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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 52 (1974), S. 974-978 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Amino acids ; Chronic renal failure ; Hemodialysis ; Aminosäuren ; Chronische Niereninsuffizienz ; Hämodialyse
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung An 29 gesunden Kontrollpersonen und 43 chronisch niereninsuffizienten Patienten (23 konservativ behandelte und 20 Dialysepatienten) wurden die Aminosäuren-Konzentrationen im Nüchternplasma bestimmt. Die säulenchromatographische Analyse wies mit einem Variatio nskoeffizienten von 1,72% — ermittelt an 60 Testanalysen — eine hohe Präzision auf. Das Aminogramm zeigte gegenüber der Kontrollgruppe bei den konservativ behandelten Niereninsuffizienten und in noch ausgeprägterem Maß in der Gruppe der Dialysepatienten hochsignifikante Unterschiede mit besonders deutlicher Erniedrigung essentieller Aminosäuren. Außer quantitativen Veränderungen wiesen charakteristische Gleichgewichtsverschiebungen zwischen einzelnen Aminosäuren (Tyrosin-Phenylalanin; Glycin-Serin) auf metabolische Störungen hin. Die Ergebnisse lassen vermuten, daß eine optimierte Dialysebehandlung eher geeignet ist, Störungen der Aminosäuren-Konzentration und -zusammensetzung zu korrigieren als eine Substitutionstherapie.
    Notes: Summary In 29 healthy volunteers and in 43 patients with chronic renal failure (20 on chronic intermittent hemodialysis) amino acid concentrations in plasma were determined during the fasting state. Analysis by column chromatography (60 test samples) revealed a variation coefficient of 1.72% and thus a high degree of precision. In contrast to normal controls a highly significant diminution of essential amino acids was found in patients with chronic renal failure and even more so in the group on chronic hemodialysis. In addition to the quantitative differences characteristic shifts of balance between several pairs of amino acids (tyrosinephenylalanine; glycine-serine) became evident suggesting metabolic disturbances rather than simple depletion in these patients. Therefore, the conclusion is drawn that optimal dialysis treatment might be more effective in correcting defects in amino acid concentration and -composition than amino acid supplementation.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 57 (1979), S. 1329-1330 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Chronische Schizophrenie ; Hämoperfusion ; Chronic schizophrenia ; Hemoperfusion
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Ten chronic schizophrenic patients were treated with hemoperfusion on a weekly or twice weekly basis for 6 to 10 weeks. Two of the patients improved markedly, while the condition of three of them deteriorated. These findings indicate that this method might not be of general usefulness in the treatment of chronic schizophrenic patients.
    Notes: Zusammenfassung 10 chronisch schizophrene Patienten wurden ein- oder zweimal wöchentlich mit der Hämoperfusion über einen Zeitraum von 6–10 Wochen behandelt. 2 der Patienten besserten sich, 3 Patienten wurden schlechter. Eine allgemeine Behandlung chronisch schizophrener Patienten mit der Hämoperfusions-Methode scheint nach den vorliegenden Ergebnissen nicht gerechtfertigt zu sein.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Plasmaseparation ; Myasthenia gravis ; Anti-Acetylcholin-Rezeptor-Antikörper ; Plasma separation ; Myasthenia gravis ; Anti-acetylcholine receptor antibodies
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary A patient with myasthenic crisis was successfully treated with a new method of plasma exchange using a hollow-fiber filter connected to a standard dialysis pump. The filter allows PE to be performed at more clinical centers and probably at lower costs than current methods applying blood cell separators.
    Notes: Zusammenfassung Bei einer Patientin mit einer myasthenischen Krise wurde erstmals ein neuartiges Verfahren zur Plasmapherese angewandt. Dabei erfolgte die Plasmaseparation mittels eines Membranfilters in der Form eines Hohlfaserbündels. Der hierbei erforderliche apparative Aufwand ist erheblich geringer als bei den bisher zum Plasmaaustausch verwandten Blutzellseparatoren. Das neue Verfahren erscheint geeignet, der Plasmapherese zu einer weiten klinischen Anwendung zu verhelfen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 44 (1966), S. 1385-1389 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary It is reported on a 27 years old female patient with a rare kidney malformation (polycystic kidney, left side, and aglomerular kidney, right side). A chronic relapsing glomerulonephritis resulted in terminal renal insufficiency. By a chronic dialysing program the full rehabilitation could be obtained during nearly 2 years. The unusually accellerated development of a malignant hypertension with the clinical symptoms of an acute glomerulonephritis required the bilateral nephrectomy. Gastro-intestinal bleeding occurring a few days later necessitated a gastrectomy. The patient died of postoperative complications.
