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  • 1
    Electronic Resource
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    Oxford, UK : Blackwell Publishing Ltd
    Anaesthesia 53 (1998), S. 0 
    ISSN: 1365-2044
    Source: Blackwell Publishing Journal Backfiles 1879-2005
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 2
    ISSN: 1432-055X
    Keywords: Schlüsselwörter ; Schmerzgedächtnis ; Akuter postoperativer Schmerz ; Key words ; Pain memory ; Acute postoperative pain
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Objectiles: Clinicians use patients’ recall of pain as an important source of evidence both in diagnosis and in assessing improvements following treatment. Yet very little is known about the accuracy of these retrospective accounts up to now. Methods: We examined patients’ retrospective evaluations of the pain they experienced at the first postoperative day and related these evaluations to the pain intensity which was recorded in the PCA-report. Results: We found that recall was moderately accurate. Patients mostly overestimated their pain intensity. We could demonstrate that patients who overestimated their pain differed significantly from those who did not. The patients who overestimated showed no significant pain relief over the first three postoperative days. Other influences were the pain intensity of the third day and patients’ expectations of the postoperative pain intensity. Our results could be embedded within the theoretical framework of general memory research. Conclusions: We conclude that real-time evaluations of pain intensity should be recorded additionally to retrospective accounts. Retrospective ratings are important too, because we suggest that the memory of pain more than the experience of pain itself form the basis of patients’ future decisions about treatment including their compliance and their satisfaction with pain management.
    Notes: Zusammenfassung Retrospektive Schmerzeinstufungen durch den Patienten werden sehr häufig verwendet. Dennoch ist bislang nur sehr wenig bekannt, wie diese Einschätzungen zustande kommen und wie sie mit dem unmittelbaren Schmerzerleben zusammenhängen. Wir haben die Übereinstimmung zwischen den retrospektiven Schmerzeinstufungen von 67 Patienten, die postoperativ eine PCA-Pumpe zur Schmerzlinderung erhalten hatten, mit den Aufzeichnungen des PCA-Protokolls verglichen und fanden in Übereinstimmung mit anderen Forschungsergebnissen eine geringe Übereinstimmung. Es bestand insgesamt eine Tendenz zur Schmerzüberschätzung. Dies traf jedoch nicht auf alle Patienten zu. Eine genauere Analyse der Patienten, die ihre Schmerzen deutlich überschätzt hatten (〉 dem Median der Differenzen der Gesamtstichprobe) und denen, die dies nicht getan hatten, zeigte, dass der Schmerzverlauf für beide Gruppen unterschiedlich gewesen war. Patienten, die ihre Schmerzen überschätzten, hatten in den ersten drei Tagen keine signifikante Schmerzreduktion gegenüber dem ersten postoperativen Tag erfahren. Weitere Einflussfaktoren auf die retrospektive Schmerzeinstufung waren die Schmerzstärke des dritten postoperativen Tages und die Schmerzerwartungen, die der Patient hatte. Die Ergebnisse konnten in die Befunde der allgemeinen Gedächtnisforschung integriert werden. Neben retrospektiven Beurteilungen sollte daher nach Möglichkeit auch die aktuelle Schmerzbeurteilung des Patienten erfasst werden. Da jedoch gerade die retrospektive Einschätzung, d. h. die Erinnerung an den Schmerz vermutlich die Entscheidungen von Patienten beeinflusst und eher als Indikator für die Zufriedenheit des Patienten mit der Schmerztherapie zu werten ist, behält die retrospektive Einschätzung weiterhin ihre Berechtigung im Rahmen der Evaluation schmerztherapeutischer Massnahmen.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 3
    ISSN: 1432-055X
    Keywords: Schlüsselwörter Postoperative Schmerztherapie ; Elternkontrollierte Analgesie ; Kinderanästhesie ; Patientenkontrollierte Analgesie (PCA) ; Opioide ; Key words Patient-controlled analgesia (PCA) Parent-controlled analgesia ; Pediatric analgesia ; Opioids
