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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Oxford, UK : Blackwell Publishing Ltd
    Annals of the New York Academy of Sciences 117 (1964), S. 0 
    ISSN: 1749-6632
    Source: Blackwell Publishing Journal Backfiles 1879-2005
    Topics: Natural Sciences in General
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 0264-410X
    Keywords: Acellular pertussis vaccine ; whole-cell pertussis vaccine
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Amsterdam : Elsevier
    Vacuum 39 (1989), S. 592-593 
    ISSN: 0042-207X
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Mechanical Engineering, Materials Science, Production Engineering, Mining and Metallurgy, Traffic Engineering, Precision Mechanics , Physics
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1433-0474
    Keywords: Schlüsselwörter Azelluläre Pertussisvakzine ; Monovalent ; Boosterimpfung ; Immunogenität ; Verträglichkeit ; Key words Acellular pertussis vaccine ; Monovalent ; Booster immunization ; Immunogenicity ; Reactogenicity ; Pre-school age
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Aim of the study was to evaluate reactogenicity and immunogenicity of a monovalent, acellular 4-component pertussis vaccine (pertussis toxin = PT, filamentous haemagglutinin = FHA, pertactin, fimbriae-type 2) when given as a booster dose after primary immunization with the same vaccine. Methods: After 3 immunizations against pertussis with 6 week intervals at the age of 15 months of 6 years, 165 children received a booster dose after a mean of 15 months. The course following immunization was documented in a standardized parent diary. Specific antibodies against vaccine antigens were determined from serum specimens obtained before and 4 weeks after the dose. Results: As expected antibody values before the booster dose had decreased compared to post 3 rd dose values but still were 4 to 40-fold above pre 1 st dose values. The 4 th dose resulted in a pronounced boost with 9 (fimbriae type 2) to 24-fold (pertactin) titer rises. Antibody values against PT, FHA and Fimbriae-type 2 positively correlated with age of the vaccinees. The booster dose was well tolerated as were immunizations during the primary series before. Local reactions at the immunization site ranged from 2,6 % (swelling) to 35,8 % (redness) and were generally mild. Systemic reactions occurred at a maximal rate of 15,1 % (temperature ≥ 38 °C). Neither local nor systemic reactions were correlated with age of the vaccinees. Conclusions: This monovalent, acellular 4-component vaccine has been licensed in Germany since January 1994 for immunizations against pertussis for children at least 15 months of age. It showed excellent reactogenicity and immunogenicity for a broad age range (4 th dose was applicated up to the 8 th year of life). Since the presence of specific antibodies before immunization did not influence immunogenicity or reactogenicity, immunizations against pertussis with this vaccine can be commenced or continued after previous doses with whole-cell vaccine any time without previous antibody determinations.
    Notes: Zusammenfassung Ziel der Untersuchung: Bestimmung von Verträglichkeit und Immunogenität einer Boosterimpfung (4. Dosis) gegen Pertussis mit einer monovalenten, azellulären 4-Komponenten-Vakzine (Pertussistoxin = PT, Filamentöses Hämagglutinin = FHA, Pertaktin, Fimbrientyp 2). Vorausgegangen war eine Grundimmunisierung mit der gleichen Vakzine. Methode: 165 Kinder, die im Alter von 15 Monaten bis 6 Jahren 3 mal im Abstand von mindestens 6 Wochen die Impfung gegen Pertussis erhalten hatten, erhielten im Mittel 15 Monate später eine Auffrischungsimpfung. Die Verträglichkeit der Immunisierung wurde in einem standardisierten Tagebuch erfaßt. In prävakzinalen und 4 Wochen nach der Impfung entnommenen Blutproben wurden die spezifischen Antikörper gegen die in der Vakzine enthaltenen Antigene von Bordetella pertussis bestimmt. Ergebnisse: Die Antikörpertiter vor der 4. Dosis waren im Vergleich zu den Werten nach der 3. Impfung erwartungsgemäß deutlich abgefallen, lagen aber 4- bis 40 fach über dem Ausgangsniveau. Die Auffrischungsimpfung resultierte in einer ausgeprägten Boosterung mit 9 fachen (Fimbrien-Typ 2) bis 24 fachen (Pertaktin) Titeranstiegen. Gegenüber den Antigenen PT, FHA und Fim-2 korrelierten