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  • 1
    ISSN: 1435-702X
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract • Background: We have previously shown that basic fibroblast growth factor (FGF-2) enhances corneal epithelial healing in different experimental models in vivo. In order to study the healing effect of this growth factor in pathological conditions of the cornea, we investigated whether topical application of FGF-2 could affect herpes keratitis in rabbits. Since HSV-1 infection is prevented in vitro by incubation with heparin, we also topically applied heparin and suramin, considering the similar interaction of herpes simplex virus and FGF-2 with cell membrane-anchored heparan sulfate. • Methods: After virus inoculation with a human BEY.2 strain, rabbits were treated with either FGF-2 (200 ng to 2 μg/application), heparin (250 μg/application) or suramin (250 μg/application) 4 times daily until day 14. Acyclovir and placebo administrations served as controls (n=48 rabbits). Computerized ulcer surface analysis, clinical observations and virus recovery assays were performed. • Results: Topical FGF-2, heparin and suramin treatment revealed a significant reduction in peak ulcer sizes, and complete epithelial healing was achieved earlier than in placebo-treated corneas. However, no significant antiviral effect of FGF-2, heparin and suramin was detectable in plaque assays from conjunctival swabs. • Conclusions: These experiments demonstrate that FGF-2 is effective in promoting herpetic epithelial ulcer healing, either due to its proliferative effects on epithelial cells or indirectly by occupying the sites on cell surface heparan sulfate necessary for the attachment of the virion. The latter mechanism of action is presumably the reason for the similar effect of heparin and suramin.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Graefe's archive for clinical and experimental ophthalmology 232 (1994), S. 527-532 
    ISSN: 1435-702X
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract • Background: Ten percent of patients with persisting postoperative astigmatism following penetrating keratoplasty (PK) require surgical re-intervention, despite an otherwise “successful” transplant. Relaxing incisions (RIs) in combination with compression sutures seem to be the preferable procedure. However, poor predictability and lack of long-term experience complicate the issue. Here we report the 2-year follow-up results of 25 patients with high PK astigmatism treated by means of RIs and compression sutures • Methods: Commonly, free-handed RIs were placed at the graft-host interface and 10–0 nylon compression sutures were placed perpendicular to the incisions. PK sutures had been removed no less than 4 months prior to refractive surgery • Results: Nineteen eyes regained a functional vision of 〉- 0.4. The net decrease in astigmatism was 6.1 ± 4.3 D (47 ± 21 %). The mean vector-corrected change in astigmatism was 13.1 ± 5.7 D. Cylinder axis variation was reasonably low, with a correlation of attempted versus achieved axis of r=0.85. Within the first 3 months after operation the induced astigmatism regressed by, on average, 5.5 ± 4.3 D, making intraoperative overcorrection necessary. As an inevitable side effect, refractive procedures resulted in a myopic shift (4.7 ± 6.9 D) in spherical equivalence • Conclusion: RIs and compression sutures are very useful in reducing postkeratoplasty astigmatism if correction of extremely high cylinder (〉 10 D) is not intended. However, predictability still remains unsatisfactory and more than one operation may be required.
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Ophthalmologe 95 (1998), S. 444-459 
    ISSN: 1433-0423
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: ¶· Eine verminderte Sensibilisierung des Empfängers durch reduzierte Antigendifferenz (“MHC-Matching”) oder ¶· eine pharmakologische Behandlung mit Modulation der afferenten und efferenten Immunantwort.
