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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European journal of pediatrics 127 (1978), S. 163-172 
    ISSN: 1432-1076
    Keywords: Protein-binding ; Salicylate ; Drug metabolism ; Newborns
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die Wirkung eines Medikamentes ist unter anderem abhängig von dem freien, nicht proteingebundenen Anteil. Ändert sich dieser Anteil quantitativ, so können sich von der Norm abweichende Wirkungen einstellen. In Serumproben von neugeborenen Kindern und Säuglingen bestimmten wir die Proteinbindung von Na-Salicylat: Neugeborene wiesen eine signifikant niedrigere Proteinbindung auf als Säuglinge. Es bestand kein signifikanter Unterschied in den Bindungskonstanten bei ikterischen und nicht ikterischen Neugeborenen. Bei 75 untersuchten Säuglingen wiesen 15% (n=12) eine signifikant geringere Salicylatbindung als der Durchschnitt dieser Altersklasse auf; eine Zuordnung zu bestimmten Krankheitsbildern gelang jedoch nicht. Es kann entweder eine primär geringere Proteinbindung oder eine im Rahmen einer Erkrankung sich sekundär verringernde Protein-bindung diskutiert werden. Auf die Bedeutung dieser verringerten Protein-bindung wird hingewiesen, da es bei Patienten mit eingeschränkter renaler Leistung oder verminderter Metabolisierungsfähigkeit der Leber zu einer verzögerten Ausscheidung des vermehrt ins Gewebe eindringenden Medikamentes kommen kann.
    Notes: Abstract The non protein-bound portion of a drug is mainly responsible for the effect of a drug. If this free portion is changed for any reason, drug reactions varying from the normal may occur. Using sodium salicylate as an example, we have investigated this question in newborn children and in infants. It was shown that the newborns had significantly less salicylate protein-binding than the infants had. There was no significant difference of the binding constants between newborns with and without jaundice. In the 75 infants examined, 12 (15%) showed a significant reduction in salicylate protein-binding, but no definite relation to a specific disease could be established. A primary reduction in protein-binding, as well as a secondary reduction because of the disease, must be considered in these children. The importance of this reduced protein-binding should not be under-estimated. In patients with restricted renal function or lowered hepatic metabolic capacity, it may lead to a delayed excretion of the drug which has increased penetration into the tissues.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European journal of clinical pharmacology 7 (1974), S. 227-231 
    ISSN: 1432-1041
    Keywords: Salicylate ; acetylsalicylic acid esterase ; acetylsalicylic acid ; protein binding ; age effect ; sex difference
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Chemistry and Pharmacology , Medicine
    Notes: Summary The activity of acetylsalicylic acid-esterase (ASA-esterase) in blood and the degree of protein-salicylate binding were estimated in different age groups. The activity of ASA-esterase was assayed by the amount of salicylate released after incubation with ASA under standard conditions. Lower activity of the enzyme was found in neonates (48–49% of ASA hydrolysed after 60 min) than in older children (60–64% hydrolysed) and male adults (78–83% hydrolysed). The erythrocytes of adult females were less active than those from males. Protein-binding of salicylic acid (SA) was also lower in neonates than in adults (30.7% at SA 68.4 µg/ml, and 52% at 10.28 µg/ml SA, respectively). Even if the protein concentration in adult plasma were reduced to the level of the neonates by dilution, and if bilirubin were added to the mixture, the protein-binding was still greater in plasma from adults than neonates. These observations suggest that in the neonatal period the protein-affinity of certain substances may differ from that in adults.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European journal of pediatrics 119 (1975), S. 25-30 
    ISSN: 1432-1076
    Keywords: Phenobarbitone ; Primidone ; Diphenylhydantoin ; Serum concentrations ; Drug interaction ; Symptoms of overdose
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Wenn sich auch bei der Behandlung mit antikonvulsiven Medikamenten eine gute Korrelation zwischen Gesamt-Tagesdosis und Serumkonzentrationen herstellen läßt, so weichen dennoch viele Patienten von diesem Verhalten ab. An Hand mehrerer Kinder, die unter Antikonvulsiva mit durchschnittlicher Dosierung standen und Überdosierungserscheinungen entwickelten oder ein Therapieversagen zeigten, sollen die verschiedenen Faktoren aufgezeigt werden, die die Serumkonzentrationen der verwendeten Medikamente zu beeinflussen vermögen. Vor allem ist bei gleichzeitiger Gabe mehrerer Medikamente eine Steigerung oder Hemmung des Metabolismus der verschiedenen Substanzen möglich, so daß zu geringe oder zu hohe Serumkonzentrationen resultieren. Bei ambulanter Behandlung muß andererseits auch immer mit einer ungenauen Einnahme der notwendigen Medikamente gerechnet werden. Dies sollte zur routinemäßigen Bestimmung der Serumspiegel antikonvulsiver Medikamente bei den Patienten führen.
