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  • 1
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    Springer
    European journal of pediatrics 152 (1993), S. 540-541 
    ISSN: 1432-1076
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 2
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Total Heart Replacement ; Artificial Heart ; Oxygen Debt ; Liver Function ; Postoperative Course
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Es wird über die Technik der postoperativen Versorgung der Versuchstiere nach Totalersatz des Herzens berichtet und auf einige allgemeine Versuchsergebnisse eingegangen. In den Jahren 1972–1973 wurden insgesamt 47 Totalherzimplantationen durchgeführt, die längste Überlebenszeit betrug 126 Std. Anhangsweise wird auf die Leberfunktion und die Sauerstoffschuld der Versuchstiere eingegangen.
    Notes: Summary It will be reported about the postoperative management after implantation of the total artificial heart and some main results. In 1972–1973, 47 total artificial heart replacements were done, the longest survival was 126 h. In the supplement, it is reported about the liver function and the oxygen debt of the experimental animals.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 3
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    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 355 (1981), S. 617-617 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Acute pancreatitis ; Surgery ; Akute Pankreatitis ; Nekrosen ; Operationen
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung 117 Patienten mit nekrotisierender akuter Pankreatitis (103 Partialnekrose, 14 Totalnekrose) wurden in einem 12-Jahres-Zeitraum mit einer Kliniksletalität von 34% operiert. Die Letalität bei nekrotisierender Pankreatitis hängt ab vom Ausmaß der Pankreasnekrose, von der Ausdehnung der Nekrosen in extrapankreatische Geweberäume, vom Ausmaß der Funktionseinschränkungen, sowie vom Zeitpunkt der Nekrotektomie. Die Nekrotektomie mit lokaler Spül-Saug-Drainage der Nekrosehöhlen sowie kontinuierlicher Peritonealspülung ist ein aufwendiges Therapieverfahren, vermindert jedoch deutlich die pankreatitischen Komplikationen und die Letalität. Reoperationshäufigkeit 19 %, Krankenhausliegezeit 48 ± 19 Tage.
    Notes: Summary In a 12-year-period, 117 patients with acute necrotizing pancreatitis were operated upon (103 with partial necrosis, 14 with total necrosis). Forty patients with necrotizing pancreatitis died after surgery (34 %). In 86 patients extrapancreatic, retroperitoneal necrosis were detected. The compilation of intraoperative findings revealed that lethality rises in proportion to the extension of retroperitoneal necrosis. There was a strong evidence that patient lethality depends on the severity of the pancreatic necrosis, the time of surgical intervention, and the bacterial contamination. The rate of reoperation was 19 %; the clinical stay of the patients was 48 ± 19 days.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 4
    Electronic Resource
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    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 352 (1980), S. 616-616 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Chronic pancreatitis ; Head resection ; Preservation of the duodenum ; Chronische Pankreatitis ; Pankreaskopfresektion ; Duodenumerhaltung
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei 15 Patienten mit chronischer Pankreatitis und Pankreaskopftumor wurde nach Malignomausschluß eine das Duodenum erhaltende Pankreaskopfresektion ausgeführt. Zur Überbrückung des Pankreasdefektes erfolgte Jejunuminterposition. Die Kliniksletalität war 0%. Nachbeobachtungszeit im Durchschnitt 31 Monate. 75% der Patienten waren wieder voll arbeitsfähig. Der Vorteil dieser Operation liegt im begrenzten Organtrauma, der Erhaltung der Duodenumpassage, Erhaltung des übrigen Pankreas für exound endokrine Funktion und Gewinnung des Pankreaskopftumors zur histologischen Beurteilung.
