid esterase ; acetylsalicylic acid ; protein binding ; age effect ; sex difference
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Chemistry and Pharmacology , Medicine
    Notes: Summary The activity of acetylsalicylic acid-esterase (ASA-esterase) in blood and the degree of protein-salicylate binding were estimated in different age groups. The activity of ASA-esterase was assayed by the amount of salicylate released after incubation with ASA under standard conditions. Lower activity of the enzyme was found in neonates (48–49% of ASA hydrolysed after 60 min) than in older children (60–64% hydrolysed) and male adults (78–83% hydrolysed). The erythrocytes of adult females were less active than those from males. Protein-binding of salicylic acid (SA) was also lower in neonates than in adults (30.7% at SA 68.4 µg/ml, and 52% at 10.28 µg/ml SA, respectively). Even if the protein concentration in adult plasma were reduced to the level of the neonates by dilution, and if bilirubin were added to the mixture, the protein-binding was still greater in plasma from adults than neonates. These observations suggest that in the neonatal period the protein-affinity of certain substances may differ from that in adults.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1432-1076
    Keywords: Hereditary methemoglobin reductase-defect ; Methemoglobinemia
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei einem weiblichen Säugling kam es im Alter von 3 Wochen im Verlaufe einer Dyspepsie akut zu einer erheblichen Methämoglobinämie von 18% des vorhandenen Hämoglobins. In den folgenden Monaten traten wiederholt dyspeptische Schübe auf, die jeweils mit einem Anstieg der Methämoglobin-Konzentration, zeitweise bis 50%, verbunden waren. In den Erythrocyten des Kindes wurde eine auf 50% des Normalwertes verminderte Aktivität der NADH-abhängigen Methämoglobin-Reduktase gefunden. Offensichtlich handelt es sich um einen heterozygoten Enzymdefekt. Bei der Untersuchung der Familie wurden 13 weitere heterozygote Defektträger beobachtet. Das Auftreten einer schweren Methämoglobinämie ist bei heterozygotem Reduktasemangel sehr selten. Bei unserer Patientin hat vermutlich eine während der Dyspepsien entstandene Noxe zur vermehrten Bildung von Methämoglobin geführt. Da Neugeborene nur 50% der Methämoglobin-Reduktase-Aktivität von Erwachsenen haben, kommt es bei einem gleichzeitigen Methämoglobin-Reduktase-Defekt nicht zu einer ausreichenden Reduktion des entstandenen Methämoglobins.
    Notes: Abstract A three weeks old girl had a considerably elevated proportion of methemoglobin (18% of total hemoglobin) in the couse of diarrhea. During the following three months there were repeated episodes of diarrhea and these were always accompanied by elevated levels of methemoglobin, sometimes up to 50% of total hemoglobin. The activity of the NADH-dependent methemoglobin reductase in the erythrocytes of the infant was diminished. Only 50% normal activity were found. A heterozygous enzyme defect is presumed. Thirteen members of the infant`s family were found to be heterozygotes. The combination of an heterozygous enzyme defect with a severe methemoglobinemia is extremely rare. In our patient a toxic substance presumably developing during diarrhea may have produced large amounts of methemoglobin. Because newborns only have 50% adult methemoglobin reductase-activity the association with a reductase defect will not allow sufficient reduction of the produced methemoglobin.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European journal of pediatrics 110 (1971), S. 212-217 
    ISSN: 1432-1076
    Keywords: Postnatal ; Icterus ; Enteral Resorption of Porphyrin ; Melaena Neonatorum
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Mittels 14C-markierter Hämoglobinlösung prüften wir die Resorptionsverhältnisse für Porphyrin im Duodenum der Ratte. Die Markierung des Hämoglobins gelang durch Inkubation von Entenerythrocyten mit 14C-Delta-Aminolävulinsäure. Die Einbaurate der markierten Verbindung in das Hämoglobin betrug etwa 12%. Ein Vergleichsversuch mit 14C-Glycin ergab eine um das 2,7fach höhere Einbaurate. Nach intraduodenaler Gabe der markierten Hämoglobinlösung wurde Galle durch eine Gallenfistel gesammelt. Aus der Summe der in der Gallenflüssigkeit gefundenen Radioaktivität ließ sich die Resorptionsrate für Porphyrin aus Hämoglobin näherungsweise ermitteln; sie betrug 2,5–3,2%.
