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  • 1
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Primary aldosteronism ; Regulation of aldosteronesecretion ; Renin-angiotensin-aldosterone-system ; Sodiumloading ; Primärer Hyperaldosteronismus ; Aldosteronregulation ; Renin-Angiotensin-Aldosteronsystem ; Natrium-Belastung
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Es wird über diagnostische Erfahrungen an 10 Patienten mit primärem Hyperaldosteronismus berichtet, bei denen Serumelektrolyte, Plasma-Reninaktivität und Aldosteronsekretion während einer natriumarmen Periode und unter Natriumbelastung untersucht wurden. 7 der 10 Patienten mit klinisch gesichertem Hyperaldosteronismus wurden nach der Diagnosestellung operiert, wobei sich in 3 Fällen ein singuläres Nebennierenrindenadenom fand, in 3 Fällen eine beiderseitige mikronoduläre Hyperplasie und in einem Fall eine Kombination von beiden. Die Natriumbelastung über 7 Tage mit 200–250 mval Natrium pro Tag führte bei 7 von 10 Patienten zur Senkung der Aldosteronsekretion, jedoch in keinem Fall zu einer Normalisierung derselben. Die Plasma-Reninaktivität der Patienten war während der Natriumentzugsperiode in gleichem Maße supprimiert wie während der Natriumbelastungsphase. Bei 8 von 10 Patienten wurde unter NaClreicher Ernährung ein Abfall des Serumkaliums beobachtet im Unterschied zu 76 Patienten mit essentieller Hypertonie, bei denen Natriumbelastung nicht zu Veränderungen des Serumkaliumspiegels führte.
    Notes: Summary In 10 patients with primary hyperaldosteronism, plasma electrolytes, plasma renin activity and aldosterone secretion were assessed during low and high sodium diet. 7 of 10 patients with the clinical syndrome of primary hyperaldosteronism underwent surgical exploration and treatment: in three cases, a singular adenoma was found in the adrenal cortex, three patients showed micronodular hyperplasia of the zona glomerulosa on both sides, and a combination of both was seen in one case. In 7 of 10 patients high sodium diet with 200–250 mval Na+/day for 7 days resulted in markedly lowered aldosterone secretion, but never was normal aldosterone secretion reached. The plasma renin activity of the group of patients with primary hyperaldosteronism was suppressed to a similar extent during low and during high sodium diet. High sodium diet induced a decrease in plasma potassium concentration in 8 of 10 patients which is in contrast with the findings in 76 patients with essential hypertension; in these patients the plasma potassium levels were not modified by changing the daily sodium intake.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 2
    Electronic Resource
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    Springer
    Journal of molecular medicine 52 (1974), S. 90-96 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Renin-angiotensin-system ; Aldosterone Excretion ; Benign Essential Hypertension ; Low Renin Hypertension ; Renin-Angiotensin-Aldosteron-System ; Aldosteronexkretion ; essentielle Hypertonie ; Hypertonie mit supprimierter Plasmareninaktivität
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei Patienten mit benigner essentieller Hypertonie konnte eine Regulationsstörung der Aldosteronexkretion nachgewiesen werden: 55% der Patienten zeigten im Vergleich mit Kontrollpersonen eine eingeschränkte Stimulationsfähigkeit der Aldosteronexkretion nach Natriumverarmung und 45% eine unvollständige Supprimierbarkeit der Aldosteronexkretion nach Natriumbelastung. Die Regulationsstörung der Aldosteronexkretion in Abhängigkeit von der Natriumzufuhr ist bei Hypertonikern 2. Grades deutlicher ausgeprägt als bei Hypertonikern 1. Grades und ist am stärksten bei Patienten mit supprimierter Plasmareninaktivität zu beobachten. Große Änderungen der Natriumzufuhr bedingen bei diesen Patienten in der Regel nur geringe Schwankungen der Aldosteronexkretion. Die mangelhafte Supprimierbarkeit der Aldosteronexkretion scheint Auswirkungen im Sinne eines Hyperaldosteronismus zu haben: Patienten mit unvollständiger Suppression der Aldosteronexkretion wiesen nach Natriumbelastung eine signifikant niedrigere Serumkaliumkonzentration auf. Außerdem gehören zu dieser Gruppe mit einer Ausnahme alle Patienten mit supprimierter Plasmareninaktivität.
