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  • 1
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Hepatische Porphyrie ; Porphobilinogen-Synthase-Defekt ; Akute abdominale und neurologische Manifestationen ; Persistierende motorische Polyneuropathie ; Persistierende δ-Aminolävulinsäure- und Porphyrinausscheidung ; Hepatic porphyria ; Porphobilinogen synthase deficiency ; Acute abdominal and neurologic manifestations ; Persistent motoric polyneuropathy ; Persistent δ-aminolevulinic acid and porphyrin excretion
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary In two young patients with acute hepatic porphyria syndrome and persisting paralyses, which increased in intensity during intermittent occurring crisis, the activity of erythrocyte porphobilinogen synthase (δ-aminolevulinic acid dehydratase) was found to be considerably diminished, below 1% of the value of normal control persons. In contrast, the activity of uroporphyrinogen synthase was normal. Both patients have been excreting high quantities of δ-aminolevulinic acid and porphyrins in urine for years. Lead intoxication has definitively been excluded. Since the relatives also show lower activities in porphobilinogen synthase, the disease of these two patients is probably a new enzymatic type of inherited acute hepatic porphyria, the excretion profile of which is qualitatively completely different from those of the known acute porphyrias. The discovery of this porphyria confirms the theory of overlapping transition in the biochemical and clinical symptoms and analogies among acute hepatic porphyrias.
    Notes: Zusammenfassung Bei zwei jungen Patienten mit einem akuten hepatischen Porphyriesyndrom und persistierenden Lähmungen, die sich bei intermittierend auftretenden Krisen verstärkten, wurde eine erheblich verminderte Aktivität der Porphobilinogen-Synthase (δ-Aminolävulinsäure-Dehydratase) in den Erythrozyten festgestellt, die unter 1% derjenigen gesunder Kontrollpersonen lag. Die Uroporphyrinogen-Synthase-Aktivität war hingegen normal. Die beiden Patienten scheiden seit Jahren hohe Mengen an δ-Aminolävulinsäure und Porphyrinen im Urin aus. Eine Bleiintoxikation wurde sicher ausgeschlossen. Da auch die Familienangehörigen erniedrigte Porphobilinogen-Synthase-Aktivitäten aufwiesen, handelt es sich bei der Krankheit der beiden Patienten wahrscheinlich um einen neuen enzymatischen Typ einer hereditären akuten hepatischen Porphyrie, deren Exkretionsprofil gegenüber den bisher bekannten akuten Porphyrien qualitativ absolut verschieden ist. Die Entdeckung dieser Porphyrie bestätigt die Theorie der fließenden biochemischen und klinischen Übergänge und Analogie zwischen den akuten hepatischen Porphyrien.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Porphobilinogen-synthase (δ-aminolevulinic acid dehydratase) deficiency ; Bone marrow ; Inheritance ; Homozygous state ; Acute porphyria