    Notes: Summary In 15 patients with chronic pancreatitis and a tumor of the head of the pancreas without malignancy, resection of the head of the pancreas preserving the duodenum was performed. For bridging the pancreas defect, jejunum is interposed. The clinical mortality was 0%. The follow-up time averages 31 months. 75% of the patients are completely restored. The benefit of this operation derives from the limited organ trauma, the protection of the duodenal passage, the protection of the remaining pancreas for the exo-endocrine functions and the presentation of the tumor of the pancreas for histological examinations.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Total Artificial Heart Replacement ; Double Chambered Pneumatically Driven Blood Pump ; Haemodynamic ; Changes in Longtime Survivors
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Über hämodynamische Beobachtungen bei 20 Kälbern, die den Totalersatz des Herzens mit einer inkorporierten zweikammerigen Blutpumpe länger als 10 Std überlebten, wird an Hand folgender Parameter berichtet: - Drucke in beiden Vorhöfen und in der unteren Hohlvene, - Drucke in Aorta und Pulmonalis, - Drucke in beiden künstlichen Ventrikeln, - Drucke in dem pneumatischen Antriebssystem, - Perfusionsvolumina und AVDO2. Es wird gezeigt, daß die künstlichen Blutpumpen in der Lage sind, ein der Vitalität der Tiere genügendes Perfusionsvolumen zu fördern. Die Steuerungsmöglichkeiten einmal über Änderungen der Antriebsgrößen, zum anderen über den sog. Starling-Mechanismus des künstlichen Herzens, erweisen sich als den Anforderungen genügend. Nach längeren Überlebenszeiten findet sich ein Anstieg des rechten Vorhofdruckes, eine Zunahme der Perfusionsvolumina und somit bei annähernd konstanten arteriellen Drucken ein Absinken des peripheren Gesamtwiderstandes. Zur Deutung dieser Beobachtungen werden u. a. diskutiert Störungen der neurohumoralen Kreislaufregulation durch die Aktion der künstlichen Blutpumpen oder etwa der mögliche Einfluß eines septischen Krankheitsbildes. Prof. Dr. E. S. Bücherl
    Notes: Summary The paper reports on haemodynamic observations in 20 calves surviving total heart replacement by an incorporated double chamber blood pump for more than 10 h. The following parameters are registered: - pressures in both atria and vena cava inferior, - pressures in aorta and pulmonary artery, - pressures in both artificial ventricles, - pressures in the pneumatic driving system, - perfusion volumes and AVDO2. It is demonstrated that the artificial blood pumps are able to obtain a perfusion volume sufficient for the animal's vitality. A sufficient regulation can be achieved by varying the driving system and by the so called Starling-mechanism of the artificial heart. In the long time surviving animals an increase of the right atrium pressure, and of the perfusion volumes is found while total peripheral resistance decreases. To explain these observations, disturbances of the neurohumoral circulatory control by the action of the artificial pumps or the development of sepsis are discussed.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Total Heart Replacement ; Artificial Heart ; Electrolyte-Metabolism ; Hyperaldosteronism ; Renal Function
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Es wird über das postoperative Verhalten des Wasser-, Säure-Basen- und Elektrolythaushaltes nach Totalersatz des Herzens berichtet. Es ist eine deutliche Tendenz zur Entwicklung einer Hypokaliämie bei hohen renalen Kaliumverlusten, einer Hypernatriämie und Hyperchlorämie bei stark eingeschränkter Urinausscheidung an Natrium und Chlorid sowie einer Wasserretention und metabolischen Alkalose erkennbar. Dieses Verhalten ist als Ausdruck eines sekundären Hyperaldosteronismus anzusehen.
    Notes: Summary It will be reported about the postoperative course of the water-, acid-base and electrolyte-metabolism after total heart replacement. There is a remarkable tendency for a development of hypokalemia with a great renal loss of potassium, a high serum concentration of sodium and Chorid, together with a restriction in the urinary excretion of this electrolytes, a water retention and metabolic alcalosis. This behaviour seems to be an expression of a secundary hyperaldosteronism.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    ISSN: 1435-2451
