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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European radiology 10 (2000), S. 832-840 
    ISSN: 1432-1084
    Keywords: Key words: Osteochondroma ; Complications ; Chondrosarcoma ; Bone tumors ; MRI
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract. Osteochondromas can be complicated by mechanical irritation, compression or injury of adjacent structures, fracture, malignant transformation, and postoperative recurrence. Magnetic resonance imaging represents the most valuable imaging modality in symptomatic cases, because it can demonstrate typical features of associated soft tissue pathology, which can be differentiated from malignant transformation. Reactive bursae formation presents as an overlying fluid collection with peripheral contrast enhancement. Dislocation, deformation, and signal alterations of adjacent soft tissue structures can be observed in different impingement syndromes caused by osteochondromas. Magnetic resonance imaging provides excellent demonstration of arterial and venous compromise and represents the method of choice in cases with compression of spinal cord, nerve roots, or peripheral nerves, depicting changes in size, position, and signal intensity of the affected neural structures. Malignant transformation as the most worrisome complication occurs in approximately 1 % of solitary and 5–25 % of multiple osteochondromas. Magnetic resonance imaging is the most accurate method in measuring cartilage cap thickness, which represents an important criterion for differentiation of osteochondromas and exostotic (low-grade) chondrosarcomas. Cartilage cap thickness exceeding 2 cm in adults and 3 cm in children should raise the suspicion for malignant transformation. Finally, MR imaging can detect postoperative recurrence by depiction of a recurrent mass presenting typical morphological features of a cartilage-forming lesion.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Onkologe 4 (1998), S. 671-681 
    ISSN: 1433-0415
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassend zeigen die aufgeführten Methoden und Beispiele, daß die Molekularbiologie einen diagnostisch und klinisch relevanten Bereich in der Onkologie darstellt. Die Erfassung Tumor-assoziierter molekularer Veränderungen wie Mutationen, Deletionen, Amplifikationen und Translokationen läßt sich für einige Tumorentitäten diagnostisch, prognostisch und therapierelevant einsetzen. Dem Pathologen kommt hier eine ganz besondere und verantwortungsvolle Aufgabe zu, diese Veränderungen in der Zusammenschau mit dem phänotypischen Erscheinungsbild eines Tumors in Verbindung zu bringen. Literatur
    Notes: Die maligne Transformation einer Zelle ist ein komplexer mehrschichtiger Prozeß, der zu einer Anhäufung von genetischen Veränderungen im Genom der betroffenen Zelle führt, die durch verschiedene Alterationen hervorgerufen werden können. Zelluläre Mechanismen, die das biologische Verhalten einer Zelle wie Proliferation, Differenzierung, Motilität und Absterben regulieren, sind besonders betroffen. Die rasche Entwicklung in der molekularen Genetik und Zellbiologie leitet eine neue Phase der Krebsforschung ein, an die große Erwartungen für die Erkennung und Behandlung von Krebserkrankungen geknüpft werden. Die bisherigen Erkenntnisse, insbesondere über Onkogene und Tumorsuppressorgene, sind u. a. Gegenstand dieses Artikels.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1432-1963
    Keywords: Schlüsselwörter CGH ; Neuroblastom ; Key words Neuroblastoma ; Comparative genomic hybridization
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Neuroblastoma is the most frequent extracranial solid tumor of early childhood. Histologically and genetically, neuroblastoma represents a heterogeneous group of tumors with significant differences in clinical behavior. In the past, several different characteristic chromosomal aberrations of neuroblastoma have been described, of which a deletion on chromosome 1p and N-myc amplification have been shown to be of major prognostic significance. However, the role of various other nonrandom DNA imbalances in tumor development and progression needs to be clarified. Taking advantage of the recently established comparative genomic hybridization (CGH), we show that this method is able to accurately detect chromosomal imbalances of known prognostic impact. As CGH gives a comprehensive picture of genetic imbalances in just one experiment, it additionally sheds light on other abnormalities of possible prognostic relevance. We therefore recommend further use of this method not only in the field of resarch but also for the purpose of genetic routine diagnostics in neuroblastoma.
