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  • 1
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    Oxford, UK : Blackwell Publishing Ltd
    Journal of cardiac surgery 6 (1991), S. 0 
    ISSN: 1540-8191
    Source: Blackwell Publishing Journal Backfiles 1879-2005
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Surgical repair of a distal aortic arch aneurysm in a 5-year-old boy with coarctation is presented. No synthetic material was incorporated thus allowing future growth of the anastomosis.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 2
    Electronic Resource
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    Amsterdam : Elsevier
    Journal of Molecular and Cellular Cardiology 16 (1984), S. 54 
    ISSN: 0022-2828
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 3
    Electronic Resource
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    Springer
    Zeitschrift für Herz-, Thorax- und Gefässchirurgie 12 (1998), S. 105-109 
    ISSN: 0930-9225
    Keywords: Schlüsselwörter Herztransplantation – Langzeitverlauf – Tumore nach Transplantation – extragonadale Seminome ; Key words Cardiac transplantation – late course – tumors after transplantation – extragonadal seminoma
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The successful late outcome after cardiac transplantation is hampered mainly by the occurence of either chronic rejection, presenting as cardiac allograft vasculopathy or malignant tumors. With 4% in a population of organ recipients the incidence of malignancies is increased significantly when compared to the normal population. After solid organ grafting, mainly lmyphoma and tumors of the skin are seen. We herein report the case of an extragonadal seminoma occuring after cardiac transplantation. Treatment by reduction of immunosuppression in conjunction with monochemotherapy was successful. The underlying pathogenetic processes are discussed.
    Notes: Zusammenfassung Der Spätverlauf nach einer erfolgreichen Herztransplantation wird im wesentlichen von der Entwicklung einer chronischen Abstoßung mit Transplantatvaskulopathie und dem Auftreten maligner Neubildungen beeinflußt. Die Inzidenz maligner Tumore ist mit 4% in einer Organempfängerpopulation deutlich gegenüber der Normalbevölkerung gesteigert. Besonders maligne Lymphome und Hauttumore treten gehäuft auf. Wir berichten hier den Fall eines extragonadalen Seminoms nach Herztransplantation, das durch Reduktion der Immunsuppression und Monochemotherapie erfolgreich behandelt werden konnte und diskutieren die möglichen pathogenetischen Zusammenhänge.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Zeitschrift für Herz-, Thorax- und Gefässchirurgie 12 (1998), S. 34-39 
    ISSN: 0930-9225
    Keywords: Schlüsselwörter Interne Qualitätssicherung – Herzchirurgie ; Key words Internal quality assurance – heart surgery
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Internal quality assurance is an indispensable tool to insure and improve the health care system. In the Dept. of Cardiothoracic Surgery of the University of Muenster, a total of 2,500 operations including 1,400 with extracorporeal circulation and the whole spectrum of cardiac surgery with thoracic organ transplantation as well as congenital heart disease are performed annually; an extensive quality control system was established in 1990. This report focuses on methodical aspects and our experience with this system.
    Notes: Zusammenfassung Interne Medizinische Qualitätssicherung (QS) ist eine unverzichtbare Methode zur Sicherung und Verbesserung der Versorgungsqualität. An der Klinik und Poliklinik für Thorax-, Herz- und Gefäßchirurgie der Westfälischen Wilhelms-Universität Münster ist seit 1990 eine umfassende Qualitätssicherungsmaßnahme etabliert. Jährlich werden mehr als 2500 Operationen, davon 1400 dieser Eingriffe unter Einsatz der Herz-Lungen-Maschine, durchgeführt. Das Operationsspektrum umfaßt den kompletten Bereich der Herz-, Thorax- und Gefäßchirurgie einschließlich thorakalen Organtransplantationen sowie der Korrektur schwerer angeborener Herzfehler. Über die Methodik sowie die Erfahrungen mit der internen Qualitätssicherung wird hier berichtet.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Zeitschrift für Herz-, Thorax- und Gefässchirurgie 12 (1998), S. 58-61 
    ISSN: 0930-9225
    Keywords: Schlüsselwörter Triton-Tumor – pulmonale Metastasen – Lungenresektion ; Key Words Triton tumor – pulmonary metastasis – lung resection
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary We report on a young patient who underwent multiple thoracic surgical procedures for recurrent pulmonary metastases of a malign Triton tumor with improvement of mid-term outcome. The medical history and the pathological findings of this disease are presented.
