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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 45 (1967), S. 1097-1103 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Report of 18 cases, in which septicemia developed due to bacterial colonization of Spitz-Holter or Pudenz valves. These are 9% of all patients having undergone ventriculoatriostomy in the neurosurgical hospital of the University of Freiburg from 1961 to 1965 (average occurrence according to the literature: 14%). Local complications in the scalp wound, such as wound necrosis, fistula, or subcutaneous suppuration, occurred in 6 of these 18 cases. They were caused by coagulase-positive staphylococcus aureus in 5 cases and by coagulase-negative staphylococcus albus in one case (wound necrosis without suppuration). In the other 12 cases there was no visible contamination of the operation site. Symptoms of septicemia occurred in 8 of the cases within two weeks after ventil insertion. Coagulase-negative staphylococcus albus was the causative organism in 6 of these cases. In one case achromobacter was the infecting agent. In another case it was coagulase-positive staphylococcus aureus. The short interval between ventil insertion and onset of septicemia as well as the preponderance of bacteria belonging to the normal skin flora suggest that the bacteremia in these 8 cases has originated in the introduction of saprophytic organisms at the time of surgery. 4 cases of bacteremia occurred several months after surgery. In two of these staphylococcus albus was the causative agent, in the other two staphylococcus aureus. Altogether the early cases, which occurred within two weeks after surgery, are prevailing in our material (13 of 18 cases). Both valve systems participate in valve sepsis according to the frequency of their implantation. Myelomeningoceles show no higher frequency in valve sepsis than other causes of hydrocephalus. The clinical course was fulminant and sometimes complicated by osteomyelitis, staphylococcal pneumonia or meningitis in those cases with inflammatory reactions around the valve due to pathogenic staphylococci. The majority of our cases had no local complications and apart from the septic temperatures showed only slight symptoms of sepsis, such as anemia and hepatosplenomegaly. The general condition of the patients was well. Four patients died, two by staphylococcal sepsis and two in connection with the increased liquor pressure after removal of the shunting apparatus. Intensive and specific antibiotic treatment was successful only in one patient, another case possibly recovered spontaneously. The shunt was removed in 12 cases; reimplantation of a shunting system was not necessary in 7 cases.
    Notes: Zusammenfassung Es wird über 18 Fälle mit Ventilsepsis berichtet. Die Komplikation ist in 9% der in der Neurochirurgischen Universitätsklinik Freiburg i.Br. operierten Hydrocephaluskinder eingetreten (durchschnittliche Häufigkeit in der Literatur: 14%). In 6 Fällen traten lokale Komplikationen im Operationsbereich (Wundnekrose, Fistelung, subcutane Eiterbildung) ein, die zur Sepsis führten. Fünf Fälle mit Absceßbildung waren mit Staphylococcus aureus infiziert, ein Fall (Wundnekrose) ohne Eiterung mit Staphylococcus albus. Bei den anderen 12 Fällen lag keine lokale Schädigung oder andere erkennbare Ursache für die Ausbildung der Sepsis vor. In 8 von diesen Fällen begannen die Sepsiszeichen unmittelbar postoperativ, so daß ein direkter Zusammenhang mit dem operativen Eingriff naheliegt, zumal als Erreger bei 7 von den 8 Fällen ubiquitäre Hautkeime (sechsmal Staphylococcus albus, einmal Achromobacter) isoliert wurden. Die restlichen 4 Sepsisfälle traten erst Monate nach der letzten Operation auf und waren zweimal durch Staphylococcus albus und zweimal durch Staphylococcus aureus bedingt. Insgesamt überwiegen die innerhalb von 2 Wochen postoperativ aufgetretenen Frühsepsisfälle (13 von 18 Fällen). Die beiden verwendeten Ventilsysteme (Spitz-Holter, Pudenz) sind an den Sepsisfällen entsprechend ihrer Verwendungshäufigkeit beteiligt. Bei Patienten mit Myelomeningocele ist keine Häufung von Ventilsepsisfällen zu beobachten. Der klinische Verlauf war bei Vorliegen einer Wundinfektion mit pathogenen Staphylokokken foudroyant und in einigen Fällen kompliziert durch Osteomyelitis, abscedierende Pneumonie oder Meningitis. Die anderen, zahlenmäßig überwiegenden Fälle verliefen trotz septischer Temperaturen symptomenarm. Die sich häufig ausbildende Anämie machte nur selten eine Bluttransfusion erforderlich. 4 Patienten mit Ventilsepsis starben, davon 2 durch Staphylokokkensepsis und 2 in Zusammenhang mit dem nach der notwendigen Ventilentfernung aufgetretenen Liquordruck. Ausführliche und gezielte antibiotische Behandlung führte nur in einem Falle zur Ausheilung der Sepsis, ein weiterer Fall ist möglicherweise spontan ausgeheilt. Das infizierte Ventilsystem wurde in 12 Fällen entfernt, siebenmal erübrigte sich eine erneute Ventileinlage.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Acta neurochirurgica 16 (1967), S. 108-113 
    ISSN: 0942-0940
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The behaviour of c.s.f. pressures and c.s.f. pulses was analyzed before and after the insertion of an auriculo-ventricular shunt in six patients.
    Abstract: Résumé Les pressions et les pulsations du L. C. R. sont analysés avant et après l'insertion d'un shunt auriculo-ventriculaire chez 6 patients.
