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  • 1
    ISSN: 1432-055X
    Keywords: Schlüsselwörter Kipptisch ; Autoregulation ; Doppler–Sonographie ; Säuglinge ; Halothannarkose ; Keywords Tilting test ; Autoregulation ; Infants ; Doppler sonography ; Halothane anesthesia
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Halothane causes impairment of cerebrovascular reactivity and autoregulation. We used transcranial Doppler sonography (TCD) to investigate the reaction patterns of cerebral blood flow velocities (CBFV) during a standardized orthostatic maneuver after premedication and during halothane anesthesia in infants. After premedication orthostasis led to no significant changes in CBFV. During halothane anesthesia CBFV was significantly higher than after premedication, and orthostasis induced a significant decrease in CBFV compared to values obtained in horizontal position. Heart rate and mean blood pressure were significantly lower than before medication during halothane anesthesia. The observed changes in CBFV during halothane anesthesia represent a characteristic pattern of impaired cerebral autoregulation. The changes in CBFV and heart rate demonstrate that neither systemic nor cerebral hemodynamics compensate for hydrostatic inducement during halothane anesthesia. The tilting test is a useful tool for determining cerebral autoregulation capacity in infants.
    Notes: Zusammenfassung Halothan führt zu einer Hemmung der Vasomotorenreaktivität und verursacht so eine Einschränkung der zerebralen Autoregulation. Wir untersuchten bei Säuglingen mittels transkranieller Dopplersonogaphie (TCD) die Reaktionsmuster der zerebralen Blutflussgeschwindigkeiten (zBFG) im Rahmen eines standardisierten Orthostasetests (Kipptischtest) unter Prämedikation und in Halothannarkose. Unter der alleinigen Prämedikation kam es in vertikaler Körperposition (Orthostase) zu keinen signifikanten Veränderungen der zBFG. Unter Halothannarkose kam es bereits in horizontaler Körperposition im Vergleich zur Prämedikation zu einem signifikanten Anstieg der zBFG. In Orthostase kam es im Vergleich zu den Ausgangswerten in horizontaler Lage zu einem signifikanten Abfall der zBFG. Im Vergleich zur Prämedikation waren unter Haloththannarkose das Niveau der Herzfrequenz und der mittleren Blutdruckwerte signifikant niedriger. Die Veränderungen der zBFG und der Herzfrequenz zeigen, dass unter Halothannarkose sowohl systemische als auch zerebrale Kreislaufparameter nicht kompensatorisch auf die Orthostase als hydrostatischen Provokationsreiz reagieren. Die beschriebenen Veränderungen der zBFG im Orthostasetest während der Halothannarkose stellen ein typisches Muster dar, das bei eingeschränkter Autoregulation zu erwarten ist. Der Orthostasetest ist ein brauchbarer Test zur Beurteilung der zerebralen Autoregulation bei Säuglingen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Oxford, UK : Blackwell Science Ltd
    Pediatric anesthesia 10 (2000), S. 0 
    ISSN: 1460-9592
    Source: Blackwell Publishing Journal Backfiles 1879-2005
    Topics: Medicine
    Notes: Two newborn infants with traumatic perforation of the pharyngo–oesophageal region are presented. This injury was induced by pharyngeal suction catheters and/or vigorous attempts at nasogastric or tracheal intubation during resuscitation of the newborn. The true nature of this condition remained unrecognized and the babies were thus referred with a tentative diagnosis of oesophageal atresia. The perforation itself could be treated successfully without surgery, despite a severe complication in one infant resulting from inadvertent use of barium sulphate contrast medium. Raising awareness of the possibility of this injury should help in avoiding this complication by gentle and skilful action during newborn resuscitation, particularly in the premature infant.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Human genetics 〈Berlin〉 32 (1976), S. 199-202 
    ISSN: 1432-1203
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Biology , Medicine
    Notes: Summary Human female blood cultures were labeled with BrdU for detecting sister chromatid exchanges (SCEs) by the Hoechst 33258 fluorescence technique. Late labeling with 3H-thymidine and autoradiography allowed the identification of the late replicating X. The mean number of SCEs in the cells was 13. The isopycnotic X showed an exchange frequency according to its relative length in the karyotype; in the late replicating X a doubled number of SCE events was observed.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Pediatric radiology 30 (2000), S. 200-203 
    ISSN: 1432-1998
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract We present a newborn infant with type II tracheal agenesis. Helical CT was performed and confirmed the diagnosis. Retrospective coronal and sagittal multiplanar reconstructions clearly demonstrated the complex anatomy of the malformation. The absence of a significant portion of healthy trachea did not present any possibility for surgical correction.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Chirurg 70 (1999), S. 1031-1035 
    ISSN: 1433-0385
    Keywords: Key words: Congenital oesophageal stenosis ; Tracheobronchial remnants ; Dysphagia ; Children. ; Schlüsselwörter: Congenitale Oesophagusstenose ; tracheobronchiale Reste ; Dysphagie ; Säuglingsalter.
