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  • 1
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    Springer
    Acta neurochirurgica 25 (1971), S. 207-214 
    ISSN: 0942-0940
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary In this paper the results of two series of investigations are described: 1. As a control series 215 normal people were investigated on the basis of a detailed questionnaire and by comparing different tests in order to discover a thoroughly reliable method, which could be quickly performed, as a practical means of identifying handedness and hemisphere dominance in neurosurgery. The tests consisted of a hand-clapping test, a pointing test, and a new type of dexterity test. The authors recommend verification in a large series of patients and attention to the questions of dominance by all neurosurgeons, because this is of importance not only for the neurosurgeon but it can also help in the clarification of the open questions in this field. 2. A series of 193 neurosurgical patients with unilateral tumours of the cerebral hemisphere were studied in relation to handedness and hemisphere dominance. The results corresponded to those expected, in that generally the dominant hemisphere is the left in the right-handed, and is the right in the left-handed. However, there are exceptions and attention should be paid to ambivalence of the hemispheres which is not very rare. The reliability of the results of the investigations in these series was impaired by the incomplete identification of handedness in the patients, but it is also diminished partly through their state which did not allow thorough tests. Because of this it is proposed that when an occasion for careful investigations arises the handedness of normal persons should be identified, by means of short tests, and recorded.
    Notes: Zusammenfassung In der Arbeit wird über das Ergebnis von 2 Untersuchungsreihen berichtet: 1. An einem Probandengut von 215 Normalpersonen wurde auf der Grundlage eines ausführlichen Fragebogens und durch Vergleich verschiedener Tests versucht, eine aussagekräftige in kurzer Zeit durchführbare Methode zur praktischen Bestimmung von Händigkeit und Hemisphären-dominanz in der Neurochirurgie zu finden. Sie besteht im Händeklatschtest, einem Zeichentest und einem neuartigen Geschicklichkeitstest. Nachprüfung an großem Krankengut und Beachtung der Dominanzfrage durch alle Neurochirurgen wird empfohlen, da sie nicht nur für die Neurochirurgie von Wichtigkeit ist, sondern auch zur Klärung offener Fragen auf diesem Gebiet beitragen kann. 2. Ein neurochirurgisches Krankengut von 193 Patienten mit einseitigen Großhirngeschwülsten wurde in bezug auf Händigkeit und Hemisphären-dominanz untersucht. Die Ergebnisse entsprachen der Erwartung, daß im allgemeinen bei Rechtshändern die linke Hemisphäre, bei Linkshändern die rechte Hemisphäre die dominante ist, jedoch sind Ausnahmen und die nicht ganz seltene Ambivalenz der Hemisphären zu beachten. Die Sicherheit der Untersuchungsergebnisse in dieser Reihe war durch die mangelhaften Händigkeitsprüfungen der Patienten beeinträchtigt, ist aber auch teilweise durch ihren Zustand vermindert, der eingehende Tests nicht erlaubt. Daher wird vorgeschlagen, gelegentlich von vorsorgenden Untersuchungen, auch mit kurzen Tests, die Händigkeit bei Normalpersonen zu prüfen und zu registrieren.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
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    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 301 (1962), S. 917-921 
    ISSN: 1435-2451
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
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  • 3
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    Springer
    Clinical and experimental medicine 144 (1967), S. 46-53 
    ISSN: 1591-9528
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The effect of deep temperature applied by Cooper's instrument on the brain of rabbits has been investigated. In 190 tests the influence of reduced blood circulation by ligation of the Aa. carotis and vertebralis on form and sice of ice-balls in the brain has been examined. Deviation from the spherical form of the phenomenon mentioned above was more rarely observed than was expected. The most frequent variations were of an elliptical or flattened manner. It is assumed that a near blood vessel may influence the form of glaciation. Blood supply seems to be most essential for the degree of glaciation. Normal blood flow diminished the size of the iced solid in the brain whereas insufficient bloodsupply or no blood-supply at all caused an extension of it. The blood pressure of 33 rabbits has been raised by injection of adrenalin and noradrenalin. The size of intra-cerebral iceballs by standardiced cooling was significantly reduced by adrenalin, whereas nor-adrenalin did not change it. The reduction of the frozen area is not immediately correlated with the increased blood pressure but with the increased vascularisation.
