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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    s.l. : American Chemical Society
    Biochemistry 20 (1981), S. 3955-3959 
    ISSN: 1520-4995
    Source: ACS Legacy Archives
    Topics: Biology , Chemistry and Pharmacology
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 29 (1951), S. 504-506 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Zusammenfassung Es wird auf jene besonderen Eigenschaften der Hyaluronidase hingewiesen, die ihre klinisch-therapeutische Anwendung in neuerer Zeit zur Folge hatte. Neue therapeutische Möglichkeiten mit Hyaluronidase haben die Klärung der noch umstrittenen Frage einer Gefäßwirkung — im Sinne eines pharmakologischen Effektes auf die Gefäßweite bzw. im Sinne einer Gefäßpermeabilitätssteigerung — zur Voraussetzung. In tierexperimentellen Untersuchungen kamen wir zu folgenden Ergebnissen: 1. Hyaluronidase zeigt einen pharmakologischen Effekt auf die Gefäße im Sinne einer Vasodilatation. 2. Hyaluronidase führt zu einer Steigerung der Gefäßpermeabilität. 3. Die Resorption von Lösungen mit Hyaluronidasezusatz erfolgt zum größten Teil auf dem Blutwege. 4. Die Eigenschaft der Hyaluronidase, die Oberflächenspannung herabzusetzen, ist vermutlich neben ihrer fermentativen Wirkung für ein vermehrtes Abströmen von Lösungen mit Hyaluronidasezusatz verantwortlich.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Lung 97 (1942), S. 352-355 
    ISSN: 1432-1750
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Fresenius' journal of analytical chemistry 367 (2000), S. 356-358 
    ISSN: 1432-1130
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Chemistry and Pharmacology
    Notes: Abstract FIA with pulsed amperometric detection (PAD) is used for the determination of metal-binding carbohydrates in plant extracts. Results of direct FIA measurements agree very well with those of corresponding HPLC-PAD analyses. The proposed method is used to determine total carbohydrates in isolated low-molecular-weight fractions of plant roots, which have been obtained after extraction at different pH values. The results are compared with those obtained by corresponding metal determinations (Ca, Mg, Zn, Mn) by AAS and also with constant potential amperometric detection at a copper working electrode. The latter detection mode is more sensitive, but less selective for carbohydrates.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Archives of dermatological research 276 (1984), S. 409-409 
    ISSN: 1432-069X
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Archives of dermatological research 277 (1985), S. 345-345 
    ISSN: 1432-069X
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    ISSN: 0942-0940
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Acta neurochirurgica 2 (1952), S. 281-295 
    ISSN: 0942-0940
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The discovery of sulpha and antibiotics has enlarged the possibilities in the treatment of acute cerebral abscesses and infectious thrombosis of the intracranial venous vessels. While before only the encapsulated cerebral abscesses represented favorable material for surgical treatment (drainage or radical operations), to-day also acute cerebral abscesses are accessible for an active therapy. In certain cases there exists the possibility to cure not yet encapsulated abscesses by means of repeated instillations of penicillin and aspiration of the contents, at the same time keeping the patient under the systematic action of penicillin and sulpha. However, this technic does not always lead to a recovery. In such cases it is also necessary to operate the acute abscesses radically, as advised byLe Beau andPennybacker. Keeping the patient under high dosis of sulpha and antibiotics, used systematically, the infectious enervated and necrotic tissue is aspirated by a craniotomy, following the fundamental rules of the neurosurgical technic. First the flap is closed with the usual technic. This procedure is shown in two examples. From the point of view of a differential diagnosis in regard to acute abscesses, the intracranial thrombophlebitis is to be taken into special consideration. It is a differential diagnosis that may be very difficult, the difficulty lying in the fact that by cerebral abscesses of rhinogenous and otogenous origin, the diffusion of the infected material probably occurs more often by the venous approach. From the ventriculographic point of view, it is not always possible to distinguish the two pictures one from the other, because also a purulent circumscribed collection of cortical veins by concomitant edema (Pennybacker) can lead to a shift in the ventricular system. As a radical operation for intracranial thrombophlebitis can bring a rapid aggravation, it is not to be done in such cases. Sometimes the differential diagnosis can be resolved by means of an exploratory cerebral puncture, if an acute abscess or a thrombophlebitis is in question. But also if no pus is aspirated by means of an exploratory puncture, notwithstanding an amelioration of the clinical findings, we must search for the appearance of a picture of cerebral abscesses with all diagnostic means at our disposal (according to the state by intracranial hypertension) pneumoencephalography or arteriography of the carotid artery.
