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  • Gastric cancer  (4)
  • Nitrite  (3)
  • Carcinom  (2)
  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Chirurg 70 (1999), S. 713-717 
    ISSN: 1433-0385
    Keywords: Key words: Preoperative diagnostic ; Gastric cancer ; MALT lymphoma. ; Schlüsselwörter: Präoperative Diagnostik ; Magencarcinom ; MALT-Lymphom.
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung. Anhand der Kasuistik eines 51 jährigen männlichen Patienten mit einem lymphoepitheliom-ähnlichen Magencarcinom werden die hierbei sich ergebenden differentialdiagnostischen Probleme in der Abgrenzung zum MALT-Lymphom des Magens erörtert. Da hochgradige lymphoide Stromareaktionen bei Adenocarcinomen des Magens selten sind, können diese zu Fehlinterpretationen führen. Neben dem lymphoepitheliom-ähnlichen Magencarcinom, bei welchem sich häufig eine EBV-Assoziation der Tumorzellen nachweisen läßt, sind differentialdiagnostisch das synchrone Auftreten von Magencarcinom und -lymphom zu beachten. Die richtige Diagnose erfordert zahlreiche, tiefgreifende und multifocale gastroskopisch entnommene Biopsien sowie ergänzend zur konventionellen histologischen Beurteilung immunhistologische und molekulare Untersuchungen. Nur so lassen sich ungewöhnliche Magenneoplasien korrekt charakterisieren und klassifizieren.
    Notes: Summary. Based on the case report of a 51 year-old patient presenting with a lymphoepithelioma like gastric cancer, we discuss the diagnostic challenge to differentiate this entity from gastric non-Hodgkin lymphoma. Since high-level lymphoid stromal reactions are rarely associated with gastric adenocarcinoma, misinterpretation can occur easily. In addition to the lymphoepithelioma like gastric cancer that is often associated with a demonstrable EBV association of the tumor cells, synchronous development of gastric carcinoma and lymphoma must be considered. Establishment of a correct diagnosis requires multiple, deep and multifocally sampled gastric biopsies, and immunohistochemical and molecular techniques to supplement conventional histology. Only through this procedure are correct characterization and classification of these unusual gastric neoplasms possible.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of cancer research and clinical oncology 95 (1979), S. 273-280 
    ISSN: 1432-1335
    Keywords: Magencarcinom ; Nukleinsäure ; Synthese ; Chemotherapie ; Gastric cancer ; Nucleic acid synthesis ; Chemotherapy ; Predictive test
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Measurements of the rate of incorporation of radioactively labeled nucleic acid precursors into the DNA and RNA of gastric carcinoma cell suspensions indicated variable rates of proliferation for the tumors. The rate of incorporation generally correlates to the cytological level of differentiation of the carcinoma. Reduced differentiation of the tumors showed a corresponding increase in the rate of proliferation. Knowing the proliferation-dependent effect of most cytostatica, this results in a resistance to cytostatica of highly differentiated gastric cancers. The nucleic acid synthesis of proliferatively active tumors could only be partially inhibited by the cytostatica tested (5-fluorouracil, adriamycin). Carcinomas with metabolic possibility for compensation of the active mechanism of the cytostatica were biochemically resistant. Due to the resulting methodical problems and unaccountable patient-dependent causes of resistance, a conclusive statement about cytostatica-sensitive tumors is difficult to make in incorporation studies.
    Notes: Zusammenfassung Durch Messung der Einbaurate radioaktiv markierter Nucleinsäurepräkursoren in die DNA bzw. RNA bei Magenkarzinom-Zellsuspension ergaben sich Hinweise auf eine unterschiedliche Proliferationsaktivität der Tumoren. Der Markierungsindex korrelierte im allgemeinen mit demzytologischen Differenzierungsgrad des Karzionoms. Mit Entdifferenzierung der Tumoren stieg die Proliferationsrate an. Hieraus ergibt sich bei bekannter proliferationsabhängiger Wirkung der meisten Zytostatika eine weitgehende Zytostatika-Resistenz der hochdifferenzierten Magenkarzinome. Die Nucleinsäuresynthese proliferationsaktive Tumoren konnte nur teilweise durch die getesteten Zytostatika (5-Fluoro-Uracil, Adriamycin) gehemmt werden. Karzinome mit Stoffwechselkompensationsmöglichkeiten gegenüber dem Wirkungsmechanismus der Zytostatika erwiesen sich biochemisch resistent. Eine Aussage über zytostatikasensible Tumoren ist neben den sich hierbei ergebenden methodischen Problemen auch aufgrund nicht erfaßter Patient-bedingter Resistenzursachen anhand von Incorporationsstudien problematisch.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 347 (1978), S. 711-711 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Gastrectomy ; Stomach cancer ; Cancer, reconstruction ; Chemotherapy ; Magen ; Carcinom ; Gastrektomie ; Magenersatz ; Chemotherapie
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Anhand des Krankengutes der chirurgischen Universitätsklinik Ulm von 1960–1976 werden die Behandlungsergebnisse und 5-Jahres-Überlebenszeiten von 947 Patienten, die wegen eines Magencarcinoms behandelt wurden, dargestellt. Besonders herausgestellt wird die Zunahme der Frühcarcinome infolge der intensivierten präoperativen Diagnostik. Die makroskopischen und histologischen Wachstumsformen werden aufgeführt und die sich daraus ergebenden Konsequenzen für die chirurgische Therapie abgeleitet. Es ergibt sich, daß bei Patienten unter 70 Jahren die Gastrektomie im Prinzip Anwendung finden sollte. Es wird auf die Vorteile geeigneter Rekonstruktionsverfahren hingewiesen. Ferner werden die gebräuchlichen Chemotherapie-Schemata aufgefuhrt und die an der Universität Ulm laufende adjuvante Studie erwähnt.