    Notes: Zusammenfassung Wir berichten über eine Patientin, bei der aufgrund rezidivierender pulmonaler Metastasierung eines malignen Triton-Tumors mehrere thoraxchirurgische Interventionen in unserer Klinik durchgeführt wurden und eine Überlebensverlängerung der Grunderkrankung erreicht werden konnte. Die Krankengeschichte der Patienten und die pathologischen Merkmale dieser Tumorentität werden dargestellt.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Zeitschrift für Herz-, Thorax- und Gefässchirurgie 12 (1998), S. 206-209 
    ISSN: 0930-9225
    Keywords: Schlüsselwörter Aortokoronare Re-Bypass-Operation – minimalinvasive Chirurgie – linksventrikuläre Dysfunktion ; Key words Coronary artery bypass grafting – minimally invasive surgery – left ventricular dysfunction
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Patients with severely impaired left ventricular pump function, who necessitate redo coronary bypass surgery have to face a considerably increased risk. We report on a patient who underwent redo surgery with minimal invasive techniques without extra-corporeal circulation. Indication and revascularization strategy are illustrated by the case report.
    Notes: Zusammenfassung Eine hochgradige linksventrikuläre (LV) Dysfunktion und eine kardiale Voroperation erhöhen das Operationsrisiko für einen Re-Eingriff beträchtlich. Wir berichten über einen Patienten, bei dem wir eine Re-Operation in minimalinvasiver Operationstechnik ohne Herz-Lungen-Maschine durchführten. Indikation und Strategie zur Revaskularisierung werden anhand dieses Einzelfallberichts dargestellt.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Zeitschrift für Herz-, Thorax- und Gefässchirurgie 12 (1998), S. 262-270 
    ISSN: 0930-9225
    Keywords: Schlüsselwörter Myasthenia gravis – Thymektomie – Perioperatives Management ; Key words Myasthenia gravis – thymectomy – perioperative management
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Myasthenia gravis is an neuromuscular disorder, whereas pathogenesis is an autoimmune phenomen. Nowadays thymectomy has much impact on patients follow up and has to be indicated early after diagnosis when stabilization of disease has been achieved. Radical resection of the thymus gland and ectopic tissue is mandatory for surgical sucess and improvement of the disease. Opening of both chest cavities can be helpful in operative strategy, especially for exstirpation of thymic tumors. Various maior, minor or minimal invasive surgical techniques and access are possible for thymus surgery, whereas we propagate an extended thymectomy via a complete median sternotomy. With a team approach of neurologists, thoracic surgeons and anaesthesiologists thymectomy can be performed with a low rate of morbidity and mortality. Following radical resection clinical remission and improvement may occur months and years later whereas postthymomectomy the results are worse. A survey of indication, operative technique of thymectomy and perioperative management is presented.