    Notes: Abstract The resorption of porphyrin from the duodenum was studied in rats using a solution of 14C-tagged haemoglobin. The tagging was carried out by incubation of duck erythrocytes with 14C-Delta-ALA, resulting in an incorporation quotient of 12%. A comparative test with 14C-glycine resulted in a 270% higher incorporation quotient. The tagged haemoglobin was given by duodenal gavage and the bile collected by a bile-duct-fistula. The resorption rate for haemoglobin or porphyrin was calculated from the total radioactivity found in the bile. It was 2.5–3.2% of the applied dose.
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  • 6
    ISSN: 1432-1076
    Keywords: Newborn Red Cells ; Glucose-6-phosphate Dehydrogenase of Red Cells
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Glucose-6-phosphatdehydrogenase wurde aus den Erythrocyten Neugeborener und Erwachsener gereinigt und biochemisch charakterisiert. Das pH-Optimum, die Michaelis-Konstanten, der Umsatz von Substrat-Analogen sowie die elektrophoretische Wanderungsgeschwindigkeit in Polyacrylamidgel wurden ermittelt. Es ergaben sich keine Unterschiede für die beiden Enzymproteine.
    Notes: Abstract Glucose-6-phosphate dehydrogenase of the red cells of newborns and adults was purified and biochemically characterized. The optimal pH, the Michaelis constants, the utilization of substrate analogues and the electrophoretic mobility in polyacrylamide gel were determined. No differences between the two enzyme proteins were found.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 49 (1971), S. 1-13 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Für dieBlutgerinnung als Gesamtfunktion gilt die Feststellung, daß normales Neugeborenenblut nicht langsamer, sondern eher schneller als Erwachsenenblut gerinnt: es besteht eine Normo- bzw. Hypercoagulämie. Dazu entgegengesetzt verhalten sich die Einzelfaktoren der Blutgerinnung: im Vergleich mit Erwachsenen ist bei Neugeborenen die Aktivität aller fördernder Gerinnungsfaktoren herabgesetzt. Die Fahndung nach Struktur- und Funktionsvarianten im Gerinnungssystem der Neugeborenen hat zur Auffindung eines speziellen Fibrinogens, des sog. fetalen Fibrinogens geführt. Dieses hat nicht nur andere funktionelle Eigenschaften, sondern auch eine andere Primärstruktur als das adulte Fibrinogen. — Dasfibrinolytische System im Neugeborenenblut gewährleistet eine hohe proteolytische Aktivität trotz stark reduziertem Plasmaspiegel an fibrinolytischen Vorstufen. Verständlich wird dieses Verhalten durch die Tatsache, daß im Neugeborenenblut ein Aktivator des Plasminogens existiert, der in vitro Plasmin freisetzt. In vivo dürfte der Aktivator allerdings unter normalen Umständen nicht wirksam sein. Man findet daher auch keine nennenswerten Mengen an fibrinsplit-products in Seren aus Neugeborenenblut, das aufε-Aminokapronsäure abgenommen wird. Blutungen treten bei Neugeborenen häufig auf: bei etwa 3% der Kinder. Die Neugeborenenblutungen sind allerdings keineswegs alle Ausdruck einer Blutstillungsstörung. Die Häufigkeit der Koagulopathieblutungen bei Neugeborenen kann mit etwa 1:100 beziffert werden. Die intrakraniellen Blutungen stehen der Zahl und Bedeutung nach an der Spitze der verschiedenen Blutungsformen. Besonders hoch ist der Prozentsatz an Hirnblutungen bei Frühgeborenen, die an einem respiratory-distress-syndrome (RDS) sterben. Bei uns wiesen von 118 sezierten Frühgeborenen, bei denen die Diagnose RDS gestellt worden war, insgesamt 78=66% massive Hirnblutungen auf, während von 56 sezierten Frühgeborenen ohne RDS nur 25=45% Hirnblutungen hatten. Die Ursachen derperinatalen Gerinnungsstörungen sind hauptsächlich in Geburtskomplikationen sowie bestimmten Erkrankungen von Mutter und Kind zu suchen. Pathogenetisch sind heute verschiedene wirksame Prinzipien