die Antikörperhöhen positiv mit dem Alter der Impflinge. Die Vakzine wurde, wie schon im Verlauf der Grundimmunisierung beobachtet, sehr gut vertragen. Die lokalen Nebenwirkungen an der Impfstelle lagen zwischen 2,6 (Schwellung) und 35,8 % (Rötung) und wurden in der Regel von den Impflingen als geringfügig bewertet. Die systemischen Nebenwirkungen betrugen maximal 15,1 % (Temperatur ≥ 38 °C). Weder lokale noch systemische Nebenwirkungen zeigten eine Altersabhängigkeit. Schlußfolgerungen: Die von uns untersuchte monovalente, azelluläre 4-Komponenten-Vakzine ist seit Januar 1994 für Erst- und Folgeimpfungen gegen Pertussis ab dem 15. Lebensmonat zugelassen. Sie zeigt für ein breites Altersspektrum (bei Gabe der 4. Dosis bis ins 8. Lebensjahr) eine sehr gute Verträglichkeit und Immunogenität. Da prävakzinal vorhandene Antikörper gegen Pertussisantigene keine Beeinträchtigung von Immunogenität oder Verträglichkeit der Impfungen zeigten, kann mit diesem Impfstoff bei Kindern ohne vorherige Antikörperbestimmung jederzeit eine Immunisierung gegen Pertussis durchgeführt oder eine bereits mit Ganzkeimvakzine begonnene Impfung fortgesetzt werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    ISSN: 1433-0474
    Keywords: Schlüsselwörter Diabetes mellitus ; Insulinantikörper ; Key words Diabetes mellitus ; Insulin-antibodies
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Background: The prevalence of insulin-antibodies in patients with diabetes mellitus has recently decreased due to the usage of purified human insulin. In most patients, there are no clinical findings related to these antibodies. However, there are some patients with altered metabolic control due to insulin antibodies. The typical clinical picture involves increased postprandial blood glucose levels as well as delayed hypoglycemia. Case: We report on a 12 year old girl with insulin dependent diabetes mellitus with alterations in insulin pharmacokinetics due to insulin antibodies. Although most of the daily insulin dose was administered in the morning, the patient showed hyerglycemia during daytime and nocturnal hypoglycemia. Frequent blood glucose measurement ruled out unrecognized hypoglycemia possibly causing the poor glycemic control. Insulinantibodies were markedly elevated. Metabolic control was improved by decreasing the total dose of insulin and increasing the amount of short acting insulin.
    Notes: Zusammenfassung Hintergrund: Die Prävalenz von Insulinantikörpern bei Patienten mit Diabetes mellitus ist aufgrund der Verwendung hochgereinigter Humaninsulinpräparate deutlich rückläufig und liegt bei etwa 40%. Bei einem Großteil der Patienten bleiben diese Antikörper ohne klinische Relevanz. In seltenen Fällen können sie jedoch zu einer labilen Stoffwechsellage führen. Typischerweise finden sich postprandiale Hyperglykämien sowie nach Insulinapplikation verzögert auftretende Hypoglykämien. Fall: Wir berichten über eine 12 Jahre alte Patientin mit insulinpflichtigem Diabetes mellitus, bei der es zu einer verzögerten Insulinwirkung aufgrund von Insulinantikörpern kam. Obwohl der größte Teil der Insulintagesdosis am Morgen injiziert wurde, fanden sich Hyperglykämien im Verlauf des Tages sowie nächtliche Hypoglykämien. Unerkannte Hypoglykämien als Ursache der instabilen Stoffwechsellage konnten durch engmaschige Blutzuckerkontrollen ausgeschlossen werden. Es gelang der Nachweis deutlich erhöhter Insulinantikörper im Serum. Durch eine Verringerung der Gesamtinsulindosis und einer Erhöhung des Altinsulinanteils konnte eine Verbesserung der Stoffwechsellage herbeigeführt werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    ISSN: 1433-0474
    Keywords: Schlüsselwörter ; Gastroenteritis ; Rotavirus ; Salmonellen ; Impfstoff ; Key words ; Gastroenteritis ; Rotavirus ; Salmonella ; Vaccine
