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  • 1
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Hypertension ; plasma renin activity ; plasma aldosterone ; salt depletion ; salt loading ; Hypertonie ; Plasmaaldosteron ; Plasmareninaktivität ; Natriumentzug ; Natriumbelastung
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei 40 Patienten mit primärer Hypertonie Stadium I, 19 Patienten mit primärer Hypertonie Stadium II und III sowie bei 11 Patienten mit renaler Hypertonie (chronische Glomerulonephritis, chronische Pyelonephritis) wurde das Verhalten des Plasmaaldosterons, der Plasmareninaktivität sowie der Elektrolyte im Serum und Urin unter akuter Stimulation durch Salzentzug (Furosemid) und unter akuter Suppression durch Kochsalzinfusion geprüft. Die überwiegende Mehrzahl der Patienten mit primärer Hypertonie Stadium I zeigt eine gute Stimulierbarkeit des Plasmaaldosterons und der Plasmareninaktivität durch akuten Salzentzug. 3 von 40 Patienten mit primärer Hypertonie Stadium I und 13 von 19 Patienten mit primärer Hypertonie Stadium II und III hatten eine nicht stimulierbare Reninsekretion (“low renin hypertension”). Die Stimulierbarkeit des Plasmaaldosterons war jedoch bei allen diesen Patienten intakt. Unter Kochsalzbelastung fanden wir in allen Gruppen eine Supprimierbarkeit des Plasmaaldosterons und der Plasmareninaktivität. Die gute Stimulierbarkeit des Aldosterons bei Patienten mit fehlender Stimulierbarkeit der Plasmareninaktivität zeigt, daß unter unseren Versuchsbedingungen das Renin-Angiotensin-System bei Hochdruckkranken nicht für die gesteigerte Aldosteronsekretion bei Salzentzug verantwortlich sein kann. Wahrscheinlich erfolgt der Plasmaaldosteronanstieg bei Starre der Reninsekretion über den diuretikabedingten Natriumentzug. Ein inadäquates Verhalten der Aldosteronsekretion in Bezug auf akute Kochsalzbelastung besteht bei Patienten mit primärer Hypertonie nicht. Bei renoparenchymalem Hochdruck fand sich eine abgeschwächte Stimulierbarkeit und Supprimierbarkeit der Plasmareninaktivität. Das Plasmaaldosteron stieg auf Natriumentzug ebenfalls nur gering an und der Abfall nach Natriumchloridgabe war statistisch nicht signifikant. Beim renoparenchymalen Hochdruck liegt damit in Bezug auf Natriumchloridentzug und Natriumchloridzufuhr ein inadäquates Verhalten der Aldosteron- und Reninsekretion vor.
    Notes: Summary Plasma aldosterone, plasma renin activity, sodium and potassium in the plasma and the urine were determinated under acute stimulation with saline depletion (furosemide) and under acute suppression with saline infusion in 40 patients with primary hypertension stage I, 19 patients with primary hypertension stages II and III, and II patients with renal hypertension (chronic glomerulonephritis and chronic pyelonephritis). The majority of the patients with primary hypertension stage I showed a good stimulation of the plasma aldosterone and the plasma renin activity under acute salt depletion. Three out of the 40 patients with primary hypertension stage I, and 13 of the 19 patients with primary hypertension stages II and III did not show any stimulation of the renin secretion (“low renin hypertension”). In all these patients the plasma aldosterone stimulation remained intact. With infusion of saline all the groups showed suppression of the plasma aldosterone and the plasma renin activity. A good stimulation of the plasma aldosterone in spite of the lack of stimulation of the plasma renin activity, demonstrates that in our experiments the renin-angiotensin system cannot be responsible for the increase in aldosterone secretion under salt depletion. Most likely the increase of the plasma aldosterone, in spite of the fixed renin activity, is stimulated by the sodium depletion due to diuretics. In all patients with primary hypertension we did not find an inadequate reaction of the aldosterone secretion under saline infusion. The patients with renal hypertension showed a minimal stimulation and suppression of the plasma renin activity. The plasma aldosterone secretion increased only slightly under sodium depletion and the decrease under saline infusion was statistically not significant. Thus we conclude that these patients show an inadequate reaction of the plasma aldosterone and renin secretion under salt infusion and depletion.