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Two male patients aged 23 and 25 years with intermittent acute, frequently repeated porphyria syndromes presented an almost total deficiency of porphobilinogen-synthase [(PBG-S); synonym:δ-aminolevulinic acid dehydratase] in peripheral eryhtorcytes. PBG-S was investigated in bone marrow cells obtained by sternal puncture. A minimal enzyme activity of 〈3% of controls was established. Specific activity and protoporphyrin concentration decreased considerably during the course of erythropoiesis. Both patients are homozygous gene carriers; their parents (father and mother) as well as most of their brothers and sisters are heterozygotes with a PBG-S deficiency of ∼50% of controls. All people with PBG-S deficiency are especially endangered by alcohol intake and lead exposure, because alcohol and lead toxically inhibit PBG-S.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Chronic hepatic porphyria ; Porphyria cutanea tarda ; Uroporphyrinogen decarboxylase defect ; Hereditary and non-hereditary disturbance ; Liver and erythrocytes ; Chronic liver disease ; Family studies ; Chronische hepatische Porphyrie ; Porphyria cutanea tarda ; Uroporphyrinogen-Decarboxylasedefekt ; hereditäre und nicht-hereditäre Störung ; Leber und Erythrozyten ; chronischer Leberschaden ; Familienstudien
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die chronische hepatische Porphyrie (CHP) als chronische hepatische Störung des Porphyrinstoffwechsels ist mit einem chronischen Leberschaden regelmäßig assoziiert, kommt in latenten und manifesten Phasen vor und führt bei ihrer klinischen Manifestation zu Hautsymptomen: Porphyria cutanea tarda. Die primäre enzymatische Störung betrifft die Uroporphyrinogen-Decarboxylase (UD; EC 4.1.1.37). Das Enzym wurde bei 107 Patienten mit „sporadischer“ CHP (29 Frauen, 78 Männer) in den Erythrozyten, darunter bei 17 CHP-Patienten (12 latent, 5 manifest) auch im Lebergewebe untersucht. Die hepatische UD-Aktivität war in allen Fällen um 39 bis 57% gegenüber Kontrollen vermindert (p〈0,001). Die Aktivität der UD in den Erythrozyten in 47 Fällen (44%) um 30 bis 55% gegenüber den Kontrollen erniedrigt (p〈0,001). In dieser Gruppe befanden sich 70 Patienten (darunter 30% Frauen) mit klinisch manifester CHP, von denen 43% (12 Frauen, 18 Männer) eine deutlich herabgesetzte UD-Aktivität in den Erythrozyten gegenüber einer Kontrollgruppe (n=96) aufwiesen (p〈0,001). Bei Patienten mit diesem Enzymbefund wird eine hereditäre Anlage angenommen, die erst im Zusammenwirken mit einem Leberschaden, mit Alkohol und/oder östrogenen zu pathobiochemischen und klinisch-dermatologischen Symptomen führt. Haut- und Leberbefunde sind bei der hereditären und nicht-hereditären Form der CHP nicht verschieden. Familienstudien bei der hereditären CHP lassen einen autosomal dominanten Erbgang des Enzymdefekts in den Erythrozyten und latente CHP-Phasen anhand pathologischer Porphyrinurien bei Familienangehörigen erkennen. Nach den vorliegenden Untersuchungen scheinen ca. 40% der „sporadischen“, also nicht-familiär auftretenden Fälle von CHP hereditär vorbedingt zu sein, wobei der UD-Defekt bei der hereditären Form außer in der Leber auch in nicht-hepatischen Zellen vorhanden ist. Eine Störung der hepatischen UD ist generelle Voraussetzung für die Entwicklung einer CHP. Für das Vorkommen einer nicht-hereditären, erworbenen, hepatotoxischen Form spricht, unabhängig von dieser Studie, die chemisch durch Hexachlorbenzol induzierbare CHP bei Mensch und Tier, die pathobiochemisch der nicht-hereditären CHP bei Alkohol-Leber-Syndromen analog ist. Bei 5–10% aller chronischen Leberkranken ist mit einer CHP zu rechnen. Mit Porphyrinbiochemogrammen im Urin werden nicht nur manifeste, sondern auch latente Formen der CHP am sichersten diagnostiziert.