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Objective: A pertussis vaccine efficacy trial included a prospective follow up of all hospitalizations involved. This allowed us to calculate the rates of hospitalization due to acute gastroenteritis in a large cohort of infants and children in Germany. Methods: 10271 healthy children were enrolled at the age of 2–4 months and followed up for a mean of 2.5 years. All hospitalizations during follow-up of the study were registered and letters of discharge from hospital in children with gastroenteritis were evaluated for the present analysis. Results: A total of 179 episodes of hospitalization due to a gastroenteritis were reported in 173 children (total observation years 25284). The mean calculated incidence was 7.1/1000 observation years, with a maximum of 11.2/1000 years in 7–12 month old children. Rotavirus and Salmonella spp. were the most frequently identified agents. Rotavirus infections were most prevalent during the cold season and the maximum incidence was between 7 and 12 months of age. Characteristic symptoms of rotavirus infections were diarrhea (90%), vomiting (85%) and signs of dehydration (58%). In contrast most Salmonella infections occurred between July and September with a peak between 19 and 24 months of age. Salmonella infections were characterized by enteritis (92%), high fever (56% 〉39°C) and significantly increased values for the c-reactive protein (68%). In this study rotavirus and Salmonella infections leading to hospitalization were associated with febrile seizures in 5% and 12% of cases, respectively. Conclusion: Gastroenteritis frequently leads to hospitalization in previously healthy infants and young children. Rotavirus and Salmonella spp. are the predominant causative agents.
    Notes: Zusammenfassung Fragestellung: Eine prospektive Pertussisimpfstudie mit engmaschiger Überwachung des gesamten Kollektivs erlaubte uns, erstmals das Risiko von Säuglingen und Kleinkindern, wegen einer Gastroenteritis hospitalisiert zu werden, in einer umfangreichen Kohorte zu bestimmen. Methode: Die Kohorte aus 10.271 gesunden Kindern wurde, beginnend im Alter von 2–4 Monaten, über einen mittleren Zeitraum von 2,5 Jahren beobachtet (Gesamtbeobachtungsdauer 25.284 Jahre). Dabei wurden u.a. alle Krankenhausbehandlungen erfaßt. Ergebnisse: Bei 173 Kindern (1,7%) registrierten wir insgesamt 179 Gastroenteritisepisoden, die stationär behandelt wurden. Dies entspricht einer mittleren Inzidenz von 7,1/1000 Beobachtungsjahren mit einem Maximum von 11,2/1000 im 7. bis 12. Lebensmonat und einer Abnahme mit steigendem Lebensalter. Die beiden am häufigsten nachgewiesenen Erreger waren Rotaviren (34%) und Salmonellen (20%). Rotavirus-Infektionen traten gehäuft in der kalten Jahreszeit auf, die höchste Inzidenz lag bei Säuglingen im 7. bis 12. Lebensmonat. Die Symptomatik war geprägt von Enteritis (90%), Erbrechen (85%) und Zeichen der Dehydratation (58%). Demgegenüber trat der Großteil aller Salmonellosen in den Monaten Juli-September auf, mit einem Altersgipfel im 19. bis 24. Lebensmonat, charakterisiert durch Enteritis (92%), hohes Fieber (56%, 〉39°C) und erhöhte Werte des C-reaktiven Proteins (68%). Bei 5% bzw. 12% der wegen Rotavirus- bzw. Salmonelleninfektionen hospitalisierten Kinder war ein Fieberkrampf Anlaß für die Klinikeinweisung. Schlußfolgerung: Gastroenteritiden führen bei primär gesunden Kindern in den ersten Lebensjahren häufig zu Krankenhausbehandlungen. Rotaviren und Salmonellen sind dabei die prädominierenden Erreger.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European journal of pediatrics 127 (1978), S. 163-172 
    ISSN: 1432-1076
    Keywords: Protein-binding ; Salicylate ; Drug metabolism ; Newborns
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die Wirkung eines Medikamentes ist unter anderem abhängig von dem freien, nicht proteingebundenen Anteil. Ändert sich dieser Anteil quantitativ, so können sich von der Norm abweichende Wirkungen einstellen. In Serumproben von neugeborenen Kindern und Säuglingen bestimmten wir die Proteinbindung von Na-Salicylat: Neugeborene wiesen eine signifikant niedrigere Proteinbindung auf als Säuglinge. Es bestand kein signifikanter Unterschied in den Bindungskonstanten bei ikterischen und nicht ikterischen Neugeborenen. Bei 75 untersuchten Säuglingen wiesen 15% (n=12) eine signifikant geringere Salicylatbindung als der Durchschnitt dieser Altersklasse auf; eine Zuordnung zu bestimmten Krankheitsbildern gelang jedoch nicht. Es kann entweder eine primär geringere Proteinbindung oder eine im Rahmen einer Erkrankung sich sekundär verringernde Protein-bindung diskutiert werden. Auf die Bedeutung dieser verringerten Protein-bindung wird hingewiesen, da es bei Patienten mit eingeschränkter renaler Leistung oder verminderter Metabolisierungsfähigkeit der Leber zu einer verzögerten Ausscheidung des vermehrt ins Gewebe eindringenden Medikamentes kommen kann.
