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  • Polydactyly  (2)
  • 7q11.23  (1)
  • Catch-up growth  (1)
  • Clitorishypertrophie infolge Neurofibromatose  (1)
  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Monatsschrift Kinderheilkunde 145 (1997), S. 1066-1070 
    ISSN: 1433-0474
    Keywords: Schlüsselwörter Williams-Beuren-Syndrom ; Preus-Score ; Elastingen ; 7q11.23 ; Key words Williams Beuren syndrome ; Preus score ; Elastin deletion ; 7q11.23
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Background: Due to the clinical variability of the Williams-Beuren syndrome (WBS) an early diagnosis is sometimes difficult. Therefore, the diagnostic value of the clinical Preus score and of hemizygosity of the elastin gene are compared. Methods: In 13 children with suggested WBS the Preus score was evaluated and a fluorescence in situ hybridization (FISH) analysis of the elastin gene as well as an chromosome analysis were performed. Results: Out of 13 patients with normal chromosomal results 9 had a deletion of one elastin gene as shown by FISH. Two further patients had aberrations of chromosome 21 and the X chromosome, which are considered to explain the phenotype. The Preus scores of all patients with elastin gene deletion were at least 6 or higher and therefore positive. The remaining children yielded 0.18; 0.37; 1.00 and 6.4. Conclusion: In this study all patients with WBS showed elastin gene hemizygosity and a high positive Preus score. A positive Preus score was also found in patients with chromosome aberrations. With reference to published and our results the diagnosis of WBS should be used carefully if there is no elastin gene deletion. However, a WBS cannot be fully excluded by molecular methods, as there may exist hitherto unknown mutations in WBS patients without elastin gene deletion. In this cases evaluation of the Preus score could support the clinical diagnosis. If a numerical value of more than 1 in the Preus score is considered positive for WBS, sensitivity of the score is 100% and specificity is 92%.
    Notes: Zusammenfassung Fragestellung: Die Diagnose des Williams-Beuren-Syndroms (WBS) wird durch die klinische Variabilität erschwert. Daher sollen der diagnostische Wert sowohl des von Preus aufgestellten klinischen Scores als auch der Elastingenhemizygotie geprüft und miteinander verglichen werden. Methodik: Bei 13 Kindern mit Verdacht auf WBS wurden der Preus-Score erhoben und eine Fluoreszenz-in situ-Hybridisierungs-Analyse des Elastingens sowie eine Chromosomenanalyse durchgeführt. Ergebnisse: Neun der 13 Patienten zeigten eine Deletion eines Elastingens bei normalem Karyotyp. Zwei Patienten wiesen bei normaler Elastingendosis eine Chromosomenaberration auf. Der Preus-Score lag bei allen Patienten mit Elastindeletion 〉6 und war damit hoch positiv. Bei den übrigen Kindern wurde ein Preus-Score von 0,18; 0,37, 1,00 und 6,4 ermittelt. Schlußfolgerung: Bei allen Patienten mit WBS lagen in dieser Studie eine Elastingendeletion und ein hoch positiver Preus-Score vor. Ein positiver Preus-Score wurde jedoch auch bei Patienten mit Chromosomenaberrationen ermittelt. Unter Berücksichtigung dieser Ergebnisse und der Daten aus der Literatur sollte daher die Diagnose Wiliams-Beuren-Syndrom nur unter Vorbehalt gestellt werden, wenn keine Elastingendeletion nachweisbar ist. Da aber bisher unbekannte Mutationen bei den wenigen Patienten ohne Elastingendeletion denkbar sind, kann ein WBS auf molekularer Ebene nicht mit letzter Sicherheit ausgeschlossen werden. Bei diesen Patienten könnte der Preus-Score zur klinischen Diagnose beitragen. Setzt man für die Diagnose eines WBS im Preus-Score einen Endsummenwert von 〉1 voraus, so wird eine Sensitivität von 100% bei einer Spezifität von 92% erreicht.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European journal of pediatrics 101 (1967), S. 191-222 
    ISSN: 1432-1076
    Keywords: Neurofibromatose ; v. Recklinghausensche Krankheit ; Renaler Hochdruck infolge Neurofibromatose ; Clitorishypertrophie infolge Neurofibromatose ; Buphthalmus bei Neurofibromatose ; Zwillinge mit Neurofibromatose
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die Diagnose der Neurofibromatose im Kindesalter wird erschwert durch die Tatsache, daß meist nur Pigmentflecken, nicht aber die charakteristischen Haut-und Nerventumoren vorhanden sind. Von 16 zwischen 1951 und 1966 in der Universität-Kinderklinik Münster beobachteten Patienten wurden 4 mit einer ungewöhnlichen Symptomatik ausgewählt. Bei einem Mädchen lag eine auf den Urogenitaltrakt beschränkte NF mit Klitorisvergrößerung vor. Ein Junge litt an einem fixierten renalen Hypertonus infolge Nierenarterienstenose, die von zahlreichen weiteren Gefäßveränderungen in der Niere begleitet war (vasculäre NF n. Feyrter). Die große Variabilität der Erscheinungen der NF wurde am Beispiel eineiiger Zwillinge demonstriert. Nur bei einem Zwilling fanden sich Nerven-und Hauttumoren im Kopf-und Gesichtsbereich. Ein Rankenneurom mit Hypertrophie einer Gesichtshälfte und Buphthalmus trat bei einem anderen Mädchen bereits sehr früh in Erscheinung. Die pathognomonischen Café au lait-Flecken wurden in keinem Fall vermißt. Sie sind das verläßlichste Hinweiszeichen der NF im Kindesalter, das stets eine gründliche klinische Untersuchung veranlassen sollte.