    Notes: Zusammenfassung An 55 Hirnen lebender Kaninchen wurden in 190 Einzelversuchen Eiskörper mittels des Cooperschen Kälteaggregates gesetzt. Vorher wurden ein- und doppelseitige Ligaturen der Aa. carotides communes und Aa. vertebrales in wechselnden Kombinationen vorgenommen. Die Eiskörpergrößen bei verschiedenen Temperaturen und Vereisungszeiten wurden bei normaler und durch die Ligaturen geminderter Zirkulation gemessen und miteinander verglichen. Die Eiskörper waren nach Ligatur der Hirngefäße in dem versorgten Hirngebiet konstant größer als bei ungehinderter Zirkulation. In 80% der Versuche zeigten sie Kugelform, in 20% ellipsoide oder abgeplattete Formen. An weiteren 33 Kaninchen wurde durch Noradrenalin- und Adrenalingaben der Blutdruck gesteigert. Es ergab sich keine Beeinträchtigung des Durchmessers im Standardverfahren gesetzter intracerebraler Eiskörper durch Noradrenalin, während bei Blutdrucksteigerung nach Adrenalingabe die Kälteeffekte, gemessen an der Größe der Eiskörper im Hirngewebe, reproduzierbar gemindert waren. Diese Wirkung wird auf eine mit dem Blutdruckanstieg verbundene Durchblutungssteigerung des Gehirns zurückgeführt. Bei konstanten Abkühlungsbedingungen kann die Eiskörpergröße als ein Durchblutungsmaß angesehen werden.
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  • 4
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    Springer
    European archives of psychiatry and clinical neuroscience 206 (1965), S. 537-542 
    ISSN: 1433-8491
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
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  • 5
    ISSN: 1432-1459
    Keywords: Thalamus ; Stereotactic stimulation ; Pain ; Torticollis ; Topographical arrangement in thalamus
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die Elektroanatomie der caudalen Thalamuskerne wurde bei 23 Patienten während stereotaktischer Eingriffe untersucht. Es handelte sich um Kranke mit schwersten Schmerzzuständen oder schmerzhaftem Torticollis. Wie bei der Reizung des Ventro-Oralkerns fanden sich auf der dominanten Thalamusseite Effekte auf die Sprache. Alle Reize in den caudalen Ventralkernen produzierten synchrone Muskelzuckungen mit sensiblen Effekten in der entsprechenden Körperregion. Gewöhnlich beteiligte sich ein großer Abschnitt des Körpers an dem Reizeffekt, die topographische Anordnung unterschied sich etwas von der des ventralen Oralkerns. Gesicht und die Innenfläche der vorderen Körperöffnungen lagen am höchsten, am weitesten vorn, medialsten, entsprechend dem Flechsigschen Halbmondkern und seiner Grenze zum Centre median. Das Bein lag weiter hinten, mehr lateral und am tiefsten ventral, die anderen Körperregionen waren dazwischen eingeordnet. Besonders viele differenzierte Einzelvertretungen fanden sich für Rachenund Mundgebiet an der Grenze zum Centre median. Coagulationen in der dominanten Hemisphäre führten häufig zu einem langdauernden Korsakoff-Syndrom und amnestischen Sprachstörungen. Die vegetativen Effekte waren nur geringfügig im Vergleich zu denen im vorderen Thalamusabschnitt. Reizungen im Intermedialkern auf dem Weg zu den hinteren Thalamusabschnitten führten zu Zwangsbewegungen in Arm und Hand ohne entsprechende sensible Phänomene.