    Notes: Abstract The non protein-bound portion of a drug is mainly responsible for the effect of a drug. If this free portion is changed for any reason, drug reactions varying from the normal may occur. Using sodium salicylate as an example, we have investigated this question in newborn children and in infants. It was shown that the newborns had significantly less salicylate protein-binding than the infants had. There was no significant difference of the binding constants between newborns with and without jaundice. In the 75 infants examined, 12 (15%) showed a significant reduction in salicylate protein-binding, but no definite relation to a specific disease could be established. A primary reduction in protein-binding, as well as a secondary reduction because of the disease, must be considered in these children. The importance of this reduced protein-binding should not be under-estimated. In patients with restricted renal function or lowered hepatic metabolic capacity, it may lead to a delayed excretion of the drug which has increased penetration into the tissues.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    ISSN: 1432-1076
    Keywords: Pertussis ; Monovalent, multicomponent acellular pertussis vaccine ; Immunogenicity ; Reactogenicity
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Immunization against pertussis has been re-recommended for healthy children in Germany in 1991. In addition the former restriction of immunizing only in the first 2 years of life was abolished. In children born before 1991 immunization rates against pertussis were 15% or less. With the new recommendations physicians are now faced with an increasing demand of parents for catch-up vaccinations in these children. Since they were immunized against diphtheria and tetanus previously monovalent pertussis vaccines are needed for this indication. Therefore a monovalent, multicomponent acellular pertussis vaccine was studied in 249 German children 15 months to 6 years of age. Three doses were administered at 6–10 week intervals. Reactogenicity and antibody responses against the vaccine antigens pertussis toxin (PT), filamentous haemagglutinin (FHA), 69-kd antigen (pertactin) and fimbriae-2 (agglutinogen) were investigated. Local and systemic reactions were minimal in frequency and severity. Antibody responses against all vaccine antigens were pronounced with 93%–100% of vaccinees demonstrating at least four fold titre rises above pre-immunization after the third dose. These findings indicate that this monovalent, multicomponent acellular pertussis vaccine with excellent immunogenicity and low reactogenicity is an appropriate candidate for closing immunization gaps in older children in countries with previously low vaccination rates against pertussis. Based on the results of this study the monovalent acellular pertussis vaccine was licensed in Germany in January 1994.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    ISSN: 1432-1076
    Keywords: Bordetella pertussis ; Sudden infant death ; Polymerase chain reaction
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract From December 1990 to November 1993 nasopharyngeal specimens were obtained for culture from 50 children (mean 4.9±3.3 months of age) who had died suddenly.Bordetella pertussis was not isolated. Subsequently, nasopharyngeal specimens for polymerase chain reaction (PCR) analysis were obtained from another 51 victims of sudden death (mean 5.4±4.4 months of age); nine (18%) wereB. pertussis positive.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European journal of pediatrics 152 (1993), S. 745-746 
    ISSN: 1432-1076
    Keywords: Brain abscess ; Cerebral sonography ; Neonates
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract We report three newborns with brain abscesses. Two infants suffered fromSerratia marcescens meningitis and one infant had enterococcal sepsis and meningitis. Brain abscesses were detected by cerebral sonography. Outcome in one infant withS. marcescens infection was poor. This patient developed multicystic encephalomalacia and severe developmental retardation. In the other patient withS. marcescens infection surgical drainage of the abscess was performed. The outcome was good both in this infant and in the patient with enterococcal brain abscess.
    Type of Medium: Electronic Resource
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