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  • 1
    ISSN: 1432-0584
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Eighteen students were divided into three training-groups each of six ferrous. They were trained on bicycle-ergometer one half hour per day, at the average puls rate of 155/min. The control group was trained at sea-level (260 m), the second and third groups in a low-pressure chamber at 2250 m and 3450 m. The red blood cells were examined and the following results obtained: 1. At rest, after the training-period, the haematocrit decreased, especially in the two groups which trained the low-pressure chamber. A small reduction in the erythrocyt-volume and an increase of haemoglobin in the erythrocyt-volume (Hb/Hct) were found. 2. During the maximal work load there was a highly-significant increase of haemoglobin and haematocrit but without differences between the altitudes. 3. The training in high altitudes was not found to inference the erythrocytecounts or the haemoglobin.
    Notes: Zusammenfassung 18 Studenten wurden in 3 leistungsgleiche Gruppen zu je 6 Personen aufgeteilt. Sie trainierten auf Fahrradergometern täglich eine halbe Stunde bei einer Herzfrequenz, die im Durchschnitt um 155/Min. lag, über 4 Wochen. Eine Gruppe (Kontrollgruppe) trainierte auf Meereshöhe (260 m), die beiden anderen in der Unterdruckkammer auf 2250 m bzw. 3450 m. Bei der Untersuchung des roten Blutbildes wurde festgestellt: 1. Nach der Trainingsperiode war in Ruhe eine Verringerung des Hämatokrits hauptsächlich bei den beiden auf der Höhe trainierten Gruppen zu verzeichnen, sowie eine geringe Verkleinerung des Erythrozytenvolumens und ein Anstieg des Hb-Gehaltes im Erythrozytenvolumen (Hb/Hkt). 2. Bei maximaler Ergometer-Belastung kam es vor und nach der Trainingsperiode zu einem hochsignifikanten Anstieg des Hämoglobins und des Hämatokrits. Ein Unterschied auf den einzelnen Höhen wurde nicht festgestellt. 3. Durch das Training kam es bei den in der Höhe Trainierten im Durchschnitt zu keiner signifikanten Veränderung in der Anzahl der Erythrozyten und des Hämoglobins.
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  • 2
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Pulmonary edema, acute hypoxic pulmonary hypertension, hypoxic physical performance, heart catheterization, hypoxia, acute ; Lungenödem ; akute hypoxiebedingte pulmonale Hypertonie ; Körperarbeit und Hypoxie ; Herzkatheter und akute Hypoxie
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Es werden klinischer Befund und Pathogenese des akuten, höhenbedingten Lungenödems sowie die Pathophysiologie der hypoxiebedingten pulmonalen Hypertonie besprochen. Zusammenfassend berichtet wird über eigene höhenphysiologische Herzkatheteruntersuchungen, welche die Frage abklären sollten, ob es während körperlicher Höchstbelastung unter akuter Hypoxie in den getesteten Höhen bei Flachlandbewohnern zu bedrohlichen Pulmonalisdruckanstiegen und zur Möglichkeit der Entstehung eines akuten Lungenödems kommt. Diese Frage konnte aufgrund der Untersuchungsergebnisse eindeutig verneint werden.