    Notes: Summary The electroanatomy of the caudal nuclei of the thalamus was studied in 23 patients, who underwent stereotactical procedures for the treatment of intractable pain or Torticollis. As in the observations on the ventro oral nucleus of the thalamus, the dominant thalamus when stimulated would produce effects on speech. Nearly all stimulations produced synchronic muscular contractions together with sensory effects in the corresponding region. Usually a large region of the body was affected at the same time. The topographical arrangement differed from the arrangement in the ventro oral nucleus of the thalamus; the face and the inside of the mouth and throat were located highest orally and more medially and anteriorly, corresponding to the nucleus Flechsig and its borderline to the centre median. The leg was posterior, most lateral and deepest ventrally, the other body regions were arranged in between. Stimulation of the VJM produced torsion movements only. Coagulation in the dominant hemisphere often had the consequence of a long lasting Korsakov syndrom. Vegetative effects were much less outspoken than in the anterior parts of the thalamus.
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  • 6
    ISSN: 1432-1459
    Keywords: Emotional reactions ; Vegetative reactions ; Stimulation of brain structures ; Stereotactic operations ; Thalamus
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Unsere Beobachtungen bestätigen die Regel, daß bestimmte Reizeffekte als abnorme Integrationen des Erregungsablaufes in kranken Gehirnen angesehen werden müssen, ähnlich, wie wir dies bei der Parkinsonschen Krankheit und bei der Athetose gesehen haben, welche bei elektrischer Reizung im VOA motorische Effekte produzieren, die bei „gesunden“ Patienten nicht auftreten. Dies gilt wahrscheinlich für solche Beobachtungen wie die eigentümlichen optischen Halluzinationen an unerwarteten Stellen, wie im Fornix, das erotische Verhalten, das wir bei einigen Patienten gesehen haben, einmal im Pallidum, einmal in der Amygdala, das basedowähnliche Syndrom, das bei einem unserer Patienten in der Gegend des Nucleus basalis ausgelöst werden konnte, und die Lustgefühle bei Reizung in der Septumgegend nahe der vorderen Commissur. Andere Phänomene können mit einer gewissen Regelmäßigkeit während der Reizversuche beobachtet werden. Sie sind diffuser und gewöhnlich farbloser, z. B. Verlangsamung des Denkens und Müdigkeit bei Reizung des Fornix, und die Warm-und Kalt-Phänomene, infolge vasomotorischer und pilomotorischer Reaktionen, die oberhalb bzw. unterhalb der vorderen Commissur ausgelöst werden können. Hier handelt es sich wahrscheinlich um ein ausgedehntes System, dessen Kopfteil im Septumgebiet liegt und dessen Fasern längs durch die basalen Ganglien die innere Kapsel nach hinten ziehen, um dann im Hirnstamm nach abwärts zu laufen, etwa 10 mm hinter dem intercommissuralen Mittelpunkt. Gelegentliche Beobachtungen einer Warmempfindung bei Reizungen des Caudalkerns des Thalamus gehen ohne vasomotorische Phänomene einher und sind deswegen wahrscheinlich als reine Empfindungsauslösung zu deuten. Mit großer Regelmäßigkeit sieht man eine Kombination von Scheinbewegungen und Brechreiz in den basalen Abschnitten der basalen Ganglien.
    Notes: Summary Our observations confirm the rule that certain effects of stimulation have to be considered as abnormal integrations of innervation in diseased brains, similar to the peculiar effects which can be produced in Parkinsons disease and in athetosis and which are not seen in patients with normal motility. This may hold true for single observations like the peculiar light phenomena in unexpected places or the erotic behaviour which we have seen in 2 patients, once in the pallidum, once in the amygdala and the Basedow-like syndrome which could be elicited in one of our patients. Another group of phenomena may be observed with high regularity in all individuals. They are more diffuse and less colourful, for instance slowing of thought and tiredness in stimulation of the fornix and vegetative effects like those on “warm and cold” around the anterior commissure, where the production of erythema, sweatting and feeling of warmth is produced on a more dorsal level and goose skin and feeling cold in a more ventral level. This observation show the wide extension of this system which probably has to do with vasomotor control in regulating temperature but also under emotional effects. The focus of most exact functional control of this mechanism is evidently in the oral parts of the brain. The effects in the regions further behind, namely in the basal ganglia, the thalamus, the internal capsule and the hypothalamus may be produced by stimulation of fibre bundles of this system, radiating horizontally and backwards from their oral control until approximately to a point 10 mm behind the intercommissural midpoint, from where on these fibres seem to disappear caudally, so that they cannot be stimulated anymore in the caudal part of the thalamus. With great regularity we see a combination of sham movements and nausea and vomiting in the basal parts of the entire basal ganglia system.