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  • 2
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Im Plasma von 41 gesunden Frauen im Alter von 18–31 Jahren untersuchten wir nach einer 12 bis 24monatigen oralen Behandlung mit verschiedenen Ovulationshemmern die Triglyceride, die Phosphatide, das gesamte und das freie Cholesterin sowie die freien Fettsäuren. Entsprechend der unterschiedlichen Zusammensetzung der Kontraceptiva wurden drei Gruppen gebildet: Gruppe I erhielt ein Präparat mit niedrigem Gestagen- und niedrigem Oestrogenanteil; Gruppe II Präparate mit wechselnden Oestrogenanteilen; Gruppe III Präparate mit niedrigen Gestagen- und niedrigen Oestrogenanteilen im Wechsel mit anderen Ovulationshemmern. Zusätzlich bildeten wir aus den drei Gruppen ein Gesamtkollektiv, in das auch ein 2-Phasenpräparat mit überwiegender Oestrogenwirkung aufgenommen wurde. Als Vergleich diente ein ovulationshemmerfreies Normalkollektiv. Die Triglyceride, das freie Cholesterin und die freien Fettsäuren zeigten keine signifikanten Änderungen. Die Triglyceride (besonders in der Gruppe I) weisen eine Tendenz zur Erniedrigung auf. Die Phosphatide waren in allen Gruppen entweder signifikant erhöht oder zeigten eine Tendenz zur Erhöhung. Für das Gesamtcholesterin konnte eine Erhöhungstendenz im Gesamtkollektiv nachgewiesen werden. Beim Vergleich der Gruppen I–III untereinander ließen sich statistisch keine Unterschiede sichern. Die Befunde lassen es notwendig erscheinen, die einzelnen Gruppen von Ovulationshemmern noch detaillierter und getrennt zu untersuchen.
    Notes: Summary 41 healthy women aged 18 to 31 years were treated with different contraceptive agents for 12 to 24 months. Triglyceride, phospholipid, total and free cholesterol, and free fatty acid levels were determined in the plasma of these subjects. The women were divided into three groups: Group I received a drug at low doses of gestagen and estrogen. In group II several drugs with changing doses of estrogen were combined. Women who received different drugs with low and high dosage of gestagen and estrogen are found in group III. The results of all these three groups were pooled and in addition, findings observed in women who received a sequential preparation with high estrogen dose have also been included.—A number of non-treated women served as controls. No significant changes were observed in triglyceride, free cholesterol and free fatty acid levels. Especially in group I, triglyceride levels showed a tendency to decrease. In all groups the phospholipids were either significantly increased or showed a tendency to increase. Total cholesterol tended to increase in the polled totals. No significant differences were found between groups I–III. The different types of contraceptives will have to be further examined in detail with respect to their varying amounts of gestagen and estrogen.
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  • 3
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Triglycerides, free fatty acids, phospholipids, and total cholesterol in the plasma of 13 women aged between 18 and 30 were determined before and after a six months period of treatment with different oral contraceptives. These women had no important disturbances of metabolism. When plasma had been taken after this period treatment was continued after all. Lipids mentioned above were analysed at the beginning, middle, and the end of the cyclus. Neither triglycerides nor total cholesterol showed significant changes. Individually the findings decreased, increased, or showed no change. Phosphatide-level however showed during contraceptive treatment an increasing tendency in the beginning and middle of the cyclus. In the meantime no significant change was found in free fatty acids, whereas they had a decreasing tendency at the end of the cyclus. Further longtime studies are necessary to determine the effect of oral contraceptives on bloodlipid level. The different typs of contraceptives should be examined separately in bigger groups.
