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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Amsterdam : Elsevier
    BBA Section Nucleic Acids And Protein Synthesis 308 (1973), S. 324-332 
    ISSN: 0005-2787
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Biology
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Annals of hematology 38 (1979), S. 435-446 
    ISSN: 1432-0584
    Keywords: Circulating immune complexes ; Malignant lymphoma ; Zirkulierende Immunkomplexe ; maligne Lymphome
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Mit der125J-Clq-Deviationsmethode nach Sobel, dem Polyethylenglykol-Präzipitationstests nach Nydegger und einer Sepharose 6B-Säulenchromatographie in Anlehnung an MacLennan wurden zirkulierende Immunkomplexe (ZIK) bei 20–27% der Patienten mit Hodgkin-Lymphomen, bei 8% der Patienten mit Nicht-Hodgkin-Lymphomen vom niedrigen und in 20–40% vom hohen Malignitätsgrad nachgewiesen. ZIK traten in fortgeschrittenen Stadien der Erkrankungen auf und korrelierten gut mit der Krankheitsaktivität. ZIK verschwanden in der Remission und erschienen im Rezidiv wieder. ZIK wurden nur bei Patienten mit allgemeinen Symptomen, d. h. mit B-Symptomen, gefunden. Die pathogenetische Rolle der ZIK bei der Entstehung der B-Symptome und bei der Tumorausbreitung ist noch nicht end gültig geklärt. Der Antikörperanteil der ZIK ist IgG, die antigene Komponente wurde nicht charakterisiert.
    Notes: Summary Using the125J-Clq deviation method according to Sobel, the polyethylenglycol precipitation test of Nydegger, and a Sepharose 6B column chromatography in a modification of MacLennan's method, circulating immune complexes (CIC) have been detected in 20–27% of patients with Hodgkin's lymphoma, in 8% of patients with non-Hodgkin lymphoma of low, and in 20–40% with high malignancy. CIC appeared in advanced stages of the diseases and correlated well with the activity of the disease. CIC disappeared in remissions and reappeared during reactivation of the disease. CIC were only found in patients with general symptoms, i.e. B-symptoms. The pathogenetic role of CIC in the initiation of B-symptoms and in tumor spread is still not fully explained. The antibody part of the CIC is IgG, the antigenic component has not yet been characterized.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1433-8580
    Keywords: Lymphocytes ; Lymphocyte proliferation ; Phytohemagglutinin ; HBs antigen ; Virus hepatitis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Lymphocytes from patients with HBs-Ag-positive and -negative acute, chronic-persistent, and chronic-active hepatitis, from healthy controls and from patients with alcoholic liver cirrhosis were tested under standardized conditions. These included use of a single charge of Phytohemagglutinin (PHA-P) dissolved and diluted in one operation, of a single pool of homologous serum of the major blood group AB found free of HBs-Ag and cytotoxic factor, and elaboration of PHA dose response curves in the presence of autologous and homologous serum in each case examined. During the early phase of acute virus hepatitis B and non-B, and in HBs-Ag-positive chronic persistent and active hepatitis, hyperresponsiveness of lymphocytes to PHA was observed independently of the source of the serum present in the culture. Lymphocyte responsiveness returned to normal in the later phase of acute hepatitis and was depressed in alcoholic liver cirrhosis and in cases of HBs-Ag-positive chronic active hepatitis in which cirrhosis had developed. Although the cause of these alterations in lymphocyte responsiveness is not completely understood, the central role of a primary change of the lymphocytes themselves affecting their ability to react to PHA seems probable.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Archives of dermatological research 271 (1981), S. 237-240 
    ISSN: 1432-069X
    Keywords: Dence-cored filamentous body ; Mycosis fungoides ; Ultrastructure ; Dense-cored filamentous body ; Mycosis fungoides ; Ultrastruktur
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Bleeding complications in acute leukaemia ; Aquired factor XIII deficiency ; Substitution with factor XIII ; Blutungskomplikationen bei akuter Leukämie ; Erworbener Faktor XIII-Mangel ; Substitution mit Faktor XIII
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die häufigste Form der Koagulopathie bei akuter Erwachsenen-Leukämie ist eine Verminderung von Fibrin stabilisierendem Faktor (Faktor XIII). Patienten mit deutlichem Faktor XIII-Mangel (FSF) (〈50%) wurden mit einem Faktor XIII-Konzentrat aus menschlicher Plazenta substituiert und die Plasmakonzentration von Faktor XIII im Verlauf bestimmt. Durch die Substitution war fast immer eine schnelle Normalisierung des Faktor XIII-Spiegels zu erzielen. 13 Verläufe von Patienten mit deutlichem Faktor XIII-Mangel mit Substitution und 11 mit normalem oder nur mäßig vermindertem Faktor XIII zeigten weniger Blutungskomplikationen als eine Vergleichsgruppe von 12 Verläufen von Patienten mit deutlichem Faktor XIII-Mangel ohne Substitution.
