Library

feed icon rss

Your email was sent successfully. Check your inbox.

An error occurred while sending the email. Please try again.

Proceed reservation?

Export
  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 44 (1966), S. 32-39 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary As the result of 19 separate observations, opinions are expressed concerning the question of latent injury following the use of Thorotrast. In this connection, the occurrence of injury to the liver, progressing as fas as Thorotrast sclerosis of the liver, and the disturbance of the bone marrow function through failure, clearly due to tumourous alteration by Thorotrast, merits particular emphasis. The question of a causal-genetic connection between leucaemia and Thorotrast is critically illustrated by reference to the relevant literature.
    Notes: Zusammenfassung Anhand von 19 eigenen Beobachtungen wird zur Frage der Spätschäden nach Thorotrastanwendung Stellung genommen. Dabei verdient das Auftreten von Leberschäden bis zur Thorotrastsklerose der Leber und die Störung der Knochenmarkfunktion beim Fehlen eindeutig auf das Thorotrast zu beziehender, blastomatöser Veränderungen besonders hervorgehoben zu werden. Die Frage kausalgenetischer Beziehungen zwischen Leukämie und Thorotrast wird unter Würdigung der einschlägigen Literatur kritisch beleuchtet.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 29 (1951), S. 202-204 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 18 (1939), S. 353-356 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Zusammenfassung An einer großen Reihe von Scharlach-, Masern- und Rötelkranken wurde im Krankheitsverlauf nach Symptomen einer Pankreasinsuffizienz gefahndet. Es lassen sich Symptome finden, die auf eine Pankreatitis als Begleiterkrankung bei akuten Exanthemen hindeuten. Entsprechende Schmerzbilder, Ausfallserscheinungen bei Belastung des Pankreas, Fermentabweichungen im Blut, Urin, Duodenalsaft. Die Blutfermentwerte zeigen oft Abweichungen von der Norm im Sinne einer Fermententgleisung, in seltenen Fällen im Sinne einer Fermenthemmung, Beim Scharlach weist der Blutdiastasewert bei regelmäßiger Kontrolle 2 Verlaufstypen auf. Anstieg im akuten Exanthem und allmählicher Abfall zu. Normalwerten wie etwa beim Typhus und der Parotitis, oder normaler Anfangswert mit Anstieg um die 2. bis 3. Woche und Wiederabfall. Fermententgleisung und Insuffizienz-symptome des Pankreas sind häufiger um die 2. bis 3. Woche nachzuweisen als im akuten Stadium, sie sind Ausdruck einer Pankreatitis als zweites Kranksein beim Scharlach. Bei Masern und Röteln finden sich Pankreassymptome nur sehr selten. Die Infektpankreatitis kann die Grundlage für eine chronische Pankreasinsuffizienz im späteren Leben sein, vielleicht auch gelegentlich Zweitschaden für einen Diabetes. Therapeutisch ist im Infekt und in der Rekonvaleszenz darauf zu achten, daß eine für die Verdauungsdrüsen und das Pankreas leicht angreifbare Kost gereicht wird. Pankreassubstitutionstherapie bei Vorherrschen intestinaler Symptome ist zu empfehlen.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 27 (1949), S. 50-53 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Zusammenfassung Die Einschränkung der Regulationsbreite des eiweißarm ernährten Tieres erweist sich nach einem erheblichen Blutverlust darin, daß die hämodynamischen Kompensationsvorgänge unvollkommen und verzögert ablaufen. Die unter dem Einfluß eines erhöhten Sympathicotonus eintretende Mobilisierung der Blutdepots und Einschwemmung von Gewebswasser in die Blutbahn mit dem Ziel, die zirkulierende Blutmenge wieder herzustellen, die zweite Phase nach dem Blutverlust, ist gestört. Eine Verminderung der Blutdepots, der Vagotonus Unterernährter und der Mangel an mobilisierbaren für das Verbleiben von Plasma im Gefäßraum erforderlichen Plasmaeiweißkörper sind die Ursache dieser hämodynamischen Fehlregulation. Auftreten von Ödemen in der posthämorrhagischen Phase nach Salz-Wasserzufuhr bei verminderter Gesamtblutmenge ist Folge des Gewebasschadens durch Hypoprotie und der Bluthypoonkie. Die Regeneration erfolgt in der Reihenfolge: Plasma, zirkulierendes Eiwei\, Eiweißkonzentration, Gesamtblutmenge, Erythrocytenvolumen, eine Hyperproteinämie und Hypervolämie löste die Hypoproteinämie und Hypovolämie ab. Einem in dieser Phase auftretenden Wiederernährungsödem liegen nicht Störungen der Onkie, sondern eigene dem Fettansatz voraufgehende Gewebsstoffwechselveränderungen zugrunde. Verfüttertes Blut regt die Plasmaeiweiß-, besonders die albuminregeneration energisch an, das Verhalten der Hauptfraktionen des Plasmaeiwei\ paßt sich in die zentral gesteuerten Vorgänge nach einem Blutverlust ein und unterliegt diesen.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 27 (1949), S. 585-586 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 30 (1952), S. 138-144 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 32 (1954), S. 477-480 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Fresenius' journal of analytical chemistry 365 (1999), S. 123-132 
    ISSN: 1432-1130
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Chemistry and Pharmacology
