ISSN:
1432-1440
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Summary 1. The concentration of 19 free amino acids, taurin and urea in blood plasma and the concentration of ammonia in whole blood was determined in 13 patients with cirrhosis of the liver and portocaval anastomosis. The first blood sample was taken in the morning after a nights fasting. There-after the patients received a meal of 4 g Aletosal=1 g of milk protein/kg body weight, suspended in water. A second sample was taken two hours later. 2. The values of 10 normal healthy persons and of 12 patients with cirrhosis of the liver with the same condition of the liver but not operated for portocaval anastomosis served as controls. The three groups of patients where investigated in the same manner. 3. The fasting values of glutamine, glutamic acid, methionine, phenylalanine, threonine, tyrosine and ammonia of the operated cirrhotics were significantly higher as in normals. Glutamine, methionine, phenylalanine and ammonia where significantly higher as in nonoperated cirrhotics. 4. Two hours after the protein meal the concentration of alanine, arginine, glutamine, histidine, isoleucine, leucine, lysine, methionine, ornithine, phenylalanine, proline, serine, threonine, tyrosine and valine, of total α-amino-N and ammonia was increased. There were no principal differences as compared with nonoperated cirrhotics. Glutamic acid and aspartic acid which were given in high quantity in the protein, did not increase. It seems, that they were used for ammonia binding. The plasma concentration of the amides was much increased. 5. The concentration of ammonia showed a loose correlation to the concentration of glutamine, methionine and tyrosine. The determination of glutamine reflects the capacity of ammonia binding in the periphery and permits to detect cases with only slightly increased amounts of ammonia. This procedure therefore could complete the routine ammonia determinations.
Notes:
Zusammenfassung 1. Bei 13 Patienten mit Lebercirrhose und operativ angelegter portocavaler Anastomose wurden 19 freie Plasmaaminosäuren, Taurin und Harnstoff mittels automatischer Elutionschromatographie sowie das Blutammoniak mittels eines genauen Diffusionsverfahrens quantitativ bestimmt. Das Blut wurde morgens am nüchternen Patienten entnommen. Danach bekamen die Versuchspersonen 4 g Aletosal, entsprechend 1 g Protein/kg Körpergewicht in Form eines Trockenmilchpräparates. Eine zweite Blutentnahme geschah 2 Std nach Einnahme der Mahlzeit. 2. Zum Vergleich dienten zwei vorher auf die gleiche Weise untersuchte, mit der gleichen Proteinmenge belastete Kollektive von 10 gesunden Versuchspersonen und von 12 Patienten mit Lebercirrhose gleichen Schweregrades ohne Anastomosenoperation. 3. Die Nüchternwerte von Glutamin, Glutaminsäure, Methionin, Phenylalanin, Threonin, Tyrosin sowie von Ammoniak waren bei operierten Lebercirrhotikern signifikant gegenüber den bei Normalpersonen gemessenen Werten erhöht. Gegenüber nicht operierten Lebercirrhotikern zeigten Glutamin, Methionin, Phenylalanin und Ammoniak eine signifikant höhere Konzentration. 4. Nach der Proteinmahlzeit stieg die Konzentration von Alanin, Arginin, Glutamin, Histidin, Isoleucin, Leucin, Lysin, Methionin, Ornithin, Phenylalanin, Prolin, Serin, Threonin, Tyrosin und Valin, sowie die des Gesamt-α-Aminostickstoffs und des Ammoniaks weiter erheblich an. Hier ergaben sich keine prinzipiellen Unterschiede zu nicht operierten Cirrhose-Patienten. Die in erheblicher Menge zugeführten Substanzen Glutaminsäure und Asparaginsäure stiegen nicht an, sondern wurden zur Kopplung mit Ammoniak benutzt und erschienen als Säureamide im Plasma. 5. Zwischen der Konzentration von Ammoniak und der Konzentration von Glutamin, Methionin und Tyrosin bestand nur eine lockere Beziehung. Die Glutaminbestimmung erlaubt insbesondere die Auslastung der ammoniakbindenden Kapazität der Peripherie zu beurteilen und auch kompensierte Fälle mit weniger erhöhten Ammoniakwerten zu erfassen. Sie könnte daher die zur Routinediagnostik benutzte Ammoniakbestimmung ergänzen.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/BF01746565
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