    Notes: Summary Chronic hepatic porphyria (CHP), as a chronic hepatic disturbance of porphyrin metabolism, is regularly associated with chronic liver damage. It appears in latent and manifest stages and in the clinical manifestation leads to cutaneous symptoms: porphyria cutanea tarda. The primary enzymatic disturbance involves uroporphyrinogen decarboxylase (UD; EC 4.1.1.37). The enzyme was studied in 107 patients with “sporadic” CHP (29 women, 78 men) in red cells, and in 17 CHP patients (12 latent, 5 manifest) in liver biopsy tissue, too. The hepatic UD activity was diminished by 39–57% in all cases compared to controls (p〈0.001). The activity of red cell UD in 47 cases (44%) had decreased by 30 to 55% compared to the controls (p〈0.001). In this group, there were 70 patients (of which 30% women) with clinically manifest CHP, of which 43% (12 women, 18 men) presented a marked decrease in UD activity in erythrocytes, compared to the control group (n=96);p〈0.001). In patients with this enzyme level one supposes an inherited predisposition to be present which only becomes apparent with concommitant liver damage, alcohol and/or estrogens, leading to pathobiochemical and clinical-dermatological symptoms. Skin and liver findings are not different in both inherited and non-inherited forms of CHP. Family studies allow to detect, in hereditary CHP, an autosomal dominant genetical defect of the enzyme in erythrocytes, and to detect latent CHP phases in relatives on the base of pathological porphyrinurias. According to the studies made up to now, about 40% of „sporadic“, i.e. not family bound cases of CHP, seem to have inherited predisposition; the UD defect in the hereditary form is found not only in the liver but also in extra-hepatic cells. A disturbance of hepatic UD is a general premise for the development of a CHP. The occurrence of the non-inherited, acquired, hepatotoxic form is proved, apart from this study, by the inducibility of CHP in man and animals chemically by means of hexachlorobenzene. Pathobiochemically it is analogue to non-inherited CHP in alcohol liver syndromes. In 5 to 10% of all chronic liver patients one must reckon with a CHP. Porphyrin biochemograms of urine allow the safest diagnosis not only of manifest, but also of latent forms of CHP.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Archives of dermatological research 276 (1984), S. 207-208 
    ISSN: 1432-069X
    Keywords: Porphyria cutanea tarda ; Chronic hepatic porphyria ; Uroporphyrinogen decarboxylase
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    ISSN: 0009-9120
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Amsterdam : Elsevier
    International Journal of Biochemistry 12 (1980), S. 823-826 
    ISSN: 0020-711X
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Biology , Chemistry and Pharmacology
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    ISSN: 0020-711X
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Biology , Chemistry and Pharmacology
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    ISSN: 1432-1459
    Keywords: Porphyria acute hepatic ; Coproporphyria hereditary ; Coproporphyrinogen oxidase ; Epilepsy ; Tetraplegia
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Eine akute hepatische Porphyrie vom Typ der hereditären Koproporphyrie wurde bei einer 28jährigen Frau mit Tetraplegie und Atemlähmung erkannt, bei der sechs Jahre vorher eine Epilepsie diagnostiziert wurde. Die Porphyriediagnose basiert auf einer hohen Ausscheidung von δ-Aminolävulinsäure, Porphobilinogen und Koproporphyrin III im Urin sowie von Koproporphyrin III in der Galle. Die Aktivität der Koproporphyrinogen-Oxidase war in der Leber und Niere vermindert, während die Aktivität der δ-Aminolävulinsäure-Synthase stark erhöht war. Die Patientin war über zwölf Jahre krank: Neurologisch-psychiatrische, gastroenterologische, gynäkologische und urologische Diagnosen wurden getroffen, denen entsprechende therapeutische Maßnahmen einschließlich von neun Operationen folgten.
    Notes: Summary An acute hepatic porphyria of the hereditary type was found in a 28-year-old woman with tetraplegia and respiratory paralysis, who had had epilepsy diagnosed 6 years previously. The diagnosis of porphyria was established by high excretion of urinary δ-aminolevulinic acid, porphobilinogen and coproporphyrin III as well as of biliary coproporphyrin III. Coproporphyrinogen oxidase activity was decreased in liver and kidney, whereas δ-aminolevulinic acid synthase activity was much increased. The patient had been ill for the past 12 years: neurologic-psychiatric, gastroenterologic, gynaecologic, and urologic diagnoses were made and followed by corresponding therapeutic measures including nine operations.
