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  • 1
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    Springer
    Journal of molecular medicine 70 (1992), S. 748-751 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Hypertension ; Calcium ; Parathyroid hormone ; 1,25-Dihydroxyvitamin D3
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Essential hypertension has been associated with disturbed calcium metabolism, but the available data are controversial. We measured parameters of calcium metabolism in groups of untreated male subjects (n = 78) with elevated diastolic blood pressure (101 ± 6 mmHg, mean ± SD) and age-matched male subjects (n=79) with low diastolic blood pressure (62 ± 4 mmHg). The participants of the study were drawn from a random population sample. Subjects with high diastolic blood pressure had significantly higher carboxy-terminal parathyroid hormone (PTH) plasma concentrations than controls with low diastolic blood pressure (median 114 vs. 43 pmol/l, P 〈 0.01). The 25-hydroxyvitamin D and 1,25-dihydroxyvitamin D concentrations were comparable in both groups. Individuals with high diastolic blood pressure had significantly lower total serum calcium (2.41 ± 0.10 vs. 2.47 ± 0.10 mmol/l, mean ± SD; P 〈 0.01). PTH concentrations were correlated with diastolic pressure (r = −0.39, P 〈 0.001). The data are compatible with increased parathyroid activity despite unchanged concentrations of vitamin D metabolites in human hypertension.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
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    Springer
    Transplant international 13 (2000), S. S14 
    ISSN: 1432-2277
    Keywords: Key words Atherosclerosis ; Renal transplantation ; Hypertension ; Left ventricular hypertrophy ; Hyperlipidemia ; Statines ; Hyperhomocysteinemia
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Death with functioning graft, the most frequent cause being cardiac death, continues to be the most frequent cause of long-term graft loss. The risk of cardiovascular death in the transplanted patient is lower than in patients with other modalities of renal replacement therapy, but continues to be substantially higher than in the general population. Amongst the factors predicting patient and graft survival are hypertension, dyslipidemia, smoking and possibly hyperhomocysteinemia. It is concluded that lowering of blood pressure to levels far lower than levels accepted in the past, more widespread administration of statines, cessation of smoking and possibly administration of folate should reduce cardiovascular mortality and possibly also influence chronic allograft vasculopathy.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
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    Springer
    Research in experimental medicine 165 (1975), S. 205-212 
    ISSN: 1433-8580
    Keywords: Myopathy ; uremia ; polyneuropathy ; histochemistry ; planimetry
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary M. quadriceps and diaphragm were studied in Wistar rats 2, 3, und 4 weeks after 5/6 nephrectomy. Control animals were sham operated and pair fed. In 10 µ transverse cryostat sections, the following histochemical reactions were performed: NADH-dehydrogenase, myofibrillar ATP-ase, modified trichrom stain, hematoxylin-eosin. Three fibre types (I, II, intermediate) were analysed quantitatively by planimetry. Sarcolemnal nuclei per unit area and fibre cross section area were determined. In muscle specimens from uremic animals, a uniform atrophy of all three fibre types could be demonstrated. In contrast to findings in man, preferential atrophy of one of the three fibre types, increase of sarcolemnal nuclei per fibre cross section area or structural abnormalities within single muscle fibres could not be detected. Neurogenic damage could be excluded (electrophysiology, sciatic nerve planimetry). The fibre changes point to a primary disturbance of muscle metabolism.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
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    Springer
    Journal of molecular medicine 59 (1981), S. 411-412 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Nephrolithiasis ; Hypertension ; Renal stone surgery ; Nierensteinleiden ; Hypertonus ; Nierenstein-Operation
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung An einer Bevölkerungsstichprobe (261 Männer; 242 Frauen; Alter 15–65 Jahre) wurde anläßlich einer ärztlichen Untersuchung eine anamnestische Befragung über Nierenkoliken mit Steinabgang durchgeführt. Insgesamt fand(en) sich, mit steigendem Lebensalter in zunehmender Häufigkeit, bei insgesamt 6,9% der Männer und 6,6% der Frauen anamnestisch ein (oder mehrere) Steinabgang (Steinabgänge). Im Mittel wurden jährlich bei 0,6% der Männer und Frauen eine Steinkolik mit Steinabgang gefunden. Die im Vergleich zu früheren Angaben außerordentlich hohe Häufigkeit unterstreicht die große volksgesundheitliche Bedeutung des Nierensteinleidens.