    Notes: Zusammenfassung Im Plasma von 13 Frauen ohne stärkergradige Störungen des Stoffwechsels im Alter von 18–30 Jahren untersuchten wir die Triglyceride, die freien Fettsäuren, die Phosphatide und das Gesamtcholesterin vor und nach einer 6monatigen oralen Behandlung mit verschiedenen Ovulationshemmern. Während der zweiten Untersuchungsserie wurde die kontrazeptive Behandlung nicht unterbrochen. Die Lipidanalysen führten wir am Anfang, in der Mitte und am Ende des Cyclus durch. In keiner Cyclusphase zeigten die Triglyceride und das Gesamtcholesterin signifikante Änderungen. Die Einzelwerte stiegen teils an, teils verringerten sie sich oder blieben konstant. Die Phosphatide ließen am Anfang und in der Mitte des Cyclus unter kontrazeptiver Behandlung eine Tendenz zur Erhöhung erkennen. Am Anfang und in der Mitte des Cyclus waren die freien Fettsäuren nicht signifikant verändert, am Ende zeigten sie unter Ovulationshemmern eine Tendenz zur Erniedrigung. Weitere langfristige Beobachtungen zur Klärung der oralen Wirkung von Ovulationshemmern auf den Blutfettspiegel sind notwendig. Die einzelnen Typen von Ovulationshemmern sollten in größeren Kollektiven getrennt beobachtet werden. Auch das wohl bisher größte Gesamtkollektiv von Wynn u. Mitarb. [26] läßt eine getrennte Betrachtung der einzelnen Typen vermissen.
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Nervenarzt 71 (2000), S. 275-281 
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Krankheitsverarbeitung ; Coping ; Morbus Parkinson ; Kontrollüberzeugungen ; Psychosoziale Anpassung ; Key words Coping ; Parkinson's disease ; Depression ; Locus of control ; Psychosocial adaptation
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary In 45 patients with Parkinson's disease, we investigated coping behavior and its correlations to demographic and disease-related data, locus of control, depression, and psychosocial adaptation. Active, problem oriented, and self-reorganizing strategies were predominantly used and regarded as especially helpful by the 27 men and 18 women (age: 56 years; duration of illness: 9 years). While age and sex were not associated with coping, external locus of control correlated positively to “depressive coping” and duration of illness correlated negatively to “distraction and self-affirmation.” Coping strategies regarded as maladaptive and a small degree of internal locus of control correlated to unfavourable results for depression and satisfaction.
    Notes: Zusammenfassung Bei 45 Patienten mit idiopathischem Parkinsonsyndrom wurden die Krankheitsverarbeitung (Freiburger Fragebogen zur Krankheitsverarbeitung, FKV-LIS) und ihre Beziehung zu demographischen und Krankheitsmerkmalen, Kontrollüberzeugungen (Fragebogen zu Kontrollüberzeugungen, IPC) sowie Depressivität (Depressivitätsskala, D-S) und psychosozialer Anpassung (Social Interview Schedule, SIS) untersucht. Von den 27 Männern und 18 Frauen mit einem Durchschnittsalter von 56 Jahren und einer mittleren Krankheitsdauer von 9 Jahren wurden vor allem aktive problemorientierte und selbstaufbauende Copingstrategien genutzt und als am hilfreichsten angesehen. Während Alter und Geschlecht nicht mit der Krankheitsverarbeitung assoziiert waren, korrelierten externale Kontrollüberzeugungen positiv mit “depressiver Verarbeitung” und die Krankheitsdauer negativ mit “Ablenkung und Selbstaufbau”. Als maladaptiv angesehene Copingstrategien hingen ebenso wie eine geringe Ausprägung internaler Kontrollüberzeugungen mit ungünstigen Werten für Depressivität und Zufriedenheit zusammen.
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  • 5
    ISSN: 1436-3771
    Keywords: Key words Composite resins ; Polymerization ; Marginal adaptation ; Light intensity
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract  The aim of this study was to evaluate the effect of a rapid photopolymerization method on the marginal integrity of composite fillings. Ninety two-surface cavities were prepared in extracted human molars using the SonicSys preparation system. All cavities were bonded with one bonding agent (Syntac) and filled with a microfilled composite (Herculite XRV), a heavy filled composite (Z100 MP), and an Ormocer (Definite) in two increments. Each increment had a thickness of approximately 1.5 mm and was polymerized using either halogen light or the plasma light of Apollo 95 E. In this process, six trial groups each containing 15 fillings were created. After replicas were made, the test teeth were subjected to a thermocycling process of 2000 temperature cycles (5°C/55°C) followed by a wear simulation of 50,000 stress cycles each with 50 N. This was followed by the creation of a second set of replicas, quantitative margin analysis, and dye penetration. A significant (P〈0.05) influence of the thermomechanical stress and a significant (P〈0.05) influence of the factor ”material” were shown for the margin criterion ”continuous margin” using MANOVA. The factor ”light source” produced no significant influence (P=0.57) on the amount of continuous margin. During the dye penetration, no significant differences between the polymerization methods could be established with the materials Herculite XRV and Z100 MP (H-test according to Kruskall and Wallis). Only with the material Definite was a significantly higher dye penetration observed at the occlusal measuring point in the plasma light group. A rapid polymerization with high light intensity had no adverse effects on the margin quality within the limitations of this in vitro study. However the marginal integrity might have been influenced by the chosen adhesive system/composite resin combination, which does not represent the respective product line. Additionally, further studies ought to show which exposure time is necessary for a sufficient degree of conversion.