zu erkenne, wie perinataler Kreislaufschock, bakterielle Endotoxine, Virusinfektionen, Vitamin K-Mangel, eingeschwemmtes Gewebsthromboplastin, Riesenhämangiome. Der perinatale Kreislaufschock ist dabei allem Anschein nach von besonderer Bedeutung. Histologisch finden sich bei perinatalen Todesfällen häufig Schockäquivalente in Form disseminierter intravasaler Fibrinthromben. Gerinnungsanalytisch kann man bei Neugeborenen mit Schockzeichen einerseits eine Produktionscoagulopathie mit vornehmlicher Verminderung der Faktoren II, VII, IX und X, andererseits eine Verbrauchscoagulopathie finden mit vornehmlicher Verminderung der Faktoren I, II, V und VIII. Störungen der Neugeborenen-Blutgerinnung im Sinne einer disseminierten intravasalen Verbrauchsreaktion dürften auch für die Genese desrespiratory-distress-syndrome und derNierenvenenthrombose von Bedeutung sein. Die Begründung liefern die Ergebnisse gerinnungsanalytischer und histologischer Untersuchungen. Diekongenitalen Gerinnungsstörungen haben eine unterschiedliche Neigung zur Frühmanifestation. Relativ am häufigsten bluten Neugeborene mit Mangel an Faktor I und XIII, während die Faktor -II-, V-, VII- und XI-Mangelzustände seltener Erscheinungen in der Neugeborenenperiode machen. Schwere Formen der Hämophilie manifestieren sich in etwa einem Drittel der Fälle schon bei Neugeborenen, während die leichteren Fälle dies weitaus seltener tun. Von denerworbenen Gerinnungsstörungen wird die bei der generalisierten Herpes-simplex-Virusinfektion herausgehoben. Neue Untersuchungen sprechen dafür, daß die schwere hämorrhagische Diathese, die in rund 50% der Fälle beobachtet wird, Folge einer Verbrauchscoagulopathie ist. Diese zeichnet wohl auch für die wesentlichen anderen Symptome der Erkrankung mit verantwortlich. Eine zweckmäßigeTherapie der Gerinnungsstörungen bei Neugeborenen setzt die gerinnungsanalytische Klärung des Hämostasedefektes voraus. Dabei ist die Unterscheidung zwischen Produktions- und Verbrauchscoagulopathien heute ein erstes Anliegen.
    Notes: Summary As far as blood clotting as a whole is concerned, one may state that blood of normal newborns is not clotting more slowly but rather more rapidly than adult blood: physiologically, there is a normal coagulation or even hypercoagulation in healthy newborn infants. The individual clotting factors, however, react in a completely different way: compared to the adult, the activity of all factors promoting blood clotting is diminished in the newborn. The search for structural and functional variants in the newborns' clotting system has led to the discovery of a new specific fibrinogen, the so-called fetal fibrinogen. The latter not only differs from adult fibrinogen as regards functional qualities but also in primary structure. The fibrinolytic system in neonatal blood ensures a high proteolytic activity despite markedly decreased fibrinolytic precursor levels in the plasma. This may be explained by the presence, in neonatal blood, of a plasminogen activator which releases plasminin vitro. In vivo, this activator is probably not effective under physiological conditions. Therefore, no appreciable amounts of fibrin split products are found in the sera of neonatal blood drawn into epsilon-aminocapronic acid. Hemorrhages in newborns occur frequently, i.e. in about 3% of all newborn infants. The neonatal hemorrhages, however, are by no means all due to coagulopathy. The incidence of hemorrhages due to coagulopathy in newborns is about 1:100. Intracranial hemorrhages are the most frequent and the most relevant among the various neonatal hemorrhages. Their incidence is particularly high in premature infants dying from idiopathic respiratory distress syndrome (IRDS). Of 118 autopsied prematures with IRDS born at our hospital, 78 (66%) showed massive intracranial