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  • 9
    ISSN: 1432-1459
    Keywords: Acute intermittent porphyria ; Porphyria
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung An vier AIP-Familien mit 21 Mitgliedern führten wir neurologisch klinische und biochemische Untersuchungen durch. Fünf Patienten litten an manifester AIP (Uroporphyrinogen-Synthase-Defekt und charakteristische Urinbefunde), unter ihren Angehörigen fanden wir fünf Personen mit latenter AIP und acht Träger des genetisch-enzymatischen Defektes (Uroporphyrinogen-Synthase-Defekt). Internistische und neurologische Symptome konnten i. S. einer Panneuropathie gedeutet werden. Neben akuten und chronischen Polyneuropathien sahen wir auch Myelopathien und encephale Mitreaktionen. Ein häufiges Symptom der Krise und Latenzphase waren ätiologisch unklare Myalgien. Die AIP-Verlaufsform ist unterschiedlich: neben sog. „klassischen“ Verläufen mit intermittierenden porphyrischen Krisen sahen wir einen Fall, der durch eine permanente Krisensituation gekennzeichnet war, und einen zweiten Fall, der sich durch einen langsam chronisch-progredienten Verlauf ohne jegliche porphyrische Krise auszeichnete.
    Notes: Summary Neurological and biochemical studies have been performed on four AIP families with 21 members. Five patients suffered from manifested AIP (Uroporphyrinogen Synthase defect and characteristic urine findings); among their relatives five persons with latent AIP were detected and eight carriers of the genetic-enzymic defect (Uroporphyrinogen Synthase defect). Internal and neurological symptoms could be interpreted as a panneuropathy. Acute and chronical polyneuropathies could be observed as well as myelopathies and cerebral co-reactions. A frequent symptom dominating the crisis and the latent state of AIP were etiologically abscure ‘myalgias.’ The character of the course of AIP is various and dubious: beyond the ‘classical’ courses with its intermittent porphyric crises we observed one case which was characterized by a permanent crisis and a second case marked by a chronical, slow progredient course without any porphyric attacks.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 10
    ISSN: 1432-1459
    Keywords: Acute intermittent porphyria ; Porphyria
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung An vier AIP-Familien mit 21 Mitgliedern führten wir neurologisch klinische und biochemische Untersuchungen durch. Fünf Patienten litten an manifester AIP (Uroporphyrinogen-Synthase-Defekt und charakteristische Urinbefunde), unter ihren Angehörigen fanden wir fünf Personen mit latenter AIP und acht Träger des genetisch-enzymatischen Defektes (Uroporphyrinogen-Synthase-Defekt). Internistische und neurologische Symptome konnten i. S. einer Panneuropathie gedeutet werden. Neben akuten und chronischen Polyneuropathien sahen wir auch Myelopathien und encephale Mitreaktionen. Ein häufiges Symptom der Krise und Latenzphase waren ätiologisch unklare Myalgien. Die AIP-Verlaufsform ist unterschiedlich: neben sog. „klassischen“ Verläufen mit intermittierenden porphyrischen Krisen sahen wir einen Fall, der durch eine permanente Krisensituation gekennzeichnet war, und einen zweiten Fall, der sich durch einen langsam chronisch-progredienten Verlauf ohne jegliche porphyrische Krise auszeichnete.
    Notes: Summary Neurological and biochemical studies have been performed on four AIP families with 21 members. Five patients suffered from manifested AIP (Uroporphyrinogen Synthase defect and characteristic urine findings); among their relatives five persons with latent AIP were detected and eight carriers of the genetic-enzymic defect (Uroporphyrinogen Synthase defect). Internal and neurological symptoms could be interpreted as a panneuropathy. Acute and chronical polyneuropathies could be observed as well as myelopathies and cerebral co-reactions. A frequent symptom dominating the crisis and the latent state of AIP were etiologically abscure ‘myalgias.’ The character of the course of AIP is various and dubious: beyond the ‘classical’ courses with its intermittent porphyric crises we observed one case which was characterized by a permanent crisis and a second case marked by a chronical, slow progredient course without any porphyric attacks.
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