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract We report the case of a 3-year-old boy, who received long-term parent-controlled analgesia after traumatic amputation of one leg. He underwent surgery 17 times for a period of 25 days. Parent-controlled analgesia was started four days after admission because analgesia with non-opioid analgetics (acetaminophen) proved to be insuffient. The pump was set to a bolus-dose of 23 µg kg−1 piritramide (dipidolor®) and a lockout interval of 10 minutes. Permitted maximum cumulative dose in four hours was 5 mg piritramide. There was no continuous infusion of opioid. PCA and possible adverse effects were explained to the mother. A monitoring regimen was used to assess efficacy (pain intensity estimated by the mother), adverse effects (sedation score, occurrence of nausea and vomiting) and piritramide consumption. For fear of side effects opioid administration was insufficient in the beginning. After three days the mother used the PCA effectively and no additional analgesic medication was required. Nausea or other side effects were not observed. After seven days opioid consumption nearly doubled. Apart from tolerance, this might have resulted from the mother’s caution in the first days. After 17 days the PCA was discontinued. Oral analgetics (tramadol) controlled the pain adequately. Management of postoperative pain in childrens is difficult and too often insufficient. PCA is a safe and effective method of providing postoperative pain relief. Feasability was shown in adolescents and, more recently, in children aged five years and over. Only few reports are available describing long term use of PCA in children younger than five years. Our case suggests that PCA may also be used effectively and safely in children younger than five years, if experienced staff, a monitoring regimen and cooperative and well instructed parents are available.
    Notes: Zusammenfassung Die Patientenkontrollierte Analgesie (PCA) gilt als effiziente Methode zur Therapie postoperativer Schmerzen bei Erwachsenen. Bei Kindern ist die Schmerztherapie oft noch unzulänglich. Verantwortlich dafür ist u.a. die Angst vor unerwünschten Nebenwirkungen und einer Überdosierung von Opioiden. Die Wirkung peripherer Analgetika allein ist in der postoperativen Phase aber oft unzureichend. Kasuistiken berichten über die Anwendung der PCA bei Kindern. Als untere Altersgrenze für eine erfolgreiche Anwendung gilt dabei das vierte bis fünfte Lebensjahr. Bei jüngeren Patienten besteht die Möglichkeit einer eltern- bzw. pflegekraftkontrollierten Analgesie. Dieser Fallbericht beschreibt eine elternkontrollierte Analgesie zur postoperativen Schmerztherapie bei einem knapp dreijährigen Kind, bei dem nach einem Trauma des Unterschenkels insgesamt 17 Eingriffe in Allgemeinanästhesie in einem Zeitraum von 25 Tagen erforderlich waren. Dabei zeigte sich, daß mittels PCA die Schmerzen des Patienten effizient und sicher behandelt werden konnten. Unabdingbare Voraussetzungen sind dabei adäquates Monitoring, gut geschultes Personal auf der Station und eingehend über die Technik aufgeklärte Eltern.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 4
    ISSN: 1432-055X
    Keywords: Schlüsselwörter Schmerztherapie ; Plexus brachialis ; Interskalenäre Blockade ; Neurologisches Defizit ; Akromioplastik nach NEER ; Key words Pain therapy ; Plexus brachialis ; Interscalene block ; Neurological deficit ; Acromioplasty
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract An interscalene block of the brachial plexus was combined with general anaesthesia for repair of a complex chronic lesion of the shoulder. The localisation of the plexus with electro-stimulation and the injection of Bupivacain 0.5% were accomplished easily and without painful sensations. 48 hours later the block was still partially present. Paraesthesia and a sensory and motor innervation deficit affected mainly the dorsal fascicle, but also areas innervated by the median and lateral fascicles. The deficit did not completely disappear for 18 month. The cause could have been due to direct traumatisation during blockade or operation, toxic action of the injected substance (Bupivacain 0,5%, 30 ml), distension of the plexus, a cervical syndrome or an aseptic plexitis, although a definite determination is not possible. However, the pattern of the lesion and the lack of pain during localisation of the plexus and injection favour traumatisation during the acromioplasty.