hemorrhage while only 25 (45%) of autopsied prematures without IRDS had intracranial hemorrhage. The perinatal clotting disorders are mainly due to obstetrical complications and to certain diseases affecting both mother and infant. Nowadays, there is evidence of a variety of pathogenetic factors, such as perinatal cardiovascular shock, bacterial endotoxins, viral infections, vitamin K deficiency, tissue thromboplastin released into the circulation, and giant cavernous hemangiomas. Among these, the perinatal cardiovascular shock appears to be of particular significance. In perinatal death, histological examination often reveals the presence of disseminated intravascular fibrin thrombi representing equivalents of shock. Coagulation analysis in newborns with smptoms of shock indicates a production coagulopathy with decrease of mainly factors II, VII, IX, and X, on the one hand, and a consumption coagulopathy with predominantly a depletion of factors I, II, V, and VIII, on the other hand. The occurrence of intravascular coagulation in newborn infants may also play a significant role in the pathogenesis of theidiopathic respiratory distress syndrome and therenal vein thrombosis since the results of coagulation studies in these infants pointed toward consumption coagulopathies. The various congenital coagulopathies have different tendencies to become manifest in the neonatal period. Newborns with deficiency of factors I and XIII tend to bleed relatively frequently, whereas the deficiencies of factors II, V, VII or IX only very rarely become manifest in the neonatal period. About a third of all severe cases of hemophilia start bleeding in the newborn period, whereas it is observed much more rarely in less severe cases. Among theacquired coagulation disorders, emphasis is placed upon the generalized infection with herpes simplex virus. Recent studies support the view that the severe hemorrhagic condition observed in 50% of the cases may very well be attributed to consumption coagulopathy which could also be responsible for other pertinent findings of this disease. A rational therapy of coagulation disorders must be based upon coagulation studies clarifying the underlying hemostatic defect and in so doing, it is presently of utmost importance to differentiate between production and consumption coagulopathy.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 48 (1970), S. 193-199 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Case report of fatal non-suppurative febrile nodular panniculitis in a male infant. The interpretation of the course of the disease as a generalized Sanarelli-Shwartzman-phenomenon is supported by the following clinical, laboratory and histological findings: 1. septicemia (Klebsiella), 2. signs of RES-blockade (PAS-positive material in the v. Kupffer's cells), 3. Consumption-coagulopathy (reduction of platelets and of factors I, II, V, VIII), 4. symptoms of severe hemorrhagic disorder and of renal insufficiency, 5. histological evidence of intravascular clotting with fibrinous thrombi in numerous organs. In this view the begin of the disease has been a bacterial infection with septic shock due to endotoxin leading first to RES-blockade, then to disseminated intravascular coagulation with formation of fibrinous thrombi in various vascular areas, the vascular occlusion subsequently causing necrosis of the fatty tissue and parenchymal damage. Finally another — however less probable — pathogenetical explanation is discussed: the alteration of the fatty tissue might have been the primary lesion causing an invasion of fat into the vascular system and thus leading to activation of the coagulation system and to RES-blockade. But this way the septicemia frequently observed in these cases does not fit in with the pathogenetical course of the disease.
