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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 43 (1965), S. 908-916 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 54 (1976), S. 403-404 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Immuntherapie ; Transfer-Faktor (TF) ; Hepatitis Bs Antigen (HBs-Ag) ; Chronisch aktive Hepatitis ; Immunotherapy ; Transfer factor (TF) ; Hepatitis B surface antigen (HBs-Ag) ; Chronic active hepatitis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary It is a clinically and experimentally well supported working hypothesis that infection with hepatitis B virus may result in chronic active hepatitis in patients with suspected immune deficiencies. On this basis, a pilot study was performed in order to evaluate the effect of “specific” transfer factor (TF) in the treatment of HBs-Ag-positive chronic active hepatitis. From the leukocytes of 500 ml venous blood each of 40 volunteers that had completely recovered from acute virus hepatitis B within the last 6 months, a unique TF pool (40 units of TF) was prepared according to the method of Lawrence. Preexaminations indicated that this preparation was able to enhance cellular immune reactions in vitro. Thirteen patients with HBs-antigenemia and chronic active hepatitis (i.e., two liver biopsies within the last 6 or more months with the histological criteria of chronic aggressive hepatitis according to de Groote, elevated serum levels of bilirubin, alkaline phosphatase, transaminase activities, and/or γ-globulines) were randomized: Seven received s.c. injections of two units of TF each on days 1 and 15, the other six saline. Conversion of skin reactions to some ubiquitous antigens occurred in the TF group, but no significant and constant drop of HBs-Ag serum titers was observed. Although some of the biochemical parameters seemed to ameliorate in the TF group, the differences versus the control group did not prove to be significant within the limited number of patients under observation. The in vitro reactivity of patients' lymphocytes to HBs-Ag, tested by means of the3H-thymidine uptake, was never found enhanced after TF application. In the used doses, “specific” TF was not effective in the treatment of HBs-Ag-positive chronic active hepatitis; unfavorable side-effects were not observed.
    Notes: Zusammenfassung Nach klinischen Beobachtungen und immunologischen Experimenten ist anzunehmen, daß die chronisch aktive Hepatitis nach Infektion mit dem Hepatitis B-Virus bei Patienten mit zellulären Immundefekten gehäuft vorkommt. Auf dieser Grundlage wurde eine Pilot-Studie durchgeführt, um die Wirkung von „spezifischem“ Transfer-Faktor (TF) in der Behandlung der HBs-Ag-positiven chronisch aktiven Hepatitis zu untersuchen. Aus Leukozyten von je 500 ml Venenblut von 40 Rekonvaleszenten innerhalb der ersten 6 Monate nach akuter Virushepatitis B wurde eine einheitliche TF-Präparation (insgesamt 40 Einheiten TF) entsprechend der Methode von Lawrence hergestellt. Voruntersuchungen zeigten, daß durch diese Präparation in vitro zelluläre Immunreaktionen gesteigert werden konnten. Dreizehn Patienten mit HBs-Antigenämie und chronisch aktiver Hepatitis (zwei Leberbiopsien innerhalb der letzten 6 oder mehr Monate mit den histologischen Kriterien der chronisch aggressiven Hepatitis nach de Groote, erhöhte Serumwerte von Bilirubin, alkalischer Phosphatase, Transaminaseaktivitäten und/oder γ-Globulinen) wurden randomisiert: Sieben erhielten subkutane Injectionen von 2 Einh. TF jeweils am Tag 1 und 15, die anderen sechs physiologische Kochsalzlösung. In der TF-Gruppe erfolgte eine Konversion von Hautreaktionen gegen einige ubiquitäre Antigene, es wurde aber kein signifikanter und konstanter Abfall des HBs-Ag-Serumtiters beobachtet. Obwohl sich in der TF-Gruppe einige biochemische Parameter zu bessern schienen, erwiesen sich die Unterschiede gegenüber der Kontroll-Gruppe innerhalb der begrenzten Zahl von beobachteten Patienten als nicht signifikant. Eine Steigerung des3H-Thymidin-Einbaus in Lymphozytenkulturen mit HBs-Ag wurde in keinem Fall gemessen. In den angewandten Dosen war der „spezifische“ TF in der Behandlung der HBs-Ag-positiven chronisch aktiven Hepatitis nicht wirksam; unerwünschte Nebenwirkungen wurden nicht beobachtet.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 57 (1979), S. 99-100 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 43 (1965), S. 1349-1356 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 46 (1968), S. 398-400 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary A patient who had suffered from „Virus Marburg“ infection had intercourse with his wife two months after dismissal from hospital. Four days after exposure his wife developed symptoms and signs of this disease. The infectionsness of the sperm could be shown by transmission to the guinea pig and by demonstration of virus antigen in the husband's sperm by phase contrast and immune fluorescence techniques. These findings strongly suggest a spermatogenous infection of “Virus Marburg”.