    Notes: Abstract Although good correlation can be obtained between total daily dose and serum concentration in treatment with anticonvulsant drugs, many patients still show departures from this relation. The various factors which can influence serum concentrations of the administered drugs were to be demonstrated in a number of children who were receiving anticonvulsants at average dose levels and who developed evidence of overdose, or who failed to respond to therapy. The most important feature is that combined administration of several drugs may increase or inhibit metabolisation of the various substances, so that inadequate or excessively high serum concentrations results. Furthermore, irregular intake of the necessary medication must always be taken into account in the case of treatment on an out patient basis. Routine determinations of serum levels of anticonvulsant drugs in these patients are called for because of this.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European journal of pediatrics 124 (1977), S. 129-138 
    ISSN: 1432-1076
    Keywords: Drug interaction ; Chloramphenicol blood levels ; Cerebrospinal fluid concentration ; Meningitis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung In Untersuchungen an 383 Kindern (Früh- und Neugeborenen, Säuglingen und Kleinkindern) wurde die Wechselwirkung zwischen Chloramphenicol und Penicillin sowie Phenobarbital geprüft. Erwartungsgemäß lagen bei gleicher Chloramphenicoldosierung die Chloramphenicolkonzentrationen im Serum neugeborener Kinder erheblich über denen der Säuglinge und Kleinkinder. In der Altersklasse der Früh- und Neugeborenen sowie der Säuglinge traten unter Chloramphenicol-Penicillin-Kombination signifikant höhere Gesamtchloramphenicolkonzentrationen auf als bei Chloramphenicol-Monotherapie. Zugabe von Phenobarbital zu der Kombination verringerte bei Neugeborenen signifikant die Chloramphenicolkonzentrationen. Die Erniedrigung der Chloramphenicolserumkonzentrationen unter Phenobarbital konnte bei der Altersgruppe der Säuglinge nicht statistisch gesichert werden. Keinen Einfluß auf die Chloramphenicolserumkonzentrationen zeigten Kombinationen von Chloramphenicol mit Ampicillin, Gentamycin oder Cephalosporinderivaten. Der Übertritt von Chloramphenicol aus dem Serum in den Liquor war in der akuten Entzündungsphase etwa doppelt so hoch wie bei nicht mehr akut erkrankten Meningen (60 bzw. 30% der Serumkonzentrationen). Eine Altersabhängigkeit der Liquorpassage von Chloramphenicol konnte nicht gesehen werden.
    Notes: Abstract The interactions between chloramphenicol, penicillin and phenobarbitone were investigated in 383 children (premature and neonate children, infants and small children). As expected, the chloramphenicol concentrations in the serum of the newborns was considerably higher than that of infants and small children with the same dosage of chloramphenicol. In the age group of the premature and newborn children and infants there were significantly higher total chloramphenicol concentrations with the chloramphenicol-penicillin combination than with chloramphenicol monotherapy. Addition of phenobarbitone to the combination significantly reduced the chloramphenicol concentrations in the neonates. Lowering of the serum chloramphenicol concentrations by phenobarbitone could not be statistically confirmed in the infant age group. Combinations of chloramphenicol with ampicillin, gentamycin or cephalosporin derivatives showed no influence on serum chloramphenicol concentrations. Transference of chloramphenicol from the serum to the cerebrospinal fluid was about twice as high in the acute inflammatory stage as when the meninges were no longer acutely diseased (60 and 30% respectively of the serum concentrations). The passage of chloramphenicol to the cerebrospinal fluid showed no dependence on age.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European journal of pediatrics 119 (1975), S. 15-24 
    ISSN: 1432-1076
    Keywords: Serum concentrations ; Phenobarbitone ; Primidone ; Diphenylhydantoin ; Toxic range ; Threshold values ; Effective range
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Mit einer eigenen gaschromatographischen Methode bestimmten wir bei einer größeren Anzahl antikonvulsiv behandelter Kinder die Serumkonzentrationen der verwedenten Medikamente: Diphenylhydantoin, Primidon und Phenobarbital. Die Medikamente waren entweder als Monotherapie oder in Kombination miteinander oder mit anderen antikonvulsiv wirkenden Substanzen gegeben worden. An Hand der Regressionsgeraden ließ sich eine gute Korrelation zwischen der Menge der verabfolgten Medikamente (Gesamt-Tagesdosis) und den Serumkonzentrationen nachweisen. Die Regressionsgeraden für Diphenylhydantoin und Primidon wiesen jedoch keine Unterschiede auf, gleichgültig ob die Medikamente allein oder in Kombination gegeben worden waren. Auf Grund der Häufigkeit der Intoxikationserscheinungen sowie der Therapieversager stellten wir für Diphenylhydantoin und Primidon einen therapeutischen Bereich auf (Diphenylhydantoin 5–16 μg/ml, Primidon 4–14 μg/ml). Die erforderlichen Serumkonzentrationen können von 8–12 mg/kg Diphenylhydantoin und von 15–22 mg/kg Primidon erreicht werden. Trotz der guten Korrelation zwischen Gesamt-Tagesdosis und Serumspiegel weichen jedoch viele Patienten von diesem Normverhalten ab, besonders wenn Kombinationstherapien durchgeführt werden. Damit ist die Notwendigkeit zu routinemäßigen Serumspiegelkontrollen gegeben.
    Notes: Abstract With the aid of our own method of gas chromatography we determined serum concentrations of anticonvulsants in a large number of children who were being treated with diphenylhydantoin, primidone and phenobarbitone. The drugs were being prescribed either as monotherapy, or in combination with each other, or with other substances which have anticonvulsive activity. Regression lines showed good correlations between the quantity of drugs administered (total daily dose) and serum concentrations. The regression lines for diphenylhydantoin and primidone, however, showed no differences, irrespoective of whether they were being given alone or in combination. In view of the frequency of symptoms of intoxication and of non-responders, we established a therapeutic range for diphenylhydantoin and primidone (diphenylhydantoin: 5–16 mcg/ml; primidone: 4–14 mcg/ml). The required serum concentrations could be obtained by giving 8–12 mg/kg of diphenylhydantoin, and 15–22 mg/kg of primidone. In spite of the satisfactory correlation between total daily dose and serum concentrations, however, many patients showed departures from this normal behaviour, especially where combination treatments were being conducted. This demonstrates the necessity for routine controls of serum levels.
    Type of Medium: Electronic Resource
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