    Notes: Zusammenfassung Das Krankheitsgeschehen bei unserem Kind mit einer Panniculitis nodularis febrilis non-suppurativa kann als ein Äquivalent des Sanarelli-Shwartzman-Phänomens angesehen werden. Dafür sprechen die folgenden Befunde: 1. Bakteriämie (Nachweis von Klebsiellen), 2. RES-Blockade (Nachweis von PAS-positivem Material in den v. Kupfferschen Sternzellen), 3. Verbrauchscoagulopathie (Nachweis einer Verminderung der Thrombocyten und der Faktoren I, II, V, VIII), 4. Klinik (Nachweis einer schweren hämorrhagischen Diathese und Niereninsuffizienz), 5. Histologie (Nachweis von Fibrinthromben in zahlreichen Organen). Am Anfang würde in dieser Sicht die bakterielle Infektion mit nachfolgendem Endotoxinschock stehen. Letzterer führt zuerst zur Blockade des RES, dann zur disseminierten intravasalen Gerinnung und Bildung von Fibrinthromben in den verschiedensten Gefäßgebieten. Die Verlegung der Gefäße bewirkt sekundär die Fettgewebsnekrosen und die Schädigung der Organe. Eine zweite pathogenetische Deutung der beobachteten Phänomene hat weniger Wahrscheinlichkeit für sich. Hierbei wäre davon auszugehen, daß die Veränderungen im Fettgewebe primärer Natur sind. Sekundär würde es dann zur Einschwemmung von Fetten ins Gefäßsystem kommen mit nachfolgender Aktivierung des Gerinnungssystems und einer Blockade des RES. In diesem Fall könnte die häufig festgestellte septische Infektion in keinen rechten Zusammenhang mit dem Krankheitsgeschehen gebracht werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 50 (1972), S. 76-85 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Acute encephalo-enteritis ; toxic hyperpyretic gastro-enteritis ; consumption coagulopathy ; coagulopathy-haemorrhages ; tissue necroses of various organs ; fibrinous intravascular microthrombi ; therapy with streptokinase respectively heparin ; Akute Encephaloenteritis ; Verbrauchscoagulopathie ; Hämorrhagien ; Organnekrosen ; fibrinreiche intravasale Mikrothromben ; Therapie mit Streptokinase bzw. Heparin
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bericht über einen 6 Monate alten Säugling mit dem typischen Bild einer akuten Encephaloenteritis (a.E.), der nicht nur die gerinnungsanalytischen Zeichen einer Verbrauchscoagulopathie aufwies, sondern auch die klinischen Folgen einer disseminierten intravasalen Gerinnungsstörung wie Schock, Hämorrhagien, Organnekrosen und Hämolyse zeigte. Zusätzlich werden die Erhebungen von 20 Kindern mit a.E., die in den Jahren 1964–1969 bei uns zur Aufnahme kamen, wiedergegeben. Dabei zeigt sich, daß die vorliegenden gerinnungsanalytischen Daten als Ausdruck einer Verbrauchscoagulopathie gewertet werden können. Darüber hinaus ergibt sich, daß bei allen daraufhin untersuchten Kindern [13] eine deutliche bis hochgradige Thrombozytopenie bestand, die meisten Kinder [17] eine hämorrhagische Diathese aufwiesen und 12 der 13 obduzierten Fälle fibrinreiche intravasale Mikrothromben in den Capillaren parenchymatöser Organe wie Milz, Leber, Lungen, Gehirn, Herzmuskulatur und Nieren hatten. Diese Ergebnisse sprechen insgesamt für eine intravasale Gerinnung mit nachfolgender Verbrauchscoagulopathie bei der a.E., die entweder ein häufig komplizierender Vorgang oder sogar ein notwendiger pathogenetischer Bestandteil der Erkrankung ist. Die Therapie hat diesen Gegebenheiten Rechnung zu tragen. Streptokinase zur Aktivierung der Fibrinolyse bzw. Heparin zum Stop der Verbrauchsreaktion erscheinen als Maßnahmen zur Senkung der bisher sehr hohen Letalität der a.E. angezeigt.
    Notes: Summary Report on a 6 months old infant with the typical symptoms of toxic hyperpyretic diarrhea (so-called acute encephalo-enteritis (a.E.)] who not only showed the laboratory signs of consumption coagulopathy but also the clinical signs and sequelae of disseminated intravascular coagulation like shock, haemorrhages, necroses of various tissues, and haemolysis. In addition to that the findings of 20 children admitted in 1964–1969 to our hospital, with the diagnosis of a.E. were retrospectively investigated. The data, referring to coagulation studies, could possibly be interpreted as signs of a consumption coagulopathy. Furthermore, it becomes evident that all children having had a platelet count done ([13] of [20]), showed a marked to serve thrombocytopenia; most of the children ([17 of [20]) had had a haemorrhagic diathesis and 12 of 13 autopsied cases showed fibrinous intravascular microthrombi in the capillaries of parenchymal organs such as spleen, liver, lungs, brain, cardiac muscle, and kidneys. The results altogether point to a disseminated intravascular coagulation with subsequent consumption coagulopathy which either is a frequent complication or even a necessary pathogenic part of the disease. The therapy has to consider these results. Streptokinase to activate the fibrinolysis respectively heparin to stop the consumption coagulopathy seem to be indicated as a trial to lower the still high lethality of a.E.
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