    Notes: Zusammenfassung Es wird über 2 Patienten berichtet, die als Ehepartner mit einer zeitlichen Differenz von etwa 2 Monaten die durch das „Virus Marburg“ hervorgerufene Infektionskrankheit durchmachten. Die Ehefrau zeigte 4 Tage nach einem Coitus die ersten Symptome. Bei dem Ehemann fand sich zur selben Zeit im Ejaculat ein Erregerantigen, das im Meerschweinchentest, durch Immunfluoreszenz und im Phasenkontrast nachgewiesen werden konnte. Aufgrund dieser Befunde muß eine spermatogene Übertragung des „Virus Marburg“ angenommen werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary A non-β-cell islet tumor of the pancreas, removed on operation from a sixty year old man with the Zollinger-Ellison-Syndrom has been investigated by pharmacological, histochemical and biochemical methods. The gastrin-like activity of this tumor could be demonstrated by pharmacological assay in the cat. On histochemical and histological investigation large extracellularly situated globules containing mucopolysaccharides, reactive protein-groups and lysosomal enzymes were found among cords of tumorcells separated by connective tissue. On histochemical grounds it is concluded that these granules contain secretory material with some endocrine qualities. The biochemical assay of the tumor tissue corresponded to the histochemical pattern of the tumor; in addition, it revealed a very high activity of the glycolytic enzymes compared with normal pancreas. In contrast to the finding in other tumors a very high activity of the enzyme glycerophosphatedehydrogenase (E.C. 1.1.1.8) in the tumor was found.
    Notes: Zusammenfassung Es wird über das Krankheitsbild eines 60jährigen Patienten mit Zollinger-Ellison-Syndrom berichtet. Im exstirpierten Tumor ließ sich eine gastrinähnliche Aktivität nachweisen. Histologisch und histochemisch kam neben dem reichlichen Bindegewebe und dem Tumorepithel eine dritte Struktur in Form von Granula, die intralacunär in der Gefäßwand oder intraluminal gelegen waren, zur Darstellung. Neben Mucopolysacchariden und Protein enthielten diese Granula lysosomale Enzyme. Auf Grund dieser Eigenschaften dürfte es sich um Sekret- bzw. Inkretgranula handeln. Ihre Beziehung zur nachgewiesenen gastrinähnlichen Aktivität wird diskutiert. Die ergänzend durchgeführten biochemischen Untersuchungen im Tumorgewebe ergaben mit den histochemischen Befunden übereinstimmende Ergebnisse und zeigten darüber hinaus eine gegenüber dem normalen Pankreas um das fünffache gesteigerte Aktivität der glykolytischen Enzyme. Abweichend von anderen Tumoren fand sich eine ungewöhnlich hohe Aktivität der Glycerophosphatdehydrogenase (E.C.1.1.1.8) im Tumorgewebe.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 51 (1973), S. 1033-1042 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Hemodynamic abnormalities in cirrhosis ; venous admixture in cirrhosis ; circulatory changes in cirrhosis ; arterial unsaturation in cirrhosis ; pulmonary arteriovenous shunts in cirrhosis ; O2 dissociation curve in cirrhosis ; Hämodynamik bei Lebercirrhose ; venöse Beimischung ; intrapulmonale Shunts bei Lebercirrhose ; arterielle Untersättigung bei Lebercirrhose ; O2-Dissoziationskurve bei Lebercirrhose
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die Lebercirrhose ist häufig mit zirkulatorischen sowie respiratorischen Veränderungen vergesellschaftet. Die auffälligsten Befunde dabei sind 1. Gefäßveränderungen der Haut 2. Zunahme der peripheren Durchblutung 3. Reduktion des peripheren Widerstandes 4. Verkürzung der Zirkulationszeit 5. erhöhtes Blutvolumen 6. Zunahme des Herzminutenvolumens 7. Hyperventilation 8. O2-Untersättigung des arteriellen Blutes. Für die arterielle Untersättigung wurde u.a. eine Zunahme der venösen Beimischung infolge von intrapulmonalen Shunts verantwortlich gemacht. Die Ursache für das Auftreten intrapulmonaler Kurzschlußverbindungen konnte bisher nicht eindeutig geklärt werden. Es wurden vaso-aktive Substanzen dafür verantwortlich gemacht, die jedoch bisher nicht näher identifiziert werden konnten. Eigene Untersuchungen zeigten, daß es bei Patienten mit Lebercirrhose durch intravenöse Applikation von Histamin zu einer statistisch signifikanten Zunahme der venösen Beimischung kam, während diese Zunahme bei einem Kontrollkollektiv nicht nachweisbar war. Auch andere bei Patienten mit Lebercirrhose vorhandene Abnormalitäten der Zirkulation konnten durch Histamin modellhaft nachgeahmt bzw. verstärkt werden.