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  • 4
    ISSN: 1433-0423
    Keywords: Key words Diplopia • Strabismus • Cataract surgery • Rectus inferior muscle contracture • ; Local anesthesia ; Schlüsselwörter Kataraktoperation • Linsenimplantation • Lokalanästhesie • Komplikationen • Diplopie
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Hintergrund: Die erwachsenen Patienten, die zwischen 1993 und 1997 wegen eines Strabismus untersucht wurden, waren zunehmend häufig mit Intraokularlinsen versorgt. Nach ein- oder beidseitiger Operation einer Cataracta senilis bzw. praesenilis mit Linsenimplantation war es zu einem Schielen, meist mit Doppelbildern gekommen. Patienten und Methode: Untersucht wurden 24 Patienten von 38 bis 88 Jahren (Median 70,6 J.). Nach Analyse von Anamnese, Binokularfunktionen, Schielwinkel und Motilität wurden die verschiedenen Krankheitsbilder eingeordnet und mit differentialdiagnostischen Erwägungen über Pathogenese und Ätiologie verknüpft. Ergebnisse: Es ließen sich 3 Gruppen bilden: In der 1. Gruppe hatten alle Patienten ab ersten postoperativen Tag Doppelbilder bei Strabismus incomitans mit Vertikaldeviation und restriktiver Motilitätsstörung. 8 von 9 Pat. wurden operativ korrigiert. Die 2. Gruppe bemerkte die Diplopie und den Strabismus in den ersten 7 postoperativen Tagen. Es fanden sich verschiedene konkomitierende Strabismusformen, die bei 7 der 10 Pat. operiert und bei zwei mit Prismen versorgt wurden. Die 3. Gruppe umfaßte Patienten, bei denen es zur Zunahme eines bekannten Strabismus concomitans bzw. paralyticus mit bzw. ohne Doppelbilder kam, welche bei allen 5 Pat. eine Operation erfordete. Schlußfolgerung: Postoperative Diplopie nach Linsenimplantation bedarf einer sofortigen subtilen Diagnostik und Verlaufskontrolle, damit der Zeitpunkt einer adäquaten, meist chirurgischen Therapie, die eine gute Erfolgsquote aufweist, frühzeitig terminiert werden kann. Eine präoperative Erfassung des Binokular- und Motilitätsstatus würde die Beurteilung erleichtern.
    Notes: Summary In our Department of Orthoptics we have seen an increasing number of patients suffering from diplopia after cataract surgery with IOL implantation. Between 1993 and 1997 the total number of patients with this problem was 24 (2.7 % of all patients, mean age 71 years, age range 38–88). We addressed the question of whether there is a common pattern of motility dysfunction. Methods: After evaluation of the clinical history and the basic ophthalmological findings the following parameters were examined: binocular function (Bagolini test), squint angles (Maddox cross), ocular motility. Results: The 24 patients could be divided up into three groups. Group 1 consisted of 9 patients (mean age 82 years, range 64–88) who complained about diplopia because of strabismus incomitans with vertical deviation and restricted motility on the first day after surgery. In 8 of the 9 patients strabismus surgery was done. Group II consisted of 10 patients (mean age 66 years, range 38–77) who noticed diplopia and strabismus within 7 days after surgery. We found various kinds of heterotropia. Seven of these patients were operated on and two had a prism correction. Group III consisted of 5 patients (mean age 67 years, range 61–78). Their already known strabismus paralyticus or concomitans deteriorated, leading to diplopia in some cases. All patients in this group were operated on. Discussion: For group I we believe that retro-, para- or peribulbar anesthesia caused the motility dysfunction. In groups II and III it is unlikely that local anesthesia had a causative role. The prolonged disruption of binocular vision and the abrupt change in the sensory situation after the cataract operation with lens implantation may be the leading causes for strabismus or deterioration of a preexisting strabism, respectively. Conclusions: These patients need a subtil meticulous diagnostic work-up and follow-up because of the possibility of early surgical therapy, which has a good prognosis. Evaluation of binocular vision and eye movements prior to cataract surgery appears to be helpful for later strabismic surgery.
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  • 5
    ISSN: 1433-0423
    Keywords: Key words Magnetic resonance imaging • Lacrimal drainage system • Stenosis ; Schlüsselwörter Magnetresonanztomographie • Tränenwege • Stenose
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Hintergrund: Dakryozystographie und Dakryoszintigraphie sind etablierte bildgebende Verfahren in der Diagnostik von Tränenwegstenosen. Beide erlauben nur indirekte Aussagen zur Morphologie des tränenableitenden Systems. Es wird untersucht, inwiefern mit Hilfe der Magnetresonanztomographie (MRT) neben der direkten detaillierten Darstellung der Tränenwege auch funktionelle Aussagen getroffen werden können, um die Rolle der Methode im Spektrum der bildgebenden Verfahren bei Tränenwegerkrankungen zu definieren. Patienten und Methoden: Es wurden 27 Tränenwegsysteme von 23 Patienten mit Epiphora in einem Ganzkörpermagnetresonanztomographen mit einer Oberflächenspule vor und nach konjunktivaler und intravenöser Gabe von Gd-DTPA untersucht. Ergebnisse: Passagestörungen wurden in 23 von 27 Tränenwegsystemen gefunden, konnten den Canaliculi lacrimales (n = 3), dem Saccus lacrimalis (n = 8) und Ductus nasolacrimalis (n = 12) zugeordnet, in Stenosen und Verschlüsse unterteilt werden und teilweise ätiologisch charakterisiert werden. Schlußfolgerungen: Die hochauflösende MRT mit konjunktivaler Kontrastmittelapplikation erlaubt neben der direkten und detaillierten Darstellung der ableitenden Tränenwege und periduktaler Strukturen zugleich eine funktionelle Beurteilung des Tränenwegsystems. Limitierungen einer verbreiteten Anwendung resultieren u. a. aus Anforderungen an gerätetechnische und patientengebundene Voraussetzungen sowie aus Kostengründen.
