ISSN:
1433-044X
Keywords:
Key words Enteral nutrition • Immunonutrition • Multiple trauma • Injury • Systemic inflammatory response syndrome • Sepsis • Multiple organ failure
;
Schlüsselwörter Enterale Ernährung • Immunonutrition • Polytrauma • Ganzkörperinflammationssyndrom • SIRS • Sepsis • Multiorganversagen • MOV
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Zusammenfassung In dieser prospektiven randomisierten, doppelblinden, placebokontrollierten Studie wurde der Einfluß einer mit Arginin, Ω-3-Fettsäuren und Nukleotiden supplementierten Nährlösung auf Akutphase- und immunologische Parameter, auf das Auftreten eines SIRS (systemic inflammatory response syndrome) und eines Multiorganversagens (MOV) bei schwerstpolytraumatisierten Patienten untersucht; 29 Patienten mit einem PTS und einem ISS um 40 Punkte wurden randomisiert, die Testnahrung (Impact) oder eine isokalorische und isonitrogene Kontrolldiät (Kontrolle) zu erhalten. Hinsichtlich der Verletzungsschwere und der demographischen Daten waren die beiden Gruppen vergleichbar. Unter den untersuchten Parametern der Immunfunktion war die HLA-DR-Antigenpräsentation als Zeichen einer Monozytenstimulation gemessen an der Fluoreszenzintensität in der Testgruppe an Tag 7 signifikant höher als in der Kontrollgruppe (p 〈 0,05). Bei den Akutphaseparametern zeigten sich für das C-reaktive Protein (CRP) tendenziell niedrigere Werte in der Testgruppe, an Tag 4 (131 ± 67 vs. 221 ± 110 mg/l) mit signifikantem Unterschied (p 〈 0,05). Auch für das Fibrinogen konnte an Tag 12 (6,6 ± 1,4 vs. 7,5 ± 1,4 g/l) und 14 (7,1 ± 1,3 vs. 7,8 ± 0,8 g/l) in der Testgruppe ein signifikant geringerer Wert festgestellt werden (p 〈 0,05). Die Inzidenz des SIRS war bei den Patienten mit der supplementierten Kost zwischen dem 8. und 14. Tag hochsignifikant geringer (p 〈 0,001) als in der Kontrollgruppe. Die Multiorganversagenscores nach Goris [23] und Sauaia [43] zeigten ebenfalls an einzelnen Tagen signifikante Unterschiede zugunsten der Testgruppe. Beim schwersten Polytrauma bewirkt eine frühzeitige enterale Zufuhr einer mit Arginin, Ω-3-Fettsäuren und Nukleotiden supplementierten Sondenkost wahrscheinlich eine günstige Beeinflussung der Akutphasereaktionen sowie eine Monozytenstimulation. Außerdem führt sie zur Verringerung des Auftretens von SIRS und MOV und stellt damit einen wichtigen Beitrag in der Intensivtherapie dieser Patienten dar.
Notes:
Summary Previous studies in critically ill patients have shown the beneficial effects of early enteral nutrition supplemented with arginine, omega-3 fatty acids and nucleotides (Impact) on immunological response, infection rate and length of stay in hospital. No specific data exist for patients with severe multiple injury, who represent a high risk group for systemic inflammatory response syndrome (SIRS), septic complications and multiple organ failure (MOF). In this prospective, randomized, double-blind controlled clinical study on patients after severe trauma (ISS ca. 40) the primary study endpoints were incidence of SIRS and MOF [definitions according to Am Soc Crit Care Med (5) and Goris (23), Sauaia (43)]. Thirty-two patients enrolled in the study, and 29 were eligible for analysis: test (Impact) (n = 16), control (n = 13). Both groups were comparable according to age, body mass index and severity of trauma (PTS-test: 38.8 ± 12.5, PTS-control: 40.8 ± 15.5, ISS-test: 39.6 ± 11.4, ISS-control: 40.5 ± 9.2). Patients were randomized to receive either Impact (test) or an isonitrogenous isocaloric diet (control). Feeding was started on the 2nd day after trauma via endoscopically placed nasoduodenal or -jejunal feeding tubes. The experimental diet was safe and well tolerated. During the 1st week the enteral feeding amount was about 2000 ml without significant difference. Test-fed patients developed SIRS significantly less frequently between day 1 and day 28 (8 vs 13.3; P 〈 0.05) and especially between day 8 and day 14 (3 vs 6.2; P 〈 0.001). In the control group the Goris score was significantly worse (P 〈 0.05) on days 3, 4, 6, 7, 10, 11, 16 and 17 and the Sauaia score on days 8, 9, 10 and 11 (P 〈 0.05; P 〈 0.01). Mortality rate did not significantly differ (test 2/16, control 4/13), nor did length of ICU or hospital stay. With regard to the acute-phase response, C-reactive protein was significantly lower on day 4 in the test group (test: 131 ± 67 mg/l, control: 221 ± 110 mg/l) as was fibrinogen on day 12 (6.6 ± 1.4 vs 7.5 ± 1,4 g/l) and day 14 (7.1 ± 1.3 vs 7.8 ± 0,8 g/l). No significant difference could be observed for CD4/CD8 ratio, CD45 isotope on activated T-cells and lymphocytic interleukin (Il)-2- receptor- and Il-6 level. However, HLA-DR antigen presentation on peripheral monocytes was significantly elevated on day 7 in the test group (P 〈 0.05). According to the results, arginine, omega-3 fatty acids and nucleotides-enriched diet during early enteral feeding leads to reduction of SIRS after severe multiple injury. There is evidence for improvement of post-traumatic immunological response which helps to overcome the immunological depression after trauma.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/s001130050242
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