    Notes: Summary Cirrhosis of the liver is frequently accompanied by circulatory and respiratory changes. Among the main pathological modifications one finds: (1) vascular changes of the skin, (2) increased peripheral blood flow, (3) reduced vascular resistance, (4) shortened circulation time, (5) increased blood volume, (6) increased cardiac output, (7) hyperventilation, (8) arterial unsaturation. Some investigations make it probable that the arterial unsaturation is caused by intrapulmonary shunts. The cause of decreased vascular resistance, vaso-dilatation and arterial-venous shunts has not been sufficiently clarified. Theoretically, the most probable explanation is that a unidentified vasoactive material is responsible. This could be histamine, bradykinin or any other substance with might be less metabolized in the diseased liver or in the lung. In own investigations the intrapulmonary shunt volume of venous admixture during histamine infusion was measured in patients with cirrhosis and in controls. In normals the venous admixture was 4.5% of the cardiac output before and 5.1% during histamine administration and in cirrhotics 12.4% before and 17.2% with histamine administration. Besides, a considerable increase in cardiac output and the lowering of peripheral resistance during histamine administration show that an already existing tendency to increased blood flow may very easily be intensified in cirrhotic patients. Thus the available evidence from this model indicates that a vasodilator substance probably affects the vascular system of these patients at various sites.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 52 (1974), S. 617-623 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Lipoproteins ; hepatitis ; gel diffusion test ; immunoelectrophoresis ; ultracentrifugation ; Lipoproteine ; Hepatitis ; Geldiffusionstest ; Immunelektrophorese ; Ultrazentrifuge
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei 20 Patienten mit akuter Virushepatitis wurden die Serumlipoproteine sowohl im Nativserum als auch nach präparativer Ultrazentrifugation mittels lipidelektrophoretischer und immunologischer Methoden näher untersucht; zusätzlich wurden die HDL-Fraktionen durch Disc-Elektrophorese bestimmt. Bei akuter Virushepatitis finden sich ausgeprägte quantitative Veränderungen der Lipoproteinfraktionen: Dieα-Lipoproteine sind stark herabgesetzt und fallen bis zur 3. Woche weiter ab. Dieβ-Lipoproteine sind dagegen signifikant erhöht und steigen bis zur 3. Woche weiter an. Eine mäßige konstante Verminderung der prä-β-Lipoproteine findet sich während des gesamten Krankheitsverlaufes. Ab der 6. Woche nach Krankheitsbeginn normalisieren sich die Werte. Zusätzlich werden bei einem Teil der Patienten mit Virushepatitis folgende qualitative Veränderungen beobachtet: Auf Acetatfolien trennen sich dieβ- und prä-β-Lipoproteinbande, dieα-Lipoproteinbande und die im Albuminbereich befindliche Bande ungenügend auf. Nach Ultrazentrifugation lassen sich diese jedoch mit immunologischen Methoden einheitlich den bereits bekannten normalen zuordnen, so daß Änderungen der Wanderungsgeschwindigkeit im elektrischen Feld angenommen werden müssen. Die Untersuchungen zeigen also, daß im Verlauf einer Virushepatitis reversible und typische quantitative und qualitative Veränderungen der Serumlipoproteine auftreten.