    Notes: Summary Both dacryocystography and dacryoscintigraphy are well established in the evaluation of stenoses of the lacrimal drainage system. They provide limited information about the ductal anatomy itself and about periductal structures. MR imaging was evaluated for its capability to directly visualize the lacrimal drainage system in detail and simultaneously provide functional characterization of dacryostenosis. Subjects and methods: Twenty-seven lacrimal drainage systems of 23 patients suffering from epiphora were examined in an MR unit before and after conjunctival and intravenous application of Gd-DTPA using a surface coil. Results: Dacryostenosis was found in 23 of 27 lacrimal systems. Stenoses were localized to the canalicular (n = 3), saccular (n = 8), and ductal (n = 12) level, and were classified as stenosis or occlusion. Conclusion: MR imaging with conjunctival contrast application allows within one examination both detailed morphological and functional assessment of the lacrimal drainage system with depiction of surrounding structures. Limitations arise mainly from demands on technical and patient-related preconditions.
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  • 6
    ISSN: 1433-0423
    Keywords: Key words Dacryocystorhinostomy • Polyurethane stent • Stenosis of the nasolacrimal duct ; Schlüsselwörter Dakryozystorhinostomie • Polyurethan-Stent • Tränenwegsstenose
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Hintergrund: Die Dakryozystorhinostomie stellt noch immer das Standardverfahren bei absoluter Tränenwegsstenose dar. In letzter Zeit wurden Methoden entwickelt, die es ermöglichen, unter Beibehaltung der natürlichen Abflußwege eine Durchgängigkeit zu erzielen. Die auf der Seldingertechnik beruhende Methode der retrograden Implantation eines durchgängigen Polyurethan-Röhrchens in den Ductus nasolacrimalis ist eine vielversprechende Alternative. Patienten und Methoden: Es wurden 30 Patienten mit einer radiologisch gesicherten Tränenwegsstenose therapiert, darunter 15 Patienten mit absoluter und 2 mit relativer postsakkaler Tränenwegsstenose. Das Alter betrug 22–87 Jahre (Mittelwert 58,9 ± 16 Jahre). Der Polyurethan-Stent wurde unter Durchleuchtungskontrolle implantiert. Seine Durchgängigkeit wurde direkt postoperativ, nach 4 Wochen und nach 8 Monaten mittels Dakryozystographie kontrolliert. Ergebnisse: Insgesamt wurden 25 kurze (35 mm) und 5 lange (45 mm) Stents implantiert. Letztere reichten bis in den Canaliculus superior. Bei 24 von 30 Patienten konnte auch nach 4 Wochen und bei 9 von 10 Patienten nach 8 Monaten Durchgängigkeit des Stents klinisch nachgewiesen werden. Bei einer Patientin mußte der Stent unter Durchleuchtungskontrolle wieder rekanalisiert werden. Bei einem weiteren Patienten kam es zu einer Verlagerung eines kurzen Stents in den oberen Kanalikulus, so daß er nach 2 Monaten gezogen werden mußte. Postoperative Dakryozystitiden traten bei keinem der Patienten auf. Schlußfolgerung: Erfolgs- und Komplikationsraten lassen den Polyurethan-Stent als eine echte Alternative zur Toti-Operation erscheinen, wenngleich die Nachkontrollzeiten noch zu kurz für eine abschließende Beurteilung sind. Die Vorteile liegen im geringeren Zeitaufwand, der fehlenden Hautinzision und der problemloseren Anästhesie, die Nachteile in der bisherigen Notwendigkeit einer Durchleuchtungseinheit.
