ISSN:
0930-9225
Keywords:
Schlüsselwörter Intraaortale Ballonpumpe – perioperatives low output Syndrom – mechanische Kreislaufunterstützung
;
Key words Intraaortic balloon pump – perioperative low output syndrome – mechanical circulatory support
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Summary In a prospective study 97 patients with intraoperative low output syndrome, who were operated with heart-lung bypass and received an implantation of an intraaortic ballon pump, were analyzed. All operations were performed between July 1996 and July 1997. Sixty operations were elective and 37 patients were operated in an emergency situation. Twenty-nine of all patients died perioperatively. Sixty-eight patients could be discharged from the hospital. Patients who died perioperatively were significantly older, had a significantly lower LVEF pre- and perioperatively, had a higher catecholamines demand despite the IABP support, were anuric or nearly anuric, had a lower cardiac index, and the total bypass time was significantly longer. All five patients who had received mitral valve procedures died. We conclude that the success or failure of perioperative IABP support can be predicted early after implantation. In patients with low output syndrome despite the IABP support, an implantation of a ventricular assist system should be considered.
Notes:
Zusammenfassung In einer prospektiven Studie wurden von 7/96 bis¶7/97, 97 Patienten mit intraoperativem low output syndrome untersucht, bei denen zum Abgang von der Herzlungenmaschine eine IABP implantiert wurde. Dabei waren 60 dieser Operationen elektiv vorgenommen worden, bei 37 Fällen handelte es sich um Notfall-Eingriffe. Von den 97 Patienten verstarben 29 Patienten perioperativ. 68 Patienten konnten nach Hause entlassen werden. Patienten, die perioperativ verstarben, waren signifikant älter, hatten eine signifikant geringere LVEF prä- und intraoperativ, hatten einen signifikant höheren Katecholaminbedarf trotz IABP, waren an- oder oligourisch, hatten einen signifikant geringeren cardiac index nach IABP-Implantation und hatten eine signifikant längere „Maschinenzeit“ als Patienten, die sich durch den Einsatz der IABP erholten. Von 5 Patienten bei denen eine Mitralklappenoperation vorgenommen worden war und bei denen perioperativ eine IABP implantiert worden war, überlebte keiner den perioperativen Zeitraum. Wir folgern, der Erfolg oder Mißerfolg des Einsatzes einer IABP läßt sich intraoperativ schon frühzeitig absehen. Bei Patienten, die trotz IABP-Einsatzes ein low output syndrome bieten, ist frühzeitig die Implantation eines ventrikulären Assist Systems zu diskutieren.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/s003980050089
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