    Notes: Summary Based on 947 patients operated on for gastric carcinoma between 1960 and 1976, results and 5-years survival times are demonstrated. Due to intensified preoperative diagnostic methods, there is an increase in early gastric cancer. Adequate surgical measures are related to the specific morphologic and histologic behavior of the gastric cancer. It is concluded that total gastrectomy should be performed in patients under 70 years of age. Suitable reconstructive procedures seem to be of value. Furthermore, chemotherapeutic treatment is dicussed, and our controlled randomized adjuvant therapy study presented.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of cancer research and clinical oncology 105 (1983), S. 62-66 
    ISSN: 1432-1335
    Keywords: Gastric carcinoma ; Operated stomach ; Bacterias ; Nitrite ; Nitrosamines
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Intragastric bacterial growth and nitrite and nitrosamine formation were investigated in animal experiments after different surgical procedures of ulcer management with regard to carcinogenesis in the operated stomach. The operative procedures resulted in an alteration in the gastric flora with an increase and predominance of nitrate-reducing bacteria. There was an increase in the intragastric nitrite and nitrosamine concentration corresponding to the increase in nitrate-reducing bacteria. All three parameters showed the greatest increase after gastric resection, whereas there were no significant differences after vagotomy with pyloroplasty, compared with a control group. These findings in animal experiments are of etiopathological relevance to the known danger of cancer in the resected human stomach and should be taken into consideration when choosing a procedure for surgical ulcer therapy.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Gastric cancer ; Tumor marker ; Diagnosis ; Follow-up ; Magen-Ca ; Tumormarker ; Diagnose ; Verlaufsbeobachtung
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Präoperative Seren von 130 Magen Ca.-Patienten (Stad. I–IV, TNM-Klassifikation) wurden auf die Konzentration von Ca 19-9 (pos. ≧ 25 U/ml) und CEA (pos. ≧ 5 ng/ml) hin un tersucht. 55 Patienten mit gutartigen Erkrankungen dienten als Kontrollen. 27/130 Patienten hatten erhöhte CEA und nur 20/130 Patienten pathologisch erhöhte Ca 19-9 Werte. Wertet man aber die Kombination beider Marker - Ca 19-9 und/oder CEA pathologisch erhöht - als positiven Befund, so sind 38/130 Patienten tumormarker-positiv. Bei der Tumornachsorge ergaben sich bei 16/18 Patienten mit Rezidiv oder Fernmetastase eines Magen Ca. pathologische Markerbefunde (7 Patienten nur CEA pos., 4 Patienten nur Ca 19-9 pos. und 5 Patienten CEA und Ca 19-9 pos.).
    Notes: Summary The preoperative sera of 130 gastric cancer patients (stages I–IV, TNM classification) were assayed for Ca 19-9 (positive ≧ 25 U/ml) and CEA (positive ≧ 5 ng/ml); 55 patients with benign diseases served as controls. Of the 130 patients, 27 exhibited elevated CEA values, and only 20/130 had pathologically elevated CA 19-9 values. In contrast, the combination of both tests increased the sensitivity (38/130 patients positive) if a positive result means that when either or both markers are positive, the result is positive. In the follow-up situation, 16/18 patients with recurrent or metastatic gastric cancer were marker positive (7 patients only CEA pos., 4 patients only Ca 19-9 pos., and 5 patients CEA and Ca 19-9 pos.).
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 349 (1979), S. 579-579 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Stomach ; Cancer ; 5-years survival ; Operative procedure ; Magen ; Carcinom ; 5-Jahres-Überlebenszeit ; Operationsverfahren
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Wir analysierten beim Magencarcinom in einer retrospektiven Studie den Einfluß der operativen Verfahrenswahl auf die Überlebenszeit. Es ergaben sich folgende Feststellungen: Waren Lymphknoten befallen, war die 5-Jahres-Überlebenszeit höher nach Gastrektomie, verglichen mit der Magenresektion. Esbestand kein Unterschied, wenn die Lymphknoten nicht befallen waren. Beim Magenfrühcarcinom ist die 5-Jahres-Überlebenszeit unabhÄngig von der operativen Verfahrenswahl.