    Notes: Summary Dacryocystorhinostomy is still the standard procedure complete stenosis of the nasolacrimal duct. New methods try to preserve the natural lacrimal pathway. Song implanted in 1995 a nasolacrimal polyurethane stent through the nasolacrimal duct. The results and complications of this new method are described in this prospective study. Methods: Thirty consecutive patients with complete obstruction of the nasolacrimal duct or lacrimal sac were included in the study. The stenosis was localized by dacryocystography. The ages ranged from 22 to 87 years (mean, 58.9 ± 16 years). Dacryocystography was performed immediately, 4 weeks and 8 months after the procedure to verify the position and patency of the stent. Results: Twenty-five short (35 mm) and 5 long (45 mm) stents were implanted. Twenty-four of 30 patients after 4 weeks and 9 of 10 patients after 8 months had reduced or no complaints. In 1 patient the stent was obstructed. Forceful irrigation with saline solution permitted recanalization. In 1 patient the stent had moved into the upper canaliculus. Because of irritation of the canaliculus it had to be pulled out after 2 months. Conclusion: The follow-up is still too short to recommend stent implantation as a real alternative to dacryocystorhinostomy. The main advantages are that the procedure is faster, no incision is necessary, and the local anesthesia is easier. The disadvantage is the need for X-ray examination.
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  • 7
    ISSN: 1433-0423
    Keywords: Key words Nd-YAG posterior capsulotomy • Pseudophakic retinal detachment • Surgical posterior capsule polishing • ECCE • Secondary cataract ; Schlüsselwörter YAG-Kapsulotomie • Pseudophakieamotio • Chirurgische Nachstarabsaugung • Extrakapsuläre Kataraktextraktion • ECCE • Regeneratorischer Nachstar
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Hintergrund: Die YAG-Kapsulotomie zur Behandlung des regeneratorischen Nachstars ist bekannterweise mit dem deutlich erhöhten Risiko der Pseudophakieamotio durch Zerstörung der Linsenhinterkapsel behaftet. Dies ist insbesondere bei hochmyopen Augen mit ohnehin erhöhtem Pseudophakieamotiorisiko von Bedeutung. In unserer Klinik wurde in diesem Zusammenhang bei 219 Augen mit regeneratorischer Nachstarentwicklung nach extrakapsulärer Kataraktextraktion eine chirurgische Nachstarabsaugung vorgenommen und diese Gruppe im Hinblick auf intra- und postoperative Komplikationen untersucht. Patienten und Methode: Die untersuchte Gruppe umfaßte 209 myope Augen mit einer Bulbuslänge von 〉 25 mm, sowie 10 Augen mit traumatischer Katarakt. 24 Augen dieser Gruppe waren primär sine lente operiert worden. Die chirurgische Nachstarabsaugung erfolgte in den Jahren 1990 bis 1995, die durchschnittliche Nachbeobachtungszeit betrug 42 Monate. Die intra- und postoperativen Komplikationen wurden retrospektiv erfaßt, außerdem bei späteren Untersuchungen der Patienten in unserer Klinik, sowie durch Anfragen bei den behandelnden Augenärzten. Ergebnisse: Im Durchschnitt erreichten die Patienten eine postoperative Visusverbesserung von 4 Zeilen. In 9 Fällen kam es intraoperativ zu einer Kapselruptur (4 %). Bei 35 der im Beobachtungszeitraum operierten Augen kam es zu einem oder mehreren Rezidiven, die eine erneute Absaugung erforderlich machten (16 %), in 5 Fällen wurde schließlich doch eine YAG-Kapsulotomie vorgenommen (2 %). In keinem Fall kam es im Beobachtungszeitraum zu einer Pseudophakieamotio. Schlußfolgerung: Die Nachstarabsaugung stellt ein risikoarmes Verfahren zur Behandlung des regeneratorischen Nachstars dar, sie ist insbesondere bei myopen Augen zur Senkung des Pseudophakieamotiorisikos durch Erhalt der Linsenhinterkapsel indiziert.