    Notes: Summary Lipoproteins of 20 patients with acute viral hepatitis were studied in native serum and in serum after preparative ultracentrifugation by means of lipid electrophoretic and immunological methods; in addition, HDL fractions were analysed by disc-electrophoresis. Pronounced quantitative alterations of the lipoprotein fractions occur in acute viral hepatitis: Theα-lipoproteins are markedly reduced and decrease further during the first 3 weeks. On the other hand, theβ-lipoproteins are significantly elevated and increase further during the first 3 weeks. The prae-β-lipoproteins are moderately, but regularly reduced during the whole course of the disease. 6 weeks after the onset of the disease the lipoproteins begin to normalize. In addition, in some patients the following qualitative alterations are observed during viral hepatitis:β- and prae-β-lipoproteins,α-lipoproteins and lipoproteins within the albumin fraction are incompletely separated on acetate foils. However, ultracentrifugal separation indicates that these lipoproteins belong to the well known fractions, thus indicating an altered speed of migration in the electrical field. These observations demonstrate that reversible and typical quantitative and qualitative alterations of the serum lipoproteins take place in the course of viral hepatitis.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 52 (1974), S. 216-221 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: α1-foetoprotein ; passive haemagglutination ; tumor antigens ; tumor immunology ; serological tumor diagnosis ; α1-Foetoprotein ; passive Hämagglutination ; Tumorantigene ; Tumorimmunologie ; serologische Tumordiagnostik
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die passive Hämagglutination für α1-Foetoprotein hat im „umgekehrten Verfahren“ mit Bindung von Anti-α1-Foetoprotein-IgG auf Hammelerythrocyten eine untere Nachweiskonzentration von 30 ng/ml. Alle Seren von 26 unausgewählten Patienten mit primärem Leberzellcarcinom zeigten Titer von 1:32 und höher. Titer von ≧1:4 wurden bei 142 Patienten mit anderen Carcinomen mit oder ohne Leber-metastasen in 28,2% und bei 238 Patienten mit anderen benignen Lebererkrankungen in 10,5–23,8% gefunden. Ein negatives Ergebnis in der passiven Hämagglutination schließt ein hepatozelluläres Carcinom mit großer Sicherheit aus; Titer von 1:4 bis 1:256 können bei gutartigen Lebererkrankungen, Hepatomen und anderen malignen Tumoren vorkommen. Titer von 1:512 und höher sprechen für ein primäres Leberzellcarcinom oder Teratoblastom. α1-Foetoprotein ist kein für primäre Leberzellcarcinome und Teratoblastome spezifisches, jedoch unter Berücksichtigung der enormen Konzentrations-unterschiede sehr charakteristisches Tumorantigen.
    Notes: Summary Passive haemagglutination for α1-foetoprotein was carried out in the reverse system coupling anti-α1-foetoprotein-IgG with bis-diazotized benzidine on sheep erythrocytes. The lowest concentration detectable in the serum was 30 ng/ml. All the sera of 26 unselected patients with primary liver cell carcinoma showed titers of 1:32 or higher. Titers of ≧1:4 were found in 142 patients with other carcinomas with or without liver metastases in 28.2% and in 238 patients with other benign liver diseases in 10.5% to 23.8%. A negative result in passive haemagglutination seems to eliminate the diagnosis of a hepatocellular cancer; titers between 1:4 and 1:256 occur in hepatomas and in other carcinomas as in benign liver diseases; titers of 1:512 or higher are typical for primary liver cell carcinoma. α1-foetoprotein is not a tumor antigen specific for primary liver cell carcinoma or teratoblastoma. Nevertheless, regarding the enormous difference in the concentration in controls, in patients with benign liver diseases, malignant tumors and primary liver cell carcinoma, it is a highly characteristic tumor antigen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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