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  • 1
    Electronic Resource
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    Springer
    Urological research 19 (1991), S. 289-292 
    ISSN: 1434-0879
    Keywords: Magnetic resonance imaging ; Testicular cancer ; Benign scrotal disease
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Since 1986, 205 patients, age 2–84 years, mean age 33 years, with scrotal pathology were examined by magnetic resonance imaging (MRI). A 1.5-T Siemens Magnetom and specially designed external coils were used for obtaining T1- and T2-weighted images. Of these, 88 patients underwent MRI studies for suspicion of testicular cancer, and 117 for a variety of benign scrotal lesions. MRI studies yielded excellent diagnostic information of scrotal pathology: predictive value for diagnosing testicular cancer was 100% with 62% of correct differentiation between seminoma and non-seminomatous tumors. In future, the incidence of diagnostic surgical explorations of scrotal pathology can be reduced by MRI studies.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 2
    Electronic Resource
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    Springer
    Der Urologe 36 (1997), S. 200-208 
    ISSN: 1433-0563
    Keywords: Key words ESWL in children • Stone-free rate • Recurrence rate • Blood pressure • Renal function ; Schlüsselwörter ESWL im Kindesalter • Steinfreiheitsrate • Rezidivrate • Blutdruck • Nierenfunktion
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die Steintherapie im Kindesalter unterscheidet sich prinzipiell nicht von der Steintherapie im Erwachsenenalter. So stellt auch im Kindesalter die extrakorporale Stoßwellenlithotripsie (ESWL) bei konservativ nicht beeinflußbarer Urolithiasis die Therapie der 1. Wahl dar. Indikationen bestehen bei Kelch- und Nierenbeckensteinen bis 2 cm im Durchmesser sowie nicht abgangsfähigen Uretersteinen, die endoskopisch retromanipuliert werden oder im proximalen und distalen Ureterdrittel in situ behandelt werden. Auch im Kindesalter hat sich die ESWL als sicheres und effektives Verfahren bewährt. Die Erfolgsraten nach 3 Monaten liegen zwischen 57 und 97 % bei fast unveränderten Erfolgsraten im Langzeitverlauf zwischen 57 und 92 %. Eine Limitierung der Stoßwellenzahl und Energie wird wegen potentieller Schädigung des vulnerablen kindlichen Nierengewebes einheitlich empfohlen. Langzeitschäden durch die ESWL sind bisher nicht bekannt. Insbesondere sind bislang weder die Induktion eines Hypertonus noch eine Verschlechterung der Nierenfunktion beobachtet worden.
    Notes: Summary In general, the criteria for treatment of urolithiasis in children are the same as those for adults. Today, extracorporeal shock wave lithotripsy (ESWL) is the method of choice for treatment of most pediatric urinary stones. Stone-free rates between 57 % and 97 % at short-term follow-up and 57 %–92 % at long-term follow-up have proven the efficacy of ESWL treatment in children. So far, there is no evidence of negative side effects of ESWL treatment in children in the longterm, confirming the safety of ESWL treatment seen in the short-term results. In particular, neither induction of hypertension nor deterioration of renal function have been detected in children when limitation of shock wave energy and shock wave numbers have been carefully observed.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 3
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    Springer
    Der Onkologe 3 (1997), S. 248-253 
    ISSN: 1433-0415
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Bei Erstdiagnose eines Blasenkarzinoms findet sich in 75–85% ein oberflächlicher, auf die Schleimhaut bzw. Submukosa begrenzter Tumor (Ta, Tis, T1), der durch lokale Maßnahmen wie transurethrale Resektion und/oder topische Chemotherapie kontrollierbar ist [32]. In 15–25% findet sich dagegen bei der Erstdiagnose ein bereits fortgeschrittenes, muskelinvasives Karzinom (≥T2). Neben der als Standardtherapie muskelinvasiver Tumoren geltenden radikalen Zystektomie umfaßt das Spektrum der Therapiemodalitäten des invasiven Blasenkarzinoms eine ganze Palette von Möglichkeiten, die individuell als Mono- oder Kombinationstherapie nach den unterschiedlichen Gegebenheiten und Präferenzen zur Anwendung kommen können. Die Entscheidung zur Wahl der definitiven Therapieform bei invasivem Blasenkarzinoms ist dabei von multiplen Faktoren wie Alter, Allgemeinzustand, Tumorstadium, Begleiterkrankungen, soziales Umfeld, Intelligenz, manuelle Geschicklichkeit des Patienten, aber auch von den persönlichen Erfahrungen und Präferenzen des behandelnden Arztes abhängig. Zunehmend finden auch Aspekte der Lebensqualität und einer steigenden Lebenserwartung Berücksichtigung für die Therapieplanung.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 4
    Electronic Resource
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    Springer
    Der Urologe 38 (1999), S. 14-19 
    ISSN: 1433-0563
    Keywords: Key words Dysfunctional voiding • Urinary incontinence • Recurrent urinary tract infection • Primary diagnostic procedures • Urodynamic studies ; Schlüsselwörter Funktionelle Blasenentleerungsstörung • Einnässen • Rezidivierende Harnwegsinfekte • Primärdiagnostik • Videourodynamik
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Funktionelle Blasenentleerungsstörungen sollten bei Kindern mit Harninkontinenz, Enuresis und rezidivierenden Harnwegsinfekten ohne hinreichende Erklärung dieser Symptomatik durch mechanisch-anatomische oder neurologische Veränderungen in Betracht gezogen werden. Die nichtinvasive Basisdiagnostik gibt entscheidende Hinweise auf die Ursache der Störung. Eine exakte pathophysiologische Klassifikation gelingt nur mittels videourodynamischer Untersuchung. Hauptbefunde sind ein instabiler Detrusor und/oder eine dyskoordinierte Miktion mit inkompletter Blasenentleerung, wie sie auch bei neurogenen Blasenentleerungsstörungen gefunden werden. Bei der Mehrheit der Kinder wird als Ursache eine verzögerte Entwicklung der Bahnen des zentralen Nervensystems, die die Blasenfunktion kontrollieren, angenommen. Verhaltensstörungen spielen ebenfalls eine wichtige ätiologische Rolle. Die Therapie basiert auf den Methoden des Blasentrainings und des Biofeedbacks mit dem Ziel eine nicht-obstruktive Miktion (wieder)zuerlernen.
