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  • 1
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Lungenrundherde ; Amyloidose ; Bronchialcarcinom ; Computertomographie ; Lungenbiopsie ; Key words Lung nodule ; Amyloidosis ; Bronchial carcinoma ; Computed tomography ; Lung biopsy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary We report a rare case of pulmonary nodular amyloidosis featuring all typical morphologic alterations associated with this disease; multiple amyloidomas, calcification and cavernous transformation were present. Definite diagnosis was established histologically with CT-guided biopsy. The different types of pulmonary amyloidosis and their radiological appearances are described and discussed.
    Notes: Zusammenfassung Wir berichten über einen seltenen Fall einer pulmonalen nodulären Amyloidose mit allen typischen Merkmalen dieser Erkrankung bei gleichzeitigem Vorliegen von multiplen Amyloidomen mit Verkalkungen und zentralen Einschmelzungen. Die definitive Diagnose wurde histologisch mit einer CT-gesteuerten Biopsie gesichert. Die verschiedenen Formen der pulmonalen Amyloidose und deren radiologische Erscheinungsbilder werden beschrieben und diskutiert.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
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    Springer
    Archives of gynecology and obstetrics 232 (1981), S. 696-697 
    ISSN: 1432-0711
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 3
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Datenmodell ; DICOM ; Systemintegration ; Key words Data model ; DICOM ; System integration
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Problem: The data model given in the DICOM standard is examined unter the aspect of system integration. Semantic properties of the IODs (information object definitions) and their relationships are investigated. Method: Starting from the entities defined in Part 3 of the DICOM standard, we explored how the classes defined there can be integrated into a common data model of the electronic patient record implemented by the HIS (Hospital Information System). Based on the IODs we investigated the definitions and semantics of entities being relevant for structured recording of image data. Results: Because semantic definitions are incomplete, a proposal is made for the core domain of structured radiologic service recording. Its definition of semantics goes beyond the application domain of radiologic imaging to avoid structural conflicts during HIS/ RIS/PACS integration. Differentiation between treatment and billing provides an independent temporal mapping of services concerning medical and billing aspects. Two groups of radiologic services are distinguished: radiologic imaging and additional services. Conclusion: The incomplete definition of IOD semantics leads to potential conflicts during system integration. Complete covering of this topic is necessary for implementation of the electronic patient record.
    Notes: Zusammenfassung Hintergrund: Das im DICOM-Standard vorgegebene Datenmodell wird unter dem Aspekt der Systemintegration betrachtet. Hierbei werden Semantik und Beziehungen innerhalb der Hierarchie der IODs (Information Object Definitions) untersucht. Methodik: Ausgehend von dem im DICOM-Standard (Teil 3) definierten Entitäten wurde überprüft, wie die dort definierten Klassen in ein gemeinsames Datenmodell der im KIS (Krankenhaus Informationssystem) implementieren elektronischen Patientenakte zu integrieren sind. Anhand der IOD untersuchten wir, wie die für die strukturierte Ablage von Bildinformationen relevanten Entitäten definiert sind und ob deren Semantik adäquat ist. Ergebnisse: Da die Semantik nicht eindeutig festgelegt ist, wird für den Kernbereich der radiologischen Leistungserfassung ein Vorschlag zur Strukturierung der Daten unterbreitet. Dieser geht in der Definition der Semantik über den Anwendungsbereich der Bildgebung hinaus, um strukturelle Konflikte bei der KIS/RIS/PACS-Integration zu vermeiden. Durch die Unterscheidung in Behandlungs- und Abrechnungsfall wird die zeitliche Zuordnung der erbrachten Leistungen unter medizinischen und abrechnungsrelevanten Gesichtspunkten gewährleistet. Radiologische Leistungen werden in bildgebende Untersuchungen und Zusatzleistungen unterteilt. Schlußfolgerungen: Durch fehlende Angaben zur Semantik der im DICOM-Standard definierten Entitäten ergeben sich potentielle Konflikte im Rahmen der Systemintegration. Die Behandlung des Themas ist im Hinblick auf die Implementierung der elektronischen Krankenakte notwendig.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Fraktur im Kindesalter ; Epiphyse ; Triplanare Fraktur ; MRT ; Key words Fracture in children ; Epiphyseal plate ; Triplane fracture ; MRI
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Plain film radiography often underestimates the extent of injury in children with epiphyseal fracture. Especially Salter-Harris V fractures (crush fracture of the epiphyseal plate) are often primarily not detected. MRI of the ankle was performed in 10 children aged 9–17 (mean 14) years with suspected epiphyseal injury using 1.0-T Magnetom Expert. The fractures were classified according to the Salter-Harris-Rang-Odgen classification and compared with the results of plain radiography. In one case MRI could exclude epiphyseal injury; in four cases the MRI findings changed the therapeutic management. The visualisation of the fracture in three orthogonal planes and the possibility of detection of cartilage and ligamentous injury in MR imaging makes this method superior to conventional radiography and CT. With respect to radiation exposure MRI instead of CT should be used for the dignosis of epiphyseal injuries in children.
