ISSN:
1435-2451
Keywords:
Carotid artery stenosis
;
Doppler examination
;
Pressure gradient
;
Angiography
;
Stenose A. carotis interna
;
Dopplersonographie
;
Druckgradient
;
Angiographie
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Zusammenfassung Zur Bestimmung des Stenosegrades wurden Dopplersonographie und intraoperative Druckmessung mit der Standard-II-Ebenen Angiographie verglichen. Gruppe 1 (Stenose kleiner als 80 %): Doppler/Angio 63% (positive Korrelation); Druckgradient/Angio 84%; Doppler/Druckgradient 77%; mittlerer Gradient 12 mm Hg. Gruppe 2 (Stenose groβer als 80 %) : Doppler/Angio 82 %; Gradient/Angio 72 %, Doppler/Gradient 64 %, mittlerer Gradient 25 mm Hg. Die funktionelle Signifikanz der Stenose nahm bei geringerem Kollateralfluß zu, kenntlich an der dopplersonographischen ≫Überschätzung≪ und an einem relativ großen Gradienten. Aus klinischer Sicht sind Einengungen größer als 80 % ≫kritisch≪ und erfordern sofortige chirurgische Therapie, da in 4 von 15 Patienten lokale Verschlüsse auftraten, welche gerade noch rechtzeitig operabel waren.
Notes:
Summary The results of indirect and direct Doppler examination and pressure gradient determination were compared with the bilateral angiography in 50 patients with internal carotid artery stenosis. Group 1 (stenosis below 80 % square area reduction) : the accuracy of Doppler vs angiography was 63 %, pressure gradient vs angiography 84%, Doppler vs pressure gradient 77%, mean gradient 12 mmHg. Group 2 (more than 80% square area reduction), Doppler vs angiography 82 %, pressure gradient vs angiography 72 %, Doppler vs pressure gradient 64 %. Mean pressure gradient 25 mm Hg. In conclusion, every lumen reduction of more than 80 % is critical and surgical therapy is urgent, since sudden local occlusion occurred in 4 of 15 patients.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/BF01729611
Permalink