    Notes: Summary 261 male and 242 female patients (age 15–65 years) were questioned about renal colics with passage of renal stones. The patients were questioned while undergoing a medical examination. The prevalence of renal stones varied between 1.1% (males 15–29 years) and 20.6% (males 50–65 years) with an average of 6.9%. The incidence of passage of a calculus was 0.62% percent of the population per year. These figures in a German population sample are in agreement with more recent data from other industrialized countries and point to the magnitude of renal stone disease as a public health problem.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Acetylsalicylic acid ; platelets ; thrombosis ; Cimino fistula ; uremia ; Acetylsalicylsäure ; Thrombocyten ; Thrombose ; Cimino-Fistel ; Urämie
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung In einer prospektiven Doppelblindstudie wurde der Einfluß von Acetylsalicylsäure auf die Häufigkeit von Cimino-Fistelthrombosen in der ersten p.o. Phase untersucht. Durch prophylaktische Gabe von Acetylsalicylsäure ließ sich der thrombotische Fistelverschluß auf 4% senken (Placebogruppe: 23%). Ein erhöhtes Thromboserisiko bestand bei schlechtem arteriellen Blutfluß, weiblichem Geschlecht und vorausgegangenen erfolglosen Fisteloperationen. Die Nebenwirkungen von Acetylsalicylsäure waren vertretbar, sofern Aspirin in niedriger Dosierung und in Verbindung mit Antacida verabreicht wurde.
    Notes: Summary In a prospective double blind study prophylactic administration of Acetylsalicylic acid (ASA) in low doses decreased significantly the rate of fistula clotting in the immediately p.o. period in uremic patients. The risk of fistula clotting was related to poor arterial blood flow, female sex and number of unsuccessful previous fistula operations. The incidence of side effects (g.i. and non g.i. bleeding) was acceptable with low doses of ASA and prophylactic administration of antacids.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
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    Springer
    Journal of molecular medicine 55 (1977), S. 375-378 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Urämie ; Extraossalverkalkungen ; Hyperparathyreoidismus ; Calciumstoffwechsel ; Uremia ; extraosseous calcification ; hyperparathyroidism ; calcium metabolism
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary In a cross-sectional study X-rays of the forefoot and the pelvis of 101 adult dialysis patients were taken. Vascular calcifications (forefoot) were observed in 20 patients. The incidence was higher in patients who had been started on dialysis several years ago. However, in a longitudinal prospective study de novo appearance of vascular calcifications was observed only in 1 out of 50 dialysed patients, although hyperparathyreoidism and moderate hyperphosphatemia persisted. Vascular calcifications were seen only once in 138 uremic children (56 uremic children without dialysis; 82 uremic children on maintenance hemodialysis). However at autopsy visceral calcifications of the lung were found in three (out of 11) children who did not have vascular calcifications on X-rays.
    Notes: Zusammenfassung In einer Querschnittsstudie wurden 101 erwachsene Hämodialysepatienten röntgenologisch (Beckenübersicht, Vorfuß) untersucht. Gefäßverkalkungen (Vorfuß) wurden bei 20% aller Dialysepatienten gefunden. Diese Zahl liegt wesentlich niedriger als frühere Angaben. Die Häufigkeit von Gefäßverkalkungen war höher bei Patienten, deren Dialysebeginn mehrere Jahre zurücklag. In einer prospektiven Verlaufskontrolle wurde Neuauftreten von Gefäßverkalkung jedoch nur bei einem von 50 Patienten beobachtet, obwohl Hyperparathyreoidismus und mäßiggradige Hyperphosphatämie unter der Hämodialyse persistierten. Bei urämischen Kindern (56 urämische Kinder ohne Hämodialyse, 82 urämische Kinder mit Hämodialyse) wurden Gefäßverkalkungen nur in einem einzigen Falle gefunden. Hingegen wurde in 3 von 11 Kindern viscerale Verkalkungen des Lungengerüstes bei der Autopsie gefunden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
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    Springer
    Journal of molecular medicine 58 (1980), S. 575-580 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Nephrolithiasis ; Hypercalciuria ; Natrium ; Blutdruck ; Phosphat ; Risikofaktoren ; Nephrolithiasis ; Hypercalciuria ; Sodium ; Hypertension ; Riskfactors ; Plasma phosphate
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary In the present investigation 238 randomly selected male individuals of the general population (age 19–41 years) and 42 age-matched male patients with recurrent renal stone formation (calcium oxalate and/or calcium phosphate) were studied under outpatient conditions without dietary restrictions. Urinary Na excretion was 207 ± 82 mmol/24 h (range 55–570) in controls and 208 ± 100 (range 76–575) in recurrent renal stone formers. Both in controls (r=0.36;p 〈 0.01) and in stone formers (r=0.4;p 〈 0.01) a significant correlation was observed between urinary excretion of sodium and calcium. Urinary sodium excretion was unrelated to systolic or diastolic blood pressure in normotensive or hypertensive individuals. This finding indicates that factors other than sodium are involved in the maintenance of hypertension. Urinary sodium, presumably an index of intake of nutrients, was significantly correlated to several coronary risk factors, e.g. fasting glucose, cholesterol and overweight. There existed a significant inverse relationship between fasting plasma phosphate and urinary sodium, but not between fasting plasma phosphate and serum iPTH or urinary cAMP. This finding points to some function of sodium excretion as one determinant of plasma phosphate.
