ISSN:
1432-1440
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Summary The reliability of a resin131I-triiodothyronine-in vitro-test (131I-T3-test) was statistically evaluated by test results of 1198 patients with known thyroid function. The131I-T3-test results were significantly higher in euthyroid females than in euthyroid males; there is also a significant decrease with age in females. But all these differences are so small, that they are of no practical value using a separated normal range for the different age or sex groups. A pretreatment with a thyroid-specific pharmaceutical don't alter the test result; the131I-T3-test represents the momentary functional state of the gland. Patients with “hypophysär kompensierte Hyperplasie” (iodine deficient goiter) are lying between the 2s-borderlines of the euthyroid subjects. Therefore it was possible to combine this two groups to one with “normal thyroid function”, without changing the normal range. By this means, 95,5% subjects with “normal thyroid function”, 90% of hyperthyroid patients and 86% of hypothyroid patients are correctly diagnosed by the131I-T3-Test alone. For the three function groups together the reliability of this test is 94,4%. Combinating the131I-T3-test-results with a point grading system, adding up the most important clinical symptoms for hyperthyroidism the overall reliability for euthyreoidism and hyperthyroidism becomes 99,5%. This reliability is limited, if there is a discrepancy between the results of the two methods or if a nodular goiter exists. In all these cases further studies with radionuclids are necessary.
Notes:
Zusammenfassung Die Treffsicherheit des131J-Trijodthyronin-in vitro-Tests (131J-T3-Test) mit einem Ionenaustauscherharz wurde anhand der Testergebnisse von 1194 Patienten statistisch untersucht, deren Schilddrüsenfunktionslage eindeutig abgeklärt war. Obwohl Männer durchschnittlich signifikant höhere131J-T3-Testwerte als Frauen aufweisen und bei den Frauen das Testergebnis signifikant mit dem Alter absinkt, sind diese Unterschiede so gering, daß für beide Geschlechter und unabhängig vom Alter ein einheitlicher Normalbereich vorgeschlagen wird. Eine medikamentöse schilddrüsenspezifische Vorbehandlung stört nicht, da der131J-T3-Test den bestehenden Funktionszustand der Drüse angibt. Die hypophysär kompensierte Hyperplasie ordnet sich so gut in den Euthyreosebereich ein, daß die beiden Gruppen, ohne Änderung der 2s-Bereichsgrenzen der Euthyreose, zu einer Gruppe „normale Schilddrüsenfunktion“ vereinigt werden konnten. 95,5% der Patienten mit normaler Schilddrüsenfunktion, 90% aller Hyperthyreosen und 86% aller Hypothyreosen werden bei dieser Bereichseinteilung richtig diagnostiziert. Die Treffsicherheit für die drei Funktionsgruppen beträgt insgesamt 94,9%. Durch Kombination des131J-T3-Tests mit einem Punktsystem, das die klinischen Merkmale bewertet, erhöht sich die Treffsicherheit für die richtige Diagnose der Hyperthyreose und Euthyreose auf etwa 99,5%. Diese Treffsicherheit gilt allerdings nur unter der Einschränkung, daß zur weiteren Abklärung eine ausführliche nuclearmedizinische Schilddrüsenuntersuchung durchgeführt wird, wenn sich die Ergebnisse beider Untersuchungsmethoden widersprechen oder falls ein Knoten zu tasten ist.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/BF01711472
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