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  • 6
    ISSN: 1433-8580
    Keywords: Ethanol ; fructose ; triglycerides ; free glycerol ; free fatty acids ; Äthanol ; Fruktose ; Triglyceride ; freies Glycerin, freie Fettsäuren
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Unter Belastung mit Äthanol bzw. Äthanol und Fruktose wurden bei gesunden Versuchspersonen im Alter von 20 bis 35 Jahren Triglyceride, freies Glycerin, freie Fettsäuren, Phosphatide und Gesamtcholesterin bestimmt. Nach einer Basisdosis von 0,5 g Äthanol/kg Körpergewicht erhielten die Versuchspersonen stündlich Erhaltungsdosen von 0,1 g Äthanol/kg Körpergewicht. Kontrolluntersuchungen wurden unter Fruktose und bei nüchternen Versuchspersonen ohne Äthanol durchgeführt. Die Triglyceride stiegen bei der Äthanol-Gruppe nach 8 Std. um 107 %, bei der Äthanol-Fruktose-Gruppe nur um 63 % an. Die freien Fettsäuren zeigten in der Äthanol- und Äthanol-Fruktose-Gruppe einen initialen Abfall mit sekundärem Anstieg in der Äthanol-Gruppe. Der initiale Abfall in der Äthanol-Fruktose-Gruppe war stärker. Ein deutlicher Anstieg des freien Gylcerins war 30 Min. nach der kombinierten Einnahme von Äthanol und Fruktose zu beobachten (419 %). Unter Äthanol allein stieg das freie Glycerin um 144 %. Die Phosphatide zeigten einen geringen Anstieg in der Äthanol-Gruppe, das Cholesterin ließ keine signifikanten Änderungen erkennen. Der Blutalkoholspiegel war unter Äthanol und Fruktose deutlich niedriger als unter Äthanol allein. Zugabe von Fruktose verminderte die alkoholinduzierte Hypertriglyceridämie. Unsere Untersuchungen lieferten weitere Beweise, daß bei kurzfristiger Äthanolbelastung die für die gesteigerte Triglyceridsynthese in der Leber notwendigen Fettsäuren überwiegend einer peripheren Lipolyse entstammen, und daß von der Alkoholoxidation abhängige Veränderungen im Stoffwechsel der Leber eine geringe Rolle beim Zustandekommen der akuten alkoholinduzierten Hyperlipidämie spielen.
    Notes: Summary After healthy persons, aged between 20 and 35 years, had consumed either ethanol or ethanol and fructose, triglycerides, free glycerol, FFA, phospholipids and total cholesterol were determined. After a basic dosage of 0.5 g ethanol/kg body weight, each person received a maeintenance dosage of 0.1 g ethanol/kg body weight and hour. Control experiments were carried out on persons receiving only fructose and on fasting persons who consumed no ethanol. After 8 hrs, triglyerides rose in the ethanol group by 107 % , in the ethanol-fructose group by 63 %. FFA exhibited in both ethanol and ethanol-fructose groups an initial decrease, with a secondary increase in the ethanol group. The initial decrease was greater in the ethanol-fructose group. A significant rise in free glycerol by 419 % was observed 30 min after the intake of combined ethanol/fructose. Free glycerol rose under ethanol alone by 144 %. The öhospholipids exhibited a slight rise in the ethanol group; no significant changes occured in the cholesterol. The blood ethanol level was lower under ethanol-fructose than under ethanol alone. The addition of fructose diminishes the ethanol-induced hypertriglyceridemia. Our investigations give further proof that, under short-term ethanol load, the fatty acids necessary for the increased triglyceride synthesis in the liver, originate predominantly from a peripheral lipolysis, and that changes in liver metabolism depending on the oxidation of ethanol are not of less importance for the development of the acute ethanol-induced hyperlipidemia.
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