    Notes: Summary Voiding dysfunctions secondary to failure of adequate relaxation of the striated urinary sphincter or the smooth bladder neck should be considered in children with urinary day time incontinence and/or enuresis and recurrent urinary tract infections. The urodynamic findings resemble to those obtained in neuropathic bladders, but only a minority of the children suffer from neurologic disorders or anatomical obstruction. In the majority of cases a developmental delay of the central nervous system responsible for urinary control is assumed. Behavioural disturbances play another important etiological role. Therapy is based on behavioural modification.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 5
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Nierenzellkarzinom ; Früherkennung ; Ultraschall ; Key words Renal cell carcinoma ; Screening ultrasound
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The goal of this study was to investigate the practicability and effectiveness of a systematic screening for renal cell carcinoma by ultrasound in the course of the established German Health Ministry screening programs. Methods: In two centers (Mainz and Wuppertal) a screening program for renal cell carcinoma for all citizens (age 〉40 years) was established. The screening was divided into two phases (time period 1 year): (1) All citizens over 40 years could attend voluntarily a cost-free ultrasound investigation. (2) A follow-up investigation for the entire screening population was provided. Results: Ten thousand volunteers attended the screening program. Mean age was 60 years. Thirteen renal cell carcinomas were detected. The incidence of other findings was 15%; none of those required further treatment. Conclusion: Systematic screening for renal cell carcinoma by ultrasound is cost-effective and showed high acceptance and practicability in a German population. The rate of detection of renal cell carcinoma was higher than initially statistically calculated.
    Notes: Zusammenfassung Die zunehmende Zahl der zufällig mit der Ultraschalluntersuchung entdeckter, kleiner, asymptomatischer Nierenzellkarzinome, wirft die Frage der Praktikabilität und Effektivität einer systematisierten Screeninuntersuchung des Nierenzellkarzinoms mittels Sonographie auf. Vor diesem Hintergrund wurde eine Machbarkeitsstudie im Rahmen des Früherkennungsprogramms des Bundesministeriums für Gesundheit initiiert. Methodik: In 2 Städten, Mainz und Wuppertal, wurde ein Früherkennungsprogramm für das Nierenzellkarzinom etabliert, bei dem allen Einwohnern (Alter über 40 Jahre) eine kostenlose Ultraschalluntersuchung der Nieren angeboten wurde. Das Screening unterteilte sich in 2 Phasen (Laufzeit 1 Jahr): Erste Phase: kostenlose freiwillige Ultraschalluntersuchung, zweite Phase: Folgeuntersuchung der Screeningpopulation. Ergebnisse: Das angestrebte Ziel von 10.000 Teilnehmern wurde erreicht, das mittlere Alter lag bei 60 Jahren. 13 Nierentumore wurden entdeckt. Die Rate anderer, nicht therapiebedürftiger Nebenbefunde betrug 15%. Schlußfolgerung: Die Früherkennungsuntersuchung des Nierenzellkarzinoms mittels Ultraschall zeigte eine hohe Akzeptanz und Praktikabilität in beiden Städten, die Detektionsrate des Nierenzellkarzinoms war höher als initial am Boden der veröffentlichten Statistik kalkuliert.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 6
    ISSN: 1433-8726
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary From 1983 until July 1994, 561 patients in 2 urology departments (Mainz and Wuppertal) underwent a Mainz pouch 1 procedure. The Mainz pouch 1 was used for bladder augmentation in 60 patients, for orthotopic bladder substitution in 61 patients, and for continent cutaneous urinary diversion in 440 patients. In the group of continent cutaneous urinary diversion, the continence mechanism applied was an ileal intussusception nipple in 270 patients, an appendix stoma in 146 patients, a submucosal seromuscular bowel-flap tube in 14 patients, and a submucosal full-thickness bowel-flap tube in 10 patients. Indications for urinary diversion were bladder cancer in 339 patients, anatomical or functional loss of bladder capacity in 179 patients, and other primary or secondary malignancies of the bladder or true pelvis in 43 patients. After a mean follow-up period of 57 months (range, 3–127 months), early and late complications were encountered in 12% and 37% of the patients, respectively. In the bladder-augmentation group, 93% of the patients are completely continent day and night. All but three patients, who empty their reservoir by intermittent self-catheterization (CIC), void spontaneously by abdominal straining. In the orthotopic bladder-substitution group, 95% of the patients are continent during the daytime. To prevent urinary leakage, 13% have to empty their reservoirs regularly at 4-h intervals and 13% have to perform CIC to avoid residual urine. Among the patients treated with continent cutaneous urinary diversion, stoma failure occurred in 11%, stoma stenosis was encountered in 13% and required open revision in 2%, endoscopical incision in 10%, and conservative treatment (dilation) in 1% of cases.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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