ISSN:
1432-1440
Keywords:
Pharmakokinetik
;
Herzglykoside
;
Serum-Digoxin-Spiegel
;
Serum-Digoxin-Halbwertszeit
;
Neugeborene
;
Pharmacokinetics
;
Cardiac glycosides
;
Serum digoxin concentration
;
Serum digoxin half-life
;
Newborns
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Summary Serum digoxin concentration and half-life were radioimmunologically determined in 9 mature newborns after 7 days medication with digoxin. The newborns were in respiratory distress treated with continuous positive airway pressure or were suspected to have serious congenital heart disease. Loading dose was 26 µg/kg body weight intravenously and 35 µg/kg body weight orally, respectively. Maintenance dose corresponded to 1/8th of the digitalization dose twice daily. The serum digoxin level 12 h after the last dose varied between 1.4 and 2.5 ng/ml (mean 2.0 ng/ml, Sx=0.4). The serum half-life of digoxin varied between 21.7 and 42.4 h (mean 30.0 h, Sx=7.7). The mean serum half-life of digoxin of 30 h attained values found in adults without renal disease. This suggests that the serum digoxin levels of newborns which are usually higher if compared with those of adults result from higher digoxin doses per unit body weight and not from diminished digoxin elimination.
Notes:
Zusammenfassung Bei 9 reifen Neugeborenen wurden nach 7tägiger Digoxin-Behandlung Serum-Spiegel und Halbwertszeit von Digoxin radioimmunologisch ermittelt. Die Behandlung erfolgte wegen eines Atemnotsyndroms, das mit kontinuierlich positivem Atemwegsdruck behandelt wurde, oder wegen Verdachts auf schwerwiegenden angeborenen Herzfehler. Die Sättigungsdosis betrug 26 µg/kg bei intravenöser bzw. 35 µg/kg bei oraler Applikation. Die Erhaltungsdosis betrug zweimal täglich 1/8 der Aufsättigungsdosis. Die Digoxin-Spiegel 12 h nach der letzten Dosis variierten zwischen 1.4 und 2.5 ng/ml (Mittelwert 2.0 ng/ml, Sx=0.4), die Halbwertszeit zwischen 21.7 und 42.4 h (Mittelwert 30.0 h, Sx=7.7). Die mittlere Halbwertszeit von 30 h liegt in einer Größenordnung, wie sie bei nierengesunden Erwachsenen gefunden wird. Man kann daher vermuten, daß die im Vergleich zum Erwachsenen gewöhnlich höheren Serum-Digoxin-Spiegel des Neugeborenen Folge einer höheren Digoxindosis pro kg Körpergewicht und nicht einer verminderten Elimination sind.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/BF01469795
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