    Notes: Summary Nd-YAG posterior capsulotomy in treatment of secondary cataract has the main disadvantage of increasing the risk for pseudophakic retinal detachment by destroying the posterior lens capsule. This is of great interest in high myopic eyes with an increased risk for pseudophakic retinal detachment. In 219 cases of secondary cataract in our clinic a surgical posterior capsule polishing has been performed and this group was followed up over 6 years looking for intra- and postoperative complications. Patients: The examined group included 209 myopic eyes with a bulbus length 〉 25 mm and 10 eyes with traumatic cataract; 24 eyes of this group had been primarily operated without a lens. The secondary cataract surgery was performed between 1990 and 1995, and the average follow-up period was 42 months. The intra- and postoperative complications were revealed retrospectively by examination of the patients in our clinic or by interviewing the patients' private doctors. Results: The patients achieved a mean improvement in vision of 4 lines. In 9 cases intraoperative capsule rupture occurred (4 %). In 35 of the operated eyes one or more relapses occurred during the follow-up period that made another polishing necessary (16 %), and in 5 cases YAG capsulotomy was eventually performed (2 %). Pseudophakic retinal detachment occurred in none of the cases. Conclusion: Surgical posterior capsule polishing is a low-risk procedure for treatment of regenerative secondary cataract. It is indicated especially in myopic eyes in order to reduce the risk of pseudophakic retinal detachment by conserving the posterior lens capsule.
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  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Ophthalmologe 93 (1996), S. 596-603 
    ISSN: 1433-0423
    Keywords: Schlüsselwörter: Datenfernübertragung ; E-mail ; InterNet ; World wide web ; Key words: Data highway ; E-mail ; Internet ; World wide web
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Background: The use of high-tech communication is undoubtedly growing and has become established in almost all sciences and research fields. This article surveys the possibilities for scientific data-exchange via the Internet, the world's largest computer network. Methods: An introduction is given to network as a whole, its history and structure, and the hardware and software required. Examples are provided to describe the basic services on the Internet with special emphasis on World wide web applications. Conclusions: The paper indicates that the Internet has a vast potential for providing almost unlimited information of relevance to users. By using the Internet and its resources, modern ophthalmological research will become more effective and successful.
    Notes: Hintergrund: In jedem Wirtschafts- und Wissenschaftszweig werden zunehmend die neuen Möglichkeiten der Datenfernübertragung genutzt. Der vorliegende Artikel gibt einen Überblick über die Möglichkeiten des modernen Daten- und Wissensaustauschs via InterNet, dem derzeit größten Computernetzwerk weltweit. Methode: Neben dem Ursprung der Netzwerktechnologie, der Struktur des InterNet und den z. T. sehr leicht zu realisierenden Zugangsmöglichkeiten für den Anwender werden die Basisdienste des Netzes sowie sein konkreter Nutzen für den Ophthalmologen erläutert. Besonderer Schwerpunkt wird auf Anwendungen im World wide web gelegt. Schlußfolgerungen: Das InterNet bietet bereits heute fachlich hochwertige Informationen. Es gewährleistet eine weltweite Kommunikation zu allen interessierenden und aktuellen Problemstellungen und ermöglicht den Zugriff auf umfangreiche Datenbankbestände. Das InterNet ist auch für Ärzte und Wissenschaftler ein geeignetes Medium, um einen schnellen, unkomplizierten und stets auf dem aktuellsten Stand befindlichen Austausch von Informationen und Daten zu gewährleisten.
