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  • 1
    ISSN: 0039-128X
    Keywords: adrenarche ; body surface area ; creatinine ; dehydroepiandrosterone sulfate (DHEAS) ; radioimmunoassay ; urinary excretion
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 0039-128X
    Keywords: 17-ketosteroid sulfates ; adrenarche ; body surface area ; dehydroepiandrosterone sulfate (DHEAS) ; urinary excretion
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1432-198X
    Keywords: Key words: Urodilatin ; Acute renal failure ; Chronic renal failure ; Congential tubulopathies ; Sodium excretion
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract. Urodilatin (URO) is a natriuretic peptide isolated from human urine which is thought to be produced by distal tubular cells. We measured urinary URO excretion in 50 healthy children and 23 children with acute (ARF), chronic renal failure (CRF), or hereditary tubular disorders, using a specific radioimmunoassay. The mean URO excreted in these four groups was 56, 45, 94, and 121 fmol/min per 1.73 m2, respectively (differences between first three groups not significant). The variation in URO excretion was larger in patients with kidney disease than in controls. There were significant correlations between urinary URO and sodium excretion in controls and CRF, but not in ARF. URO excretion also correlated with urine flow rate in CRF. Although no correlation was found between URO excretion and creatinine clearance, urinary URO was increased in some patients with advanced CRF, which suggests stimulated tubular production to compensate for reduced sodium excretion. In view of the therapeutic potential of URO in renal insufficiency, further study of the renal handling of URO is warranted.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European journal of nutrition 28 (1989), S. 130-141 
    ISSN: 1436-6215
    Keywords: bioavailability ; folic acid ; pharmaceutical preparation ; Bioverfügbarkeit ; Folsäure ; Arzneimittelzubereitung
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Agriculture, Forestry, Horticulture, Fishery, Domestic Science, Nutrition , Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Untersuchungen zur Bioverfügbarkeit essentieller Mikronährstoffe (Vitamine, Mineralstoffe, Spurenelemente) aus Lebensmitteln wie auch aus Arzneimittelzubereitungen sind von entscheidender Bedeutung bei der Beurteilung des jeweiligen Beitrages zur Nährstoffversorgung bzw. zur Abschätzung eines möglichen Therapieerfolges. Die Durchführung derartiger Prüfungen erfolgt in der Praxis nicht selten nach unterschiedlichen Kriterien. Deshalb werden zunächst die Grundsätze erläutert, die bei entsprechenden Prüfungen für eine valide Bewertung von Nähr- bzw. Wirkstoffgemischen oder Monopräparaten bedeutsam sind. Abschließend wird die Ermittlung der Bioverfügbarkeit von Folsäure an einem Beispiel demonstriert. Zur Testung werden die postresorptiven Kurvenintegrale ermittelt, wobei die Daten auf das basale Ausgangsniveau bezogen werden. Zur Beurteilung der Bioverfügbarkeit findet neben dem maximalen Vitaminanstieg im Serum sowie der Zeit bis zum Konzentrationsmaximum insbesondere der Bioverfügbarkeitsquotient von Test- und Referenzzubereitung mit seinem 95%-VB Berücksichtigung. Die Ergebnisse zeigen, daß die exemplarisch eingesetzte Testsubstanz, 5-Formyl-Tetrahydrofolsäure, eine sehr gute Bioverfügbarkeit aufweist und daß unter Anwendung der beschriebenen Rahmenbedingungen eine objektive Bewertung der Bioverfügbarkeit möglich ist.
    Notes: Summary Bioavailability studies of micronutrients (vitamins, minerals) from different food stuffs, as well as from pharmaceutical preparations are of great importance for the calculation of nutrient intake and/or the evaluation of the therapeutic value. In practice, bioavailability studies are not generally performed on a standardized level. For this reason basic criterions are presented and discussed. Finally, the investigation of the bioavailability of folate is demonstrated by an example. The parameters investigated are: the maximal concentration (cmax), the time to reach this maximum (tmax), and especially the bioavailability ratio determined from the area under the curve (AUC) after administration of the folic acid containing test and reference preparation. The results indicate that 5-formyl-tetrahydrofolic acid given in the tested form has nearly the same bioavailability (ratio: 1.02) as folic acid (pteroylmonoglutamic acid) in aqueous solution.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    ISSN: 1436-6215
    Keywords: Kraftsportler ; hohe Proteinzufuhr ; renale Nettosäureausscheidung ; Urin pH ; Ammoniumausscheidung ; Ammoniumproduktion ; renale Säureausscheidungskapazität ; Sulfat ; Bodybuilder ; high protein diet ; renal net acid excretion ; urine-pH ; ammonium excretion ; ammonia production ; sulfate
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Agriculture, Forestry, Horticulture, Fishery, Domestic Science, Nutrition , Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Bodybuilders often prefer a high protein diet to achieve maximum skeletal muscle hypertrophy. In this study the effect of a high protein diet on renal acid load and renal handling of proton excretion was studied comparing dietary intake and urinary ionograms in 37 male bodybuilders and 20 young male adults. Energy intake (+7 %), protein intake (128 vs 88 g/d/1.73 m2), and renal net acid excretion (95 vs 64 mmol/d/1.73 m2) were higher in the bodybuilders than in the controls, however, urine-pH was only slightly lower (5.83 vs 6.12). In the bodybuilders renal ammonium excretion was higher at any given value of urine pH than in the controls. In a regression analysis protein intake proved to be an independent factor modulating the ratio between urine-pH and renal ammonium excretion. The concomitant increase of renal net acid excretion and maximum renal acid excretion capacity in periods of high protein intake appears to be a highly effective response of the kidney to a specific food intake leaving a large renal surplus capacity for an additional renal acid load.
