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  • Computed tomography  (3)
  • Breast MR  (1)
  • Digitale Speicherfolienradiographie  (1)
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Erscheinungszeitraum
  • 1
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Surgical and radiologic anatomy 15 (1993), S. 131-137 
    ISSN: 1279-8517
    Schlagwort(e): Sacroiliac joint ; Computed tomography ; Secondary ossification centres ; Os sacrum
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Résumé Des formations osseuses apparemment bilatérales, de formes et tailles différentes, localisées dans les parties antéro-supérieures et inférieures des articulations sacroiliaques, ont été observées sur les images de coupes axiales de la région pelvienne chez des patients jeunes. Aucune autre modification pathologique n'a été notée au niveau des articulations sacro-iliaques de ces individus. Chez l'un des patients, les structures osseuses pouvaient aussi être observées sur les radiographies standard. Nous avons aussi étudié cette articulation chez 3 sujets anatomiques juvéniles, par la radiographie, la TDM, l'étude macroscopique et histologique. Chez deux d'entre eux des formations osseuses semblables à celles observées chez les patients jeunes pouvaient être détectées sur les coupes TDM. Les recherches macroscopiques ont montré que ces structures étaient des points d'ossification secondaires localisés dans le cartilage articulaire de la partie latérale du sacrum en regard du 1er et du 3e segments sacrés. Si l'on se réfère à une littérature anatomique plus ancienne, ces points d'ossification épiphysaires contribuent à la surface auriculaire de la partie latérale du sacrum et à la surface libre latérale des parties caudales du sacrum. Ils peuvent être observés entre 12 et 25 ans et commencent à fusionner avec les parties latérales aux environs de la 18e année. Sur les bassins osseux provenant de pièces juvéniles conservées, les ossicules libres n'ont pas pu être décelés dans la région des articulations sacroiliaques. Les particularités histologiques du processus d'ossification observé sont discutés. Ces points d'ossification physiologiques doivent être distingués des altérations pathologiques apparaissant au scanner comme des structures osseuses ou assimilées.
    Notizen: Summary Bilateral apparently bony structures of different forms and sizes located in the inferior and superior ventral parts of the sacroiliac joints were observed on axial CT images of the pelvic region of juvenile patients. No other pathological changes were noted in the sacroiliac joints of these individuals. In one patient the bony structures could also be seen on a conventional plain radiograph. We also examined 3 juvenile autopsy specimens of this joint using radiology, CT, macroscopical evaluation and histology. In two of them, structures could be detected on the CT scans which were similar to those observed in the young patients. Macroscopic investigations revealed the structures to be secondary ossification centres located in the articular cartilage of the lateral part of the os sacrum at the levels of the first and third sacral segments. According to older anatomical literature, these epiphysial ossification centres contribute to the auricular surface of the lateral part of the os sacrum and the free lateral surface of the inferior sacral parts. They can be observed between the ages of 12 and 25 years and begin to synostose with the lateral part around the age of 18 years. In macerated juvenile specimens of the bony pelvis, free ossicles were not detectable in the region of the sacroiliac joints. Histological peculiarities of the ossification process observed are discussed. These physiologically occurring ossification centres are to be differentiated from pathological alterations appearing as bony or bone-like structures on CT scans.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 2
    ISSN: 1432-2102
    Schlagwort(e): Key words Mammography ; Microcalcifications ; Direct magnification technique ; Computed radiography ; Schlüsselwörter Mammographie ; Mikrokalk ; Vergrößerungstechnik ; Digitale Speicherfolienradiographie
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Zusammenfassung In einer klinischen Studie sollte geprüft werden, ob durch Kombination von direkter Vergrößerungsmammographie und Speicherfolientechnik die digitale Mammographie mit einer diagnostisch ausreichenden Bildqualität realisierbar ist und zu einer vergleichbaren oder verbesserten Mammadiagnostik führen kann. Mit einem Mammographiesystem für direktradiographische Vergrößerungsaufnahmen wurden digitale Übersichtsmammographien in 1,5- bzw. 1,7facher Vergrößerung und Ausschnittsvergrößerungen in 4facher Vergrößerung angefertigt. Es erfolgte ein intraindividueller Vergleich von 100 digitalen Übersichtsmammogrammen und 50 digitalen Zielaufnahmen mit den konventionellen Voraufnahmen derselben Patientinnen. Digitale Übersichtsmammographien in 1,5- bzw. 1,7facher Vergrößerungstechnik zeigten im Hinblick auf Herdbefunde, Mikroverkalkungen und klinische Konsequenzen keine signifikant abweichenden Ergebnisse im Vergleich zu konventionellen Übersichtsmammogrammen. Die Ausschnittsvergrößerungen erbrachten jedoch eine verbesserte Beurteilbarkeit von Mikroverkalkungen. In ∼ 15 % führte dies zu einer Änderung der diagnostischen Vorgehensweise. Die digitale Mammographie in Speicherfolientechnik kann durch Kombination mit der direkten Vergrößerungstechnik und der damit verbundenen Verbesserung der Ortsauflösung erstmals sinnvoll eingesetzt werden. Übersichtsmammogramme erbrachten eine vergleichbare diagnostische Aussagekraft, während Ausschnittsvergrößerungen eine verbesserte Beurteilung von Mikroverkalkungen ermöglichten.