    Abstract: Résumé La découverte des sulfamides et des antibiotiques a développé nos possibilités thérapeutiques dans les cas d'abcès aigus du cerveau et de thromboses veineuses cérébrales d'origine infectieuse. Tandis qu'auparavant la chirurgie ne pouvait s'attaquer avec succès qu'aux abcès cérébraux encapsulés (par drainage ou extirpation), la chimiothérapie puis les antibiotiques permirent aux chirurgiens de combattre également les abcès aigus. D'ans certains cas d'abcès cérébraux non encapsulés encore, on peut obtenir la guérison par ponctions évacuatrices répétées avec instillation de pénicilline dans la cavité abcédante, complétées par un traitement antibiotique systématique. Cette méthode n'est cependant pas toujours suffisante, il faut alors recourir à l'opération proposée parLe Beau etPennybacker qui consiste à pratiquer une craniotomie permettant l'extirpation sous vision directe non seulement du tissus abcédant purulent mais aussi du tissus nécrosé environnant, intervention pratiquée sous le couvert d'un traitement sulfamide et antibiotique intensif. L'auteur illustre cette méthode par quelques exemples. Abcès cérébral aigu ou thrombo-phlébite intra-crânienne, tel est en fait le problème de diagnostic differentiel. Ce problème peut être très ardu et les difficultés que le clinicien éprouve à tacher la question proviennent du fait que l'essaimage, dans le cas d'abcès rhinogènes ou post-otitiques, se fait précisément par voie veineuse. La ventriculographie ne permet pas de différencier à coup sûr les deux affections car une thrombo-phlébite purulente circonscrite peut aussi entraîner un déplacement du système ventriculaire (Pennybacker). Dans les cas de thrombo-phlébite intracrânienne une opération importante est susceptible de préjorer l'état du malade; on doit donc écarter un traitement comportant un tel acte opératoire. Par contre, quand le diagnostic différentiel ne peut être tranché par l'examen clinique, la trépanoponction s'impose. Mais, même si celle-ci reste blanche et que l'état du malade s'améliore, il faut penser à la possibilité d'un abcès latent, se développant à partir d'une thrombophlébite; seuls des examens pneumoencéphalographiques et artériographiques répétés permettront d'en exclure l'apparition.
    Notes: Zusammenfassung Die Entdeckung der Sulfonamide und der Antibiotica hat die Möglichkeiten der Behandlung akuter Hirnabszesse und entzündlicher Thrombosen intrakranieller Venen erweitert. Während vorher nur abgekapselte Hirnabszesse dankbare Objekte des chirurgischen Vorgehens (Drainagebehandlung oder Radikaloperation) gewesen waren, wurden jetzt auch akute Hirnabszesse einer aktiveren Therapie zugänglich. In gewissen Fällen besteht die Möglichkeit, akute, noch nicht abgekapselte Hirnabszesse durch wiederholtes, von Penicillininstillationen gefolgtes Absaugen des Inhaltes bei gleichzeitiger systematischer Penicillinverabreichung zur Ausheilung zu bringen. Immer führt diese Behandlungsmethode aber nicht zum Ziele. Wenn sie versagt, so drängt sich die vonLe Beau undPennybacker vorgeschlagene Radikaloperation auf. Unter dem Schutze hochdosierter Sulfonamide und systematisch und lokal verabreichter Antibiotica wird das eitrige, eingeschmolzene und auch das nekrotische Gewebe von einer Kraniotomie aus abgesaugt. Die Art des Vorgehens wird an einigen Beispielen erläutert. Differentialdiagnostisch sind gegenüber den akuten Hirnabszessen vor allem die intrakraniellen Thrombophlebitiden hervorzuheben. Es handelt sich um eine Differentialdiagnose, die sehr schwer sein kann, wobei die Schwierigkeit in der Tatsache begründet ist, daß gerade bei rhinogenen und otogenen Hirnabszessen die Aussaat des infektiösen Materials auf venösem Wege zustande kommt. Ventrikulographisch lassen sich gelegentlich die beiden Erkrankungen nicht voneinander unterscheiden, da auch eine umschriebene eitrige Thrombophlebitis zu einer Verlagerung des Ventrikelsystems führen kann (Pennybacker). Da eine große operative Intervention bei einer intrakraniellen Thrombophlebitis zu einer rapiden Verschlechterung führen kann, sollte sie in solchen Fällen nicht ausgeführt werden. Die Frage, ob im Einzelfall ein akuter Abszeß oder eine Trombophlebitis vorliegt, muß durch eine explorative Hirnpunktion entschieden werden. Aber auch wenn sich bei der Hirnpunktion kein Eiter aspirieren läßt, ist trotz einer fortschreitenden Besserung des Krankheitsbildes weiter an die Möglichkeit eines latent sich entwickelnden Hirnabszesses zu denken. Der latente Hirnabszeß im Gefolge einer intrakraniellen Thrombophlebitis läßt sich mit Sicherheit nur durch wiederholte pneumoencephalographische oder arteriographische Kontrollen ausschließen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Acta neurochirurgica 13 (1965), S. 138-144 
    ISSN: 0942-0940
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Acta neurochirurgica 9 (1961), S. 339-358 
    ISSN: 0942-0940
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Plain radiographies of the skull must be made whenever the suspicion of a brain abscess arises. Cerebral angiography permits generally the exact localisation of a brain abscess. In some cases the wall of the abscess may be visualized, so that the differential diagnosis between brain abscess, glioblastoma multiforme and metastatic tumour has to be considered.
    Abstract: Résumé Les radiographies à vide du crâne et l'angiographie sont dans de nombreux cas indispensables au diagnostic des abcès cérébraux. L'angiographie permet en général de localiser exactement les abcès cérébraux. Dans quelques cas on peut directement poser angiographiquement le diagnostic d'abcès cérébral par la mise en évidence de sa capsule. Le diagnostic différentiel se posera entre abcès cérébral, métastase cérébrale et glioblastoma multiforme, dont l'image angiographique peut être confondu.
    Notes: Zusammenfassung Schädelleeraufnahme und Angiographie sind für die Diagnose der Hirnabszesse in vielen Fällen unentbehrlich. Die Angiographie erlaubt im allgemeinen bei Großhirnabszessen eine genaue Lokalisationsdiagnose. In manchen Fällen läßt sich mit der Darstellung der Kapsel aber auch aus dem Angiogramm direkt die Diagnose eines Hirnabszesses stellen, wobei ähnliche Bilder bei cerebralen Metastasen und beim Glioblastoma multiforme differentialdiagnostisch in Erwägung zu ziehen sind.
    Type of Medium: Electronic Resource
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