ISSN:
1433-0393
Keywords:
Schlüsselwörter Keimzelltumor
;
Infertilität
;
Testikuläre intraepitheliale Neoplasie
;
Key words Germ Cell Cancer
;
Infertility
;
Testicular Intraepithelial Neoplasia
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Abstract The primary patient age group for malignant germ cell tumors is 20–35 years. In this group testicular cancer is the most common tumor. Germ cell cancer has long been a model for curable neoplasm, and multimodal therapy regimes lead to cure rates of approximately 100%. Testicular intraepithelial neoplasia (TIN) is recognized as a precursor of seminomatous and nonseminomatous germ cell tumors and is found by testicular biopsy with a diagnostic sensitivity of 99.5%. After 5–7 years, patients with TIN, if left untreated, have invasive growth in 50–70% of cases. At the time of diagnosis, 60% of patients with germ cell cancer show severe impairment of fertility, as it is the case in 25% of cases after successful therapy. Current case control studies and reports from andrological centers reveal an increased risk for testicular cancer in patients with impaired fertility. We found TIN in 5.3% of our andrological patients (n=114). Radiotherapy (18–20 Gy) was offered to patients with bilateral TIN or TIN in a single testis, and orchiectomy was performed in cases of inconspicuous contralateral testis. Both forms of therapy lead to cure rates of 100%. In selected patients with high risk for testicular cancer, TIN must be excluded by testicular biopsy when operative procedures on infertility are performed.
Notes:
Zusammenfassung Maligne Keimzelltumoren des Hodens stellen in der Altersgruppe der 20- bis 35-jährigen Männer die häufigste Tumorerkrankung dar. Multimodale Therapiekonzepte machen den Keimzelltumor mit Heilungsraten bis zu annähernd 100% zum Modell einer heilbaren Krebserkrankung. Gemeinsamer Ausgangspunkt der Germinalzelltumoren ist die testikuläre intraepitheliale Neoplasie (TIN), die in Risikogruppen mit einer Sensitivität von 99,5% durch eine ungezielte Hodenbiopsie nachgewiesen werden kann. Unbehandelt entwickelt sich bei diesen Patienten in 50–70% der Fälle nach 5–7 Jahren ein invasiver Tumor. Zum Zeitpunkt der Diagnosestellung weisen Patienten mit einem Keimzelltumor in 60% der Fälle eine schwerwiegende Störung der Fertilität auf, nach Therapieabschluss sind dies noch 25%. Umgekehrt zeigen aktuelle Fallkontrollstudien und Berichte andrologischer Zentren ein statistisch erhöhtes Risiko für das Auftreten von Keimzelltumoren bei Patienten mit Fertilitätsstörungen. Im eigenen andrologischen Patientengut wurde bei 5,3% der Patienten eine TIN gefunden. Durch eine lokale Radiatio (18–20 Gy) bei Einzel- oder Resthoden oder Ablatio testis (bei unauffälligem kontralateralen Hoden) wurde in allen Fällen eine Kuration erreicht.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/s001290050023
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