    Notes: Zusammenfassung Es wird über eine 27jährige Patientin berichtet, bei der eine seltene Nierenmißbildung (Cystenniere links und aglomeruläre Niere rechts) vorliegt und eine chronisch rezidivierende Glomerulonephritis zur terminalen Niereninsuffizienz führt. Durch Dauerdialysebehandlung kann fast 2 Jahre lang eine volle Rehabilitation erreicht werden. Die ungewöhnlich foudroyante Entwicklung eines malignen Hypertonus unter den klinischen Symptomen einer perakuten Glomerulonephritis erfordert die bilaterale Nephrektomie. Wenige Tage später auftretende gastrointestinale Blutungen machen eine Teilresektion des Magens unumgänglich. An postoperativen Komplikationen kommt die Patientin ad exitum.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary In 26 patients with acute (13) and chronic (13) azotemia the concentration of various dialysable substances, the protein content and the osmolarity of plasma and spinal fluid were determined before and after a five hour hemodialysis period. The mean differences (± one standard deviation) in plasma and spinal fluid are summarized in table No. 2. In contrast to other investigators after a five hour period of dialysis we did not find a significant osmotic gradient between spinal fluid and plasma that could be regarded a cause of fluid migration into the spinal fluid compartment and thus a cause of increased intracranial pressure in terms of a “cerebral dialysis syndrome.” Our investigations as well as our clinical experience with more than 500 hemodialyses suggest that the absence of osmotic disequilibrium in this study may be due to the fact that drastic changes of the chemical status were avoided by employing relatively short periods of dialysis at comparatively lower NPN levels. Further observations in 10 patients showed that a greater decrease of serum osmolarity during hemodalysis can be avoided by the infusion of hypertonic mannitol solution, thus eliminating the danger of unwarranted osmotic derangements.
    Notes: Zusammenfassung An 26 Patienten mit akuter (13) und chronischer (13) Azotämie wurden die bei der Hämodialyse auftretenden Konzentrationsänderungen verschiedener dialysabler Substanzen, des Eiweißgehaltes und der Osmolalität im Plasma und Liquor cerebrospinalis untersucht. Die Mittelwerte der dialyseabhängigen Änderungen (±s) im Plasma und (Liquor) betrugen: 1. ΔHarnstoff: −212±49 (−59±37) mg-%. 2. ΔKreatinin: −9±5 (−2±5) mg-%. 3. ΔNatrium: +8,9±5,9 (−4,3±17,9) mval/l. 4. ΔChlorid: +11±15 (−4±16) mval/l. 5. ΔKalium: −1,3±0,6 (−0,2±0,4) maval/l. 6. ΔCalcium: +1,3±0,5 (0±0,3) mval/l. 7. ΔMagnesium: −0,18±0,2 (−0,1±0,3) mval/l. 8. ΔBicarbonat: +9,8±3,5 (−0,1±1,8) mval/l. 9. ΔEiweiß: +0,15±0,4 (+4,0±26,8)g-%/mg-% 10. ΔGlucose: +65±95 (+23±47) mg-%. 11. ΔOsmolalität: −20±11 (−11±13) mosm/l. Im Gegensatz zu anderen Untersuchern fanden wir nach 5stündiger Dialysebehandlung keinen signifikanten osmotischen Gradienten zwischen Liquor und Plasma, der als Ursache eines Flüssigkeitseinstroms in den Liquorraum und damit einer intrakraniellen Drucksteigerung im Sinne des „cerebralen Dialysesyndroms“ angesehen werden könnte. Die möglichen Gründe für das Fehlen eines osmotischen Disäquilibriums in den vorliegenden Untersuchungen wie in der klinischen Erfahrung bei mehr als 500 Hämodialysen werden diskutiert. Weitere Beobachtungen an 10 Patienten zeigten, daß ein stärkerer Abfall der Blutosmolarität während der Hämodialyse durch Infusion hypertonischer Mannitlösung verhindert und damit die Möglichkeit ungünstiger osmotischer Verschiebungen ausgeschaltet werden kann.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Oxford, UK : Blackwell Publishing Ltd
    Scandinavian journal of immunology 31 (1990), S. 0 
    ISSN: 1365-3083
    Source: Blackwell Publishing Journal Backfiles 1879-2005
    Topics: Medicine