    Notes: Summary Clinical observations and pathogenesis of acute, hypoxic pulmonary edema and the pathophysiology of hypoxic pulmonary hypertension are discussed. A report of the authors' own physiological investigations (heart catheterizations) follows. There was found to be no potentiating effect of maximum physical performance on hypoxic pulmonary hypertension and, in conclusion, no reason for the development of acute hypoxic pulmonary edema due to physical activity.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1432-1238
    Keywords: Key words Acute respiratory distress syndrome (ARDS) ; Extracorporeal membrane oxygenation (ECMO) ; Mechanical ventilation ; Survival rates ; Clinical algorithm
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Objective: We investigated whether a treatment according to a clinical algorithm could improve the low survival rates in acute respiratory distress syndrome (ARDS). Design: Uncontrolled prospective trial. Setting: One university hospital intensive care department. Patients and participants: 122 patients with ARDS, consecutively admitted to the ICU. Interventions: ARDS was treated according to a criteria-defined clinical algorithm. The algorithm distinguished two main treatment groups: The AT-sine-ECMO (advanced treatment without extracorporeal membrane oxygenation) group (n = 73) received a treatment consisting of a set of advanced non-invasive treatment options, the ECMO treatment group (n = 49) received additional extracorporeal membrane oxygenation (ECMO) using heparin-coated systems. Measurements and results: The groups differed in both APACHE II (16 ± 5 vs 18 ± 5 points, p = 0.01) and Murray scores (3.2 ± 0.3 vs 3.4 ± 0.3 points, p = 0.0001), the duration of mechanical ventilation prior to admission (10 ± 9 vs 13 ± 9 days, p = 0.0151), and length of ICU stay in Berlin (31 ± 17 vs 50 ± 36 days, p = 0.0016). Initial PaO2/FIO2 was 86 ± 27 mm Hg in AT-sine-ECMO patients that improved to 165 ± 107 mm Hg on ICU day 1, while ECMO patients showed an initial PaO2/FIO2 of 67 ± 28 mm Hg and improvement to 160 ± 102 mm Hg was not reached until ICU day 13. Q˙S/Q˙T was significantly higher in the ECMO-treated group and exceeded 50 % during the first 14 ICU days. The overall survival rate in our 122 ARDS patients was 75 %. Survival rates were 89 % in the AT-sine ECMO group and 55 % in the ECMO treatment group (p = 0.0000). Conclusions: We conclude that patients with ARDS can be successfully treated with the clinical algorithm and high survival rates can be achieved.
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Archives of microbiology 37 (1960), S. 1-6 
    ISSN: 1432-072X
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Biology
    Notes: Zusammenfassung Die durchgeführten Versuche haben gezeigt, daß Actinomyces globisporus streptomycini LS-1 in Submerskultur stark katalasewirksam war. Die höchste meßbare Aktivität der Katalase ging dem Maximum der Streptomycinproduktion voraus. Zunehmende Eisenkonzentrationen, die mehr als 50–100 mg Fe++/l Kulturlösung betrugen, hemmten sowohl die Katalase als auch die Streptomycinbildung. In stark belüfteten Kulturen stieg die Katalase- und die Streptomycinbildung. Eine künstlich gesteigerte Katalaseaktivität ging nicht mit einer intensiveren Biosynthese des Streptomycins parallel. In einer katalaseaktiven Kulturlösung konnte zugegebenes H2O2 das gleichzeitig in der gleichen Kulturlösung vorhandene antibiotische Stoffwechselprodukt nicht unwirksam machen. In katalaseinaktiver Kulturlösung war bei einer gleichbleibenden Konzentration von 0,1 m H2O2 ebenfalls keine Abnahme der Streptomycinwirksamkeit in dem Kulturfiltrat zu beobachten.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    ISSN: 1365-2826
    Source: Blackwell Publishing Journal Backfiles 1879-2005
    Topics: Medicine
    Notes: Digitalis-like compounds (DLC) are steroidal hormones that are synthesized in, and released from, the adrenal gland, whose regulation may be directed by the hypothalamic-pituitary-adrenal (HPA) axis. Increasing evidence points to antitumour properties of these compounds and we hypothesized that the establishment of tumours in athymic nude mice may be facilitated by an abnormal synthesis or secretion of DLC. To explore this hypothesis, DLC concentrations were determined in the plasma, and in adrenal and hypothalamic tissues of nude compared to normal mice under basal conditions, and 30 min after a stress stimulus (i.p. injection of 100 µl saline) with or without additional adrenocorticotropic hormone (ACTH) 1 µg/per animal. Simultaneously, plasma corticosterone and serum adrenocorticotropic hormone (ACTH) concentrations were analysed. The basal DLC concentrations were similar in the plasma and the hypothalamus of both strains, whereas the basal adrenal DLC concentration was significantly lower in the nude mice compared to normal mice. The stress stimulus induced in normal mice a significant increase in DLC concentrations in the adrenal gland, the plasma and the hypothalamus. However, in nude mice, it caused an increase only in the adrenal gland and the hypothalamus, whereas the plasma DLC concentration was not affected. In both strains, the administration of ACTH in addition to injection stress did not provoke a further increase in DLC concentrations while inducing a significant increase in plasma corticosterone concentration. Regardless of the applied stimulus, the nude mice expressed significant lower DLC concentrations in the adrenal gland and the plasma compared to normal mice. The low basal adrenal DLC concentration in nude mice and their impaired DLC response towards stress- and ACTH stimulation both support an involvement of DLC in tumorigenesis.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    ISSN: 1433-0385
    Keywords: Key words: Mesenteric vascular occlusion ; Vascular surgery ; Mesenteric artery reconstruction. ; Schlüsselwörter: Mesenterialgefäßverschluß ; Mesenterialarterienrekonstruktion ; Gefäßchirurgie.