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei 18 Schafen mit einem durchschnittlichen Gewicht von 59 kg erfolgte ein intrathorakaler Totalersatz des Herzens durch eine zweikammerige, pneumatisch angetriebene Blutpumpe. Die Tiere wurden mit Thiobarbiturat narkotisiert und dann tracheotomiert. Der Thorax wurde durch eine mediane Sternotomie geöffnet und die Tiere an eine Herz-Lungenmaschine angeschlossen. Es mußte eine absolut blut- und luftdichte Verbindung zwischen dem zarten und leicht zerreißlichen Vorhofsgewebe und den relativ starren Vorhofsansätzen des Kunststoffherzens hergestellt werden. Beim operativen Vorgehen, etwa wie bei der homologen Herztransplantation, ergaben sich Schwierigkeiten bei der Naht des stets kurzen und zerreißlichen Vorhofseptums. Deshalb wurde zunächst das Vorhofseptum durch gedoppelte Perikardlappen verstärkt. Am besten bewährte sich schließlich eine Methode, bei der das Herz oberhalb des Klappenringes abgetrennt wurde und bei der folgenden fortlaufenden Naht zum Anschluß an die Teflonansatzstutzen des künstlichen Herzens das feste Material des Klappenringes mitgefaßt werden konnte. Zum Anschluß an Aorta und Pulmonalis dienten Steckverbindungen in Form von kurzen Rohren, in welche die Ausflußklappen eingebaut waren. Fortlaufend registriert wurden die Drucke in beiden Vorhöfen, in einer System arterie und in der Pulmonalis, sowie der Fluß durch die Pulmonalarterie. In regel mäßigen Abständen erfolgten Blutgasanalysen, die Zählung der corpusculären Bestandteile des Blutes, der Elektrolyte, sowie der Konzentrationen von Lactat, Pyruvat und LDH. Das Plasmahämoglobin und die Werte von Lactat und Pyruvat stiegen unterschiedlich stark an. Die Thrombocyten und Leukocyten fielen z. T. erheblich ab. Die meisten Tiere überlebten nur 2–5 Std. Bei einem Schaf gelang eine gute Substitution des Herzens durch diese Pumpe für 11 Std.
    Notes: Summary Intra-thoracic total replacement of the heart by double-chambered pneumatically driven blood pumps was carried out in 18 sheep with an average bodyweight of 59 kg. The animals were narcotized with thioarbiturate and then tracheotomized. The thorax was opened by median sternotomy and the animal joined to a heart-lung-machine. An absolutely blood- and air-tight connection between the delicate and easily ruptured atrial tissue and the relatively rigid atrial connections of synthetic material of the artificial heart, has to be established. During the operation difficulties arise—in the same way as in the case of homologous heart transplants with the suture of the short and easily ruptured atrial septum. Therefore the atrial septum is first reinforced with double pericardial flaps. In the end we found that the best method consisted of detaching the heart above the valve ring and using a continuous suture to join the Teflon connections of the artificial heart to the firm structure of the valvular ring. Plug-like connections in the shape of short tubes containing the valves were used for joining the aorta and the pulmonalis to the heart. The pressure in both atria, in one systemic artery and in the pulmonalis, as well as the blood-flow through the pulmonary artery were continuously recorded. Blood-gas analysis, blood and electrolyte counts, lactic acid, pyruvic acid and LDH determinations were carried out at regular intervals. The plasma haemoglobin and the lactic acid and pyruvic acid levels increased at different rates. Thrombocytes and leukocytes decreased in number, at times quite markedly. Most animals survived for only 2–5 hours. In one sheep a good substitution of the heart with this pump succeeded for 11 hours.
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  • 8
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    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 358 (1982), S. 510-510 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Carotid lesion ; Coronary surgery ; Carotisläsionen ; Coronarchirurgie
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei 480 coronarchirurgischen Patienten wurde systematisch auf supraaortale Gefäßveränderungen untersucht. 25 wiesen Läsionen auf. Von diesen wurden 20 Patienten nach einem von klinischen und angiographischen Befunden abhängigen Plan operiert. 15 Patienten mit stabiler Angina pectoris wurden in zweizeitigem Vorgehen — zuerst Carotis-Op., dann Coronarchirurgie — versorgt. 5 Patienten mit instabiler A. pectoris und linkscoronärer Hauptstammstenose wurden simultan mit der coronaren Revascularisation operiert. Die Ergebnisse lassen empfehlen, bei der Wahl des Vorgehens die kardiovasculäre Situation ausschlaggebend zu machen.