    Notes: Zusammenfassung Kraftsportler ernähren sich zur Förderung des Muskelwachstums häufig proteinreich. In dieser Studie wurde die Wirkung einer hohen Proteinzufuhr auf die renale Säurelast und die renale Säureausscheidungskapazität anhand des Vergleichs der Daten der Nährstoffzufuhr und der Harnionogramme von 37 Kraftsportlern mit hoher Proteinzufuhr und 20 jungen Erwachsenen mit normaler Proteinzufuhr (Vergleichsgruppe) untersucht. Die Kraftsportler zeigten eine höhere Energie-(+7 %) und Proteinzufuhr (128 vs 88 g/d/1.73 m2) und eine höhere renale Nettosäureausscheidung (95 vs 64 mmol/d/1.73 m2) als die Vergleichsgruppe. Die Differenz der Urin pH-Werte der beiden Gruppen war allerdings erstaunlich gering (5.83 vs 6.12). Bei den Kraftsportlern war die renale Ammoniumausscheidung bei allen Urin pH-Werten deutlich höher als bei der Vergleichsgruppe. Eine Regressions-analyse ergab, daß die Proteinzufuhr das Verhältnis von Urin pH und renaler Ammoniumausscheidung eigenständig zu beeinflussen vermag. Eine vermehrte Proteinzufuhr führt zu einer erhöhten renalen Säurelast und Nettosäureausscheidung. Die gleichzeitig auftretende Steigerung der renalen Säureausscheidungskapazität infolge einer erhöhten Ammoniumproduktion stellt einen sinnvollen Anpassungsmechanismus des Körpers an diese besondere Form der Ernährung dar, der dem Körper eine ausreichende funktionelle Reservekapazität für weitere den Säure-Basen-Haushalt belastende pathophysiologische Ereignisse erhält.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European journal of nutrition 35 (1996), S. 32-38 
    ISSN: 1436-6215
    Keywords: Dietary fiber ; dehydroepiandrosterone sulfate ; dehydroepiandrosterone ; 3α-androstanediol glucuronide ; peptide ; steroid metabolism ; Diätetischer Ballaststoff ; Dehydroepiandrosteronsulfat ; Dehydroepiandrosteron ; 3α-Androstendiol glucuronide ; steroidmetabolismus
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Agriculture, Forestry, Horticulture, Fishery, Domestic Science, Nutrition , Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Es gibt kaum Untersuchungen zu den Auswirkungen einzelner Nahrungskomponenten auf die Plasmaspiegel von Dehydroepiandrosteron (DHEA) und Dehydroepiandrosteron-Sulfat (DHEAS). Insbesondere fehlen Studien zum Einfluß von speziellen Ballaststoffen. Der Effekt von Pektin (ein typischer Ballaststoff mit Wirkung auf die enterohepatische Rezirkulation von Gallensäuren) wurde in 3 aufeinanderfolgenden, jeweils 4tägigen Diätphasen an 6 männlichen Erwachsenen im Rahmen einer randomisierten cross-over-Studie überprüft. Am Ende jeder Diätphase (konstante Nahrungszusammensetzung, Pektinzusatz: 0, 15 bzw. 30 g/die) wurden 24h-Urine gesammelt und venöses Blut entnommen. Die Pektinzulagen führten weder bei DHEA und Cortisol noch beim wichtigsten Plasmabindungsprotein von DHEAS, dem Albumin, zu Veränderungen der Plasmakonzentrationen. Auch blieb die Ausscheidung verschiedener Urin-Analyte (einschließlich des DHEAS) konstant. Allerdings zeigten sich bei 30 bzw. 15 versus 0 g Pektin/die Effekte in bezug auf Plasma-DHEAS (9,3±2,8; 9,2±2,6; 8,0±3,1 µmol/L, p〈0,01) und Plasma-Cholesterin (4,4±0,7; 4,5±0,7; 4,7±0,8 mmol/L, p=0,1). Die Auswirkungen einer veränderten Pektinzufuhr auf zirkulierendes DHEAS und Cholesterin sind also offensichtlich entgegengerichtet. Die Ursache hierfür ist nicht bekannt, allerdings wird eine diätetisch induzierte Änderung der Bindungseigenschaften von Albumin für DHEAS vermutet. Die Befunde deuten an, daß der biologisch aktive, nicht proteingebundene Anteil des zirkulierenden DHEAS (der durch die renale DHEAS-Ausscheidung reflektiert wird) nicht notwendigerweise verändert sein muß, wenn das Gesamt-DHEAS im Plasma variiert.
