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  • 1
    ISSN: 1432-1238
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 2
    ISSN: 1435-1420
    Keywords: Key words Tetanus ; autonomic dysfunction ; magnesium sulfate ; Schlüsselwörter Tetanus-infektion ; autonome Störungen ; Magnesiumsulfat
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Hintergrund: Für die hohe Letalität bei generalisiertem Tetanus sind häufig autonome Störungen infolge Sympathikusüberaktivierung verantwortlich. Anhand einer Kasuistik wird auf das therapeutische Potential einer adjuvanten Magnesiumtherapie hingewiesen. Fallbericht: Ein 54jähriger Patient entwickelte zwei Wochen nach einer oberflächlichen Hautverletzung zunächst eine Kau-, Schluck- und Sprechstörung und schließlich generalisierte Muskelkrämpfe mit Befall der Atemmuskulatur. Impfschutz gegen Tetanus bestand nicht. Die Basistherapie bestand in Antitoxingabe, Antibiose und hochdosierter Analgosedierung (Midazolam, Sufentanil) und Relaxierung (Cisatracurium) bei künstlicher Beatmung. Zur Beherrschung massiv auftretender autonomer Störungen wurde adjuvant Magnesiumsulfat 10% verabreicht. Hierunter verbesserten sich die enormen Blutdruckschwankungen, verringerte sich die Herzfrequenz und milderten sich die Muskelspasmen. Nach 10wöchiger intensivmedizinischer Therapie und 8wöchiger Rehabilitationsbehandlung war der Patient klinisch unauffällig. Schlußfolgerung: Magnesiumsulfat erwies sich bei einer schweren generalisierten Tetanuserkrankung als adjuvante Therapie zur Kupierung autonomer Störungen und zur Minderung der Muskelspasmen als nützlich.
    Notes: Summary Background: The high mortality rate in severe tetanus frequently is due to sympathetic overactivity. We present a case that demonstrates the usefulness of adjuvant magnesium. Case report: Two weeks after a superficial skin injury a 54-year old patient was admitted because of difficulties in chewing, swallowing, and speech. A few days later generalized muscle spasms occurred involving breathing muscles. He had not been immunized against tetanus by vaccination. Basic therapy included tetanusantitoxin, antibiotics, analgesia (sufentanil), sedation (midazolam) and relaxation (cisatracurium), and mechanical ventilation. There was pronounced autonomic nervous system instability. We used 10% magnesium sulfate to control sympathetic crisis, which resulted in normalization of blood pressure, slight depression of heart rate, and reduction of the muscle spasms. After ten weeks ICU treatment and eight weeks of rehabilitation the patient was in good clinical condition. Conclusion: This experience suggests that adjuvant magnesium is useful in the treatment of sympathetic overactivity and muscle spasms in severe tetanus.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 3
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Transkranielle Dopplersonographie ; Ergometerbelastung ; Chronischer Kopfschmerz vom Spannungstyp ; Key words Transcranial Doppler sonography ; ergometer test ; tension type headache
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary In the etiopathology of tension type headache, vascular and autonomic disorders are discussed. Fifteen patients with chronic tension type headache according to the criteria of the IHS were investigated using the TCD-ergometer-test – a method used to evaluate the myogenic mechanism of cerebrovascular autoregulation – and the results were compared with the findings in fifteen healthy control subjects. The patients’ Mean Flow Velocity (TAVmean) and Resistance Index (RI) at rest and after exercise were significantly decreased (p 〈0,05). During exercise they normalized. The patients’ endtidal pCO2 at rest and during exercise was significantly lower than the corresponding values of the control group (p 〈0,05). Regarding blood pressure elevation and heart rate increase during exercise both groups did not differ significantly (p 〉0,05). These findings suggest that patients with tension type headache have a diminished vascular tone in the cerebral vessels at rest which is normalised during exercise. The reduced endtidal pCO2 is considered as a physiological response to increase vascular tone via metabolic mechanism of cerebrovascular autoregulation. In conclusion it is suggested that therapeutic procedures which activate sympathetic autonomic nervous function to train cerebral vessels should be more carefully considered.
