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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 48 (1970), S. 883-884 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 49 (1971), S. 1074-1077 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Iron storage ; iron staining ; chemical and histochemical iron in the liver ; Lebereisen ; Eisenspeicherung ; chemischer und histochemischer Eisennachweis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Das Lebergewebseisen mit seinen Fraktionen Ferritin und Hämosiderin wurde in Lebern von 61 Patienten bestimmt, bei denen im Pathologischen Institut der Universität Marburg a. d. Lahn eine Autopsie durchgeführt wurde. Zusätzlich wurden histochemische Färbungen mit der Berliner-Blau- und Turnbull-Blau-Reaktion angefertigt und der Ausfall der Eisenreaktion auf einer Rangskala von 0 bis 4+ eingeteilt. In den Leberparenchymzellen war mit der Berliner-Blau-Reaktion in 23 von 61 Fällen Eisen nachweisbar, mit der Turnbull-Blau-Reaktion in 12 von 61 Fällen. In den Sternzellen war mit der Berliner-Blau-Reaktion in 18 von 61, mit der Turnbull-Blau-Reaktion in 12 von 61 Fällen Eisen festzustellen. Mit beiden Färbemethoden wurde eine signifikante Korrelation zum quantitativ bestimmten Eisengehalt gefunden. Das histochemisch bestimmte Gewebseisen war am besten zur Hämosiderinkonzentration des Lebergewebes korreliert, weniger gut zur Gesamteisenkonzentration. Der Eisengehalt der Sternzellen war weniger brauchbar zur Schätzung des Eisengehalts.
    Notes: Summary Liver tissue iron and its fractions ferritin and hemosiderin were measured in livers of 61 patients autopsied at the Institute of Pathology of the University of Marburg/Lahn. In addition, histochemical strains with Prussian blue and Turnbull blue reaction were performed and scored from 0–4+ according to the iron reaction. In 23 out of 61 cases, iron in liver parenchyma was detected by Prussian blue reaction and with the Turnbull reaction in 12 out of 61 cases. Iron was found in Kupffer cells in 18 out of 61 cases by means of the Prussian blue reaction and in 12 out of 61 cases by the Turnbull blue reaction. A significant correlation was observed between staining methods and the quantitatively assessed iron content. The tissue iron measured histochemically showed best correlation with the hemosiderin concentration of liver tissue, and less with the total iron concentration. A lesser correlation existed between Kupffer cell iron content and the biochemically determined iron concentration.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 52 (1974), S. 1132-1133 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Ground-glass-cytoplasma of hepatocytes ; Carrier state of HB-antigen ; Milchglascytoplasma von Leberzellen ; HB-Antigen-Träger
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Eine charakteristische milchglasartige Cytoplasmabeschaffenheit von Leberzellen wird allgemein als Ausdruck einer Hypertrophie des glatten endoplasmatischen Reticulums angesehen. Da derartige Zellen häufig in Leberpunktaten klinisch gesunder HB-Antigen-Träger nachweisbar sind und immunfluoreszenzmikroskopische Untersuchungen es möglich erscheinen lassen, daß derartige Leberzellen u.a. auch mit Zellen identisch sein können, die HB-Antigen enthalten, sollte bei der Beurteilung von Leberpunktaten auf diesen Zelltyp besonders geachtet und im Befund auf das häufige Zusammentreffen mit HB-Antigen-Trägern hingewiesen werden.