    Notes: Summary In patients with benign essential hypertension we could demonstrate a defect in aldosterone regulation: In 55% of the hypertensive patients studied the stimulation of aldosterone excretion by sodium deficiency was less marked and in 45% of the patients, the suppressibility of aldosterone excretion by sodium loading was incomplete compared with controls. The regulatory defect of the hypertensive patients is less pronounced in patients with first grade hypertension than in those with second grade hypertension and can be best demonstrated in patients with suppressed plasma-renin activity. In the latter, considerable changes of sodium intake did induce only minor changes of aldosterone excretion. Patients with incomplete suppression of aldosterone excretion had a significantly lower serum potassium concentration during sodium loading compared with the rest of the hypertensive subjects. All patients with suppressed plasma renin activity, except one, also belonged to this group of essential hypertensives.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 3
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Renin Angiotensin System ; aldosterone excretion ; low renin hypertension ; Conn syndrome ; Renin-Angiotensin-Aldosteronsystem ; essentielle Hypertonie ; Hypertonie mit niedrigen Plasmareninaktivität ; CONN-Syndrom
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Patienten mit primärem Hyperaldosteronismus durch singuläre Nebennierenrindenadenome zeigen sowohl unter Natriumentzug wie unter Natriumbelastung stark erhöhte Aldosteronexkretionswerte, reagieren jedoch auf sechstägige Natriumbelastung mit einer Kontrollpersonen entsprechenden relativen Abnahme der Aldosteronexkretion. Die Aldosteronexkretion von Patienten mit bilateraler Nebennierenrindenhyperplasie ist im Vergleich zu Kontroll-personen und den Patienten mit Nebennierenrindenadenom weitergehend unabhängig von unterschiedlicher Natriumzufuhr: Unter Natriumentzug ist ihre Aldosteronexkretion in der Regel nicht höher als die von Kontrollpersonen, läßt sich jedoch durch sechstägige Natriumbelastung nicht oder nur geringgradig supprimieren. Ihr Hyperaldosteronismus wird erst unter Natriumbelastung deutlich. Eine den „Hyperplasie-Patienten“ ähnliche Regulationsstörung kann bei einem großen Teil der Patienten mit essentieller Hypertonie nachgewiesen werden: Sie zeigen einerseits eine eingeschränkte Stimulationsfähigkeit der Aldosteronexkretion durch Natriumverarmung und eine unvollständige Supprimierbarkeit der Aldosteronexkretion durch Natriumbelastung. Unter Natriumbelastung ist ihre Aldosteronexkretion inadäquat hoch. Die Regulationsstörung ist bei schwerergradigen Hypertonikern häufiger als bei leichtgradigen Hypertonikern und bei reninsupprimierter essentieller Hypertonie mit wenigen Ausnahmen immer nachweisbar. Die Ähnlichkeit der Regulationsstörung der Aldosteronexkretion von Patienten mit essentieller Hypertonie und von Patienten mit „primärem Hyperaldosteronismus“ bei beiderseitiger Nebennierenrindenhyperplasie führt zur Vermutung, daß es sich bei der letztgenannten Patientengruppe um Patienten mit langjähriger essentieller Hypertonie handelt, und daß bei beiden Gruppen die gleiche Störung der Aldosteronregulation zugrunde liegt. Die Pathogenese dieser Störung und deren Bedeutung für die Hypertoniegenese ist unbekannt.