    Notes: Abstract In polymer electrolyte fuel cells (PEFC) preferably Nafion® (Du Pont) is used as electrolyte material. The electrodes contain polytetrafluoroethylene (PTFE) as organic binder and the electrolyte Nafion® as additive to enlarge the three phase boundary zone. Since Nafion® is chemically related closely to PTFE, using surface analytical methods the two polymers can only be distinguished by the sulfonic acid groups in Nafion®. XPS measurements give information about the chemical composition of the electrode surface. By electron microscopy and EDX analysis it is possible to image the surface structure and to determine the local elements distribution, but hereby the distinction of the different polymers is a problem. In EDX spectra the sulfur peak induced from the sulfonic acid in the Nafion® is overlayed by a platinum peak from the catalyst component in the electrodes. Consequently, the distribution of the pure Nafion® cannot be determined by EDX. To make Nafion® distinguishable from PTFE and platinum the Nafion® in the electrode has to be marked, e.g. by exchange of the conducting protons in Nafion® by alkali ions like sodium. After having marked Nafion® its spatial distribution in fuel cell electrodes can be determined by EDX mapping of fluorine and sodium.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 9
    ISSN: 1432-1076
    Keywords: Prematures ; Respiratory distress syndrome ; Neonatal hypoxia ; Peritoneal dialysis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Mehrere Autoren haben die Peritonealdialyse zur Behandlung von Neugeborenen mit einem Atemnotsyndrom vorgeschlagen. Erste Versuche seit 1967, teils mit positivem Ergebnis, sowie die Resultate von Boda et al. veranlaßten uns zum Einsatz der Peritonealdialyse als Zusatz zu einer Standardtherapie beim Atemnotsyndrom reifer und unreifer Neugeborener mit schlechter Prognose. 13 Frühgeborene, 1 Reifgeborenes sowie 1 Frühgeborenes mit einem Geburtsgewicht von 2750 g und Hydrops congenitus bei Morbus haemolyticus neonatorum wurden behandelt. Bei 2 Patienten war kein und bei 4 Patienten nur ein geringer Effekt zu beobachten. 4 Frühgeborene erholten sich von der Erkrankung. 3 dieser Kinder zeigten eine normale psychomotorische Entwicklung. 1 Frühgeborenes mit einem Geburtsgewicht von 1200 g starb im Alter von 26 Tagen an einer Pilzsepsis, nachdem es vom 6. bis 13. Lebenstag klinisch unauffällig war. Klinische und biochemische Angaben zu dem Krankheitsverlauf bei den Patienten sind in Tabellen und Abbildungen zu finden. Die Indikationen zur Peritonealdialyse sowie die Ergebnisse dieser Therapie sind in Tabellen aufgezeichnet. Wirkungsweise der Peritonealdialyse, Indikationen zur Peritonealdialyse sowie die Behandlungsergebnisse werden diskutiert. Unter Berücksichtigung von Aufwand und Nutzen wird die Peritonealdialyse als echte Ergänzung zur der üblichen Therapie des Atemnotsyndroms der reifen und unreifen Neugeborenen angesehen.
    Notes: Abstract Some authors have recommended peritoneal dialysis to improve the therapy of the respiratory distress syndrome (RDS) of newborns. In 1968 we published a report estimated on a newborn suffering from RDS. As a pH of 6.73, was 2 hrs after birth, we administered standard therapy and peritoneal dialysis. The baby has survived and his development has been uneventful. This case and the results obtained by other authors in the treatment of RDS with peritoneal dialysis have led us to treat prematures and newborns suffering from severe RDS with peritoneal dialysis in addition to standard therapy (infusions of THAM, glucose, electrolytes, amino acids, administration of antibiotics and oxygen, and, when indicated, intermittent positive-pressure respiration). Peritoneal dialysis was carried out with bland hypertonic solution in continuous flow technics. We have treated 13 prematures and 1 newborn suffering from RDS and a premature suffering from erythroblastosis with hydrops and RDS. Except for the mature newborn, the gestational age was 25 to 33 weeks. Four prematures had birth weights below 1250 g. The Apgar score of 10 newborns was 3 or less 1 min after birth. Thirteen newborn needed resuscitation in the delivery room. Eight newborns were treated with respiration during the first few hours after birth and 4 other prematures at a later stage. Clinical and laboratory data after birth, on admission to the pediatric hospital and during the course of the disease are shown in tables and figures. The indications for the peritoneal dialysis are described in tables. In 2 patients we saw no positive effect, and we saw only a slight effect in 4 patients. Four prematures survived. The physical and psychological development was normal in 3 infants. One premature with a birth weight of 1200 g had recovered before she died of Candida sepsis at the age of 26 days. Results of the treatment and the efficacy and technical problems of peritoneal dialysis in RDS of newborns are discussed. Our opinion is that the peritoneal dialysis is a good additional aid in the treatment of RDS of prematures and newborns.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European archives of oto-rhino-laryngology and head & neck 223 (1979), S. 465-466 
    ISSN: 1434-4726
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary The radioisotope F18 has a particular affinity for bone tissue and a rapid soft tissue clearance, 1 h after i.v. injection of F18 the radiopharmacon is located almost exclusively in the bone. Osseous regions with increased metabolism show an elevated uptake of the diagnostic agent. This bone seeker was used along with the standard diagnostic procedures in the otitis media chronica epitympanalis. In p.a. directed skull scintigram areas showing “active bone alteration” were able to be differentiated from less active forms of this ear affection F18-scintigraphy therefore offers an additional diagnostic possibility in the evaluation of otitis media chronica epitympanalis.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
Close ⊗
This website uses cookies and the analysis tool Matomo. More information can be found here...