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  • 9
    ISSN: 1433-0423
    Keywords: Key words Age dependent macular degeneration • Laser therapy • Radiotherapy • Subfoveolar neovascularization ; Schlüsselwörter Altersabhängige Makuladegeneration • Lasertherapie • Strahlentherapie • Subfoveoläre Neovaskularisationen
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Hintergrund: Die Therapie der durch subretinale neovaskuläre Membranen bedingten altersabhängigen Makuladegeneration stellt trotz der Möglichkeiten der Laserkoagulation noch immer ein großes Problem dar. Besonders bei subfoveolär gelegenen Neovaskularisationen kann eine Lasertherapie nur unter Inkaufnahme eines erheblichen sofortigen Visusverlustes durchgeführt werden. Als Alternative wird nun seit einiger Zeit wieder die Strahlentherapie genannt. Die Wirksamkeit und die Komplikationen sollten in der vorliegenden randomisierten Studie untersucht werden. Patienten und Methoden: In die prospektive und randomisierte Studie sind bislang 76 Patienten (51 Frauen, 25 Männer, Durchschnittsalter 77,7 ± 8,6 J.) mit fluoreszenzangiographisch nachweisbaren subretinalen choroidalen Neovaskularisationen und einem Visus zwischen 0,05 und 0,5 aufgenommen worden. Sie wurden randomisiert zu gleichen Teilen einer Strahlentherapiegruppe und einer Kontrollgruppe zugeteilt. Die Bestrahlungen erfolgten innerhalb von 6 Tagen mit 6 × 2 Gy (6 MV Photonen eines Linearbeschleunigers) unter weitestgehender Schonung der Linse. Die Nachuntersuchungen wurden 4 Wochen nach Abschluß der Strahlenbehandlung, nach 3 Monaten, nach 6 Monaten und dann im halbjährigen Abstand vorgenommen. Die durchschnittliche Nachkontrollzeit betrug 15,1 Monate. Ergebnisse: Kontrollgruppe und Strahlentherapiegruppe waren bezüglich des Ausgangsvisus in Ferne und Nähe und des Lebensalters nicht signifikant unterschiedlich. 4 Wochen nach Bestrahlung lag in der Strahlentherapiegruppe ein Visus von 0,13 ± 0,46 (LogMAR) vor. Nach 12 Monaten betrug in der Verumgruppe der Fernvisus 0,11 ± 0,30 und in der Kontrollgruppe 0,09 ± 0,13 (p = 0,838). Bei einem höheren Ausgangsvisus als 0,2 konnten im Trend bessere Resultate nach Bestrahlung erzielt werden. Hervorzuheben ist die Besserung von Metamorphopsien in der Behandlungsgruppe bei 75 % der Patienten. An Komplikationen fanden sich in der Verumgruppe und in der Kontrollgruppe 3 Patienten mit subretinalen Blutungen. Schlußfolgerung: Bei einer derzeitigen Nachkontrollzeit von 15 Monaten lassen sich noch keine eindeutigen Vorteile der Strahlentherapie- gegenüber der Kontrollgruppe erkennen, wenngleich Metamorphopsien nach Bestrahlung signifikant seltener auftraten. Ein höherer Ausgangsvisus als 0,2 läßt tendenziell bessere Resultate nach Bestrahlung erwarten, was jedoch mit höheren Fallzahlen noch untermauert werden müßte.
    Notes: Summary Despite the successful therapy of subretinal neovascular membranes by laserphotocoagulation there are many problems to be overcome. In the case of subfoveolar neovascularization, photocoagulation leads to a sudden decrease in visual acuity.Recently radiotherapy is considered as an alternative. Complications and effectivity were evaluated in this prospective and randomized trial. The initial results are presented. Patients and methods: There are 76 patients (51 women, 25 men, average age 77.7 ± 8.6 years) included in the prospective randomized study. All of them show subfoveolar neovascular membranes in FLA and a decrease in visual acuity between 0.05 and 0.5. They were randomly assigned to either the radiotherapy or the control group. Radiotherapy was done within 6 days by 6 × 2 Gy (6 MV photons). The follow-up was at 4 weeks, after 3 months, after 6 months and then every 6 months after the end of radiotherapy. On average the follow-up is at 15.1 months. Results: Concerning age and visual acuity before therapy, the control group and the radiotherapy group were not significantly different. At 4 weeks after radiotherapy, visual acuity was 0.13 ± 0.46 (LogMAR). After 12 months, visual acuity at a distance was 0.11 ± 0.30 in the therapy group and 0.09 ± 0.13 (P = 0.838) in the control group. Patients with a preoperative visual acuity better than 0.2 improved more after radiotherapy. Metamorphopsy improved in 75 % of the therapy group. The following complications could be observed: In the control group 3 patients suffered subretinal bleeding, in the radiotherapy group 3 patients, respectively. Conclusions: At present, the follow-up is too short to recommend radiotherapy as a standard procedure in the case of subfoveolar neovascularization. The results in patients with a better preoperative visual acuity encourage us to continue this study.