    Notes: Zusammenfassung Die konventionelle Röntgendiagnostik unterschätzt häufig das Ausmaß der kindlichen Extremitätenfrakturen mit Epiphysenbeteiligung (Typ Salter-Harris). Insbesondere werden die Kompressionsfrakturen der Wachstumsfuge (Salter-Harris V) primär häufig nicht erkannt. Prospektiv wurden 10 Kinder im Alter von 9–17 Jahren (Durchschnittsalter=14 J.) mit Verdacht auf eine epiphysäre Fraktur der distalen Tibia magnetresonanztomographisch (1.0-Tesla Magnetom Expert), untersucht. Die MRT-Ergebnisse wurden auf der Basis der Klassifikation nach Salter-Harris-Rang-Odgen mit den konventionellen Röntgenbildern verglichen. In einem Fall, bei einem 15jährigen Patienten, gelang durch die MRT der Ausschluß einer epiphysären Verletzung. In 7 Fällen führte der MRT-Einsatz zu einer Änderung der Klassifikation nach Salter-Harris. Hieraus resultierte bei 4 Patienten ein Therapiewechsel. Da Frakturen, die sie begleitenden Knorpelläsionen und ligamentäre Verletzungen multiplanar dargestellt werden können, weist die MRT deutliche Vorteile gegenüber jeder anderen diagnostischen Methode (z.B. konventionelle Röntgendiagnostik, CT) auf. Im Hinblick auf die Strahlenexposition ist sie besonders bei Kindern eindeutig zu bevorzugen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter PACS ; Anforderungen ; Checkliste ; Key words PACS ; Requirements ; Checklist
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Problem: The formulation of requirements is necessary to control the goals of a PACS project. Furthermore, in this way, the scope of functionality necessary to support radiological working processes becomes clear. Method: Definitions of requirements and specification are formulated independently of systems according to the IEEE standard ’’Recommended Practice for Software Requirements Specifications’’. Definitions are given in the Request for Information, specifications in the Request for Proposal. Functional and non-functional requirements are distinguished. The solutions are rated with respect to scope, appropriateness and quality of implementation. Results: A PACS checklist was created according to the methods described above. It is published on the homepage of the ’’Arbeitsgemeinschaft Informationstechnologie’’ (AGIT) within the ’’Deutsche Röntgengesellschaft’’ (DRG) (http://www.uni-marburg. de/mzr/agit). Conclusion: The checklist provides a discussion forum which should contribute to an agreement on accepted basic PACS functionalities.
