ISSN:
1432-1440
Keywords:
HCG test (testosterone/oestradiol-17β)
;
LH-RH test (LH/FSH)
;
SHBG
;
Unbound testosterone
;
Renal failure
;
HCG-Test (Testosteron/Östradiol-17β)
;
LH-RH-Test (LH/FSH)
;
SHBG
;
Freies Testosteron
;
Nierenerkrankungen
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Zusammenfassung Bei 32 Männern mit chronischer Nierenerkrankung (Alter 22–60 J.), von denen 17 eine Kreatininclearance unter 20 ml/min (Gruppe I) und 15 über 20 ml/min (Gruppe II) hatten, wurden im Plasma Gesamttestosteron (T) und Gesamtöstradiol-17β (E2) vor und nach Gabe von HCG i.m., LH und FSH vor und 30 min und 60 min nach Gabe von LH-RH i.v. sowie die Testosteronbindungskapazität (TeBG), die freie Testosteronfraktion (%FT) und das „absolute“ freie Testosteron (AFT) bestimmt. Gegenüber Normalpersonen war T in Gruppe I vor und nach HCG, in Gruppe II nur nach HCG deutlich vermindert. E2 zeigte in beiden Gruppen normale Basalwerte, war jedoch in der Gruppe I nach HCG erniedrigt. Bis auf den LH-Wert nach Stimulation in der Gruppe II waren in beiden Gruppen LH und FSH vor und nach LH-RH im Vergleich zum Normalkollektiv erhöht. TeBG und %FT zeigten in beiden Gruppen keine Veränderungen, während AFT in beiden Gruppen vermindert war. Gegenüber der Gruppe II waren in der Gruppe I T vor und nach HCG und E2 nach HCG sowie AFT vermindert, LH und FSH vor und nach LH-RH erhöht. Zwischen keinem der Parameter T, AFT und E2 einerseits und LH und FSH andererseits bestand eine signifikante Korrelation. Zwischen Kreatininclearance und T, AFT, LH und FSH bestanden signifikante Korrelationen. Die Ergebnisse weisen auf eine primäre, von der Schwere der Nierenfunktionseinschränkung abhängige Schädigung des Hodens bei intaktem Rückkoppelungsmechanismus hin. Die Möglichkeit einer zusätzlichen zentralen Regulationsstörung im Sinne einer relativen Autonomie der hypophysären Gonadotropinsekretion wird diskutiert.
Notes:
Summary In 32 male patients with chronic renal failure (age 22–60 yrs), of which 17 showed a creatinine clearance below 20 ml/min (group I) and 15 above 20 ml/min (group II), plasma levels of total testosterone (T) and total oestradiol-17β (E2) were measured before and after stimulation with HCG i.m. LH and FSH were evaluated before and after stimulation with LH-RH i.v. Additionally, testosterone binding capacity (TeBG), free testosterone fraction (%FT) and “absolute” free testosterone (AFT) were determined. In comparison with normal persons T was clearly reduced before and after HCG in group I, whereas in group II it was reduced only after HCG. E2 showed normal basal values in both groups, but in group I it was decreased after HCG. Except for LH values after stimulation in group II, both groups showed increased LH and FSH levels before and after LH-RH in comparison with controls. TeBG and %FT did not show any changes in either group, whereas AFT was reduced in both of them. Comparing the results of group II and I we found in the latter decreased values for T before and after HCG and for E2 after HCG as well as decreased values for AFT, whereas LH and FSH before and after LH-RH were increased. There existed no significant correlation between any of the parameters T, AFT and E2 on the one hand and LH and FSH on the other hand. Significant correlations are found between creatinine clearance and T, AFT, LH and FSH. The results indicate a primary defect of the testis which gradually depends on the degree of renal insufficiency, but with well working feed-back mechanism. The possibility of an additional central regulation defect in the sense of a relative autonomy of the hypophyseal gonadotropin secretion is discussed.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/BF01469248
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