ISSN:
1434-3932
Keywords:
Schlüsselwörter Aortenstent
;
Aortenaneurysma
;
Kontrastmittelgestützte farbkodierte Duplexsonographie
;
Keywords Aortic endografting
;
Aortic aneurysm
;
Contrast-enhanced color duplex ultrasound scan
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Abstract Purpose The treatment of aortic aneurysms with endovascular stent graft prostheses is receiving increasing attention. Concerns still remain regarding the long-term results of endovascular aortic endografting. The most troublesome problems have been blood leakages around the graft system with continued risk of aneurysm rupture. The shrinkage of the aneurysm sack as a good sign of excluded aneurysm is discussed controversially. The aim of our study was to evaluate contrast-enhanced color duplex ultrasound scans (CECDU) in detecting endoleaks. Material and methods Between October 1996 and December 1998, 32 patients underwent endovascular treatment of abdominal aortic aneurysm. Results Six primary leaks occurred. Of these, two sealed spontaneously, two were treated interventionally, and two have been waiting for further treatment. All primary leaks were documented with CECDU, whereas one primary leak was missed both with computer tomography (CT) and color duplex ultrasound scan (CDU). After a mean follow-up of 15.1 months, three secondary leaks occurred. CT failed to detect one endoleak. Sensitivities of CECDUs as compared with CDUs and CTs were 100%, 96%, and 92%, respectively. Conclusion For detection of endoleaks, CECDU is superior to CT and CDU. It is a reliable and economical surveillance method after endovascular aortic endografting.
Notes:
Zusammenfassung Ziel Zentrales Problem bei der Implantation von Aortenstents bei infrarenalen Bauchaortenaneurysmen ist das Auftreten von Endoleckagen mit folgender Größenprogredienz bis zur Aneurysmaruptur. Ziel der Untersuchung war die frühzeitige direkte Erfassung von Endoleckagen mittels Computertomographie (CT), farbkodierter Duplexsonographie (FKDS) und kontrastmittelgestützter farbkodierter Duplexsonographie (KFKDS). Material und Methoden Zwischen Oktober 1996 und Dezember 1998 sind 32 Stentimplantationen durchgeführt worden. Der mittlere Nachuntersuchungszeitraum war 15,1 Monate. Alle Patienten wurden postoperativ mit der CT, FKDS sowie der KFKDS auf eine mögliche Endoleckage untersucht. Ergebnisse Von 6 primären Leckagen sind 2 spontan thrombosiert, 2 behandelten wir interventionell, 2 weitere distale Leckagen sind zur Stentverlängerung geplant. Alle primären Leckagen wurden mit der KFKDS erkannt, während CT und FKDS in einem Fall unauffällig waren. Nach 15,1 Monaten traten 3 sekundäre Leckagen auf, wobei einmal die CT die Endoleckage nicht zur Darstellung brachte. Die Sensitivität für CT, FKDS und KFKDS beträgt im eigenen Krankengut 92, 96 und 100%. Schlussfolgerungen Die KFKDS als zentraler Bestandteil im Nachsorgeprotokoll ist der CT sowie der alleinigen FKDS bei der Erfassung von kleinen Endoleckagen überlegen.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/PL00010599
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