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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Amsterdam : Elsevier
    Addictive Behaviors 14 (1989), S. 229-238 
    ISSN: 0306-4603
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Medicine , Psychology
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1435-1463
    Keywords: Keywords: Autoantibodies ; brain ; major depressive disorder ; schizoaffective psychosis ; schizophrenia ; synaptic membrane.
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary. Antibody reactivity in serum to synaptic membranes from human was investigated in major depressive disorder (N = 20), paranoid schizophrenia (N = 20), schizoaffective psychosis (N = 20), and in controls (N = 20) using Western and Immunoblots and ELISA technique. None of the patients showed a significant immune response to synaptic membranes. There was a base-line activity in both controls and patients with antibodies directed to a double band of proteins at 66 kD. These antibodies may represent natural autoantibodies. The authors conclude from this and other studies that there is at present no proof of antibrain antibodies in mental disorder.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselworte Schizophrenie ; Wohnungslosigkeit ; Chronisch psychisch Kranke ; Psychiatrische Pflege ; Keywords Schizophrenia ; Homelessness ; Chronic psychiatric disease ; Psychiatric care
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Psychiatric care for chronic schizophrenic patients has improved in recent years, but for severely ill patients, often with multiple comorbid psychiatric conditions and in great need of care, the situation remains unsatisfactory. Community-based psychiatric care is limited and psychiatric hospitals are now cutting back on inpatient care. The quality of care that chronically mentally ill patients receive at independant psychiatric nursing homes removed from population centers is undetermined, and many patients end up in asylums or homeless shelters unable to provide for their psychiatric needs. Neither a reliable way to assess the needs of these complicated patients nor a scientific basis for therapeutic intervention exists yet. The case study presented here illustrates an interdisciplinary approach to the care and treatment of a chronic schizophrenic patient with several comorbid conditions. Based on the individual needs of the patient and developed over the last 4 years, this approach had positive effects on the course and outcome of treatment and resulted in an impressive reduction of costs. The average annual number of days of hospitalization over a 3-year period was reduced from 206 to two and the total cost of care was reduced from US$70 000 annually to $8000. The results from this single case study are promising. Further investigation of the development and evaluation of highly individualized treatment plans for severely disturbed schizophrenic patients is warranted.
    Notes: Zusammenfassung Die Versorgung chronisch kranker Schizophrener wurde wesentlich verbessert. Unbefriedigend bleibt sie aber für die Schwerstkranken mit hohem Betreuungsbedarf. Die Pflegebereiche der Fachkrankenhäuser wurden stark verkleinert oder aufgelöst, in den gemeindepsychiatrischen Versorgungsstrukturen finden diese Patienten oft keinen Platz. Über die Qualität der – wohnortfernen – Pflegeheime liegen kaum Erkenntnisse vor. Einrichtungen der Wohnungslosenhilfe, oft letzte Anlaufstelle der schwer chronisch Kranken, sind für diese Aufgabe nicht ausgestattet. Zuverlässige epidemiologische Zahlen zu dieser Patientengruppe fehlen ebenso wie wissenschaftlich abgesicherte Therapieverfahren. Modellhaft wird anhand eines Patienten mit Mehrfachdiagnose und ausgeprägter Psychopathologie ein am individuellen Hilfebedarf orientierter Betreuungs- und Behandlungsansatz dargestellt, der in den letzten 4 Jahren in interdisziplinärer Zusammenarbeit realisiert wurde. Er bewirkte einen positiven Behandlungsverlauf bei hervorragendem Kosten-Nutzen-Verhältnis: Die Krankenhausbehandlungstage konnten von 206 Tagen pro Jahr auf nahezu null gesenkt werden, die Gesamtaufwendungen des Sozialamtes für den Patienten sanken von rund 116.000.- DM auf 14000.- DM jährlich. Die Kasuistik ermutigt dazu, für diese problematische Patientengruppe entsprechende hochindividualisierte Behandlungskonzepte weiterzuentwickeln und in größerem Umfang zu erproben.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European archives of psychiatry and clinical neuroscience 236 (1986), S. 179-186 
    ISSN: 1433-8491
    Keywords: Schizophrenia ; non-acute - Text analysis - Filter deficit - Psychotherapy ; cognitive - Schizophasia ; Schizophrenie ; nicht akut - Textanalysen ; Filterstörungen Psychotherapie ; kognitiv - Schizophasie
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Siebzig spontansprachliche and in standardisierten Kontexten zustandegekommene Texte schizophrener Patienten außerhalb der akuten Krankheitsepisoden und nichtschizophrener Vergleichsprobanden werden empirisch daraufhin untersucht, welche Strategien die Sprecher verbunden, um ihrer Äußerung Stringenz und inneren Zusammenhang zu geben. Dabei wurde die von Halliday und Hasan (1976) erarbeitete Typologie „kohäsiver Verknüpfungen” verwendet, die es ermöglicht, die semantische und lexikogrammatische Geschlossenheit eines sprachlichen Textes quantitativ zu beschreiben. In den Texten der untersuchten schizophrenen Sprecher waren die Sätze durch signifikant weniger kohäsive Verknüpfungen miteinander verbunden als in den Texten der nichtschizophrenen Vergleichsgruppe. In einer zusätzlichen Längsschnittuntersuchung konnte gezeigt werden, daß in den schizophrenen Probandengruppen das Ausmaß der „Kohäsivität” bei der spontansprachlichen Textproduktion größer wurde, nachdem sie an einem dreimonatigen Psychotherapieprogramm teilgenommen hatten. Ziel dieses Programms war die Verbesserung sozial kognitiver Fertigkeiten im Umgang mit Belastungen. Die Ergebnisse der textstatischen Untersuchung werden vor allem im Zusammenhang mit den kognitiven Störungen schizophrener Patienten diskutiert.