    Notes: Summary The occurrence of hepatocytes with so-called ground-glass-cytoplasma has been usually explained as a consequence of a hypertrophy of the smooth endoplasmic reticulum. On the other hand it seems that hepatocytes with ground-glass-cytoplasma may be identical with hepatocytes containing HB-antigen. If such hepatocytes will be found in biopsy specimens—even without any other changes—the possibility of carrier state of HB-antigen should be proved.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Liver cirrhosis ; liver porphyrins ; urinaryδ-aminolevulinic acid, porphobilinogen, and porphyrins ; uro- and coproporphyrin, hepta-, hexa-, and pentacarboxylic porphyrins ; secondary coproporphyrinuria ; chronic hepatic porphyria ; porphyria cutanea tarda ; Lebercirrhose ; Leberporphyrine ; δ-Aminolävulinsäure, Porphobilinogen und Porphyrine im Urin ; Uro- und Koproporphyrin, Hepta-, Hexa- und Pentacarboxyporphyrine ; sekundäre Korpoporphyrinurie ; chronische hepatische Porphyrie ; Porphyria cutanea tarda
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei 21 Patienten (19 Männern, 2 Frauen) mit Lebercirrhose wurde die Ausscheidung vonδ-Aminolävulinsäure, Porphobilinogen, Uro- und Koproporphyrin sowie der Hepta-, Hexa- und Pentacarboxyporphyrine im Urin untersucht. Bei 17 von den 21 Patienten konnten ebenfalls die Porphyrine aus dem Leberbiopsiegewebe bestimmt werden. Nur bei 1 Patienten hatten geringgradige klinische Symptome einer Porphyria cutanea tarda bestanden. 6 Patienten hatten eine normale Porphyrinausscheidung und sechs eine mäßiggradige bis starke Koproporphyrinurie. Die Ausscheidung vonδ-Aminolävulinsäure und Porphobilinogen war in allen Fällen normal. Die Leberzylinder von 3 Patienten einschließlich desjenigen mit Porphyria cutanea tarda zeigten die für Porphyrine typische Rotfluoreszenz unter 366 nm UV-Licht, punktförmig bis konfluierend. Aufgrund der Konstellation der Urinporphyrine und der Speicherung von Uro- und Heptacarboxyporphyrin in der Leber wurde bei 2 Patienten eine chronische hepatische Porphyrie Typ A und bei je 1 Patienten eine chronische hepatische Porphyrie Typ B, Typ C und eine Porphyria cutanea tarda diagnostiziert. In acht von 14 nicht-rotfluoreszierenden Zylindern wurde ein meistens gering erhöhter Gehalt an Uroporphyrin, in einigen Fällen auch an Heptacarboxyporphyrin, festgestellt, und zwar bei je 4 Patienten mit normaler und abnormer Koproporphyrinausscheidung. Bei 3 Patienten war Anstieg der Porphyrine in der Leber möglicherweise durch Medikamente verursacht, deren porphyrinogene Wirkung experimentell gesichert ist. Da die vorliegende Studie sämtliche Stadien der biochemischen Manifestation einer chronischen Störung der hepatischen Porphyrinsynthese aufdeckt, unter denen sich vier Patienten mit chronischer hepatischer Porphyrie ohne klinische Symptome Typ A, B und C, abgestuft nach dem Grad der Porphyrinakkumulation in der Leber und der Art des Anstiegs sämtlicher Urinporphyrine, und ein Patient mit Porphyria cutanea tarda befanden, kann daraus gefolgert werden, daß unter einer Lebercirrhose allein die Bedingungen entstehen, welche die Entwicklung einer chronischen hepatischen Porphyrie auslöst. Dabei ist die Induktion derδ-Aminolävulinsäure-Synthase durch Sexualhormone und deren Metaboliten infolge einer gestörten Steroidkonjugation wahrscheinlich ein pathogenetischer Faktor. Es bleibt jedoch offen, warum eine Cirrhose einerseits zu einer sekundären Koproporphyrinurie, andererseits aber zu einer chronischen hepatischen Porphyrie und Porphyria cutanea tarda führen kann. Zwischen der Konzentration der Leber- und Urinporphyrine und den klinisch-chemischen Daten aus Serumanalysen und dem Bromsulfophthaleintest bestand keine Korrelation.