    Notes: Zusammenfassung Hintergrund: Die Formulierung von Anforderung bildet die Grundlage für die Kontrolle der Zielvorgaben in einem PACS-Projekt. Sie soll ferner Art und Umfang der PACS-Funktionalität klären, die zur Unterstützung radiologischer Arbeitsabläufe notwendig ist. Methodik: Anforderungsdefinitionen und -spezifikationen werden in Anlehnung an den IEEE-Standard „Recommended Practice for Software Requirements Specifications” systemunabhängig formuliert. Definitionen werden im Request for Information (Anforderung eines Lösungsvorschlags), Spezifikationen im Request for Proposal (Angebotsanforderung) festgelegt, wobei zwischen funktionalen und nicht-funktionalen Anforderungen unterschieden wird. Bewertet werden Umfang, Angemessenheit und Qualität der angebotenen Systemlösungen. Ergebnisse: Es wurde eine PACS-Checkliste erstellt, die die genannten Grundsätze berücksichtigt und auf den Webseiten der Arbeitsgemeinschaft Informationstechnologie (AGIT) der Deutschen Röntgengesellschaft veröffentlicht wird (http://www.uni-marburg. de/mzr/agit). Schlußfolgerungen: Mit der Checkliste wird ein Diskussionsforum angeboten, das zur Festlegung einer akzeptierten PACS-Basisfunktionalität beitragen soll.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Key words Thymic hyperplasia • Hypercortisolism • Computed tomography ; Schlüsselwörter Thymushyperplasie • Hyperkortisolismus • Computertomographie
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Durch operative oder medikamentöse Therapie von ACTH-produzierenden Tumoren wird der exzessiv erhöhte Kortisolspiegel abrupt korrigiert. Die damit verbundenen pathopysiologischen Veränderungen entsprechen der Erholungsphase des Organismus nach extremer Streßbelastung durch Trauma, Operation oder Chemotherapie von Tumoren. In beiden Fällen kommt es zu einer – möglicherweise sogar überschießenden – Regeneration des Immunsystems. In der bildgebenden Diagnostik ist dies als „Rebound“thymushyperplasie zu beobachten. Diese ca. 6 Monate posttherapeutisch auftretende anteriore mediastinale Raumforderung kann besonders in Fällen von noch unbekanntem Primärtumor zu Fehldiagnosen Anlaß geben. Anhand der beiden folgenden Kasuistiken wird versucht, den pathophysiologischen und zeitlichen Zusammenhang zwischen dem Kortisolabfall und der reaktiven Thymusvergrößerung dem Diagnostiker und dem Therapeuten ins Bewußtsein zu rufen.
    Notes: Summary Surgical or conservative treatment of ACTH-producing tumors results in acute drop of the previously excessively high cortisol levels. The following associated pathophysiological changes also occur in the organism's recovery from stress, such as trauma, operation or chemotherapy of tumors. Both cases result in a regeneration of the immune system, which might even be exalted. The corresponding radiographic feature is the ”rebound” enlargement of the thymus occuring about six months after remission of hypercortisolism. Histological examination reveals benign thymus hyperplasia. Especially in cases of still unkown primary tumor the appereance of this anterior mediastinal mass can lead to misdiagnosis. We present the cases of two patients with diffuse thymic hyperplasia following surgical and medical correction of hypercortisolism. One patient suffered from classic Cushing's disease responding to transsphenoidal resection of an ACTH-secreting pituitary microadenoma. Six months later CT of the chest incidentally demonstrated an anterior mediastinal mass known as thymic hyperplasia. The second patient presented with an ectopic, still unkown source of ACTH-production. Six months after medical correction of hypercortisolism CT of the thorax showed an enlargement of the anterior mediastinum. Thymectomy was performed in order to exclude thymus carcinoid. Histological examination revealed benign thymus hyperplasia with negative immunostaining. Conclusion: Radiologists and clinicians should be familiar with the pathophysiological changes resulting from precipitously dropping cortisol levels in order to prevent diagnostic errors and unnecessary operations.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Aorta ; Arteriosklerose ; Stenose ; Aortenisthmusstenose ; Verkalkung ; Angiographie ; Key words Aorta ; Atherosclerosis ; Stenosis ; Aortic coarctation ; Calcification ; Angiography
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Calcifying obliterative atherosclerosis isolated within the descending thoracic aorta causing subtotal vascular occlusion was associated with symptoms such as in aortic coarctation in a 56-year-old patient. Remarkable in this unique case is the atypical and isolated manifestation of atherosclerotic disease within the thoracic aorta, as well as the tumorous extent of luminal calcification. Differential diagnostic considerations had to include calcifying tumor of the aorta, remnants after aortitis or secondary calcified aortic dissection.