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  • 7
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    Springer
    Journal of neurology 198 (1970), S. 79-92 
    ISSN: 1432-1459
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei einer Gruppe von epileptischen Patienten wurden kleinere oder größere Abschnitte der Balkenfaserung zwecks Unterbrechung der Ausbreitung von Entladungen von einer Hemisphäre auf die andere nach vorhergehender elektrischer Reizung koaguliert. Bei den Reizungsversuchen zeigte sich, daß die Balkenfaserung im Zentralbereich eine somatotopische Gliederung aufweist, die eine gewisse Ähnlichkeit mit der Verteilung in der zweiten motorischen Region hat. Die Querverbindungen für die Sensibilität der beiden Körperhalbseiten liegen am weitesten hinten, davor kommen die motorischen Verbindungen für die unteren Extremitäten, dann die für die oberen Extremitäten, davor liegt das Gesicht und weiter oral wird bei der Reizung Sprechen und Denken gehemmt. Hinter der motorischen und sensiblen Region scheint eine weitere Zone zu liegen, deren Reizung zu einer Denkstörung führt. Bei einer Reihe von Patienten, bei denen ebenfalls Balkenreizungen durchgeführt wurden, obwohl sie nicht an Epilepsie litten, sondern aus anderen Gründen einer Stereotaxie unterzogen werden mußten, provozierte die Reizung der frontalen Balkenabschnitte neben Sprachunterbrechung gleichzeitig für den Patienten spezifische Verhaltensweisen.
    Notes: Summary Following exploratory electrical stimulation varying portions of fibres of the Corpus callosum were coagulated in a group of epileptic patients in order to interrupt the interhemispheric spreading of electrical discharges. The stimulation experiments revealed that the central fibres of the Corpus callosum are arranged according to a somatotopic pattern somewhat similar to the topology of the second motor region. The transverse fibre connections of sensory modalities of either body side are located in the most posterior position, with the motor associations of the lower and upper limbs, and that of the face succeeding in this order along the sagittal plane. Stimulation of the fibres of the frontal portion results in inhibition of speech and thinking. Posteriorly to the motor and sensory region there appears to exist another area whose stimulation causes disrupted thinking. In a number of non-epileptic patients undergoing stereotaxic operations for other reasons than epilepsy the Corpus callosum was also electrically stimulated. Stimulation of the frontal portions of the Corpus callosum yielded both disrupted speech and behavioral patterns typical of individual patients.
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  • 8
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    Springer
    Journal of neurology 182 (1961), S. 278-287 
    ISSN: 1432-1459
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary 1. After the monosynaptic reflex we found the well know silend period. Without background-innervation this inhibition phase has a duration of 300–500 msc. During voluntary innervation the silent period is shortened to 100–140 msc. 2. In a previous publication we could demonstrate that autogenetic inhibition is the main source of the silent period. 3. In spastic patients the silent period is 100–140 msc. wether there is a innervation or not. 4. We assume that the limit of the silent period, the rebound, is due to intraspinal activation of excitatory interneurones following activation of the inhibitory δ-interneurones (spinal contrast of Sherrington). 5. Spasticity is not only a overemphasized γ-innervation but also a hypersensibility of the excitatory interneurones.