    Notes: Summary In 21 liver cirrhotics (19 men, 2 women) the urinary excretion ofδ-aminolevulinic acid, porphobilinogen, uro- and coproporphyrin, and hepta-, hexa-, and pentacarboxylic porphyrin was studied. Porphyrins in liver biopsy tissue were also analyzed in 17 of the 21 cases. Only a single patient had slight clinical symptoms of porphyria cutanea tarda. Porphyrin excretion was normal in six of the patients, and six showed moderate to severe coproporphyrinuria. Excretion ofδ-aminolevulinic acid and porphobilinogen was normal in all cases. Under 366 nm UV light the liver tissue from three patients, including the one with porphyria cutanea tarda, exhibited the red fluorescence characteristic of porphyrin. On the basis of the constellation of urinary porphyrins and the storage of uro- and heptacarboxylic porphyrin in the liver, chronic hepatic porphyria Type A was diagnosed in two patients, and chronic hepatic porphyria Type B, Type C, and porphyria cutanea tarda in one patient each. In eight of the fourteen non-red-fluorescent hepatic tissue specimens the content of uroporphyrin, and in some of these cases of heptacarboxylic porphyrin as well, was usually slightly elevated, as observed both in four patients with normal and in four with abnormal coproporphyrin excretion. The increased levels of porphyrin in three patients were possibly due to certain drugs, the porphyrinogenic effect of which is known from experiments. The present study includes all stages of biochemical manifestation of chronic disturbance of hepatic porphyrin synthesis, i.e., four patients with clinically inapparent chronic hepatic porphyria. Types A, B, and C, in the order of degree of porphyrin accumulation in the liver and the order in which the individual urinary porphyrins increase. This supports the contention that hepatic cirrhosis in itself provides the conditions triggering the development of chronic hepatic porphyria. Induction ofδ-aminolevulinic acid synthase by sexual hormones and their metabolites due to impaired steroid conjugation may be one factor in the pathogenesis, which is of complex nature; just why liver cirrhosis should produce secondary coproporphyrinuria in some cases and chronic hepatic porphyria and porphyria cutanea tarda in others still remains an open question. No correlation was found between the concentrations of porphyrins in liver and urine and clinical-chemical data from serum analysis and the bromosulfophthalein test.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Chronische hepatische Porphyrie Typ C. Vier Patienten mit Leberschäden (Fettleber, Fibrose, Cirrhose) wiesen einen stark erhöhten Uro- und Heptacarboxyporphyringehalt in der Leber (bis 90 µg/g) und eine erhöhte Porphyrinausscheidung im Urin (0,5–1 mg/l) auf, ohne daß cutane Symptome bestanden. Die Konstellation der Urinporphyrine unterschied sich von denjenigen bei chronischer hepatischer Porphyrie Typ A und Typ B, korrelierte jedoch mit derjenigen, wie sie bei Porphyria cutanea tarda vorkommt. Dagegen war der relative Anteil des Heptacarboxyporphyrins in der Leber um 50% geringer als bei Porphyria cutanea tarda. Die bei den vier Patienten gefundene biochemische Abnormität wird als chronische hepatische Porphyrie Typ C bezeichnet. Hunger, Glycinbelastung, Alkohol und fettreiche Diät verursachen eine Erhöhung der Porphyrinausscheidung.
    Notes: Summary In four patients with liver disease (fatty liver, fibrosis, and cirrhosis) the concentrations of uroporphyrin and heptacarboxylic porphyrin in the liver were found to be considerably elevated (up to 90 µg/g). The patients also excreted increased amounts of porphyrin with the urine (0.5–1 mg/l), although cutaneous symptoms were not present. The constellation of urinary porphyrins differed from that in chronic hepatic porphyria Types A and B, but was similar to that characteristic ofporphyria cutanea tarda. The relative proportion of heptacarboxylic porphyrin in the liver is, however, 50% lower than that inporphyria cutanea tarda. The biochemical abnormality found in these four patients is given the name of chronic hepatic porphyria type C. Fasting, glycine loading, alcohol, and high fat diet bring about an increase in porphyrin excretion.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    s.l. ; Stafa-Zurich, Switzerland
    Materials science forum Vol. 88-90 (Jan. 1992), p. 19-26 
    ISSN: 1662-9752
    Source: Scientific.Net: Materials Science & Technology / Trans Tech Publications Archiv 1984-2008
    Topics: Mechanical Engineering, Materials Science, Production Engineering, Mining and Metallurgy, Traffic Engineering, Precision Mechanics
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    ISSN: 1365-2559
    Source: Blackwell Publishing Journal Backfiles 1879-2005
    Topics: Medicine
    Notes: In this review the several types of cell damage and cell death which may be found in liver biopsy specimens are defined. We describe the different processes which occur at the portal/parenchymal or septal/parenchymal interface, viz. periportal spillover, periportal hepatitis, classic or lymphocytic piecemeal necrosis and biliary piecemeal necrosis. The diagnostic implications of these lesions in relation to the clinicopathological diagnosis and prognosis in various liver diseases are discussed.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    ISSN: 1365-2559
    Source: Blackwell Publishing Journal Backfiles 1879-2005
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Amsterdam : Elsevier
    Journal of Organometallic Chemistry 23 (1970), S. 437-443 
    ISSN: 0022-328X
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Chemistry and Pharmacology
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 10
    ISSN: 0022-328X
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Chemistry and Pharmacology
    Type of Medium: Electronic Resource
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