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung. Die Autoren präsentieren, basierend auf der eigenen klinischen Erfahrung, das Krankheitsbild der congenitalen Oesophagusstenose (= CES) mit besonderer Berücksichtigung der Sonderform einer Stenose durch tracheobronchiale Reste (= TBR). Erste Symptome zeigten sich zwischen dem 6. und 9. Lebensmonat mit Umstellung auf breiige und feste Nahrung. Die Stenose war jeweils im Übergang vom mittleren zum distalen Drittel des Oesophagus lokalisiert. Eine umschriebene Resektion des stenotischen Bezirkes mit primärer End-zu-End-Anastomose wurde mit gutem Resultat durchgeführt. Die Möglichkeit einer congenitalen Oesophagusstenose sollte bei der Abklärung von Dysphagie, Erbrechen und Motilitätsstörung des Oesophagus immer in Erwägung gezogen werden.
    Notes: Summary. This paper presents the authors' experience with congenital oesophageal stenosis (= CES) in three patients who had CES due to tracheobronchial remnants. Difficulties with feeding started at 6–9 months of age, which corresponded with the introduction of solids. Contrast studies showed stenosis at the junction of the mid and distal thirds of the oesophagus. Limited resection of the oesophageal stenosis and primary anastomosis was performed in all three patients with good results. CES should be suspected if all other causes of oesophageal stenosis have been excluded by upper gastrointestinal examinations, endoscopy, oesophageal pH monitoring and oesophageal manometry.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Monatsschrift Kinderheilkunde 145 (1997), S. 1173-1175 
    ISSN: 1433-0474
    Keywords: Schlüsselwörter Präsakrale Dermoidzyste ; Rezidivierende perianale Fisteln ; Fluor vaginalis ; Key words Presacral dermoid cyst ; Fluor vaginalis ; Perianal fistula
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The case of a five-year-old girl with intractable fluor vaginalis and recurrent perianal fistulas is reported. A presacral dermoid cyst was shown to be the cause of these symptoms. Extensive radiological investigation revealed the cyst and the associated fistulas extending into the perianal region and the vagina. After verification of the anatomical situation, an uneventful surgical procedure was carried out. A relatively infrequent and heterogeneous group of tumors may arise in the presacral space. Because of the vague nature of the symptoms, most of these lesions are found only by careful examination. Recurrent perianal fistulas should be a warning when routine surgery cannot resolve the problems.
    Notes: Zusammenfassung Bei einem 5jährigen Mädchen fand sich als Ursache eines therapierefraktären Fluor vaginalis und rezidivierender perianaler Fisteln eine präsakral gelegene Dermoidzyste. Eine Darstellung des Fistelsystems mit Kontrastmittel ermöglichte die genaue Klärung der anatomischen Situation. Dies war die Voraussetzung für eine problemlose Exstirpation. Präsakrale Tumoren sind selten und von ganz unterschiedlicher Pathologie. Gemeinsam ist ihnen ihre diskrete klinische Symptomatik. Eine frühzeitige Diagnosestellung ist nur möglich, wenn Hinweise, wie etwa rezidivierende perianale Fisteln, beachtet werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Monatsschrift Kinderheilkunde 148 (2000), S. 688-690 
    ISSN: 1433-0474
    Keywords: Schlüsselwörter Typhus abdominalis bei Kindern ; Abdominelle Komplikationen ; Chirurgische Therapie ; Key words Typhoid fever in children ; Abdominal complications ; Surgical treatment
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Typhoid fever in children is uncommon in industrialized countries with only few reports on diagnosis and management in this setting. Enteric perforation is the complication of typhoid fever associated with the highest morbiditiy and mortality. We report on a 9-year-old girl with severe abdominal symptoms based on a S. typhi infection. The purpose of this report is to highlight the diagnostic and therapeutic difficulities encountered in typhoid fever in children in an area where typhoid is not endemic. Beyond the various differential diagnosis it is essential to unmask typhoid fever, because surgical treatment is only indicated in the cases of abdominal complications.