    Notes: Zusammenfassung Die Myasthenia gravis ist eine Autoimmunerkrankung mit Beteiligung der neuromuskulären Endplatte. Die Thymektomie besitzt im Therapiekonzept der Myasthenia gravis einen hohen Stellenwert und sollte frühzeitig, nach Diagnosesicherung und medikamentöser Stabilisierung der Patienten, durchgeführt werden. Über den Zugang einer medianen Sternotomie hat die Operationsstrategie grundsätzlich das Ziel, eine radikale Resektion des Thymus und möglicherweise ektopen Thymusgewebes im Mediastinum zu erreichen. Dazu können beide Pleurahöhlen eröffnet werden, wie es häufig bei der Exstirpation von Thymustumoren indiziert ist. Bei einer guten Kooperation von Neurologen, Thoraxchirurgen und Anästhesisten stellt die Thymektomie heutzutage ein sicheres OP-Verfahren dar und ist nur mit geringer Morbidität und Mortalität belastet. Im postoperativen Verlauf nach Thymektomie können unter Respekt des klinischen Schweregrades, Patientenalters und Zeitdauer der Erkrankung deutliche Remissionen oder Besserungen erreicht werden, die allerdings bei Tumorbeteiligung weniger günstig ausfallen. Indikationen, Techniken der Thymektomie und das perioperative Management werden dargestellt.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 8
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    Electronic Resource
    Springer
    Zeitschrift für Herz-, Thorax- und Gefässchirurgie 12 (1998), S. 241-242 
    ISSN: 0930-9225
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 9
    ISSN: 1435-1285
    Keywords: Key words Coronary heart disease — risk factors — secondary prevention — quality of management — EUROASPIRE ; Schlüsselwörter Koronare Herzkrankheit — Risikofaktoren — Sekundärprävention — Qualität des Managements — EUROASPIRE
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Background: New recommendations for secondary prevention of coronary heart disease (CHD) were issued by the European Society of Cardiology (ESC), the European Atherosclerosis Society (EAS) and the European Society of Hypertension (ESH) in 1994. The main objective of the EUROASPIRE study (European Action on Secondary Prevention by Intervention to Reduce Events) was to evaluate to what degree the new recommendations have been implemented and whether a significant risk factor reduction in patients who presented with CHD has been achieved. The present study was conducted in the region of Münster, Westphalia, Germany, as part of the nine-country EUROASPIRE study. Methods: A total of 524 patients (58.6 + 8.2 years) were included in the study by abstracting data from their medical records. According to the clinical event which led to admission to the hospital, patients belonged to the following four groups: 1) coronary artery bypass graft (CABG), 2) percutaneous transluminal coronary angioplasty (PTCA), 3) acute myocardial infarction, 4) acute myocardial ischemia. Initially, a pre-specified number of patients had been recruited with the goal of having 100 patients in each of the four groups participate in the follow-up interview and examination. At least 6 months and, on average, 20 months after hospital discharge for the acute event, 74.8% of the patients came to an interview and examination for an evaluation of their risk profile. Results: At the interview, 15.6% of the patients smoked, 22.7% were obese, 54.6% had blood pressure levels above 140/90 mm Hg and 31.3% a total cholesterol/HDL-cholesterol-ratio greater than 5. Risk factor modification over time was insufficient as only one-fifth of patients had values of their risk factors within the target range at the time of the interview. Conclusion: The goals of secondary prevention have not been achieved in the region of Münster – there is clearly room for improvement. Considering the treatment of patients with CHD, the recommended strategies of secondary prevention need to be applied more intensively in clinical practice.