    Notes: Summary Studies specifically investigating the effects of single dietary components on plasma levels of dehydroepiandrosterone (DHEA) and its sulfate ester (DHEAS) are rare. Especially no data is available with regard to specific dietary fibers. Therefore, the impact of pectin (a representative fiber that affects the enterohepatic recirculation of bile acids) was studied in a randomized crossover trial consisting of three diet periods characterized by the same food supply and daily doses of 0 g, 15 g or 30 g pectin. Blood and 24-h-urine samples were collected at the end of each 4-day diet period from 6 healthy male volunteers. Plasma levels of DHEA, cortisol and the major binding protein of DHEAS albumin remained unchanged with the varying pectin supplements. Also, no changes were observed for several urinary analytes including urinary DHEAS. However, effects of pectin intake (30, 15 versus 0 g/d) were seen for plasma DHEAS (9.3±2.8, 9.2±2.6, 8.0±3.1 µmol/L, p〈0.01) and total plasma cholesterol (4.4±0.7, 4.5±0.7, 4.7±0.8 mmol/L, p=0.1). Obviously, the altered intake of fiber in the form of pectin affects plasma concentrations of DHEAS and cholesterol in an opposite direction. The reason for this is not known but a dietetically induced modulation of the binding properties of plasma albumin for DHEAS appears possible. Our findings suggest that the target tissue-available, not protein-bound fraction of circulating DHEAS (as reflected by the renal DHEAS output) is not necessarily altered when total plasma concentrations of DHEAS vary.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European journal of nutrition 31 (1992), S. 278-282 
    ISSN: 1436-6215
    Keywords: Iodine status ; children ; creatinine ; urine ; body surface area ; WHO-grades for iodine deficiency ; Jodversorgungszustand ; Kleinkinder ; Kreatinin ; Urin ; Körperoberfläche ; Jodmangel-Kategorien der WHO
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Agriculture, Forestry, Horticulture, Fishery, Domestic Science, Nutrition , Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung In nachmittäglich (U1) und nächtlich (U2) gesammelten Spontanurinproben von 22 gesunden Dortmunder Kleinkindern (Alter: 2.5±0.06 Jahre) wurden Messungen der Iod- und Kreatininkonzentrationen durchgeführt. Der Median des Iod-Kreatinin-Quotienten der „Nachmittags-Urine“ U1 war signifikant (p 〈0.05) gegenüber U2 erhöht (181.3 vs. 119.5 µg/g). Höhere Werte für U1 ergaben sich auch nach Schätzung der Tagesausscheidung und Bezug der Iodurie/d auf die Körperoberfläche. Die Daten der „Nachturine“ waren — sowohl nach Bezug der Iodurie auf Kreatinin als auch nach Bezug auf die Körperoberfläche — mit den entsprechenden Exkretionswerten von zeitgerecht gesammelten 24h-Urinen einer zweiten Gruppe von nahezu gleichaltrigen Kleinkindern (n=23) vergleichbar. Werden die Iod-Kreatinin-Quotienten gemäß einer WHO-Einteilung für Struma-Endemiegebiete — nach zusätzlicher Adjustierung auf die Körperoberfläche — als Kriterium für die Schwere eines Iodmangels herangezogen, dann fällt etwa die Hälfte der Kinder beider Studiengruppen (nächtliche Spontanurine U2 und 24h-Urine) in die Iodmangel-Kategorie Grad II mit deutlich erhöhtem Strumarisiko. Die Ergebnisse lassen sich dahingehend interpretieren, daß der Iodversorgungszustand (von Kleinkindern) durch die Messung von Iod- und Kreatininkonzentrationen in nächtlichen Spontanurinproben beurteilt werden kann.
    Notes: Summary In 22 healthy toddlers (age: 2.5±0.06 years; from families living in Dortmund, FRG) measurements of iodine and creatinine concentrations were carried out in spontaneous urine samples collected in the afternoon (U1), as well as during the night (U2). Median iodine-creatinine ratios found in the “afternoon specimens” U1 were significantly elevated (p 〈0.05) compared to U2 (181.3 vs. 119.5 µg/g). Higher values in U1 than in U2 were also obtained when total daily iodine excretion (under the assumption of an average creatinine excretion of 15 mg/kg/d for infants) was calculated and the corresponding data were related to body surface area (BSA). The results of the specimens collected during the night were (after expressing as iodine-creatinine ratio as well as after correcting for BSA) comparable with the excretion data of accurately timed 24-h urine collections obtained in a separate group of toddlers (n=23) of nearly the same age. When the iodine-creatinine ratios established by the WHO — after standardizing with BSA — were taken as criteria for iodine deficiency, then in both study groups (spontaneous urine samples at night (U2) and timed 24-h urine collections) about half of the infants would fall in the deficiency state II with an elevated risk for iodine-deficiency goiter. It is suggested that the nutritional status of iodine can be reliably monitored (in infants) by determining iodine and creatinine concentrations in overnight urine samples and relating the data to BSA.
    Type of Medium: Electronic Resource
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