    Notes: Summary Seventy texts, which had been produced spontaneously but in standardized contexts by (non-acute) schizophrenic patients and by non-schizophrenic subjects, were analysed linguistically in order to investigate the various strategies that speakers may use to join different sentences together to form a unified structure by semantic and lexicogrammatical ties. For this purpose we used Halliday's and Hasan's classification of so-called “cohesive ties”. This theoretical framework makes it possible to describe the inner coherence of linguistic texts in a quantitative way. In the “schizophrenic texts” the sentences contained significantly fewer such cohesive ties than in those texts produced by normal speakers. An additional longitudinal analysis revealed an increase in the number of cohesive ties per sentence, when the same schizophrenic speakers were asked to produce a second text (in a similar context) after participating in a 3-month psychotherapy programme. The central goal of psychotherapy was to improve the patients' cognitive ability to face and cope with social stress situations. The results of several textual and statistical procedures are discussed, mainly under the aspect of cognitive dysfunctions during periods of non-acute schizophrenia.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European archives of psychiatry and clinical neuroscience 240 (1991), S. 292-300 
    ISSN: 1433-8491
    Keywords: Predictability ; Relapses ; Schizophrenics patients prognosis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary The objective of this study was to identify clinically relevant predictors of short-term (2 years) outcome in schizophrenic patients and to gather these predictors into one simple prognosis model for the course of the disease. Ninety-nine schizophrenic outpatients classified according to DSM-III criteria were observed for 3 years with regard to their relapse (rehospitalization) frequency. Predictors of both a high and a low relapse risk permitting a prognostic assessment of the individual case were based on various sources: case history data, especially those relating to the previous course of the disease; cocial and therapeutic situation; psychopathological findings; emotional family atmosphere; and prognosis scales.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Schizophrenie ; Psychoedukation ; Angehörigengruppen ; Rezidivprophylaxe ; Langzeiteffekte ; Key words Schizophrenia ; Psychoeducation ; Keyperson counseling ; Relapse prevention ; Long-term effects
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary In this study we investigated whether, in conjunction with neuroleptics, a psychoeducational and cognitively oriented treatment for schizophrenic outpatients and their key-persons can improve the course of schizophrenic illness within a 2-year follow-up. This prospective randomized study covered a total of 191 schizophrenic patients (according to DSM-III-R) and comprised a psychoeducational training and cognitive psychotherapy for patients and counseling for their key persons in various combinations. Patients were examined before, immediately after and 2 years after the end of the intervention. Patients in the treatment groups reduced their overall psychopathology and their attention deficit. For patients receiving all three treatment conditions, there was a relevant preventive effect with regard to the rehospitalization rate appearing during the second year of the follow-up. We conclude that in the mid-term, a combination of psychoeducational and cognitively oriented therapy for patients and their keypersons can improve the course of schizophrenic illness.
    Notes: Zusammenfassung Die Untersuchung beantwortet die Frage, ob eine ambulante psychoedukativ-psychotherapeutische Behandlung schizophrener Patienten und ihrer Angehörigen in Verbindung mit einer neuroleptischen Medikation in den 2 Jahren nach Abschluß der Therapie den Krankheitsverlauf der Patienten günstig beeinflussen kann. Es handelt sich um eine prospektive Studie im randomisierten Kontrollgruppendesign, in die 191 ambulant behandelte Schizophrene (DSM-III-R-Kriterien) aufgenommen wurden. Die Behandlungsbedingungen bestanden aus einem psychoedukativen Training und einer kognitiven Psychotherapie für die Patienten sowie aus einer Bezugspersonenberatung für deren Angehörige, jeweils in unterschiedlichen Kombinationen. Die Untersuchungen fanden vor Beginn, unmittelbar am Ende, sowie 12 und 24 Monate nach Therapieabschluß statt. In der Therapiegesamtgruppe verbesserten sich einzelne psychopathologische Parameter. Eine nominell statistisch signifikante Reduktion der Rehospitalisierungsrate fand sich bei der Patientengruppe mit allen 3 Behandlungsbedingungen. Der rezidivprophylaktische Effekt dieses komplexen psychoedukativ-psychotherapeutischen Behandlungsangebots entwickelte sich erst innerhalb des 2. Katamnesejahrs. Damit ist von einer mittelfristigen rezidivprophylaktischen Wirkung dieses komplexen Therapieangebots, das sowohl Patienten als auch Angehörige einbezieht, auszugehen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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