    Notes: Zusammenfassung Eine isolierte kalzifizierende Arteriosklerose der thorakalen Aorta mit fast vollständiger Ausfüllung des Aortenlumens verursachte bei einer 56 jährigen Patientin typische Symptome wie bei einer Aortenisthmusstenose. Bemerkenswert an dem hier beschriebenen Fall ist sowohl die atypische und isolierte Lokalisation der Erkrankung in der deszendierenden thorakalen Aorta, als auch das Ausmaß der Verkalkungen. Die Ausgangsbefunde von Angiographie und Computertomographie (CT) des Thorax ließen differential-diagnostisch an einen verkalkenden Aortentumor, eine sekundär verkalkte Wanddissektion oder an eine abgelaufene Aortitis denken.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    Electronic Resource
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    Springer
    Der Radiologe 37 (1997), S. 299-304 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Key words Computer-based teaching • Internet • Intranet • WWW • HTML • Database • Interactivity • CONRAD ; Schlüsselwörter Computerbasiertes Lernen • Lehre • Internet • Intranet • Interaktiv • HTML • Datenbank • WWW • CONRAD
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Vorhandene radiologische Lehrmaterialien im Internet unterliegen einer Reihe von Einschränkungen wie einer starren Benutzerführung. Das Internetlehrprojekt CONRAD (Computer Online Netz RAdiologische Didaktik) umgeht diese Einschränkungen durch eine neue Datenbankstruktur, die auch den zeitlichen Verlauf der Diagnosestellung abbildet. Die verknüften Informationen der Datenbank werden mit unterschiedlichen HTML-basierten Lehrprogrammen im Internet präsentiert. Benutzer können über das Internet Lerngruppen bilden und gemeinsam an Fällen arbeiten.
    Notes: Summary Radiological teaching files on the Internet suffer from certain restrictions such as limited user interactivity. The Internet teaching project CONRAD (computer online network for radiological didactics) circumvents these restrictions by using a new database structure that also reflects the development of a diagnosis over time. The cases are presented in the Internet with different HTML-based teaching programs. To support interactivity, CONRAD offers the building of online learning groups over the Internet.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 38 (1998), S. 591-596 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Magnetresonanzangiographie ; Magnetresonanzphlebographie ; Phlebothrombose ; Venen ; MR-Untersuchungen ; Vena cava ; Key words Magnetic resonance venography ; Thrombosis ; venous ; Veins ; MR studies ; Venae cavae ; thrombosis ; Venae cavae ; MR studies
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Purpose: To evaluate the image quality of magnetic resonance venography (MRV) of pelvic and abdominal veins. Methods: A retrospective analysis of all MRV between 1993 and 1996 was conducted. A 2D-FLASH-TOF without breath hold and with arterial presaturation was used. All venous segments have been assessed for the quality of visualisation and an overall image quality was determined. 43% of our patients had malignant disease and phlebothrombosis had already been diagnosed in 64%. Results: 126 examinations and 1696 venous segments were analysed. The overall quality of the examinations was good, however one examination was non diagnostic because of motion artefacts. Vessels along the vertical axis were good visualised in over 90%. Most important reasons for insufficient visualisation were breathing, motion and metal artefacts as well as compression and displacement of veins due to tumour disease. Conclusions: Magnetic resonance venography without breath hold TOF technique is practical and robust for routine clinical applications.