    Notes: Summary Patients with primary aldosteronism and adrenal adenomas have a highly elevated aldosterone excretion during sodium deprivation as well as with sodium loading. However, sodium loading over 6 days with 250 meqv Na+/day induced a fairly good relative decrease of aldosterone excretion, comparable to that of controls. In patients with hyperaldosteronism and bilateral nodular hyperplasia aldosterone is highly independent from sodium intake: During sodium deprivation the aldosterone excretion of those patients is lower than or comparable to those of control persons, during sodium loading however aldosterone excrition is only slightly suppressible and therefore inadequately high. A similar regulatory defect of aldosterone excretion was also found in a great number of patients with benign essential hypertension. As in patients with bilateral adrenal hyperplasia, a blunted increase of aldosterone excretion by sodium deprivation and an incomplete suppression of aldosterone excretion by sodium loading is characteristic for these patients. During sodium loading, their aldosterone excretion is inadequately elevated. The above stated regulatory defect of aldosterone excretion was found in about 66% of the second grade hypertensives and in about one third of the first grade hypertensives. It can be demonstrated in almost all patients with low renin essential hypertension. The abnormal regulation of aldosterone secretion or -excretion in patients with essential hypertension or with micronodular bilateral adrenal hyperplasia might indicate the latter patients as chronic essential hypertensives. The pathogenic role of the abnormal aldosterone regulation for hypertension is not known.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 4
    Electronic Resource
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    Weinheim [u.a.] : Wiley-Blackwell
    Materials and Corrosion/Werkstoffe und Korrosion 33 (1982), S. 404-410 
    ISSN: 0947-5117
    Keywords: Chemistry ; Polymer and Materials Science
    Source: Wiley InterScience Backfile Collection 1832-2000
    Topics: Mechanical Engineering, Materials Science, Production Engineering, Mining and Metallurgy, Traffic Engineering, Precision Mechanics
    Description / Table of Contents: Corrosion behaviour of stainless steels in halogen containing solutions.Halogenated hydrocarbons are widely used for cleaning metallic objects. Since solvents of this type undergo hydrolyzation in presence of water, serious damage is apprehended especially for alloys known to be sensitive against chloride-induced stress corrosion.These tests were intended to check the risk of corrosion when halogenated hydrocarbons are used as a solvent for cleaning metallic surfaces, and if a residual fluid - trapped within small crevices or holes - is stressed by hot water or water vapour.Halogenated hydrocarbons have thus been proved to be dangerous only when metallic parts are exposed to the condensing solvent zone containing just small amounts of water. In excess of water, no corrosion or cracks could be observed.Although, according to results obtained, risks of corrosion can be kept at a low level, it is recommended to avoid the use of halogenated solvents in case the removal of trapped fluid is limited.
    Notes: Halogenierte Kohlenwasserstoffe finden zur Reinigung metallischer Gegenstände breite Anwendung. Da Lösemittel dieser Art in Anwesenheit von Wasser hydrolysieren, werden ernste Schäden speziell bei Legierungen befürchtet, die für ihre Anfälligkeit für Spannungsrißkorrosion bekannt sind.Mit den vorliegenden Untersuchungen wurde beabsichtigt, das Korrosionsrisiko abzuschätzen, das sich ergibt, wenn halogenierte Kohlenwasserstoffe als Reinigungsmittel für metallische Oberflächen verwendet werden und Flüssigkeitsreste, die in engen Spalten oder Löchern gefangen sind, mit heißem Wasser oder Wasserdampf beaufschlagt werden.Halogenierte Kohlenwasserstoffe haben sich dabei nur dann als gefährlich herausgestellt, wenn die Metalle der Kondensationszone von verdampftem Lösemittel bei Anwesenheit von wenig Wasser ausgesetzt werden. Liegt Wasser im Überschuß vor, konnten keine Korrosion oder Spannungsrisse beobachtet werden.Obgleich jedoch, den Untersuchungsresultaten entsprechend, das Korrosionsrisiko gering gehalten werden kann, wird empfohlen, auf eine Verwendung halogenierter Kohlenwasserstoffe möglichst zu verzichten, wenn die Möglichkeiten einer vollständigen Entfernung des Lösemittels beschränkt sind.
    Additional Material: 12 Ill.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 5
    Electronic Resource
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    Weinheim : Wiley-Blackwell
    Zeitschrift für die chemische Industrie 81 (1969), S. 904-905 
    ISSN: 0044-8249
    Keywords: Chemistry ; General Chemistry
    Source: Wiley InterScience Backfile Collection 1832-2000
    Topics: Chemistry and Pharmacology
    Additional Material: 1 Tab.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Weinheim : Wiley-Blackwell
    Angewandte Chemie International Edition in English 8 (1969), S. 885-886 
    ISSN: 0570-0833
    Keywords: Chemistry ; General Chemistry
    Source: Wiley InterScience Backfile Collection 1832-2000
    Topics: Chemistry and Pharmacology
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 7
    ISSN: 0365-9631
    Keywords: Chemistry ; Inorganic Chemistry
    Source: Wiley InterScience Backfile Collection 1832-2000
    Topics: Chemistry and Pharmacology
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Weinheim : Wiley-Blackwell
    Berichte der deutschen chemischen Gesellschaft 53 (1920), S. 681-685 
    ISSN: 0365-9631
    Keywords: Chemistry ; Inorganic Chemistry
    Source: Wiley InterScience Backfile Collection 1832-2000
    Topics: Chemistry and Pharmacology
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 9
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    Weinheim : Wiley-Blackwell
    Berichte der deutschen chemischen Gesellschaft 55 (1922), S. 282-288 
    ISSN: 0365-9631
    Keywords: Chemistry ; Inorganic Chemistry
    Source: Wiley InterScience Backfile Collection 1832-2000
    Topics: Chemistry and Pharmacology
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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