    Notes: Zusammenfassung In der vorliegenden Untersuchung wurden 238 randomisiert ausgewählte männliche Individuen der Normalbevölkerung (Alter: 19–41 Jahre) und 42 altersgleiche Patienten mit rezidivierender Calcium-Oxalat- und/oder Calcium-Phosphat-Nephrolithiasis verglichen. Die Untersuchungen fanden unter ambulanten Bedingungen ohne diätetische Restriktionen statt. Die Urin-Natriumausscheidung betrug 207 ± 82 mmol/24 h (Bereich 55–570) bei Kontrollen und 208 ± 100 mmol/24 h (Bereich 75–574) bei Stein-Patienten. Sowohl bei Kontrollen (r=0,36,p 〈 0,01) und Patienten (r=0,4,p 〈 0,01) bestand eine signifikante Beziehung zwischen der Natrium- und Calcium-Ausscheidungsrate. Weder bei normotensiven noch bei hypertensiven Individuen konnte eine Beziehung zwischen Urin-Natrium-Ausscheidung zu systolischem oder diastolischem Blutdruck gefunden werden. Das Urin-Natrium als Index der Nahrungsaufnahme war signifikant korreliert mit verschiedenen coronaren Risikofaktoren, z.B. Glukose, Cholesterin und Übergewicht. Es konnte eine signifikante inverse Relation zwischen Urin-Natrium und Plasma-Phosphat gefunden werden, es bestand jedoch keine Beziehung zwischen Plasma-Phosphat und iPTH oder Urin-cAMP. Dieser Befund deutet darauf hin, daß die Natrium-Ausscheidung eine Determinante des Plasma-Phosphates darstellt.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
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    Springer
    Journal of molecular medicine 58 (1980), S. 833-837 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Phosphat-Depletion ; Sarkoplasmisches Retikulum ; Calcium-Transport ; Vitamin D-Stoffwechsel ; Myopathie ; Phosphat ; Phosphate depletion ; Sarcoplasmic reticulum ; Calcium transport ; Vitamin D metabolism ; Myopathy ; Phosphate
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Acute and chronic hypophosphatemia are known to cause metabolic myopathy. It has been proposed that impaired Ca transport in subcellular membranes is involved in its genesis. In the present study, calcium transport in the sarcoplasmic reticulum (SR), concentrations of ions or nucleotides and transmembrane potential were investigated in muscles of acutely hypophosphatemic rats, i.e. animals with chronic dietary phosphorous deprivation (PD) and superimposed acute hypophosphatemia resulting from the administration of insulin and glucose. Despite hypophosphatemia and low muscle phosphorous concentration, no significant change of the initial rate of Ca uptake or Ca concentrating ability was observed in the SR of PD rats. Storing capacity was decreased; this may result from altered vesicle geometry. Water content, Na concentration, the concentration of several nucleotides and transmembrane potential of muscle were unchanged in PD rats. The findings document that no intrinsic abnormality of vectorial Ca transport is present in the SR of acutely hypophosphatemic PD animals.