    Notes: Zusammenfassung Bei Kindern kommt Typhus abdominalis in den Industrieländern nur vereinzelt vor. Dementsprechend sind die Literaturangaben über die oft schwierige Diagnostik und Therapie nur spärlich. Intestinale Perforationen sind die Komplikationen, die für die hohe Morbititäts- und Mortalitätsrate verantwortlich sind. Wir berichten von einem 9-jährigen Mädchen, das mit schwerer abdomineller Symptomatik bei S. typhi Infektion behandelt wurde. Ziel dieser Fallbesprechung ist die diagnostischen und therapeutischen Schwierigkeiten bei einer S. typhi Infektion aufzuzeigen, mit der wir in Ländern, in denen der Typhus abdominalis nicht endemisch vorkommt, konfrontiert werden. Unter den möglichen Differentialdiagnosen ist es essentiell, den Typhus abdominalis zu erkennen, da eine Operation bei dieser Erkrankung nur bei intestinalen Komplikationen angezeigt ist.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    ISSN: 1433-044X
    Keywords: Schlüsselwörter Isolierte Jejunumruptur beim Kind ; Stumpfes Bauchtrauma ; Unfallmechanismus ; Diagnostik ; Key words Isolated rupture of the jejunum in children ; Blunt abdominal trauma ; Mechanismsof injury ; Diagnosis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Isolated rupture of the lower jejunum after blunt abdominal trauma is rare. The pediatric population, especially school-aged children, sustains these isolated injuries due to blunt trauma more frequently than adults. The lack of severe clinical symptoms in the beginning and therefore a delay in diagnosis are the main problems of these traumatic injuries. We report on a 7-year-old girl who sustained isolated rupture of the lower part of the jejunum secondary to blunt trauma. The purpose of this report is to illustrate the complex mechanism of injury. Additionally, we discuss the different ways of diagnosis with a review of the literature.
    Notes: Zusammenfassung Isolierte Rupturen im Bereich des oberen Jejunums im Rahmen von stumpfen Bauchtraumen sind selten. Eine häufige betroffene Patientengruppen stellen Kinder im Schulalter dar. Eine anfangs gering ausgeprägte Klinik und demzufolge eine oftmals verzögerte Diagnosestellung sind für diese Verletzungen typisch. Anhand eines Fallberichts eines 7-jährigen Mädchens mit einer isolierten Jejunumruptur wird auf den komplexen Unfallmechanismus eingegangen. Außerdem werden die verschiedenen Möglichkeiten einer effizienten Diagnostik mit einer Literaturübersicht diskutiert.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 40 (2000), S. 58-62 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter ; Nekrotisierende Enterokolitis ; Pneumatosis intestinalis ; Pneumoportogramm ; Perforation ; Leeraufnahme des Abdomens ; Sonographie ; Key words ; Necrotizing enterocolitis ; Pneumatosis intestine ; Pneumoportogram ; Perforation ; Plain radiography ; Sonography
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Necrotizing enterocolitis (NEC) is a disease of the premature neonate that requires early therapy, sometimes even surgery and therefore early diagnosis. In general, plain radiography of the abdomen and sonography are valuable imaging techniques for diagnosis of NEC. Course of NEC: The disease starts with distension of small bowel loops. Furthermore the children develop pneumatosis in the bowel wall, which is a nonspecific pattern. If the NEC persists, the air passes into the portal vein system, causing a pneumoportogram. Finally, the disease can lead to perforation. In doubtful cases, the plain radiogram must be repeated within a period of 6 h. With sonography distension of the bowel, thickening of and pneumatosis in the bowel wall, the pneumoportogram and free intraperitoneal fluid can be easily depicted. The most common complications of NEC are intestinal stenosis and strictures that can lead to ileus. Differential diagnosis: Focal perforation of ileum, volvulus and Hirschsprung’s disease are some of the differential diagnoses.
    Notes: Zusammenfassung Die nekrotisierende Enterokolitis (NEC) ist eine schwere Erkrankung des Abdomens bei Frühgeborenen, die einer raschen, nötigenfalls chirurgischen Therapie zugeführt werden muss. Dazu bedarf es einer frühen Diagnose, die mit einer Leeraufnahme des Abdomens und Sonographie gestellt werden kann. Verlauf von NEC: Die NEC beginnt mit einer Dilatation des Darms, zumeist des Dünndarms, in 2. Linie des Dickdarms. Des Weiteren entwickeln sich stehende Schlingen und eine Pneumatosis intestinalis, die ein unspezifisches Zeichen ist und bei allen ischämischen Darmerkrankungen auftreten kann. Beim Fortschreiten der Erkrankung kommt es zum Pneumoportogramm und im schlimmsten Fall zur Perforation. Bei unklaren Abdomenleerbefunden ist eine engmaschige radiologische Kontrolle notwendig. Sonographisch können sowohl die Distension des Darms als auch die Pneumatosis intestinalis als auch das Pneumoportogramm als auch freie Flüssigkeit hervorragend erfasst werden. Spätkomplikationen sind Stenosen und Strikturen, die zu Subileus und Ileus führen können. Differentialdiagnosen: Die Differentialdiagnosen reichen von fokaler Ileumperforation bis hin zu Volvulus und Morbus Hirschsprung.
    Type of Medium: Electronic Resource
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