ISSN:
1432-2129
Keywords:
Schlüsselwörter Clonidin
;
Opioide
;
Lokalanästhetika
;
Interaktion: Clonidin-Opioide
;
Lokalanästhetika
;
spinale Applikation
;
epidurale Applikation
;
Key words Clonidine
;
Opioids
;
Local anaesthetics
;
Interaction
;
Spinal administration
;
Epidural admini-stration
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Abstract The effects of combined spinal administration of α2-adrenoceptor agonists, local anaesthetics, and opioids have been extensively studied. The motor and the sensory block of spinal and epidural anaesthesia is enhanced and prolonged by the combination of clonidine with the local anaesthetics lidocaine, tetracaine and bupivacaine. Because higher plasma levels of local anaesthetics were measured when clonidine was injected epidurally, the enhancement of the local anaesthetic's effect by clonidine is not due to slowed resorption, but rather to direct spinal and supraspinal effects of clonidine. Furthermore, direct local anaesthetic properties of clonidine on nerve fibres are discussed. In addition, in children the combination of clonidine and bupivacaine for caudal anaesthesia resulted in a marked prolongation of postoperative pain relief. Circulatory effects of combined clonidine and local anaesthetics are the result of the specific spinal blockade and the central and peripheral effects of clonidine. The combined epidural and intrathecal administration of opioids and α2-adrenoceptor agonists provides better postoperative pain relief than the administration of either substance alone. In humans, the interaction seems to be additive rather than supra-additive. Because of its limited duration of action, continuous administration of clonidine is recommended, especially when it is used in combination with opioids. Neither the incidence nor the severity of side effects is increased by a combined therapy with opioids. Despite the sedative properties of clonidine, there is no increased risk of respiratory depression when clonidine is given in combination with opioids. The inhibiting effect on the sympathetic nervous system activity regularly observed during spinal administration of clonidine supports the value of this therapy and will support its use in the future. Therefore, the combination of α2-adrenoceptor agonists with local anaesthetics or opioids is reasonable and may improve anaesthetic practice.
Notes:
Zusammenfassung Die Auswirkungen einer rückenmarknahen Applikation von α2-Adrenozeptoragonisten und Lokalanästhetika als auch von Opioiden ist tierexperimentell und klinisch umfassend untersucht worden. Clonidin verlängert dosisabhängig die motorische und sensorische Blockade einer Spinal- und Epiduralanästhesie. Die gemessenen höheren Plasmaspiegel der Lokalanästhetika weisen darauf hin, daß die Wirkungsverlängerung und die Intensivierung der Blockade nicht auf eine verzögerte Resorption zurückzuführen ist, sondern durch die spezifischen spinalen und supraspinalen Clonidinwirkungen zustande kommen. Darüber hinaus werden direkte lokalanästhetische Effekte von Clonidin diskutiert. Auch bei Kindern, die eine Kaudalanästhesie mit Clonidin und Bupivacain erhielten, wurde eine Verlängerung der postoperativen Schmerzausschaltung beobachtet. Die Kombination von Clonidin und Lokalanästhetika ruft spezifische Kreislaufeffekte hervor, die das Resultat der Auswirkungen der rückenmarknahen Blockade und der zentralen und peripheren Clonidinwirkung sind. Die kombinierte epidurale und intrathekale Gabe von Opioiden und α2-Adrenozeptoragonisten führt zu einer besseren postoperativen Schmerzausschaltung als die alleinige Applikation der Einzelsubstanzen. Beim Menschen scheint diese Interaktion eher additiv als supraadditiv zu sein. Wegen der relativ kurzen Wirkung von Clonidin bietet sich in Kombination mit Opioiden die kontinuierliche Applikation an. Die kombinierte Medikation führt zu keiner Zunahme der Inzidenz und der Intensität der Nebenwirkungen der Einzelsubstanzen. Werden die sedierenden Eigenschaften von Clonidin mitberücksichtigt, besteht auch in Kombination mit Opioiden keine größere Gefahr der Atemdepression. Die sympathikusmodulierende Wirkung, die durch die systemische Resorption nach rückenmarknaher Applikation von Clonidin regelmäßig zu beobachten ist, wird dieser Therapie weitere Impulse geben. Daher ist die Kombination von α2-Adrenozeptoragonisten mit Lokalanästhetika und/oder Opioiden pharmakologisch sinnvoll und stellt eine wesentliche Bereicherung des therapeutischen Spektrums in der Anästhesiologie dar.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/s004820050016
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