    Notes: Zusammenfassung In der Ätiopathogenese des chronischen Kopfschmerzes vom Spannungstyp (CKST) werden unter anderem vaskuläre und autonome Faktoren diskutiert. Wir untersuchten mit dem TCD-Ergometertest (Streß-TCD – eine Methode zur Beurteilung des myogenen Mechanismus der zerebrovaskulären Autoregulation) 15 Patienten mit chronischem Kopfschmerz vom Spannungstyp (entsprechend den Kriterien der IHS) und verglichen die Befunde mit denen von 15 gesunden Kontrollpersonen. Die mittlere Strömungsgeschwindigkeit (TAVmean) war bei den CKST-Patienten unter Ruhebedingungen und nach Belastung signifikant vermindert (p 〈0,05). Der Resistance-Index (RI) als Maß des peripheren Gefäßwiderstandes war ebenfalls bei der Patientengruppe unter Ruhebedingungen und nach 5minütiger Erholungsphase signifikant vermindert (p 〈0,05). Während der Belastungsphase glichen sich TAVmean und RI den Werten der Kontrollgruppe an. Der endexpiratorische pCO2 der Patienten lag unter Ruhe und Belastungsbedingungen signifikant unter dem jeweiligen Wert der gesunden Probanden (p 〈0,05). Bezüglich des Verhaltens von Blutdruck und Herzfrequenz unterschieden sich die Patienten nicht signifikant von den gesunden Probanden (p 〉0,05). Diese Befunde sprechen für einen verminderten basalen Vasotonus des zerebralen Gefäßsystems bei CKST-Patienten, der sich unter Belastung normalisiert. Der verminderte endexpiratorische pCO2 der Patienten ist als Ausdruck einer physiologischen Gegenregulation über den metabolischen Autoregulationsmechanismus anzusehen mit dem Ziel der Vasotonuserhöhung. Aufgrund dieser Resultate sollten im therapeutischen Kontext vermehrt physiotherapeutische gefäßtrainierende Verfahren in Betracht gezogen werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 4
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Pseudotumor cerebri ; Operative Dekompression des N. opticus ; Ventrikuloperitonealer Shunt ; Key words Pseudotumor cerebri ; Optic nerve sheath fenestration ; Lumboperitoneal shunting
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary In primary pseudotumor cerebri (PTC) intracranial pressure is elevated by so far unknown mechanisms. There is a wide range of clinical courses. Therapy is controversial. We present a case of PTC with acute visual loss. After optic nerve sheath decompression a relapse occured. A 30-year old female patient experienced visual loss within 48 h accompanied by headache and slight neck stiffness. Visual acuity was 1/50 in the right eye; in the left eye just hand movements and light were perceived. Fundoscopy revealed a 9 dptr. prominent optic disc bilaterally. After optic nerve sheath decompression (ONSD) she improved, but underwent a relapse after 3 months. Twenty-four-hour measurement of intracranial pressure revealed elevated values. As a consequence ventriculo-peritoneal shunting was performed, leading to prominent improvement. Primary PTC can cause acute visual loss. If conservative treatment fails, different surgical procedures should be considered.
    Notes: Zusammenfassung Beim primären Pseudotumor cerebri liegt eine ätiopathogenetisch ungeklärte Hirndrucksteigerung vor, die sich klinisch in unterschiedlichen Verlaufsformen äußert. Die Therapie ist kontrovers. Es wird der Fall eines Verlaufs mit foudroyanter und schwerster Visusminderung sowie Rezidiv nach operativer einseitiger Optikusdekompression vorgestellt. Bei einer 30jährigen Patientin kam es innerhalb von 48 h zu Kopf- und Nackenschmerzen und perakuter Visusminderung auf 1/50 am RA und Wahrnehmung von Handbewegungen und Lichtschein am LA. Fundoskopisch bestand eine STP von 9 Dptr. beidseits. Der initialen Besserung aller Symptome nach operativer Dekompression des N. opticus folgte nach 3 Monaten ein Rezidiv. Eine 24-h-Hirndruckmessung zeigte erhöhte Werte. Nach Anlage eines ventrikuloperitonealen Shuntes kam es zur deutlichen, bis sechs Monate danach anhaltenden Befundbesserung. Der primäre PTC kann mit foudroyantem Visusminderung einhergehen. Bei unzureichender Wirksamkeit konservativer Therapien stehen unterschiedliche operative Verfahren (Optikusdekompression, Liquorshuntverfahren) zur Vefügung.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of neurology 246 (1999), S. 486-491 
    ISSN: 1432-1459
    Keywords: Key words Hepatitis C virus ; infection ; Vasculitic neuropathy ; Cerebral vasculitis ; Autoimmune ; response
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Hepatitis C virus (HCV) infection is often associated with abnormal immunological responses. We describe four patients with vasculitic neurological signs and symptoms following HCV infection. A 56-year-old woman with HCV infection developed peripheral neuropathy characterized by asymmetric distal painful hypesthesia, dysesthesia and moderate motor weakness of the lower limbs. Serological examinations revealed cryoglobulinemia and low levels of complement C4. A biopsy of the sural nerve revealed vasculitic neuropathy. HCV infection associated immunomediated vasculitis was diagnosed. While steroid therapy was ineffective, treatment with interferon-α improved the neuropathy considerably without, however, eliminating HCV infection. A 62-year-old man with HCV infection developed peripheral sensory neuropathy. Complement C3 was slightly diminished. Nerve biopsy revealed vasculitic neuropathy. A 71-year-old woman developed chronic symmetric sensomotor polyneuropathy. HCV hepatitis followed blood transfusions. Cryoglobulins tested positive, consistent with type II cryoglobulinemia. Complements C3 and C4 were diminished. Inflammatory infiltrates in the sural nerve biopsy specimen led to the diagnosis of chronic vasculitic disorder. A 55-year-old woman with HCV infection developed vasculitis of the skin, connective tissue, visceral organs, and kidney, leading to hemodialysis. Neurologically she developed severe apathy and drowsiness, myoclonic jerks, exaggerated deep tendon reflexes, and positive pyramidal signs. Magnetic resonance imaging of the brain showed diffuse increased signal abnormalities involving supra- and infratentorial white matter suggesting cerebral vasculitis. Cryoglobulins were positive, complements C3 and C4 slightly diminished (54 mg/dl, 4.3 mg/dl). Supportive therapy resulted in neurological improvement. Treatment with interferon-α was discontinued because of agranulocytosis. In patients with peripheral neuropathy or signs of leucencephalopathy, a hepatitis C associated vasculitis should be considered in the differential diagnosis.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 6
    Electronic Resource
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    Springer
    Journal of neurology 247 (2000), S. 56-57 
    ISSN: 1432-1459
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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