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  • 10
    ISSN: 1433-0423
    Keywords: Key words Microkeratome • LASIK • ; Intraocular pressure ; Schlüsselwörter Mikrokeratom • LASIK • Intraokularer Druck
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Hintergrund: Mikrokeratome werden immer häufiger für lamellierende refraktive Hornhautoperationen (LASIK) eingesetzt. Die wenigen Untersuchungen zum intraokularen Tensionsverhalten während des Mikrokeratomschnitts zeigen sehr unterschiedliche Ergebnisse. In dieser Untersuchung wird der intraokulare Druckverlauf (IOD) beim Mikrokeratomschnitt in Abhängigkeit vom Vordruck untersucht. Methode: An enukleierten Schweinebulbi wurden mit 3 verschiedenen Mikrokeratomsystemen lamellierende Hornhautschnitte mit unterschiedlichem intraokularen Ausgangsdruck von 10, 20 und 30 mm Hg durchgeführt. Der IOD wurde am kanulierten Bulbus über ein 2-Kammer-System online aufgezeichnet. Weiterhin wurde der IOD bei Verwendung des GTS-Trepansystems zur Keratoplastik untersucht. Ergebnisse: Es zeigen sich geräteabhängige signifikante Unterschiede (Signifikanzniveau p = 0,05). Bei 10 mm Hg Ausgangsdruck sind die erreichten Tensionswerte beim Schwind-Gerät signifikant niedriger als beim Polytech-System und diese wiederum signifikant niedriger als beim Chiron-Gerät. Bei 20 mm Hg zeigt das Chiron-Gerät signifikant höhere Werte als die beiden anderen Geräten. Bei 30 mm Hg Vordruck sind die Tensionswerte beim Schwind-Gerät und beim Chiron-Mikrokeratom signifikant höher als beim Polytech-Gerät. Weiterhin steigt sowohl der gemittelte als auch der maximale IOD mit zunehmendem Vordruck im Auge bei allen Mikrokeratomen an, bei dem untersuchten Trepansystem (GTS-Trepan) nicht. Bei gleichem Vordruck weisen die erreichten Tensionswerte eine geringe Standardabweichung (Spanne 3,1–9,0 mm Hg) auf. Schlußfolgerung: Die gemessenen Werte sind höher als von den Herstellern angegeben. Ob diese erreichten Werte letztlich eine Gefahr für das Auge (Blutung) darstellen, läßt sich an dieser Stelle nicht sicher beurteilen. Die beim Mikrokeratomschnitt erreichten intraokularen Tensionswerte sind geräteabhängig und gleichzeitig abhängig vom Ausgangsdruck im Bulbus. Nur bei gleichem Ausgangsdruck sind auch reproduzierbare Applanations- und Schneidebedingungen vorhanden, die eine gleichbleibende Schnittqualität gewährleisten.
    Notes: Summary Microkeratome systems are being increasingly applied in lamellar corneal surgery (e. g., LASIK). The results of the few studies on intraocular pressure changes during the microkeratome cut vary widely. In this study, we examined the intraocular pressure pattern (IOP) in relation to the initial pressure. Methods: We performed lamellar corneal cuts on freshly enucleated porcine bulbs with three different microkeratome systems and different setting for the initial pressure (10, 20 and 30 mm Hg). The bulbs were cannulated, and the IOPs were recorded online with a two-chamber measuring system. In addition, we examined the GTS trephine system applied for corneal transplantation. Results: It became obvious that there were significant differences between systems (significance level, P = 0.05). With an initial pressure of 10 mm Hg the measured values of the Schwind system are significantly lower than with the Polytech system, and these values are again significantly lower than with the Chiron microkeratome. With 20 mm Hg the Chiron system shows significantly higher values than both other systems. With 30 mm Hg initial pressure, the pressure values with the Schwind system and with the Chiron microkeratome are significantly higher than with the Polytech system. Thus with all microkeratome systems the middle and maximum pressure values rise in correlation with the initial pressure levels. This effect was not seen with the trephine system. With the same initial pressure, the standard deviation of the measured data of different mikrokeratomes was low (range 3.1–9.0 mm Hg). Conclusion: The pressure values shown are higher than the data published by the manufacturers. There is current discussion are to whether these pressure values are dangerous (e. g. bleeding) or not. The pressure values reached intraocularly during the microkeratome cut depend on the system and also on the present initial intraocular pressure values. Only with the same initial pressure can reproducible applanation and cutting conditions be obtained, which guarantee stable quality of the cut.
    Type of Medium: Electronic Resource
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