    Notes: Peripheral blood mononuclear cells (PBMC) from haemodialysis patients treated with different types of membranes were isolated, incubated in vitro, and extracellular and cell-associated interleukin 1 (IL-1) assayed by radioimmunological methods. Extracellular IL-1 was low and not different from controls, regardless of the dialyser used. In contrast, cell-associated IL-1 was increased in patients treated with dialysers containing low-Hux Cuprophan (CU, n = 5) and polyacrylonitrile sheet membrane (AN69, n = 5), Patients treated with diaiysers containing highflux polysulphone (PS, n= 7), and polymethylmethacrylate (PMMA, n= S), exhibited no increase in cell-associated IL-l under these conditions. To elucidate the mechanism of the activation, aqueous extracts of dialysers containing CU, PS, and AN69 were tested for their ability to induce IL-1 generation in PBMC from healthy donors. Extracts from unrinsed CU-containing dialysers caused significant IL-1 synthesis and release, whereas incubation with extracts from dialysers containing PS and AN69 sheet membranes did not. Hence, although both CU and AN69 sheet type dialysers result in activation of blood monocytes the mechanism of action appears to be different. We speculate that functional signs of PBMC activation as evidenced by increased spontaneous IL-1 production observed in some patients on long-term haemodialysis may result from extractable dialyser membrane material while in other instances direct cell membrane interactions or endotoxin transfer from the dialysate may be relevant.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    ISSN: 1439-0973
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Ziel der vorliegenden Pilotstudie war es, die Thrombozytenfunktion von 14 Intensivpatienten mit unterschiedlicher Ausprägung von Sepsis und Multiorganversagen (MOV) zu untersuchen. Schweregrad der Sepsis und des MOV wurde anhand intensivmedizinischer Scoresysteme (APACHE II, Elebute) beurteilt. Die Thrombozytenfunktion wurde durch durchflußzytometrische Bestimmung von membranständigen Glykoproteinen (GPIIb-IIIa, GPIb, Thrombospondin (TSP), GMP-140, GP53) untersucht. Weder Sepsis noch MOV beeinflußten die Oberflächen-expression von GPIIb-IIIa oder GPIb. Die Aktivierung des Fibrinogenrezeptors war jedoch bei Sepsis deutlich erhöht (p〈0.05) und korrelierte signifikant mit dem Schweregrad der Erkrankung (r=0,597, p=0,043). Eine signifikant gesteigerte Degranulation der Thrombozyten bei Sepsis konnte jedoch nicht beobachtet werden. Im Gegensatz dazu war die thrombozytäre Freisetzung von Granula-Glykoproteinen (TSP, GMP-140, GP53) bei MOV deutlich erhöht (p〈0,05) und korrelierte mit dem Schweregrad der Erkrankung (GMP-140, r=0,611, p=0,013; TSP, r=0,643, p=0,026). Die Ergebnisse dieser Arbeit zeigen, daß Blutplättchen in Patienten mit Sepsis in einem aktivierten jedoch noch reversiblen Aggregationszustand zirkulieren (Aktivierung des Fibrinogenrezeptors), einhergehend mit einem erhöhten Risiko von Mikrothrombosen. Im Laufe der Erkrankung kann es zur gesteigerten Freisetzung und Oberflächenexpression von thrombozytären Glykoproteinen kommen, die eine entscheidende pathophysiologische Rolle in der Entwicklung von Mikrozirkulationsstörungen und MOV spielen könnten.
    Notes: Summary Multiple hemostatic changes occur in sepsis and multiple organ failure (MOF). To evaluate the role of platelets in patients with sepsis and MOF, we examined changes in surface glycoproteins on circulating platelets of 14 patients with suspected sepsis and MOF. The severity of sepsis and MOF was assessed by the Elebute and APACHE II scoring systems, respectively. Using flow cytometric techniques and platelet specific monoclonal antibodies, platelet surface expression of fibrinogen receptor on GPIIb-IIIa, of von Willebrand Factor receptor GPIb, and of granule glycoproteins (thrombospondin (TSP), GMP-140, GP53) was measured. Plasma membrane expression of GPIIb-IIIa and GPIb on circulating platelets was not affected by sepsis or MOF. Septic patients, however, showed a significantly elevated fibrinogen receptor activity (LIBS1 expression) (p〈0.05) that correlated with severity of disease (r=0.597, p=0.043). No significant change in surface expression of granule glycoproteins (TSP, GMP-140, GP53) was noted in septic patients. In contrast, degranulation of granule glycoproteins was significantly elevated in MOF (p〈0.05) which correlated well with severity of MOF (GMP-140, r=0.611, p=0.013; TSP, r=0.643, p=0.026). We speculate that platelets in sepsis circulate in a hyperaggregable but still reversible state that results in increased risk of microthrombotic events. In the course of the disease, irreversible platelet degranulation of adhesion molecules occurs that may play an important role in the development of MOF.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 322 (1968), S. 79-87 
    ISSN: 1435-2451
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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