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung. Bei einer 57 jährigen dialysepflichtigen Patientin mit generalisierter Arteriosklerose trat ein 3-Etagen-Verschluß der Mesenterialarterien mit schnell progredienter Symptomatik auf. Die arteriographische Diagnostik zeigte, daß der gesamte Magen-Darm-Trakt über eine Collaterale aus der A. rectalis superior über die Dick- und Dünndarmarkaden und weiter über die Bühler-Anastomose (pancreaticoduodenale Arkaden) versorgt wurde. Die Revascularisierung erfolgte über die A. mesenterica superior mit Hilfe eines Gore-Tex®-Interponates. Der postoperative Verlauf war durch die schweren internistischen Begleiterkrankungen der Patientin verlängert; chirurgische Komplikationen traten nicht auf, die Symptomatik der Angina abdominalis besserte sich innerhalb weniger Tage. Der Fallbericht zeigt, daß auch bei Patienten mit einem erhöhten Risiko eine Revascularisierung der Mesenterialgefäße durchgeführt werden kann. Eine Einzelgefäßrevascularisation scheint bei der bestehenden Collateralisierung ausreichend.
    Notes: Summary. A 57-year-old patient with general arteriosclerosis and end-stage renal failure was found to be suffering from occlusion of the mesenteric arteries. The symptoms were rapidly progressive. The aortogram showed that nutrition of the whole intestine took place via a collateral vessel that originated at both internal iliac arteries. Revascularization of the superior mesenteric artery with interposition of Gore-Tex prosthesis and transposition to the aorta were performed. The postoperative course was uncomplicated, but prolonged due to the accompanying diseases. In conclusion, single-vessel revascularization for chronic intestinal ischemia is a safe and sufficient procedure. Interpositioning of a graft and transposition to the aorta have the advantages of infrarenal access with an antegrade blood flow and no kinking of the prosthesis.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Total Heart Replacement ; Artificial Heart ; Oxygen Debt ; Liver Function ; Postoperative Course
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Es wird über die Technik der postoperativen Versorgung der Versuchstiere nach Totalersatz des Herzens berichtet und auf einige allgemeine Versuchsergebnisse eingegangen. In den Jahren 1972–1973 wurden insgesamt 47 Totalherzimplantationen durchgeführt, die längste Überlebenszeit betrug 126 Std. Anhangsweise wird auf die Leberfunktion und die Sauerstoffschuld der Versuchstiere eingegangen.
    Notes: Summary It will be reported about the postoperative management after implantation of the total artificial heart and some main results. In 1972–1973, 47 total artificial heart replacements were done, the longest survival was 126 h. In the supplement, it is reported about the liver function and the oxygen debt of the experimental animals.
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  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 352 (1980), S. 616-616 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Chronic pancreatitis ; Head resection ; Preservation of the duodenum ; Chronische Pankreatitis ; Pankreaskopfresektion ; Duodenumerhaltung
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei 15 Patienten mit chronischer Pankreatitis und Pankreaskopftumor wurde nach Malignomausschluß eine das Duodenum erhaltende Pankreaskopfresektion ausgeführt. Zur Überbrückung des Pankreasdefektes erfolgte Jejunuminterposition. Die Kliniksletalität war 0%. Nachbeobachtungszeit im Durchschnitt 31 Monate. 75% der Patienten waren wieder voll arbeitsfähig. Der Vorteil dieser Operation liegt im begrenzten Organtrauma, der Erhaltung der Duodenumpassage, Erhaltung des übrigen Pankreas für exound endokrine Funktion und Gewinnung des Pankreaskopftumors zur histologischen Beurteilung.
    Notes: Summary In 15 patients with chronic pancreatitis and a tumor of the head of the pancreas without malignancy, resection of the head of the pancreas preserving the duodenum was performed. For bridging the pancreas defect, jejunum is interposed. The clinical mortality was 0%. The follow-up time averages 31 months. 75% of the patients are completely restored. The benefit of this operation derives from the limited organ trauma, the protection of the duodenal passage, the protection of the remaining pancreas for the exo-endocrine functions and the presentation of the tumor of the pancreas for histological examinations.