    Notes: Zusammenfassung Das Neuroblastom ist der häufigste solide Tumor des frühen Kindesalters. Diese phänotypisch und genotypisch heterogene Tumorentität weist auch klinisch unterschiedliche Krankheitsverläufe auf. Von den zahlreichen chromosomalen Aberrationen, die bisher beim Neuroblastom beschrieben worden sind, haben sich eine Deletion auf Chromosom 1p sowie eine N-myc-Amplifikation als wichtige Prognosefaktoren herauskristallisiert. Über die Bedeutung weiterer chromosomaler Aberrationen des Neuroblastoms besteht noch Unklarheit. Mittels Einsatz der CGH konnten wir jetzt aufzeigen, daß diese noch junge cytogenetische Methode die prognostisch relevanten Aberrationen des Neuroblastoms sicher detektiert. Da durch die CGH Aussagen über das gesamte Tumorgenom in nur einem Versuchsansatz erstellt werden, gelang es uns, neue Erkenntnisse zur Bedeutung auch anderer, bisher wenig beschriebener DNA Imbalanzen zu gewinnen. Mit dieser Untersuchung wird erstmals gezeigt, daß sich die CGH als Routineverfahren bei der Primärdiagnostik von Neuroblastomen anbietet und somit nicht nur als Screeningmethode für die Grundlagenforschung dient.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1432-1963
    Keywords: Schlüsselwörter Komparative genomische Hybridisierung ; Molekularpathologie ; Genomische Diagnostik ; Klassifikation von Tumoren ; Klassifikation von Malformationen ; Key words Comparative genomic hybridization ; Molecular pathology ; Genetic diagnostics ; Classification of tumors ; Classification of malformations
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Comparative genomic hybridisation (CGH) is a new cytogenetic method, which is based on a combination of fluorescence microscopy and digital image analysis. The molecular genetic basis is the hybridization of a mixture of fluorescein labeled test-DNA and reference-DNA on normal metaphase chromosomes. Comparative analysis allows the identification of all unbalanced chromosomal aberrations of the test-DNA in a single experimental step. The resulting DNA gains or DNA losses on the chromosomal or subchromosomal level mirror possible amplifications of oncogenes or losses of suppress orgenes. As CGH can be performed with genomic DNA of formalin-fixed and fresh-frozen tissue or cells, this new method is a very effective tool for pathologists and cytologists in the extended genomic screening of tumors and genetically altered tissues. Despite CGH analysis at present is restricted to research applications; its widespread dissemination as a routine method in diagnostic pathology can be expected in the near future.
    Notes: Zusammenfassung Die komparative genomische Hybridisierung (CGH) ist eine neu entwickelte zytogenetische Methode, die auf einer Kombination von Fluoreszenzmikroskopie und digitaler Bildanalyse beruht. Grundlage stellt die Hybridisierung eines Gemisches aus zu testender und normaler DNA auf gesunde Metaphasechromosomen dar, deren vergleichende (komparative) Analyse die Identifizierung aller unbalancierten chromosomalen Aberrationen der Test-DNA in einem Versuchsansatz erlaubt. Die somit detektierten DNA-Gewinne oder DNA-Verluste auf chromosomaler und subchromosomaler Ebene stellen ein Spiegelbild für eine etwaige Amplifikation eines Onkogens oder den Verlust eines Tumorsuppressorgens dar. Da die CGH mit isolierter DNA sowohl aus formalinfixiertem als auch aus frischem Gewebe/Zellen durchgeführt werden kann, stellt sie für den Pathologen und Zytologen gleichermaßen ein effektives Werkzeug bei der erweiterten genomischen Analyse von Tumoren und anderen genetisch alterierten Geweben dar. Obwohl die CGH bislang ausschließlich in der Forschung eingesetzt wird, ist mit ihrer Anwendung als Routinemethode in der pathologisch-anatomischen Diagnostik bereits in naher Zukunft zu rechnen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    ISSN: 1569-8041
    Keywords: neuroblastoma ; prognosis ; telomerase activity
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Background: Treatment of neuroblastoma has remained a major challenge in pediatric oncology because the assessment of the individual prognosis, particularly in disseminated disease is still obscure. Previous studies have correlated clinical outcome with activity levels of telomerase, a cellular reverse transcriptase which has been detected in the majority of human malignant tumors. Patients and methods: In this blind-trial study, a non-radioactive telomeric repeat amplification protocol (TRAP) with an internal telomerase-assay standard was used on an automated laser fluorescence sequencer for the detection and semiquantitative analysis of telomerase activity (TA) in 67 neuroblastomas of all clinical stages from the German Neuroblastoma Trial and 2 ganglioneuromas. TA levels were correlated with event-free and overall survival rates and established prognostic markers such as MYCN. Results: TA was present in 14 of 69 (20%) samples, including 3 of 22 stage IVS, 8 of 14 stage IV, 1 of 10 stage III, 1 of 7 stage II and 1 of 14 stage I neuroblastomas and 0 of 2 ganglioneuromas. We found a strong statistical correlation between the presence of TA and poor clinical prognosis with regard to all tumor stages. Multivariate analysis revealed TA as an independent prognostic marker. In particular, the analysis of TA in IVS neuroblastomas distinguished two different prognostic groups. Conclusions: Our data suggest that TA is an independent prognostic marker in neuroblastoma which, in combination with other markers such as MYCN, may proof useful in assessing the individual patient's prognosis.
    Type of Medium: Electronic Resource
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