    Notes: Zusammenfassung Die Fragestellung dieser Untersuchung war die Bewertung der Abbildungsqualität von 2D-TOF Magnetresonanzphlebographien (MRP) ohne Apnoe zur Beurteilung pelviner und abdomineller Venen im klinischen Routineeinsatz. Retrospektiv wurden alle MRP ausgewertet, die von 1993 bis 1996 durchgeführt wurden. Wir verwendeten eine FLASH-TOF-Sequenz ohne Apnoe und mit arterieller Präsaturation. Bewertet wurde die Abbildungsqualität einzelner Venensegmente und die Gesamtqualität der Untersuchung. 43% der Patienten litten an einer malignen Grunderkrankung, bei 64% war eine Phlebothrombose bekannt. Insgesamt wurden 126 Untersuchungen durchgeführt und 1696 Venensegmente beurteilt. Bei 93 von 103 Patienten (90%) lag eine Phlebothrombose vor. Die Gesamtqualität der Untersuchung wurde mit gut bewertet, lediglich eine Untersuchung war diagnostisch unzureichend. Die in der z-Achse des Magneten verlaufenden Gefäße waren in über 90% gut bis ausreichend abgebildet. Gründe für unzureichende Visualisierung waren Bewegungs- und Atemartefakte, Metallartefakte und Kompression oder Verlagerung der Gefäße durch Raumforderungen. Die MRP in Time-of-flight Technik ohne Apnoe ist eine robuste Methode und erscheint für den klinischen Routineeinsatz geeignet.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 10
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Enteroklyse ; Intraluminaler Druck ; M. Crohn ; Irritables Darmsyndrom ; Key words Enteroclysis ; intraluminal pressure ; Crohn’s disease ; irritable bowel syndrome
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Purpose: Monitoring of intraluminal pressure in standardized enteroclysis. Material and methods: Pressure monitoring with a double-lumen tube during fluoroscopy-guided adjustment of contrast media instillation rate due to small bowel motility and contrast media transport of 67 patients. Stratification according to patient data and findings in enteroclysis: Crohn’s disease (n=12), non-inflammatory disease (n=35) and irritable bowel syndrome (n=20). Results: The amount, instillation period and rate of contrast media and distension media were not statistically different within the study population. Crohn’s disease patients showed elevated intraluminal pressure at the end of the distension phase (47.94±10.42 cm H2O versus 38.03±10.08 and 39.55±9.74 cm H2O, respectively, P=0.0099), as well as at the end of the examination (48.59±10.42 cm H2O versus 39.66±6.52 and 35.67±8.28 cm H2O, P=0.0002). In comparison with both other patient groups, maximum intraluminal pressure in Crohn’s disease is higher and totals 51.75±9.94 cm H2O versus 43.00±6.20 and 39.55±9.74 cm H2O, P=0.0010. Patients with Crohn’s disease require a longer instillation period of distension media (28.05±12.82 min, not statistically significant). Conclusion: Intraluminal pressure differs in standardized enteroclysis with fluoroscopy-guided instillation rate adjustment. Irrespective of stenosis or acute inflammation, patients with Crohn’s disease show a higher intraluminal pressure compared to patients with non-inflammatory disease or irritable bowel syndrome.
    Notes: Zusammenfassung Fragestellung: Registrierung des intraluminalen Drucks bei standardisierter Enteroklyse. Methodik: Druckmonitoring mittels Doppellumensonde parallel zur durchleuchtungskontrollierten Anpassung der Instillationsrate von Kontrastmittel und Distensionsmedium an die individuelle Motilität, Dehnung und Transportleistung des Dünndarms bei 67 Patienten. Es erfolgte eine Stratifizierung gemäß anamnestisch-klinischer Daten und Enteroklysebefunde in 3 Teilkollektive: bekannter oder in der Enteroklyse nachgewiesener M. Crohn (n=12), bekannte nichtentzündliche organische Erkrankung (n=35) und irritables Darmsyndrom nach Manning (n=20). Ergebnisse: Menge, Instillationsdauer und -rate von Kontrastmittel und Distensionsmedium unterscheiden sich nicht signifikant in den 3 Teilkollektiven. Der intraluminale Druck am Ende der Distensionsphase ist bei Crohn-Patienten mit 47,94±10,42 cm H2O gegenüber 38,03±10,08 bzw. 39,55±9,74 cm H2O statistisch signifikant höher (p=0,0099). Ebenso ist bei Crohn-Patienten der maximal erreichte Druck (51,75±9,94 cm H2O gegenüber 43,00±6,20 bzw. 39,55±9,74 cm H2O, p=0,0010) und Druck am Untersuchungsende (48,59±10,42 cm H2O gegenüber 39,66±6,52 bzw. 35,67±8,28 cm H2O, p=0,0002) höher. Das Ende der Distensionsphase wird bei Crohn-Patienten statistisch nicht signifikant etwas später erreicht (28,05±12,82 min). Schlußfolgerungen: In der standardisierten Enteroklyse mit angepaßter Instillationsrate unterscheidet sich der intraluminale Druck bei Crohn-Patienten unabhängig vom residualen „string sign” oder mäßiger Erkrankungsaktivität gegenüber Patienten mit nichtentzündlicher organischer Dünndarmerkrankung oder irritablen Darmsyndrom.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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