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  • 9
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Total Heart Replacement ; Artificial Heart ; Electrolyte-Metabolism ; Hyperaldosteronism ; Renal Function
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Es wird über das postoperative Verhalten des Wasser-, Säure-Basen- und Elektrolythaushaltes nach Totalersatz des Herzens berichtet. Es ist eine deutliche Tendenz zur Entwicklung einer Hypokaliämie bei hohen renalen Kaliumverlusten, einer Hypernatriämie und Hyperchlorämie bei stark eingeschränkter Urinausscheidung an Natrium und Chlorid sowie einer Wasserretention und metabolischen Alkalose erkennbar. Dieses Verhalten ist als Ausdruck eines sekundären Hyperaldosteronismus anzusehen.
    Notes: Summary It will be reported about the postoperative course of the water-, acid-base and electrolyte-metabolism after total heart replacement. There is a remarkable tendency for a development of hypokalemia with a great renal loss of potassium, a high serum concentration of sodium and Chorid, together with a restriction in the urinary excretion of this electrolytes, a water retention and metabolic alcalosis. This behaviour seems to be an expression of a secundary hyperaldosteronism.
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  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 357 (1982), S. 131-140 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Axillofemoral bypass ; High risk-patient ; Indication ; Operative mortality ; Long-term results
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung An 95 „High-risk”-Patienten (Durchschnittsalter 68,28 Jahre) wurden im 10-Jahres-Zeitraum 1970–1979 114 axillo-femorale Bypass-operationen wegen arterieller Verschlußkrankheit vom Beckentyp durchgeführt und retrospektiv analysiert. Eine absolute Operationsindikation bestand bei 84,48% der 116 Extremitäten wegen eines Stadiums III oder IV. Vier Bypassmodifikationen kamen zur Anwendung: unilateraler Bypass (70,8 %), gekreuzter Bypass (4,4%), beidseitiger unilateraler Bypass (10,6%) und axillobifemoraler Bypass (14,2 %). Der elektive Eingriff war mit einer Operationsletalität von 6,3 % belastet. Die kumulative Durchgängigkeit (nach der Life-table-Methode) betrug beim unilateralen Bypass nach 5 Jahren 51,6% und beim axillo-bifemoralen Bypass 77,14 %. Das bilaterale Verfahren enttäuschte völlig (nach 1 Jahr: 30,0 %, nach 5 Jahren 0,0 %). Häufigste Komplikation war mit 47,37 % die Transplantatthrombose, nur in 53,75 % gelang eine erfolgreiche Revision. Auch hierbei war das bifemorale Verfahren den anderen Varianten überlegen (Transplantatthrombose in 29,41 %). Vorrangig erscheint daher eine strengere Indikationsstellung (Operation nur im Stadium III und IV und nur beim „echten” Risikopatienten) sowie auch bei einseitiger klinischer Symptomatik Bevorzugung des axillo-bifemoralen Bypass.
    Notes: Summary A total of 95 consecutive high-risk patients (average age of 68.28 years) underwent 114 axillofemoral bypass operations for revascularization of 116 lower extremities (1970–1979); 84.48 % were in stage III and IV. Four bypass variations were used: unilateral bypass (70.8 %), crossing bypass (4.4 %), bilateral procedure (10.6%) and axillobifemoral bypass (14.2%). In elective operations, the operative mortality was 6.3 %; in emergency operations one of 3 patients died. The unilateral bypass including the 5 patients on whom the crossing bypass was used showed a cumulative 5-year patency rate of 51.60 %; the bifemoral bypass had a rate of 77.14 % and in cases of bilateral bypass no graft was patent after 5 years. Graft thrombosis was the most common complication (47.37 %); successful revision was possible in only 53.75 %. In case of bifemoral procedure, graft thrombosis occurred in only 29.41 %. Therefore, the authors recommend that stricter indications be employed for surgery: an axillofemoral bypass operation should only be performed in cases in stage III and IV for limb salvage and only in a “real” high-risk patient. In addition, the axillobifemoral variation should also be preferred in all cases of bilateral occlusive disease with unilateral symptomatology.
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