    Notes: Summary By prospective screening of 480 patients with coronary revascularisations, 25 were found to have an associated carotid artery stenosis. In 20 of these patients surgical correction of the carotid lesions was performed. A two-stage procedure was used in 15 patients, with coronary artery surgery later; five patients underwent both stages at the same time. The latter group had unstable angina pectoris and/or left coronary artery lesions. It is recommended that cardiovascular status and the possible risk of coronary disease be the criteria for staging or combining the procedures used in carotid and coronary artery lesions.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 9
    Electronic Resource
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    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 362 (1984), S. 77-87 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Gastric carcinoma ; Total gastrectomy ; Geriatric surgery
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Zwischen 1969 und 1983 wurde bei insgesamt 152 Patienten eine totale Magenentfernung vorgenommen. 58 Patienten befanden sich jenseits des 70. Lebensjahres. Die Operationsletalität betrug 14,47%, wobei zwischen den unter 70jährigen Patienten und den über 70jährigen mit 13,8% bzw. 15,5 nur ein geringer Unterschied bestand. Weitgehend unabhängig zeigte sich die Letalität auch davon, ob die Operation einen kurativen oder palliativen Charakter hatte. So verstarb von 27 Patienten im TNM-IV-Stadium lediglich einer. Ebenfalls nur ein Patient verstarb von den 66, die im letzten 5-Jahres-Intervall (1979–1983) operiert wurden. Diese wesentliche Senkung der Letalität wird auf eine präzise Systematisierung der Operationstechnik sowie auf eine verbesserte Operationsvorbereitung und Nachbetreuung zurückgeführt. Die 5-Jahres-Heilungsrate betrug 17,3%; wiederum bestand zwischen den unter 70jährigen und den über 70jährigen Patienten mit 16,5% bzw. 19,4% kein wesentlicher Unterschied. Bemerkenswerterweise hatten die Patienten mit zusätzlicher Splenektomie eine wesentlich schlechtere Prognose als die Patienten mit erhaltener Milz trotz gleicher Verteilung der TNM-Stadien. Zwar erlaubt die Patientenzahl noch keine definitive Aussage, jedoch sollte nach diesem Ergebnis die Indikation zur Begleitsplenektomie bei totaler Magenentfernung stets sorgfältig abgewogen werden.
    Notes: Summary Between 1969 and 1983 a total of 152 patients underwent total gastrectomy. 58 patients were older than 70 years. Surgical lethality was 14.47% with only minor differences between those patients younger than 70 and the older ones: 13.8 and 15.5%, respectively. Moreover, it did not make any major difference whether surgery was curative or merely palliative. Of 27 patients with the tumor stage TNM IV, only one patient died. Of the 66, who were operated upon during the recent 5 years period between 1979 and 1983, only one patient died. These results suggest that this remarkable decline of lethality is due to a precise standardisation of surgical technique, improvements in preoperative management of the patient and aftercare. 5 years survival rate was 17.3%; again there was no major difference between the group of patients older than 70 and those being younger than 70 years (16.5% and 19.4% respectively). It is of interest that the patients having additional splenectomy presented with an essentially worse prognosis as opposed to those without splenectomy although there were no differences between the TNM-stages. Even if the small numbers of patients can not yet be definitely conclusive, these preliminary results indicate that the indication for splenectomy in the course of total gastrectomy should be critically evaluated.
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  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 366 (1985), S. 612-612 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Necrotizing pancreatitis ; Peritoneal lavage ; Lavage of the lesser sac ; Nekrotisierende Pankreatitis ; Peritoneal ; Lavage ; Bursa-Lavage
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei 111 Patienten mit nekrotisierender Pankreatitis kamen zwischen 1974 und 1984 zwei verschiedene Therapieverfahren prospektiv zur Anwendung. Im Anschluß an eine Nekrotektomie wurden in Gruppe 1 mit 64 Patienten eine kontinuierliche Peritoneal-Lavage und in Gruppe II mit 47 Patienten eine Lavage der Bursa omentalis durchgeführt. Zusätzlich wurde bei 32 Patienten der Gruppe II mit extrapankreatischen Nekrosen und diffuser Peritonitis eine Peritoneal-Lavage vorgenommen. Die kontinuierliche postoperative Bursa-Lavage bei bestimmter Indikation in Kombination mit Peritoneal-Lavage ist der alleinigen Peritoneal-Lavage signifikant überlegen.
    Notes: Summary In 111 patients with necrotizing pancreatitis, two different therapeutic procedures have been applied since 1974, in addition to surgical removal of the necrotic tissue. In group I (64 patients) continuous peritoneal lavage was performed and in group II (47 patients) local lavage of the lesser sac. Of there was extrapancreatic necrosis and diffuse peritonitis, peritoneal lavage was done additionally (32 patients). Local lavage of the lesser sac, in some cases combined with peritoneal lavage, is significantly superior to peritoneal lavage alone.
    Type of Medium: Electronic Resource
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