    Notes: Zusammenfassung Bei akuter und chronischer Hypophosphatämie tritt eine Myopathie auf, für deren Entstehung Störungen des subzellulären Calcium-Transports postuliert wurden. In der vorliegenden Studie wurden die Calcium-Transport-Kinetik im sarkoplasmischen Retikulum (SR), Ionen- und Nukleotid-Konzentrationen sowie Ruhemembran-Potential der quergestreiften Muskulatur akut hypophosphatämischer Ratten untersucht. Bei diesem Modell wurde bei Ratten mit chronischer diätetischer Phosphat-Verarmung eine akute Hypophosphatämie durch Gabe von Insulin und Glukose erzeugt. Trotz Hypophosphatämie und erniedrigter Muskel-Phosphor-Konzentration wurde keine Abweichung der Geschwindigkeit der initialen Calcium-Aufnahme oder der Calcium-Konzentrationsfähigkeit im sarkoplasmischen Retikulum beobachtet. Die Speicherfähigkeit war vermindert; dies mag Ausdruck veränderter Vesikel-Geometrie sein. Wassergehalt, Natrium-Konzentration, Konzentration energiereicher Nukleotide sowie Ruhemembran-Potential waren in der Muskulatur hypophosphatämischer Ratten unverändert. Die Befunde zeigen, daß keine primäre Störung des vektoriellen Calcium-Transports im SR phosphatdepletierter Ratten mit akuter Hypophosphatämie besteht.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
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    Springer
    Journal of molecular medicine 54 (1976), S. 405-413 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Uremia ; slipped epiphysis ; renal osteodystrophy ; vitamin D ; parathyreoidectomy ; growth ; Urämie ; Epiphysenlösung ; renale Osteodystrophie ; Vitamin D ; Parathyreoidektomie ; Wachstum
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die urämische Epiphyseolyse unterscheidet sich grundlegend von der juvenilen Epiphyseolyse. Anhand eigener Erfahrungen bei der Behandlung von 8 Kindern mit urämischer Epiphysenlösung wurden Indikation und Durchführung der konservativen sowie der chirurgischen aktiven Behandlung besprochen. Eine Stabilisierung der abgerutschten Epiphysen wurde ohne chirurgische Maßnahmen und meist ohne Parathyreoidektomie allein durch Vitamin D3-Therapie innerhalb weniger Wochen erreicht. Die Initialdosis betrug 10 000–30 000 E Vitamin D3/die, die kurative Gesamtdosis 1,8–5,6 Mill. E Vitamin D3. Längerdauernde Immobilisation durch Bettruhe war unnötig. Auf den Wert der Urin-Calciumausscheidung zur Früherkennung der Vitamin D-Intoxikation auch bei fortgeschrittener Niereninsuffizienz wurde hingewiesen. Stärkste metaphysäre Verbiegungen an distalem Femur und distaler Tibia machten bei einem Patienten eine operative Korrektur notwendig, um die Gehfähigkeit des Kindes sicherzustellen. — Als allgemeine Behandlungs-richtlinie ist anzustreben, zunächst die metabolische Skeleterkrankung durch Vitamin D-Therapie mit oder ohne Parathyreoidektomie zu beseitigen. Erst anschließend sollen notwendige Osteotomien zur Beseitigung metaphysärer Deformierungen oder einer Coxa vara epiphysarea durchgeführt werden.
    Notes: Summary Epiphyseal slipping in uraemia differs strikingly from juvenile epiphyseal slipping with respect to pathology and therapy. Based on our own experience with the treatment of 8 uraemic children with epiphyseal slipping, an effort was made to establish the respective indications for conservative and surgical treatment. Mechanical stabilization of slipped epiphyses was achieved within a few weeks without any surgery and usually without parathyreoidectomy by vitamin D3 alone. The initial dose was 10,000 to 30,000 I.U./day, the total curative dose 1.8 to 5.6 millions I.U. Prolonged immobilization was unnecessary. Rising urinary calcium excretion was a valuable indicator of vitamin D intoxication even in advanced renal failure. In one case, pronounced metaphyseal deformations (distal femur, distal tibia) required surgical correction before the ability to walk normally was restored. — The following therapeutical approach is recommended: metabolic bone disease must be cured by vitamin D therapy with or without parathyreoidectomy. Osteotomy to correct metaphyseal deformities or coxa vara epiphysaria never should be performed before metabolic bone disease is healed.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 10
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    Springer