    Notes: Summary Diagnosis of neurofibromatosis in children is difficult since most often only pigment spots are present instead of the typical cutaneous and nervous tumors. Four out of 16 patients of the Children's Clinic in Münster observed during the period of 1950 to 1966 were selected for unusual manifestations. In one girl neurofibromatosis was limited to a hypertrophy of the clitoris and to the urogenital tract. A boy suffered from renal hypertension caused by stenosis of the renal artery and multiple vascular abnormalities of the kidney. The great variability of symptology is demonstrated by monozygotic twins. One twin only exhibited craniofacial tumors of the skin and nerves. In another girl plexiform neurinoma with facial hypertrophy and buphthalmos was observed in early infancy. Since in all cases the typical café-au-lait spots were present. They can be considered to be the most reliable symptoms which always demand a thorough clinical examination of the patient.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European journal of pediatrics 116 (1973), S. 1-12 
    ISSN: 1432-1076
    Keywords: Recessive inheritance ; Parental consanguinity ; Mild mental retardation/normal intelligence ; Intrauterine growth retardation/shortness of stature/normal height ; Catch-up growth ; Microcephaly ; Malformation syndrome
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract This paper reports observations on 6 new patients with the Dubowitz syndrome which was first defined by Grosse et al., in 1971 and which is a recessively inherited, pleiotropic malformation syndrome including variable degrees of intrauterine growth retardation and primordial shortness of stature, microcephaly, mental retardation, eczema, and a characteristic appearance, voice and combination of minor anomalies. Data in the present report show that eczema can be absent, and patients can be of normal height, and of normal intelligence in spite of a head circumference which has so far always fallen below the third percentile. So far 11 patients (8 females and 3 males) are known with the Dubowitz syndrome; in one family the parents were first cousins.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European journal of pediatrics 111 (1971), S. 38-50 
    ISSN: 1432-1076
    Keywords: Polydactyly ; Agenesia of the Tibia ; Duplication of the Fibula ; Mirror Foot
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Agenesie der Tibia mit beidseitiger Verdoppelung der Fibula und spiegelbildlicher Anordnung von 2×4 dreigliedrigen Zehen wird bei dem Kind einer Frau festgestellt, welche die gleiche Anomalie auf einer Seite, eine prähallukale Polydaktylie bei erhaltener Tibia auf der anderen Seite aufweist. Ein gleicher Fall ist nicht bekannt. Ähnliche Fälle von präaxialer Polydaktylie aus der Literatur mit oder ohne Tibiadefekt, mit oder ohne eine analoge Anomalie der oberen Extremitäten (Doppelung und Triphalangie des Daumens) werden zusammengestellt. Aus ihnen werden 4 Mißbildungstypen gebildet, die durch dominante Gene verusacht zu sein scheinen.
    Notes: Abstract Bilateral agenesia of the tibia, bilateral duplication of the fibula and a “mirror foot” are studied in a child. His mother exhibits the same malformation on one side of the body, prehallucal polydactyly with the tibia, intact on the other side. This case seems to be unique. Similar cases of preaxial polydactyly with or without a defect of the tibia and with or without an analogous anomaly of the upper extremities (duplication and hyperphalangy of the thumb) taken from the literature are classified. 4 different types which could be due to dominant genes are proposed.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    ISSN: 1432-1076
    Keywords: Multiple Malformations ; Cleft Lip ; Polydactyly ; Syndactyly ; Genital Anomalies ; Anomalies of the Extremities
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bericht über 4 perinatal verstorbene Neugeborene mit medianer Oberlippenspalte, exzessiver Polysyndaktylie, verkürzten Rippen und Gliedmaßen, Genitalmißbildungen, Anomalien der Epiglottis und Mißbildungen innerer Organe. In der Literaturkasuistik fanden wir 13 gleichartige und 19 ähnliche Fälle, die wahrscheinlich einem eigenen, bisher unerkannten Syndrom zugehörig sind. Dieses Syndrom kann von 12 morphologisch mehr oder minder ähnlichen Syndromen abgegrenzt werden. Die Ätiologie ist unbekannt.
    Notes: Abstract 4 newborn babies dying shortly after birth exhibited severe malformations including median cleft lip, excessive polysyndactyly, short ribs and limbs, genital abnormalities, and anomalies of epiglottis and visceral organs. 13 nearly identical cases were found in the literature. In addition, 19 similar cases have been described. They all probably represent a separate, previously unrecognized syndrome. This peculiar association of congenital malformations can be clearly delineated from 12 syndromes, which share more or less similar features. The etiology is unknown.
    Type of Medium: Electronic Resource
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