    Notes: Summary A decrease in fibrin stabilizing factor (factor XIII) is the most frequent coagulation disorder seen in adults with acute leukemia. Patients with prominent reduction of factor XIII (FSF) (〈50%) were substituted with a factor XIII concentrate from human placenta, and factor XIII plasma concentration and bleeding tendency were followed up during the course of the disease. After substitution plasma, factor XIII activity went up to normal levels in most of the patients. As compared to the course of 12 patients with distinct factor XIII reduction without factor XIII therapy, there were less bleeding complications in 13 courses of patients with prominent reduction of factor XIII substituted with factor XIII concentrate and in 11 with normal or only slightly reduced factor XIII levels.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Immuntherapie ; Transfer-Faktor (TF) ; Hepatitis Bs Antigen (HBs-Ag) ; Chronisch aktive Hepatitis ; Immunotherapy ; Transfer factor (TF) ; Hepatitis B surface antigen (HBs-Ag) ; Chronic active hepatitis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary It is a clinically and experimentally well supported working hypothesis that infection with hepatitis B virus may result in chronic active hepatitis in patients with suspected immune deficiencies. On this basis, a pilot study was performed in order to evaluate the effect of “specific” transfer factor (TF) in the treatment of HBs-Ag-positive chronic active hepatitis. From the leukocytes of 500 ml venous blood each of 40 volunteers that had completely recovered from acute virus hepatitis B within the last 6 months, a unique TF pool (40 units of TF) was prepared according to the method of Lawrence. Preexaminations indicated that this preparation was able to enhance cellular immune reactions in vitro. Thirteen patients with HBs-antigenemia and chronic active hepatitis (i.e., two liver biopsies within the last 6 or more months with the histological criteria of chronic aggressive hepatitis according to de Groote, elevated serum levels of bilirubin, alkaline phosphatase, transaminase activities, and/or γ-globulines) were randomized: Seven received s.c. injections of two units of TF each on days 1 and 15, the other six saline. Conversion of skin reactions to some ubiquitous antigens occurred in the TF group, but no significant and constant drop of HBs-Ag serum titers was observed. Although some of the biochemical parameters seemed to ameliorate in the TF group, the differences versus the control group did not prove to be significant within the limited number of patients under observation. The in vitro reactivity of patients' lymphocytes to HBs-Ag, tested by means of the3H-thymidine uptake, was never found enhanced after TF application. In the used doses, “specific” TF was not effective in the treatment of HBs-Ag-positive chronic active hepatitis; unfavorable side-effects were not observed.
    Notes: Zusammenfassung Nach klinischen Beobachtungen und immunologischen Experimenten ist anzunehmen, daß die chronisch aktive Hepatitis nach Infektion mit dem Hepatitis B-Virus bei Patienten mit zellulären Immundefekten gehäuft vorkommt. Auf dieser Grundlage wurde eine Pilot-Studie durchgeführt, um die Wirkung von „spezifischem“ Transfer-Faktor (TF) in der Behandlung der HBs-Ag-positiven chronisch aktiven Hepatitis zu untersuchen. Aus Leukozyten von je 500 ml Venenblut von 40 Rekonvaleszenten innerhalb der ersten 6 Monate nach akuter Virushepatitis B wurde eine einheitliche TF-Präparation (insgesamt 40 Einheiten TF) entsprechend der Methode von Lawrence hergestellt. Voruntersuchungen zeigten, daß durch diese Präparation in vitro zelluläre Immunreaktionen gesteigert werden konnten. Dreizehn Patienten mit HBs-Antigenämie und chronisch aktiver Hepatitis (zwei Leberbiopsien innerhalb der letzten 6 oder mehr Monate mit den histologischen Kriterien der chronisch aggressiven Hepatitis nach de Groote, erhöhte Serumwerte von Bilirubin, alkalischer Phosphatase, Transaminaseaktivitäten und/oder γ-Globulinen) wurden randomisiert: Sieben erhielten subkutane Injectionen von 2 Einh. TF jeweils am Tag 1 und 15, die anderen sechs physiologische Kochsalzlösung. In der TF-Gruppe erfolgte eine Konversion von Hautreaktionen gegen einige ubiquitäre Antigene, es wurde aber kein signifikanter und konstanter Abfall des HBs-Ag-Serumtiters beobachtet. Obwohl sich in der TF-Gruppe einige biochemische Parameter zu bessern schienen, erwiesen sich die Unterschiede gegenüber der Kontroll-Gruppe innerhalb der begrenzten Zahl von beobachteten Patienten als nicht signifikant. Eine Steigerung des3H-Thymidin-Einbaus in Lymphozytenkulturen mit HBs-Ag wurde in keinem Fall gemessen. In den angewandten Dosen war der „spezifische“ TF in der Behandlung der HBs-Ag-positiven chronisch aktiven Hepatitis nicht wirksam; unerwünschte Nebenwirkungen wurden nicht beobachtet.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of cancer research and clinical oncology 90 (1977), S. 301-306 
    ISSN: 1432-1335
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung 49 Patienten mit metastasiertem Bronchialcarcinom (16 kleinzellige Carcinome, 17 Plattenepithelcarcinome, 12 großzellige Carcinome, 4 Adenocarcinome) wurden mit einer Kombinationschemotherapie bestehend aus Adraimycin, Cyclophosphamid, Vincristin und DTIC behandelt. Zusätzlich erhielten in einer Pilot-Studie 21 Patienten nach Randomisierung eine Anticoagulantientherapie mit Heparin oder wurden nicht anticoaguliert. Bei 8 Patienten mit kleinzelligem Carcinom, 5 Patienten mit großzelligem Carcinom und 2 Patienten mit Plattenepithelcarcinom konnte eine Teilremission erzielt werden. Eine weitere Anzahl von Patienten zeigte ein stationäres Tumorwachstum über mehrere Monate. Die mittleren Überlebenszeiten waren bei Patienten, die auf die Therapie ansprachen, deutlich länger als bei Therapieversagern. Ein zusätzlicher günstiger Effekt der Anticoagulantientherapie wurde nicht gesehen.