    Journal of molecular medicine 57 (1979), S. 1053-1059 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Niereninsuffizienz ; Vitamin D-Stoffwechsel ; Osteomalazie ; Parathormon ; Myopathie ; Uremia ; Vitamin D ; Osteomalacia ; Parathyroid hormone ; Myopathy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The vitamin metabolite 25(OH)D is transformed into the active secosterole 1.25(OH)2D3 in the proximal tubular epithelium of the kidney. This transformation is disturbed in patients with renal insufficiency. However, this review shows that presumably not all vitamin D dependent disturbances in patients with renal insufficiency are explicable merely as the consequence of reduced renal synthesis of 1.25(OH)2D3 secondary to nephronal loss. In incipient renal failure, vitamin D dependent functions (calcemic action of PTH, intestinal absorption of Ca) are disturbed. Yet, circulating 1.25(OH)2D3 levels are slightly elevated. This finding is compatible with an inadequate response of the renal 1-alpha-hydroxylase system to activating stimuli (hyperparathyroidism, hypocalcemia, fasting hypophosphatemia) and/or end-organ resistance to the action of 1.25(OH)2D3. Osteomalacia in renal insufficiency cannot entirely be explained as the consequence of a reduction of the serum-concentration of any of the known vitamin D metabolites [25(OH)D3; 1.25(OH)2D3; 24.25(OH)2D3]. The relatively poor response of osteomalacia of uremic patients to the administration of 1.25(OH)2D3 leads to the question of whether other vitamin D metabolites or non-vitamin D related factors are important in its genesis. Critical information is lacking with respect to 1.25(OH)2D3 receptors, post receptor events and interaction between vitamin D metabolites and PTH in bone cells of such patients. A specific action of 1.25(OH)2D3 on longitudinal growth of uremic children has been described. However, several clinical and experimental studies failed to provide evidence of normalization of growth by 1.25(OH)2D3 and failed to show differences in this respect between vitamin D and 1.25(OH)2D3. Currently, it remains undecided whether vitamin D metabolites affect PTH secretion, and if so which vitamin D metabolite is involved. Clarification of this problem is of paramount importance for therapeutic suppression of the parathyroids of uremic patients. Vitamin D metabolites play an important role in some organ functions unrelated to homeostasis of Ca-Pi-metabolism (e.g. muscle, testis, pancreas, etc). The loss of such function is of potential importance in the genesis of the uremic syndrome and its imcomplete reversal by hemodialysis.
    Notes: Zusammenfassung In den proximalen Tubulusepithelien der Niere wird der Vitamin D-Metabolit 25(OH)D in das aktive Secosterol 1,25(OH)2D3 umgewandelt. Diese Umwandlung ist bei niereninsuffizienten Patienten beeinträchtigt, jedoch sind möglicherweise nicht alle Vitamin D-abhängigen Störungen bei Niereninsuffizienz allein durch den Ausfall der Synthese von 1,25(OH)2D3 zu erklären. Bei initialer Niereninsuffizienz, bei der bereits Vitamin D-abhängige Funktionen (calzämische Wirkung von PTH, Calziumabsorption) gestört sind, liegen die 1,25(OH)2D3-Spiegel im Serum geringfügig oberhalb des Normalbereichs. Dieser Befund ist mit einer inadäquaten Antwort der 1-alpha-Hydroxylase auf aktivierende Stimuli (Hyperparathyreoidismus, Hypocalzämie, Hypophosphatämie) und/oder einer möglichen Endorganresistenz gegenüber 1,25(OH)2D3 vereinbar. Die Osteomalazie bei niereninsuffizienten Patienten ist nicht ausschließlich als Folge der Erniedrigung der Serum-Konzentration eines der bekannten Vitamin D-Metabolite [25(OH)D3; 24,25(OH)2D3; 1,25(OH)2D3] zu erklären. Das schlechte Ansprechen der Osteomalazie urämischer Patienten auf 1,25(OH)2D3 legt die Frage nach der möglichen Wirkung zusätzlicher Vitamin D-Metabolite oder dem Vorhandensein nicht Vitamin D-abhängiger Zusatzfaktoren nahe. Bislang fehlen Informationen zum Verhalten der 1,25(OH)2D3 Rezeptoren und nachgeschalteter Ereignisse an Knochenzellen und Einzelheiten einer möglichen Wechselwirkung zwischen 1,25(OH)2D3 und PTH bleiben noch unklar. Obwohl ein spezifischer wachstumsfördernder Effekt von 1,25(OH)2D3 auf das Längenwachstum urämischer Kinder beschrieben wurde, zeigten mehrere klinische und experimentelle Untersuchungen keine Normalisierung durch 1,25(OH)2D3 resp. keinen Wirkunterschied zwischen Vitamin D und 1,25(OH)2D3. Gegenwärtig ist noch unklar, ob Vitamin D-Metabolite, und gegebenenfalls welcher Vitamin D-Metabolit, die PTH-Sekretion der Parathyreoidea hemmen. Die Klärung dieser Frage erscheint dringend für eine optimale medikamentöse Suppression der Parathyreoidea niereninsuffizienter Patienten. Auch außerhalb der Homöostase des Ca-Pi-Stoff-wechsels spielen Vitamin D-Metabolite eine wichtige Rolle in der Funktion einiger Organe, z.B. Muskel, Hoden, Pankreas etc. Der Ausfall dieser Funktionen ist möglicherweise bedeutsam zum Verständnis des urämischen Syndroms und seiner mangelnden Rückbildung unter Hämodialysebehandlung.
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