    Notes: Zusammenfassung Es wird das Verhalten des Liquordruckes und Liquorpulses vor und nach Anlage eines aurikulo-ventrikulären Shunts in 6 Fällen analysiert.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 0942-0940
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Acta neurochirurgica 10 (1962), S. 492-500 
    ISSN: 0942-0940
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Amsterdam : Elsevier
    Journal of Organometallic Chemistry 369 (1989), S. 335-342 
    ISSN: 0022-328X
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Chemistry and Pharmacology
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Amsterdam : Elsevier
    Journal of Organometallic Chemistry 323 (1987), S. C29-C32 
    ISSN: 0022-328X
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Chemistry and Pharmacology
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Amsterdam : Elsevier
    Journal of Chromatography A 554 (1991), S. 267-280 
    ISSN: 0021-9673
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Chemistry and Pharmacology
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Amsterdam : Elsevier
    Journal of Chromatography A 554 (1991), S. 267-280 
    ISSN: 0021-9673
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Chemistry and Pharmacology
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 329 (1971), S. 157-158 
    ISSN: 1435-2451
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die im Kindesalter hauptsächlich vorkommenden Tumoren der hinteren Schädelgrube — Medulloblastome, Ependymome und Astrocytome -verursachen meist einen sekundären Hydrocephalus durch Blockade der liquorabführenden Wege. Das entscheidende Kriterium der Verschlechterung liegt in der durch den Occlusionshydrocephalus bedingten Steigerung des allgemeinen Hirndruckes und im weiteren Verlauf der oft tödlichen Einklemmung. Die früher meist angewandte innere Drainage in Form einer Torkildsen-Drainage zum Zeitpunkt der Operation der Geschwulst wird heute abgelöst durch den ventrikulo-auriculären Shunt. Letzterer wird Tage bis Wochen vor der lokalen Operation angelegt und ermöglicht so einen langsamen, physiologischen Druckausgleich. Erst nach Stabilisierung des liquordynamischen Gleichgewichtes setzt die örtliche Operation ein, die dann unter Wegfall des Risikofaktors „Einklemmung” von einer wesentlich verbesserten Ausgangssituation her vorgenommen werden kann. Je nach der Progredienz der lokalen Erscheinungen ist es möglich, das Intervall zwischen Erst- und Zweitoperation zu verlängern und so den Allgemeinzustand des Kindes, insbesondere nach schweren Erbrechensepisoden zu heben.
    Notes: Summary The tumours in the posterior portion of the skull which are mostly encountered in childhood-medulloblastomas, ependymomas and astrocytomas-usually cause a secondary hydrocephalus by blocking the liquor-draining channels. The decisive criterion of a deterioration is a rise of the general intra-cranial pressure, caused by the occlusive hydrocephalus which if allowed to take its course will lead in the end to a fatal “strangulating” pressure. Internal drainage in the form of the Torkildson drainage, which was mostly used in the past, at the time of the operation on the tumour, is nowadays replaced by a ventrivulo-auricular shunt. The latter is carried out days or even weeks before the local operation and makes a slow and physiological balancing of pressures possible. Only after this liquor-pressure balance has been established is the local operation undertaken which then, as the risk of “strangulation” has been eliminated, is based on a much more satisfactory terrain. According to the progress observed with regard to local manifestations, it is possible to lengthen the interval between the first and the second operation, and during the interval to improve the child's general condition, particularly after severe bouts of vomiting.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 327 (1970), S. 958-961 
    ISSN: 1435-2451
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Im Gegensatz zur Kompression von außen, z. B. epidurales, subdurales Hämatom usw. steht die akute Hirndrucksymptomatik durch Kompression der Hirnsubstanz von innen heraus (Hydrocephalus occlusus, Hydrocephalus communicans). Der einzige lebensrettende Eingriff besteht in akuten Fällen in der Anlage einer Ventrikeldrainage durch Punktion des Seitenventrikels. Die Lokalisation des frontalen oder occipitalen Bohrloches wird beschrieben. Die Drainage läßt sich mit einem Ureterenkatheter vornehmen. Als Noteingriff wird der Liquor über den Katheter in einem Plastikbeutel oder in ein halboffenes Ventrikeldrainagesystem abgeleitet. Die endgültige Versorgung besteht in der Umwandlung der offenen Ventrikeldrainage in eine geschlossene. Heutzutage wird dieser Eingriff als Seitenventrikel-Herzohrdrainage mit besonders dafür konstruierten Ventilen (Holter, Pudenz usw.) vorgenommen.
    Notes: Summary Symptoms and signs of acute intracerebral pressure due to compression of the brain substance from the inside (hydrocephalus occlusus, hydrocephalus communicans) is in contrast to compression from the outside, e.g., epidural, subdural hematoma. In acute cases the sole lifesaving operation consists in the establishment of ventricular drainage by puncture of the lateral ventricle. The siting of the frontal or occipital trepanation opening is described. An ureteric catheter may be used for drainage. As an emergency measure the liquor is drawn off through the catheter into a plastic bag or into a semi-open ventricular drainage system. The final procedure consists of transformation of the open to a closed ventricular drainage. Nowadays, this operation is carried out as lateral ventricle-cardiac auricle drainage with specially constructed valves (Holter, Pudenz etc.).
    Type of Medium: Electronic Resource
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