    Notes: Summary 49 patients with disseminated bronchogenic carcinoma (small cell, 16; squamous cell, 17; large cell, 12; adeno, 4) were treated with a combination of adriamycin, cyclophosphamide, vincristine and DTIC. In a randomized series (21 patients) chemotherapy alone was compared to chemotherapy plus heparin. Partial remission was achieved in 8 patients with small cell carcinoma, in 5 patients with large cell carcinoma and in 2 patients with squamous cell carcinoma. The survival of patients who responded to therapy was greater than the survival of patients who did not respond to therapy. The duration of remission and the survival time was not longer in patients who had additional heparin therapy.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of cancer research and clinical oncology 72 (1969), S. 47-51 
    ISSN: 1432-1335
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Es konnte festgestellt werden, daß die Makrophagen BCG-sensibilisierter Tumorratten (mit experimentellen Mammatumoren verschiedener Bösartigkeit) auf intraperitoneale Injektion von Tuberkuloprotein hin weitgehend aus dem Peritonealexsudat verschwinden (positiver Makrophagenabfalltest) und daß sie die Fähigkeit haben, Erythrocyten rosettenförmig anzulagern, die nach vorheriger Behandlung mit Tanninsäure Tuberkuloprotein an ihrer Oberfläche fixiert haben (positiver cytophiler Antikörper-Test). Daraus wird geschlossen, daß die Fähigkeit von Ratten mit Mammatumoren, cytophile Antikörper gegen Tuberkulin zu bilden, nicht behindert ist.
    Notes: Summary The macrophages of BCG-sensitized rats bearing experimental mammary tumours of different degrees of malignancy were found to disappear almost completely from the peritoneal exudate (positive macrophage disappearing test) following intraperitoneal injection of tuberculoprotein. In addition, the macrophages were able to form rosttes by binding erythrocytes that had fixed tuberculoprotein to their surfaces after pre-treatment with tannic acid (positive cytophilic antibody test). From these findings it is concluded that rats with mammary tumours are able to produce cytophilic antibodies to tuberculin.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary A biochemical index for the diagnosis of porphyria cutanea tarda (PCT) is established. It was computed from quantitative analysis of porphyrins in the urine of 18patients with PCT. Uroporphyrin (U), hepta(7)-, hexa- and pentacarboxylic porphyrins, as well as coproporphyrin (C), were assayed. PCT is indicated by the following constellation in the relative distribution pattern of the porphyrins:U 46 to 77% and 7 19–30%. The percentage ofU+7 in the total mixture increases due to 7 by an average of 28±11% ( $$\bar x$$ ±2s,n=18). The correlation coefficient between the ratios 7:C and (U+7):C amounts tor=+0,988;r=+0,994 between (C×100/U) and (C×100/U+7) (n=18). The regular increase of 7 is specific and significant for PCT, and is not found in any other primary porphyrias or secondary porphyrinurias.
    Notes: Zusammenfassung Ein biochemischer Index zur Diagnose der Porphyria cutanea tarda (PCT) wird aufgestellt. Er resultiert aus der quantitativen Analyse der Porphyrine im Urin von 18 Patienten mit PCT. Uroporphyrin (U), Hepta(7)-, Hexa- und Pentacarboxyporphyrine sowie Koproporphyrin (K) wurden bestimmt. Eine PCT liegt vor, wenn folgende Konstellation in der relativen Verteilung der Porphyrine auftritt:U 46–77% und 7 19–30%. Der Anteil vonU+7 am Gesamtgemisch steigt durch 7 um durchschnittlich 28±11% ( $$\bar x$$ +2s,n=18) an. Der Korrelationskoeffizient zwischen den Verhältnissen 7:K und (U+7):K beträgtr=+0,988;r=+0,994 zwischen (K×100/U) und (K×100/U+7) (n=18). Der regelmäßige Anstieg des Heptacarboxyporphyrins ist spezifisch und signifikant für die PCT. Er wird bei anderen primären Porphyrien und sekundären Porphyrinurien nicht gefunden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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