    Notes: Zusammenfassung Hintergrund: 1994 wurden von der Europäischen Gesellschaft für Kardiologie (ESC), der Europäischen Artheriosklerose-Gesellschaft (EAS) und der Europäischen Gesellschaft für Hypertonie (ESH) Empfehlungen zur Sekundärprävention der koronaren Herzkrankheit (KHK) herausgegeben. Die EUROASPIRE-Studie (European Action on Secondary Prevention by Intervention to Reduce Events) wurde durchgeführt, um festzustellen, inwieweit die in den Empfehlungen dargelegten Maßnahmen bei Patienten mit KHK umgesetzt werden. Methodik: In der Region Münster wurden in drei Kliniken anhand von Krankenaktendaten 524 Patienten (〈 70 Jahre, im Durchschnitt 58,6 Jahre) gemäß dem akuten Ereignis, welches die stationäre Aufnahme begründete, rekrutiert. Dabei wurde mit dem Ziel, bei der Nachuntersuchung mindestens 100 Patienten in jeder Gruppe zu haben, eine vorher festgesetzte Anzahl von Patienten aus vier Gruppen in folgender Reihenfolge ausgewählt: 1. aortokoronare Bypass-Operation (ACB), 2. perkutane transluminale Koronarangioplastie (PTCA), 3. akuter Myokardinfarkt, 4. akute Ischämie. Durchschnittlich 20 Monate nach dem akuten Ereignis wurden die Patienten hinsichtlich des Fortbestehens ihrer Risikofaktoren nachuntersucht. Ergebnisse: Zu diesem Zeitpunkt rauchten 15,6% der Patienten, 22,7% waren adipös, 54,6% wiesen Blutdruckwerte über 140/90 mm Hg und 31,3% einen Gesamtcholesterin-/HDL-Cholesterin-Quotienten über 5 auf. Eine Verminderung der Risikofaktoren im Behandlungsverlauf war zwar zu beobachten, jedoch lagen nur bei einem Fünftel der Patienten alle Risikofaktoren im von den Empfehlungen vorgegebenen Bereich. Schlußfolgerung: Es besteht eine deutliche Diskrepanz zwischen dem angestrebten Ziel und der bisher erreichten Reduktion koronarer Risikofaktoren. Dabei besteht Handlungsbedarf für Verhaltensänderungen und für eine verbesserte medikamentöse Behandlung. Das Potential an sekundärpräventiven Maßnahmen wird in der Region Münster gegenwärtig nicht in vollem Umfang ausgeschöpft.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Zeitschrift für Kardiologie 86 (1997), S. 788-802 
    ISSN: 1435-1285
    Keywords: Key words Cardiac pump function – proinflammatory cytokines ; Schlüsselwörter Kardiale Pumpfunktion – proinflammatorische Zytokine
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary In situations of depressed myocardial function, the role of immunological mechanisms has been studied recently. In different pathophysiological situations, such as chronic heart failure, open heart surgery with extracorporal circulation, cardiac transplantation, myocardial infarction and angina pectoris, patterns have been described with elevation of proinflammatory cytokines, such as tumor necrosis factor-α, interleukin-1, interleukin-6, and reversible myocardial dysfunction, which may represent a final common pathway. The available data suggest a modulation of important determinants of pump function, i.e., contractility, preload, afterload, and heart rate, by cytokines. Potential mechanisms include the β-adrenoceptor- and nitric oxide pathway, as well as a direct impact on intracellular calcium homeostasis. Interventional strategies based on this understanding are beginning to emerge.
    Notes: Zusammenfassung Die Beteiligung immunologischer Mechanismen bei Krankheitsbildern mit Störung der kardialen Pumpfunktion ist in den letzten Jahren verstärkt in den Vordergrund gerückt. In verschiedenen pathophysiologischen Situationen wie Herzinsuffizienz, Herzoperation, Herztransplantation, Herzinfarkt und Angina pectoris wurden Muster mit Erhöhung von proinflammatorischen Zytokinen wie Tumor-Nekrose-Faktor-α, Interleukin-1 und Interleukin-6 und reversibler kardialer Dysfunktion beschrieben, die möglicherweise Ausdruck einer gemeinsamen biologischen Endstrecke sind. Dabei legen die verfügbaren Daten eine Beeinflussung wichtiger Determinanten der Pumpfunktion, d.h. von Kontraktilität, Vorlast, Nachlast und Herzfrequenz, durch Zytokine nahe. Mögliche Mechanismen schließen den β-Adrenozeptor-Weg, den Stickstoff-Monoxid-Weg sowie eine direkte Wirkung auf die Kalzium-Homoöstase ein. Therapeutische Konzepte, die auf diesem neuen Verständnis basieren, stehen am Anfang der Entwicklung.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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