    Notes: Zusammenfassung Bei einer aus schmerztherapeutischer Indikation zusätzlich zur Allgemeinanästhesie durchgeführten interskalenären Plexusblockade für eine Schulteroperation kam es zu einer lang anhaltenden Schädigung von Anteilen des Plexus brachialis. Sie betraf v. a. den Fasciculus posterior, schloß aber auch Paresen im Innervationsgebiet der Fasciculi medialis und lateralis ein. Die motorischen und sensiblen Ausfälle besserten sich langsam aber vollständig über eineinhalb Jahre. Eine anästhesiologische Ursache der Plexusläsion ist aufgrund des Verletzungsmusters und der angewendeten Technik eher unwahrscheinlich. Dagegen ist eine Läsion durch Lagerung und operative Bedingungen (Hacken) denkbar, weshalb der Anästhesist und auch der Operateur bei derartigen Eingriffen auf potentielle Dehnungen und Druckschäden des Plexus brachialis achten sollten.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 5
    Electronic Resource
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    Springer
    Der Schmerz 14 (2000), S. 137-145 
    ISSN: 1432-2129
    Keywords: Schlüsselwörter Postoperativer Schmerz ; Patientenzufriedenheit ; Psychologische Einflussfaktoren ; Key words Postoperative pain ; Satisfaction with pain management ; Psychological predictors
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Introduction. The present study examines the relationship between different psychological variables (including anxiety, depression, locus of control, expectations of pain intensity and social support) and postoperative pain, analgesic consumption and satisfaction with the pain management in a study sample of 67 patients. Methods. Intravenous patient-controlled analgesia was used for postoperative analgesia. Pain intensity was assessed by numerical rating scales and obtained from the PCA-report. On the fourth day after surgery, the patients estimated retrospectively the pain intensity of the first day. Results. The results show that postoperative pain experience correlates significantly with several variables raised preoperatively. The retrospective variables were predicted by psychological measures. There was no relationship to the pain measurements of the PCA-report. Conclusions. While pain experience could be predicted by stable psychological traits, satisfaction was associated with the state variables, like anxiety and depression. It is precisely satisfaction with the pain therapy that could be improved by special preoperative psychological training and/or general information about the postoperative pain intensity.
    Notes: Zusammenfassung Einleitung. Die vorliegende Studie untersucht die Beziehung zwischen verschiedenen psychologischen Variablen (Kontrollüberzeugungen, Angst, Depressivität, soziale Unterstützung, Erwartungen der Patienten) und dem postoperativen Schmerzerleben, Analgetikbedarf und der Zufriedeheit der Patienten mit der Schmerztherapie anhand einer Stichprobe von 67 Patienten. Methode. Zur postoperativen Schmerztherapie wurde die PCA (i.v.) eingesetzt. Die Kriteriumsvariablen für das Schmerzerleben wurden zum einen während der PCA-Therapie in einem Dokumentationsbogen festgehalten und zum anderen am 4. postoperativen Tag retrospektiv erfragt. Ergebnisse. Die Ergebnisse zeigen, dass das postoperative Schmerzerleben signifikant mit verschiedenen präoperativ erhobenen Variablen zusammenhängt. Die retrospektiv erhobenen abhängigen Variablen ließen sich auch durch psychologische Variablen vorhersagen, dagegen bestand kein Zusammenhang zu den Kriteriumsvariablen des PCA-Protokolls. Diskussion. Während das Schmerzerleben eher durch zeitstabile psychologische Merkmale vorhergesagt werden konnte, hing die Zufriedenheit der Patienten mit situationsgebundenen Variablen zusammen. Gerade die Zufriedenheit mit der Schmerztherapie ließe sich somit durch eine entsprechende präoperative Aufklärung verbessern.
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