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  • 9
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    Springer
    Journal of neurology 199 (1971), S. 259-276 
    ISSN: 1432-1459
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung In 75 ausgesuchten Fällen von Hyperkinesen (überwiegend Parkinson) traten bei Reizung des oralen Ventralkerns (V.o.) mit dem Wyssschen Gerät unter Verwendung bipolarer Elektroden folgende positive Effekte auf: 1. Unterdrückung der bestehenden Hyperkinese. 2. Aktivation derselben. 3. Mehr oder weniger isolierte Bewegungen im Kopf-, Arm- oder Beinbereich. 4. Spracheffekte. 5. Vegetative Effekte. Bei manchen Patienten wird allerdings kein Reizeffekt erzielt. Die motorischen Effekte waren in der dominanten Hemisphäre häufiger evozierbar als in der nichtdominanten, das Zahlenverhältnis beträgt 5:2, d. h. in der dominanten Hemisphäre konnte bei gleicher Anzahl von Reizungen mehr als doppelt sooft ein motorischer Effekt gewonnen werden. Unter diesen motorischen Effekten fanden sich die 3 Körperabschnitte Kopf—Arme—Beine verschieden häufig vertreten. Wenn überhaupt isolierte Bewegungen gewonnen werden konnten, so betrafen davon 86% Effekte in der oberen Extremität, 64% solche im Kopfbereich und nur 27% Bein- oder Fußbewegungen. Spracheffekte wurden mit geringen Ausnahmen nur aus der dominanten Hemisphäre gewonnen. Sie zeigten sich in Gestalt von plötzlichen Lauthervorbringungen, einfachen Phonemen bis zu syntaktischen Gebilden, wie auch in der Änderung von Tonfall und Tempo eines anbefohlenen Reihensprechens. Der Auslösungsort solcher Spracheffekte innerhalb des V.o. ist nicht umschrieben, allenfalls konzentrieren sich die Reizpunkte im ventralen Kernbereich und dem subthalamischen Übergangsgebiet. Vegetative Effekte häuften sich gleichfalls ventralwärts, aber auch mit zunehmender Annäherung zu den medianen Grenzstrukturen des V.o.i. und der Lamella medialis. Somatotopische Bezüge deuten sich folgendermaßen innerhalb des V.o. an: Es konnten Beineffekte überwiegend in den dorsalen Kernabschnitten und Kopfeffekte überwiegend in den ventralen Kernabschnitten gewonnen werden. Die Armrepräsentanz ist weniger umschrieben, hat ihren Schwerpunkt aber in den mittleren Kernbereichen. Im Gegensatz zu der bisherigen Annahme einer mediolateralen Abfolge der Kopf-Arm-Bein-Vertretung sprechen unsere Ergebnisse mehr für eine ventrodorsale Sequenz der Körperabschnitte innerhalb des V.o. Der deutlichste lokalisatorische Effekt besteht darin, daß in den dorsalen Segmenten des V.o. die jeweilige Hyperkinese unterdrückt und in den ventralen Kernsegmenten samt den subthalamischen Grenzgebilden (Forelsches und prälemniskales Feld, Zona incerta) aktiviert wird.
    Notes: Summary In 75 selected patients with hyperkinesia, most of them suffering from Parkinson's disease, the ventro-oral nucleus of the thalamus was stimulated by means of the Wyss stimulator with bipolar electrodes. Positive effects consisted of: 1. Suppression of existing hyperkinesia. 2. Activation of existing hyperkinesia. 3. More or less isolated movements of head, arms or legs. 4. Effects on speech. 5. Vegetative effects. In many patients, particularly in the right hemisphere, no stimulation effect were observed. Among the motor effects, isolated movements concerned the upper extremity in 86% of the patients, the head in 64% and the leg and foot in 27%. With a few exceptions, effects on speech could be observed only in the dominant hemisphere. They consisted in sudden phonation or change in pitch and speed of requested speech, or in compulsive syntactic phrases. Such effects could be elicited from all regions of the ventro-oral nucleus as well as from the subthalamic transition region. Vegetative effects occur more frequently in the ventral regions and approaching the medial borders of the ventro-oral internus nucleus and the lamella medialis. The somatotopic organization of the ventro-oral nucleus was as follows: effects on the legs predominate in the dorsal parts, effects on the head region in the ventral parts of the nucleus; the representation of arm and hand is less circumscribed but predominates in the central parts of the nucleus. In contrast to existing assumptions of a mediolateral sequence of head-arm-leg representation, our results suggest a ventrodorsal sequence of the body segments within the ventro-oral nucleus. The clearest effect of localized stimulation is suppression of existing hyperkinesia in the dorsal segments and activation of hyperkinesia in the ventral segments of the V.o. and in the subthalamic borderline region (Forel's and praelemniscal fields, Zona incerta).
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    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Pflügers Archiv 274 (1961), S. 49-50 
    ISSN: 1432-2013
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
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