    Notizen: Summary Introduction: The combination of direct magnification mammography and computed radiography provides an improvement in spatial resolution of storage phosphor-based digital systems. A clinical study comparing conventional and digital direct magnification mammograms was performed. Methods: 100 survey mammograms in 1.5- or 1.7-fold magnification and 50 4-fold spot magnification views were obtained with a prototype direct magnification mammography system and a storage phosphor-based digital system. An intraindividual comparison of these with previous conventional radiograms of the same patients was carried out. Results: The diagnostic value of digital survey mammograms using the direct magnification technique is comparable to that of conventional radiograms of the breast, especially with regard to the identification of microcalcifications and lesions and the clinical consequences. Spot magnification views performed with this combination of techniques allowed improvement in the evaluation of microcalcifications. In 15 % of cases, diagnostic procedures were adjusted accordingly. Conclusion: The combination of the direct magnification technique with digital storage phosphor radiography systems allows the performance of digital mammography by improving the overall spatial resolution. The diagnostic value of digital direct magnification survey mammograms was comparable to that of conventional mammograms. Digital 4-fold spot magnification views improved visualisation of the morphologic aspects of microcalcifications.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 3
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    European radiology 9 (1999), S. 1625-1628 
    ISSN: 1432-1084
    Schlagwort(e): Key words: Clear-cell chondrosarcoma ; Larynx ; Computed tomography ; Inner surface image ; Surface-rendering image
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract. A case of a large low-grade mixed clear-cell and conventional chondrosarcoma of the larynx is reported involving the paraglottic space, the cricoid and thyroid cartilage and characterized by an unusual long clinical course over 22 years, although multiple recurrences occurred without developing metastases. Computed tomography suggests diagnosis by detecting calcifications and adequately demonstrates the extension of the tumor. Innersurface and surface-rendering images document the airway stenosis in all directions. The unusual feature of this case consists in the peculiar histopathological differentiation of the observed chondrosarcoma showing a large clear-cell component.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 4
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    European radiology 9 (1999), S. 470-473 
    ISSN: 1432-1084
    Schlagwort(e): Key words: Breast neoplasms ; Breast MR
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract. The objective of this study was to assess the value of contrast-enhanced dynamic breast imaging in patients with carcinoma of unknown primary (CUP). Fourteen patients presenting with metastatic disease compatible with breast cancer (axillary lymph node metastasis: n = 6; supraclavicular lymph node metastasis: n = 1; bone metastasis: n = 3; liver metastasis: n = 3; lung metastasis: n = 1), who had no evidence of tumor in X-ray mammograms and ultrasound, underwent bilateral dynamic breast MR imaging. Suspicious lesions were localized preoperatively using a stereotactic device for MR-guided localization procedures. Magnetic resonance imaging revealed suspicious lesions in 9 of 14 patients. Histopathology revealed invasive carcinoma of the breast in 6 of these patients. Two enhancing lesions were fibroadenomas; one proved to be sclerosing adenosis. In 5 patients MR imaging showed no abnormality. Follow-ups performed up to 1 year after initial treatment revealed no breast cancers in these 5 patients. In patients with metastatic disease of unknown primary, MRI of the breast depicts the primary in a considerable number of cases with normal conventional evaluation.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 5
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 361 (1983), S. 749-749 
    ISSN: 1435-2451
    Schlagwort(e): Colorectal cancer ; Local recurrence ; Computed tomography ; Colorectales Carcinom ; Lokalrezidiv ; Computertomographie
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Zusammenfassung Das Lokalrezidiv nach Kontinenzresektion colorectaler Carcinome entsteht gewöhnlich extraluminal. Es kann daher in seiner Frühform der Endoskopie entgehen. Mit Hilfe der CT ist der pericolische Tumoranteil zu bestimmen und die Resektionsfähigkeit abzuschätzen. Das Lokalrezidiv nach abdominoperinealer Rectumamputation wird durch engmaschige Kontrollen von Klinik und CEA-Titer verdächtigt. Es läßt sich am ehesten durch die CT objektivieren.
    Notizen: Summary Local recurrence after anterior resection of the colon and rectum due to carcinoma normally develops extramurally. Thus, in its early stage it can be overlooked by endoscopy. By means of CT, however, the pericolic part of the tumor can be determined and the resectability can be estimated. Local recurrence after abdominoperineal resection is primarily suspected by frequent clinical controls and serum CEA levels. It can be best objectified by CT.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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