    Notes: Summary In a retrospective study we analysed the survival rate of gastric cancer patients correlated to surgical procedure. The conclusions are as follows: 5-year survival rate was higher after total gastrectomy vs. partial gastrectomy in tumors with involvement of lymph nodes. There was no difference in tumors without involved lymph nodes. 5-year survival rate in early gastric cancer does not depend on surgical procedure.
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 350 (1980), S. 281-286 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Operated stomach ; Cancer ; Nitrite ; N-nitroso compounds
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Im Hinblick auf die bekannte Carcinomgefährdung des operierten Magens wurde die Konzentration von Nitrit und N-Nitroso-Verbindungen im Nüchternmagensaft bei 44 magenoperierten Patienten untersucht. Alle Patienten waren aufgrund eines Geschwürleidens operiert worden, wobei die Operation im Durchschnitt 2,5 Jahre zurücklag. Als Kontrollgruppe wurden 26 magengesunde Personen gleicher Altersschichtung herangezogen. Die Konzentration von Nitrit und N-Nitroso-Verbindungen im Magensaft unterschied sich bei proximal-gastral vagotomierten Patienten (PGV) nicht von denen der Kontrollgruppe. Dagegen fand sich ein signifikanter Anstieg der Nitrit-Konzentration im Magensaft bei den nach Billroth I oder Billroth II magenresezierten Patienten. Der Anteil von N-Nitroso-Verbindungen war jedoch nur im Billroth-II-resezierten Magen signifikant gegenüber den übrigen untersuchten Magensaftproben erhöht. Auf die mögliche Bedeutung des Anstieges von Nitrit und N-Nitroso-Verbindungen für die Carcinomgefährdung des Restmagens wird hingewiesen.
    Notes: Summary The concentration of nitrite and N-nitroso compounds was examined in the fasting gastric juice of 44 patients with regard to the known cancer risk to the operated stomach. All patients had surgery for therapy of an ulcer disease. The operation had taken place an average of 2.5 years previously. Enlisted as a control group were 26 age-matched individuals with healthy stomachs. The concentration of nitrite and N-nitroso compounds in the gastric juice of the vagotomized patients (PGV) did not differ from that of the controls. On the other hand, a significant increase of the nitrite concentration was found in the gastric juice of those patients resected according to the Billroth I or II procedures. The fraction of N-nitroso compounds, however, was significantly elevated in relation to the other gastric juice samples only in the Billroth II resected stomach. The importance of the increase of nitrite and N-nitroso compounds to the cancer risk inherent in the gastric stump is the subject of discussion.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 357 (1982), S. 105-116 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Vagotomy ; Gastric cancer ; Bacteria ; Nitrite ; N-Nitroso compounds ; Rat
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Der Einfluß einer trunculären Vagotomie in Kombination mit verschiedenen Drainageoperationen (Pyloroplastik, Gastroenterostomie ohne Enteroanastomose, Y-Roux-Gastroenterostomie) wurde im Hinblick auf eine Carcinomgefährdung des vagotomierten Magens tierexperimentell an männlichen Wistarratten untersucht. Es wurde überprüft, inwieweit hiernach im Vergleich zu einer nicht-vagotomierten Kontrollgruppe Schleimhautveränderungen auftreten, die unter Exposition mit dem Carcinogen MNNG zeitlich früher und häufiger zur Carcinomentstehung prädisponieren. Als mögliche wichtige cocarcinogene Faktoren wurden zusätzlich die intragastrale Bakterienflora und Nitrit-Konzentration der einzelnen Versuchsgruppen untereinander verglichen. Es zeigte sich, daß der Schweregrad gefundener Magenschleimhautveränderungen, sowie das Ausmaß der bakteriellen Besiedlung und die Nitrit-Konzentration im Magensaft neben der durch Vagotomie angestrebten Säurereduktion vor allem durch Störung der Magenmotilität oder einen enterogastrischen Reflux verstärkt wird. Die Ergebnisse der Untersuchungen sprechen dafür, daß nach Vagotomie, soweit eine ausreichende Magenentleerung gesichert und diese nicht durch einen enterogastrischen Reflux (Gastroenterostomie) erkauft wird, das Risiko für ein Operationsfolgecarcinom gering anzusehen ist.
    Notes: Summary To assess the possible risk of cancer in the operated stomach, the influence of truncal vagotomy combined with different operative drainage procedures (pyloroplasty, gastro-enterostomy without entero-anastomosis, Roux-en-Y gastro-enterostomy) was studied in animal experiments. The aim of the study was to determine whether, compared to controls an earlier and higher incidence of precancerous epithelial lesions or cancers in the stomach occurs in vagotomized animals after oral administration of carcinogens (MNNG). To consider conditions, that may predispose to in vivo formation of carcinogenicN-nitroso compounds, bacterial flora and intragastric nitrite concentration were measured and compared in the various operative groups. The severity of induced epithelial lesions and the quantity of bacterial growth and nitrite concentration in the gastric juice were influenced, apart from the reduction of acid output after vagotomy, mainly by prolonged gastric stasis or the degree of enterogastric reflux. The results suggest that there is probably no increased risk of cancer following vagotomy, if sufficient gastric clearance is guaranted and enterogastric reflux is largely excluded.
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